Al ongeveer een jaar heeft onze hond een bult net na de staartaanzet. Dit gemeld bij de dierenarts; even aankijken, zo lang hij er geen last van had (idd niet het geval), was het goed. Nu begon hij er twee weken geleden ineens aan te zitten, dus hup naar de da. De bult was gaan ontsteken en dus antibiotica gekregen. Deze hebben geholpen maar de bult ging niet helemaal weg. Er zijn cellen afgenomen waaruit blijkt dat de bult met hormonen (ongecastreerde reu) te maken heeft. De dierenarts raadt ons nu aan om de hond te castreren om te voorkomen dat er meer bulten ontstaan. Als het moet, dan moet het natuurlijk, maar ik vind het nogal wat..
Hond is 9, bijna 10 jaar oud en is echt een schat van een beest. De enige reden waarvoor castreren ter sprake is gekomen is het feit dat hij wegloopt, al denk ik dat dit grotendeels aan zijn jachtinstinct ligt.
Nu heb ik helemaal geen ervaring met het laten castreren van honden, omdat onze vorige reu een brave sul was. Op internet las ik dat castraties vaak toch wel wat teweeg brengen wat betreft gedrag, maar ook vacht ed. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, zowel met castreren als met deze hormoonbulten en eventueel alternatieve oplossingen hiervoor.
Alvast bedankt