Agressief nijntje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kiekeboefje

Agressief nijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:36

Maak kennis met onze Candy Crush <3
Afbeelding

Candy is een voedster van ongeveer 2 jaar oud. Ze heeft erg last van voedernijd, maar dit is langzaam uitgebreid naar hoknijd(?). We mogen niet bij haar hokje in de buurt komen, doen we dat valt ze ons gemeen aan en gromt heel hard. Hierdoor ontstaat angst bij ons. Haar uit haar hokje halen wil dus eigenlijk niet, als we dit wel doen moet dit van bovenaf omdat ze ons dan niks kan maken(met dikke handschoenen aan), ik weet heel goed dat dit niet goed is voor haar want zo voelt ze zich bedreigd maar ik zou niet weten wat ik anders zou moeten doen! 8)7

Iemand tips? Ik ben ten einde raad, vanalles op internet uitgeprobeerd maar het lukt me gewoon niet. Alvast erg bedankt! :wave:

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:39

Een gecastreerd vriendje wil vaak helpen... Dat kun je het beste via een konijnenopvang regelen, omdat je, mocht het niet lukken, de ram dan meestal mag terugbrengen (en een andere meenemen). Ook kunnen ze je advies geven.

MarlindeRooz

Re: Agressief nijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:40

Wij hadden ook zo'n monster, zij bleek hartstikke hormonaal te zijn en allemaal cystes te hebben van hormonen. Na haar sterilisatie was ze poeslief. <3 Likken ipv bijten!

Een konijn hoort ook niet alleen, dus er moet sowieso een maatje (=gecastreerde ram) komen! Een hond / mens telt niet als maatje!!!!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:42

Zoolgangster schreef:
Een gecastreerd vriendje wil vaak helpen... Dat kun je het beste via een konijnenopvang regelen, omdat je, mocht het niet lukken, de ram dan meestal mag terugbrengen (en een andere meenemen). Ook kunnen ze je advies geven.

Ja dit had ik ook ergens gelezen, en ik denk ook zeker dat dit waar is. Heel graag had ik dit gedaan maar ik woon bij mijn ouders en leef onder hun regels.. Geen dieren meer.. Ik heb een caafje en konijn, maar op de een of andere manier gaat dit ook niet goed. |o

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:42

Te kleine huisvesting, konijn alleen, hormonen... Ik zou eens kijken of haar gedrag verandert als ze min. 2m2 heeft en een gecastreerd rammetje als maatje.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:44

MarlindeRooz schreef:
Wij hadden ook zo'n monster, zij bleek hartstikke hormonaal te zijn en allemaal cystes te hebben van hormonen. Na haar sterilisatie was ze poeslief. <3 Likken ipv bijten!

Een konijn hoort ook niet alleen, dus er moet sowieso een maatje (=gecastreerde ram) komen! Een hond / mens telt niet als maatje!!!!

Die van ons is niet liever geworden van haar sterilisatie/castratie. Maar dat is dan ook een raar konijn >;) (speling der natuur..., vrouwtje met mannelijke trekjes en misvormde urinewegen en baarmoeder.)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:46

Dan zou ik een huisje zoeken waar ze haar wel in haar eerste levensbehoeften kunnen voorzien.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:47

Het wil ook niet zeggen dat castratie alles oplost. Het haalt hormonaal gedrag weg. Heeft jouw konijn wel de ruimte en een maatje?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:47

Kiekeboefje schreef:
Zoolgangster schreef:

Ja dit had ik ook ergens gelezen, en ik denk ook zeker dat dit waar is. Heel graag had ik dit gedaan maar ik woon bij mijn ouders en leef onder hun regels.. Geen dieren meer.. Ik heb een caafje en konijn, maar op de een of andere manier gaat dit ook niet goed. |o

Een cavia en een konijn kunnen ook niet met elkaar communiceren ;)
Ze zullen beiden blijer zijn met een maatje.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:48

Eoweyn_x schreef:
Te kleine huisvesting, konijn alleen, hormonen... Ik zou eens kijken of haar gedrag verandert als ze min. 2m2 heeft en een gecastreerd rammetje als maatje.

Haar hok is 2m bij 1m met een paar speeltjes, nachthokje en hooiruifje. Dus verveling of te klein hokje is het niet. Alleen zit ze ook niet want haar hokje sluit aan op die van mijn caaf, we heb ik er gaas tussen zitten omdat ze hem bijna opeet..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:49

Een konijn alleen verveelt zich, en een cavia is geen maatje...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:51

Misschien bij een opvang je konijn of cavia inruilen voor een diertje van dezelfde soort... zodat je een paartje cavia's hebt of een paartje konijntjes... dat is voor de beestjes zelf een stuk gezelliger.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:53

Ik denk dat Evelijn de beste optie aandraagt. Dan heb je niet nog meer dieren en zullen beide dieren een passend maatje krijgen. En heb je waarschijnlijk geen agressief konijn meer..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:54

Dit gedrag heeft te maken met te weinig leefruimte en het missen van een maatje. De enige oplossing is dus een gec ram en véél ruimte

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:56

Kiekeboefje schreef:
Eoweyn_x schreef:

Haar hok is 2m bij 1m met een paar speeltjes, nachthokje en hooiruifje. Dus verveling of te klein hokje is het niet. Alleen zit ze ook niet want haar hokje sluit aan op die van mijn caaf, we heb ik er gaas tussen zitten omdat ze hem bijna opeet..

Een konijn heeft niks aan een cavia als maatje, ze spreken elkaars taal niet en zullen dus nooit maatjes worden. Je hok is groot genoeg maar het ontbreken van een maatje brengt echt verveling met zich mee, speeltjes lossen dat helaas niet op

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:56

Murosch schreef:
Ik denk dat Evelijn de beste optie aandraagt. Dan heb je niet nog meer dieren en zullen beide dieren een passend maatje krijgen. En heb je waarschijnlijk geen agressief konijn meer..

Dan ga ik zoiezo voor mijn Cavia, ik zal het thuis eens overleggen.

Wel is mijn cavia een mannetje, hem castreren vind ik geen optie(!), maar zou hij dan wel gematcht kunnen worden met een ander caafje?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:57

Waarom wil je hem niet laten castreren?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:58

Je kan bij een opvang kijken voor een beertje erbij, kan goed gaan maar niet altijd.

Zal wel de beste optie voor je konijn zijn. ..

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 22:01

Eoweyn_x schreef:
Waarom wil je hem niet laten castreren?

Zo'n klein lijfje en zo'n grote ingreep.. Vind het maar niks, heb het eerder bij een cavia beertje laten doen en deze was twee dagen laten dood. Zal vaste een andere reden hebben gehad, maar ik wil dat echt niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:02

tja.. je wil toch het beste voor je diertjes... en dat ze een leuk en prettig leven hebben met leuk sociaal contact.... zo'n grote ingreep is castreren niet...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:03

Castratie is idd geen grote ingreep en voor het diertje een goede oplossing. Je kan altijd contact opnemen met je dierenarts....

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:04

Evelijn schreef:
tja.. je wil toch het beste voor je diertjes... en dat ze een leuk en prettig leven hebben met leuk sociaal contact.... zo'n grote ingreep is castreren niet...

Zeker niet als je op zoek gaat naar een goede caviadeskundige DA

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:08

Cavia castreren hoeft niet, een jong beertje erbij (4 weken) gaat bijna altijd goed. Zeker als ze een beetje de ruimte hebben.

Je konijn is zo niet gelukkig en als je er geen extra dieren meer bij mag zie ik geen betere oplossing dan inderdaad bij een goede opvang je konijn te ruilen voor een cavia.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 22:24

Temeraire schreef:
Cavia castreren hoeft niet, een jong beertje erbij (4 weken) gaat bijna altijd goed. Zeker als ze een beetje de ruimte hebben.

Je konijn is zo niet gelukkig en als je er geen extra dieren meer bij mag zie ik geen betere oplossing dan inderdaad bij een goede opvang je konijn te ruilen voor een cavia.

Dit wist ik niet! Thanks, denken in de oplossing!