Hormoonbult hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

6marly6

Hormoonbult hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 17:58

Hallo bokkers,

Al ongeveer een jaar heeft onze hond een bult net na de staartaanzet. Dit gemeld bij de dierenarts; even aankijken, zo lang hij er geen last van had (idd niet het geval), was het goed. Nu begon hij er twee weken geleden ineens aan te zitten, dus hup naar de da. De bult was gaan ontsteken en dus antibiotica gekregen. Deze hebben geholpen maar de bult ging niet helemaal weg. Er zijn cellen afgenomen waaruit blijkt dat de bult met hormonen (ongecastreerde reu) te maken heeft. De dierenarts raadt ons nu aan om de hond te castreren om te voorkomen dat er meer bulten ontstaan. Als het moet, dan moet het natuurlijk, maar ik vind het nogal wat.. :(:)

Hond is 9, bijna 10 jaar oud en is echt een schat van een beest. De enige reden waarvoor castreren ter sprake is gekomen is het feit dat hij wegloopt, al denk ik dat dit grotendeels aan zijn jachtinstinct ligt.
Nu heb ik helemaal geen ervaring met het laten castreren van honden, omdat onze vorige reu een brave sul was. Op internet las ik dat castraties vaak toch wel wat teweeg brengen wat betreft gedrag, maar ook vacht ed. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, zowel met castreren als met deze hormoonbulten en eventueel alternatieve oplossingen hiervoor.

Alvast bedankt :)

MalaQ

Re: Hormoonbult hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:28

Wat wat de precieze uitslag van de patholoog? :) (de benaming van de tumor).

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 15:14

MalaQ schreef:
Wat wat de precieze uitslag van de patholoog? :) (de benaming van de tumor).

Pfoeh, goede vraag. Moeders heeft de dierenarts aan de telefoon gehad, dus de naam weet ik niet. Het onderzoek is wel gedaan omdat er verwacht werd dat het een hormoontumor is, en dat is dus bevestigd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:32

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:18

Wat een duidelijke website Kimmie, prettig lezen :)

Even er vanuit gaande dat het inderdaad de tumor is die Kimmie noemt.. Informeer eens bij je dierenarts of een chemische castratie ook volstaat. Je hond hoeft dan niet onder narcose, en de hormonen worden wel weggenomen. Je zal dit dan wel moeten blijven herhalen. De langstwerkende chemische castratie is een jaar.

Is de tumor nu wel zodanig genezen dat hij er geen klachten meer van heeft?

Gedrag veranderd wel iets van een (chemische)castratie, maar het is écht niet zo dat je hond onherkenbaar veranderd. Zou in mijn opinie geen reden zijn om het niet te doen.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 17:23

Die site had ik ook gevonden kimmie, ik durf niet te zeggen of het dat is mar het klopt wel gedeeltelijk met wat de da zei.
Wel vertoont hij momenteel helemaal geen van de symptomen meer, alleen de bult zit er nog. Hier heeft hij nu gelukkig geen last meer van en het ziet er rustig uit.

De dierenarts noemde idd chemische castratie of aankijken als alternatieven. Aankijken vind ik niet echt een optie omdat de kans op meerdere bulten dan groot is, en dat wil je niet in dat gebied.
Chemische castratie vind ik wel prettiger klinken. Of is dat troep, in die zin dat narcose + weg ballen gezonder/minder belastend is?

Bedankt voor jullie antwoorden, ben er al meer gerust in. Ik schrok nogal van het idee dat castratie dè oplossing was tegen zoiets stoms als een 'huidbult'.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:43

Als jij je prettiger voelt bij een chemisch castratie, gewoon doen :) Het is veilig. Natuurlijk blijft het een chemisch iets wat je gebruikt, maar voor zover bekend heeft het geen bijwerkingen.
http://www.virbac.nl/producten/hond/voo ... suprelorin

Je kan altijd nog kiezen voor een definitieve castratie!

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 21:11

MalaQ schreef:
Als jij je prettiger voelt bij een chemisch castratie, gewoon doen :) Het is veilig. Natuurlijk blijft het een chemisch iets wat je gebruikt, maar voor zover bekend heeft het geen bijwerkingen.
http://www.virbac.nl/producten/hond/voo ... suprelorin

Je kan altijd nog kiezen voor een definitieve castratie!

Thanks, duidelijke link! Ga het er eens over hebben :)