Hoe oude kat dikker krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Hoe oude kat dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 14:44

Hoi Bokkers,

Toen ik 10 was hebben is er een hele leuke kitten in huis genomen. En 17 jaar later is ze nog altijd bij mijn ouders, en ze is in principe een gezonde oude kat, hoort en ziet nog prima, en hoewel ze inmiddels wat stijfjes is, kan ze zich allemaal prima redden.
Ze is een heel schraal katje geworden, ondanks dat ze tegen de klippen opvreet. Brokken gaat niet zo heel goed meer vanwege d'r gebit, maar ze eet bijna een halve kilo natvoer weg op een dag. Ik weet wel dat er veel vocht in zit, maar een poesje van 2 kg die bijna een kwart van d'r eigen lichaamsgewicht opeet, zou toch wel iets van spek moeten kweken lijkt me.
Daarnaast krijgt ze bijna dagelijks ook nog wel eens iets van verse zalm, kip of soms een plakje vleeswaren, de nodige porties roomboter, en wekelijks toch wel een flinke toef slagroom.
De grote vraag, wat zouden we haar nou kunnen geven dat ze vetjes krijgt?
Oja, ze heeft geen last van wormen o.i.d.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:48

Geen schildklierprobleem? Mager worden ondanks enorm veel eten is daar heel typisch bij namelijk. Mocht je daar al op hebben laten testen dan voornamelijk goede kwaliteit voer aanbieden en liever geen slagroom of andere dingen die niet voor katten bedoelt zijn, daar kunnen ze van aan de diarree gaan. Toch zie je vaak dat ze op hogere leeftijd wat mager worden.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:49

Dat gaat bijna niet, Een week of twee geleden is bij mijn een 17 jarige poes gestorven.
Het is de zoveelste hier die op hoge leeftijd overleden is. (Ik had er ook van 20 en meer)
De één wat eerder dan de ander, maar katten op hoge leeftijd worden dun en dunner, ik heb ze op die momenten laten eten wat ze maar opkonden en wat ze lekker vonden.
Als extra kookte iok ook nog vaal kip (zonder zout) wat ik dan héél fijn snipperde.
Heel veel succes met je kat!

p.s. Mijn katten staan (uiteraard) onder controle van een dierenarts van de STERklinieken!

Mischa

Re: Hoe oude kat dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 17:53

Bedankt voor jullie input.
Enig idee welk vlees of vis ook nog goed voor katten is, maar dan vetter dan kip of zalm? Ik eet zelf geen dieren dus ben er niet zo in thuis eigenlijk.

Ze heeft niet last van iets aantoonbare in ieder geval. Merk in haar gedrag verder ook geen verschil behalve dat ze natuurlijk wel een stuk meer slaapt dan jaren geleden.

En ik weet dat slagroom en dat soort 'mensenvoer' eigenlijk niet zo goed is inderdaad, maar geloof dat ze het punt van: "alles wat calorierijk is en ze eet, geven" hebben bereikt.

En wel fijn dat zoveel katten van je zo'n hoge leeftijd hebben (bereikt) Martina. Wat is je geheim? ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:56

[quote="Mischa"]
Ze heeft niet last van iets aantoonbare in ieder geval. Merk in haar gedrag verder ook geen verschil behalve dat ze natuurlijk wel een stuk meer slaapt dan jaren geleden.

quote]

Veel problemen die veel voorkomen bij oude katten ga je ook niet zo maar zien/merken.
Die komen naast het vermageren vaak alleen met bloed onderzoek naar boven.
Vermagerende oude kat die wel goed eet moet een alarm signaal zijn.
Want goed etende kat wordt natuurlijk niet mager, of hij moet ineens ook hele sportief zijn geworden.
Zou zeker keer bloedje laten trekken voor de nodige oude kat dingen.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:57

Wij hebben onze kat (18 jaar) vorige week in laten slapen. Hij was ook zo dun al wat, we riepen al vanaf z'n 16e dat het snel gebeurd zou zijn!
Qua eten kan je kijken of je kat de zakjes met natvoer voor katten lust! Onze kat was ook altijd gek op stukjes haring! Slagroom kreeg onze kat ook soms, gewoon zo nu en dan als wij aan ons toetje zaten!
Je kan anders misschien ook nog proberen om moeder/kitten brok te geven, die zijn over het algemeen ook vetter!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:00

Mijn ervaring is dat het eigenlijk niet gaat. Als de kat verder gezond is, hoort het wel een beetje bij ouderdom om minder goed op gewicht te kunnen blijven.

kip is juist niet vet! Dus dat zet niet aan. Zalm is idd een mooie vette vis.

Geen lactose geven! Dat kan dat arme dier niet verteren en zal er juist door afvallen. Zou dan eerder kijken naar kitten/kattenmelk als extra'tje.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 18:06

Oh maar ze heeft onderzoek gehad hoor, vandaar dat ik zei dat ze niks aantoonbaars mankeert.

Die zakjes eet ze wel, maar die bevatten niet zoveel goede voedingswaarde over get algemeen.
En sneu dat vorige week je kat is overleden, Kiki..ook al is het beestje al oud, tis toch heel verdrietig natuurlijk. Sterkte.
Laatst bijgewerkt door Mischa op 13-10-15 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:08

Citaat:
Ze heeft niet last van iets aantoonbare in ieder geval.

Bedoel je daarmee dat ze een bloedonderzoek hebben gedaan en dat daar niets uit is gekomen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:13

Even een bloedje lijkt me ook wel een goed idee.
Maar verder, wat voor voer geef je? Het soort brokken e.d. maakt nogal uit namelijk. Ik houd mijn bejaarde kater ook niet op gewicht met brokken, ondanks dat het goede brokken zijn (canagan, hoog vleesgehalte) waar mn andere katten moddervet op worden als ik onbeperkt voer. Waar hij wel mee op gewicht blijft, is KVV. Dat zou je dus ook kunnen proberen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:17

Ik zou zelf compleet diepvriesvoer gaan voeren. Zo weet je zeker dat ze in elk geval geen tekorten aan bepaalde voedingsstoffen zal krijgen. Natvoer bestaat voor 80% uit vocht en slechts uit 20% aan drogestof. Hierdoor moet je inderdaad veel voeren om aan de juiste voedingsbehoefte te kunnen voldoen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 01:41

Als medisch uitgesloten is dat haar schildklier en nieren niet goed functioneren dan wordt het heel lastig. De opname door de darmen kan verminderd zijn omdat die nou eenmaal ook oud zijn. Je geeft al aan dat ze dagelijks behoorlijk wat binnen krijgt en toch niet aankomt. Misschien een stukje lekkere vette vis bijgeven, zoals makreel of zalm?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 02:07

Ik volg je topic even om voedingsadviezen voor bejaarde katten mee te krijgen. Mijn inmiddels 19 jarige kater is gisteren, na vijf jaar verdwijning, naar huis gekomen.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 07:17

Schildklier is niks mis mee.
Natuurlijk waren er wel wat afwijkende waardes als je die naast die van een jong dier zou leggen. Zoals de eiwitten in het bloed. Maar het was allemaal niet noemenswaardig.

Ik woon daar niet meer, en ik krijg mijn ouders echt niet aan het diepvriesvoedsel. En zoals ik al zei eet ze vrijwel geen brokken vanwege haar gebit. Voorheen at ze Hill's of Iams. Nu eet ze voornamelijk dus natvoer. Ik bestel dat vaak voor d'r. Meestal iets van Animonda, Shiny cat, Almo Nature of dat soort spul. Soms hebben m'n ouders het niet optijd doorgegeven dat het op is en eet ze supermarkt spul.
Je loopt er aardig op leeg in ieder geval. ;) het was een stuk makkelijker maar vooral goedkoper toen ze nog goed brokken at haha.

Maar ik zal anders wat meer het visschap induiken, misschien heeft ze daar meer baat bij.

En wat bijzonder dat je kat na vijf jaar weer thuis is JPS! Wat zal jij verbijsterd zijn zeg. Enig idee waar hij altijd heb kunnen zijn?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:07

@Mischa
Het voer dat je nu geeft is goed spul, en, niet onbelangrijk, het is graanvrij. Dat is beter dan de meeste brokken, en zeker beter dan de brokken uit de supermarkt. Hartstikke fijn dat zo goed voor je kat zorgt. Ik bestel dat spul voor onze 3 ook regelmatig, en dan neem ik grotere hoeveelheden. Dat scheelt vaak enorm. Voordelig bestellen kan bij www.bitiba.nl (is van zooplus) of via www.zoofast.nl. Dat laatste is een Poolse site waar ik vaak Cat's Best kattenbakvulling bestel. Mijn natvoermerk hebben ze helaas niet. Levertijd is wat langer dan vanuit NL, maar tot nu toe is het altijd goed gegaan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:19

Zalm is een vette vis, mijn kat maak je ook wel blij met stukjes runderhart (bij AH in vlees koeling voor mensen).

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 09:42

Ooh bedankt voor de tip! Ik ga eens even prijzen vergelijken. Inderdaad, grotere hoeveelheden bestel ik ook altijd, scheelt toch weer.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:47

je kunt ook proberen of ze blikjes AD van de dierenarts wil dat is speciaal voor katten na ziekte of herstel van operatie en dergelijke . verder mogen ze alleen geen varkensvlees
hier geven wij van de kant en klare rollen kvv ideaal en gezond

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:04

Mijn ouders hebben ook een oude kat. Ze krijgt nu zalmolie door het natvoer omdat ze wat last had van obstipatie maar het lijkt ook een goed effect te hebben op haar gewicht.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:09

Mischa schreef:
Natuurlijk waren er wel wat afwijkende waardes als je die naast die van een jong dier zou leggen. Zoals de eiwitten in het bloed. Maar het was allemaal niet noemenswaardig.

Maar verhoogde eiwitten in het bloed toont wel degelijk aan dat de schilklier, of nieren niet meer optimaal werken. Het mag dan minimaal zijn, als je dat aanpakt is de kans groot dat ze aankomt. Je zegt dat ze heel veel eet, halve kilo??, en niks aankomt. Dan kan alleen maar wijzen op problemen in het lijf.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:11

Zalm is inderdaad een vette vis. De blikjes die je voert zijn ook prima. Aan vlees kun je kip en rund voeren. Rund het beste rauw (bijvoorbeeld blokjes hacheevlees of soepvlees of schouderlappen zelf snijden), kip kun je ook koken (en de bouillon meteen gebruiken voor kippensoep :))
Lamsvlees en kalkoen kan ook. Maar geen varkensvlees.

Wat ook goed werkt is sardientjes uit blik en dan de versie met zonnebloemolie. Vanuit blik even afspoelen en dan geven. De restjes olie zetten wat aan en sardientjes zijn ook wat vettere vis.
Zalm kun je trouwens vers geven, maar ook gewoon uit blik. Wel even letten op de graten. Verder kun je ook witvis voeren. Ik haal regelmatig kabeljauwfilet bij de supermarkt gewoon uit de diepvries, laten ontdooien, in stukjes scheuren/snijden en dan geven. Mijn katten eten het grommend op omdat het zo lekker vinden :D

Overigens is 1x per week vis en de rest vlees genoeg. Maar in het geval van jouw kat denk ik dat dat niet zo heel veel meer uitmaakt als je het als extra bij je blikjes geeft.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 00:48

De verbijstering is idd heel groot Mischa en zeker gezien zijn leeftijd. Het is een wonder! Ik geloofde mijn eigen ogen niet. Wat hij nou precies heeft beleefd in de afgelopen jaren zal wel altijd een raadsel blijven. Hij is wat schuw en verwilderd en laat zich nog niet pakken. Wel is er duidelijke herkenning en reactie op mijn stem. Ogenschijnlijk gaat het goed met hem. Ik geloof niet dat hij ergens in huis heeft geleefd. Zodra het vertrouwen terug is kan hij onderzocht worden maar nu eerst even rust. Het is super dat hij thuis is gekomen :)
Succes met jouw katje! Hopelijk mogen we nog lang van ze genieten.
Het visschap in de supermarkt is trouwens een goed idee!

Mischa schreef:

Ik woon daar niet meer, en ik krijg mijn ouders echt niet aan het diepvriesvoedsel. En zoals ik al zei eet ze vrijwel geen brokken vanwege haar gebit. Voorheen at ze Hill's of Iams. Nu eet ze voornamelijk dus natvoer. Ik bestel dat vaak voor d'r. Meestal iets van Animonda, Shiny cat, Almo Nature of dat soort spul. Soms hebben m'n ouders het niet optijd doorgegeven dat het op is en eet ze supermarkt spul.
Je loopt er aardig op leeg in ieder geval. ;) het was een stuk makkelijker maar vooral goedkoper toen ze nog goed brokken at haha.

Maar ik zal anders wat meer het visschap induiken, misschien heeft ze daar meer baat bij.

En wat bijzonder dat je kat na vijf jaar weer thuis is JPS! Wat zal jij verbijsterd zijn zeg. Enig idee waar hij altijd heb kunnen zijn?