Aan tekentang laten wennen heb ik heel langzaam gedaan door hem eerst te aaien terwijl ik het ding in m'n andere hand had. Toen geaaid met tang in die hand. Toen tang voor z'n kop gehouden en elke keer als hij 'm aanraakte met de clicker geklikt en beloond (doen heel veel met clicker training). Nu weet hij dat als hij de tang aanraakt hij een beloning krijgt.
Teken bij mijn kop verwijderen lukt echter nog steeds niet en de klitten bij zijn kop ook niet.
Als hij gromt zeg ik 'eeh' en wacht ik tot hij zijn kop weer neer legt. Meestal ga ik dan niet te lang door omdat ik wel een risico zie dat hij mij in zijn angst bijt.
Bij de dierenarts doen ze hem vaak een muilkorf om en daar blijft hij wel rustiger van. Is het een idee om dit te kopen voor zulke momenten?
Aan de ene kant heb ik zoiets van, stel je niet aan, even knippen en klaar. Maar aan de andere kant wil ik het met alle rust proberen er in te trainen.
Klitten lijken direct uit zijn vacht te ontstaan, zitten dus echt dichtbij de huid vast. Vandaar dat ze er elke keer ook opnieuw komen, ik kan alleen het uitgroeisel knippen, niet de oorzaak zelf.
Anti-klittenspray heb ik er al hele liters van in gedaan
maar aangezien het echt een plakje is en niet een warrige boel werkt dat niet.
Assistentie ga ik even aan de buurvrouw vragen, die helpt ook vaak met teken.
Associëren met vervelende ingrepen vind ik niet zo erg. Even samen een dansje doen en hij is het weer vergeten 
Hondentrimmer durf ik niet aan aangezien er al vier man nodig is om neusdruppels bij de DA er in te krijgen. Dan vind ik één trimmer vs. hond wat gevaarlijk.
Lekker voedsel hebben we ook geprobeerd maar op die angst momenten geeft hij er niks om helaas...
Laatst bijgewerkt door Kaus op 16-10-15 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt