Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
canisia schreef:Oef lastig, maar heel herkenbaar gedrag van een toller.
Tollers zijn werkhonden, uren loslopen zet geen zoden aan de dijk, ze moeten mentaal bezig worden gehouden.. mét jou. Mijn eigen hond is een kruising tussen herder, border collie, toller en labrador (een lading werkhonden bij elkaar.. dus niet bepaald ideaal), het is een neuroot, autist en workaholic in 1. Heel lastig om dat in juiste banen te lijden en wat je omschrijft klinkt erg bekend, maar met 2/3 jaar fanatiek trainen op een hondenschool heb ik er nu een wereldhond voor terug (met wel een bijbehorende gebruiksaanwijzing)
Ze dwingt jou continue af haar aandacht te geven, door het plassen, dingen kapot maken, piepen en janken... Probeer te bedenken waar zij wél voor wilt werken. Is dat jou aandacht? Simpel, ze krijgt enkel jou volledige aandacht als ze normaal doet op de momenten dat ze nu juist lastig doet. De rest van de tijd negeer je haar volledig (het moeilijkste wat er bestaat), geen aai thuis voor het slapen gaan, geen kroel omdat ze langs loopt. Laat haar haar aandacht verdienen door zich naar jou normen en waarden te gedragen. In hondentaal is negeren de nr 1 opvoed tip, een drukke pup wordt door een oudere hond vaak uren genegeerd, pas als de pup zich gedraagt zoals de oudere hond wilt, dan schenkt deze er pas aandacht aan. En negeren doen honden héél duidelijk, geen blik geven ze en keren de andere hond letterlijk continue de rug toe.
Is aandacht niet de trigger, kan je kijken of 'werken voor voer' helpt. Geen ontbijt en avond eten, maar enkel eten krijgen tijdens het 'trainen' van haar lastige punten. En splits het op. Ga bijv dag 1 enkel focussen op normaal wachten bij de deur of rustig naast je zitten als je 5minuten stil staat in het bos. Geef haar brokjes + evt anders lekkers waar ze het voor doet, op de momenten dat ze zich gedraagt. Gedraagt ze zich niet, jammer joh, geen eten, over een paar uur gaan we weer, nieuwe ronde nieuwe kansen. Sommige honden kunnen dit zo 2/3 dagen volhouden, maar uiteindelijk moeten ze toch echt eten en zullen ze weten dat JIJ die gene bent waar ze eten kunnen halen en dat dit enkel kan als ze zich naar jou normen en waarden gedraagt. Uiteindelijk wil je er naar toe dat ze bereikbaarder wordt en je haar uit het neurotische gedrag kan halen, dat rustig zijn en geduld hebben haar meer oplevert (iets lekkers en jou positieve aandacht) dan zitten piepen en krijsen (en een geïrriteerde baas).
Let wel op, Tollers zijn rete slim, ze hebben in no time door 'Blaf, naar je opkijken, stil zijn = brokje' ze gaan dan de blaf gebruiken om jou af te dwingen ze daarna te belonen voor het stil zijn.
Het leren omgaan met andere honden is lastig te trainen omdat je situaties met vreemde honden nooit in scene kan zetten en dit maakt het moeilijk te trainen. Ik zal hiervoor echt naar een hondenschool gaan, in combinatie met een gedragstherapeut.
Mijn eigen hond kan ook erg lastig met andere, eigenlijk is hij liever alleen, maar omdat 9 vd 10 honden op hem in komen rennen, heeft hij zichzelf aangeleerd eerst maar hard uit te vallen, dan druipt de andere hond hopelijk snel af. Heb heb ik aangeleerd naar mij te komen zodra hij een hond ziet, dit geeft hem veiligheid en zodoende zorg ik ervoor dat hij niet de keuze hoeft te maken om de boel zelf op te lossen. Vliegt hij er toch naar toe, ren ik direct de andere kant op. Loop ik achter hem aan op de vreemde hond af, voelt hij zich 10x sterker.. ga ik hem staan roepen, dan zal hij nóg veel opgefokter worden.. Met weglopen zorg ik dat ik zijn veiligheid (mij zelf) wegneem en zo druipt hij vaak al snel af bij de andere hond, of kiest van te voren al eieren voor zijn geld.
Zeker met een Toller zal ik absoluut niet gaan werken met slipketting en dat soort ongein, daar gaan ze uiteindelijk dwars doorheen.
En let goed op je eigen houding, ze is al druk genoeg, dus blijf zelf de rust zelfe en laat je niet door haar gek maken. Haalt ze het bloed onder je nagels vandaan, zeg haar even in een andere kamer. Het wegzetten is voor een hond (een roedel dier) vaak een erge correctie, zo kunnen ze namelijk de situatie niet meer controleren. Laat haar naar paar seconden/halve minuut er weer bij, begint ze weer opnieuw, hopla zonder eigen emotie's haar weer wegzetten. Na 3 x heeft ze door dat ze zich wellicht maar beter kan gedragen.
En een goeie om bij stil te staan: "Als jij doet wat je deed, krijg je wat je kreeg" ..honden zijn gewoonte dieren en doen er alles aan het zo te houden. Probeer dit positief te gaan ondebreken, maar houd er rekening mee, gedrag wordt eerst erger voordat het afneemt. Is een teken dat je op de goede weg zit en houd vol! (google maar eens op Extinction burst)
astridklomp schreef:Ga aub een Toller niet straffen of met een schrikband werken! Dat werkt niet bij Tollers. Met Tollers moet je altijd positief werken anders doen ze niks voor je. Je kan het beste hulp zoeken want dit gaat je alleen niet lukken ben ik bang.
Je zou eens contact op kunnen nemen met Helma van der Hamsvoord, zij heeft een hele roedel Tollers (ik geloof een stuk of 12) en fokt en traint ze. Ze heeft heel veel ervaring met Tollers. Ze woont in Hoogeloon, dat is niet ver van je vandaan.