Dilemma, wel of geen hond erbij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Dilemma, wel of geen hond erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 12:37

Pfff, hier bovenstaand dilemma.

Om bij het begin te beginnen hebben we anderhalf jaar geleden een teefje gekocht in Co-eigendom met de fokkers. Dit zijn inmiddels vrienden van ons geworden en we passen regelmatig met veel plezier op elkaars honden.

Het was de bedoeling dat onze dame eind haar derde jaar een nestje daar zou krijgen, en we uit dat nest een pup zouden houden.
Echter nu is haar halfzus bevallen en hebben we gezamenlijk het plan opgevat uit haar nest een pup te nemen.

Wat ons en de fokker betreft is alles prima, MAAR mijn moeder gooit roet in het eten.
Zij past hier elke vrijdag op mijn Kids, heeft alleen helemaal niets met honden en kan al niets met onze huidige hond (welke wel goed luistert) en ze ziet het absoluut niet zitten met twee honden om zich heen.
Ik heb al geprobeerd haar zover te krijgen eens een stukje training te doen zodat ze wat meer overwicht krijgt, maar dat wil ze niet.

Kortom, links of rechtsom, ze wil dan niet meer oppassen hier.

Een behoorlijke patstelling die al weken tussen ons in staat.
We zijn zelf op maandag, dinsdag woensdag en het weekend thuis, op vrijdag Is mijn moeder er dus en op donderdag zit onze hond een dagje alleen (van 8.00-15.00u ongeveer).
Dit werkte prima, maar wanneer we ook de vrijdag niemand thuis hebben wil ik dat niet voor mijn hond(en).
Plus natuurlijk dat ik liever heb dat er hier opgepast wordt dan bij mijn ouders

Helaas kan ik het niet keihard spelen, ik ben gek op mijn ouders en ze doen een heleboel voor ons. Qua oppas ed doen we ook meestal een beroep op mijn ouders want mijn schoonfamilie Is geen optie, vrienden die op kunnen passen hebben we verder niet echt...

Iemand tips /ideeën? Het voelt heel egoïstisch om perse een tweede hond te willen, maar ik ben ervan overtuigd dat het voor onze hond beter Is en dat mijn moeder uiteindelijk makkelijker door het huis kan bewegen omdat hondlief juist niet zo gefixeerd meer Is op menselijke aandacht....

Heel verhaal ;) bedankt voor een antwoord :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Dilemma, wel of geen hond erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:41

Doet je moeder ook de hond uitlaten wanneer ze oppast? Eerlijk gezegd kan ik me haar bezwaar wel voorstellen, zeker wanneer je weinig hebt met honden.
Moeilijk.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:41

Is het een optie om de honden op vrijdag dan naar een hondenopvang/creche te doen? Wat ik begrijp zit ze er vooral mee dat de hond haar in de weg loopt in huis? Of laat ze m ook uit? Daar heb je uitlaat services voor.
Hou er ook rekening mee dat een pup nog niet op donderdag zo lang alleen kan zijn, daar moet je dan ook een tijdelijke oplossing voor hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:43

Lastig.
Ik denk niet dat je dit 'keihard' moet spelen zoals je zegt.
Eerlijk gezegd vind ik dat je blij moet zijn met je moeder als oppas (was het maar zo makkelijk) en haar dus niet moet verplichten er een hond bij te verzorgen als ze dat niet wil. Ik vind dat je dat moet respecteren en als jij dan toch een hond erbij wilt (wat ik goed begrijp) doe dat dan zo dat je moeder er geen last van heeft. Laat haar dan bij haar thuis op je kinderen passen, of zorg dat de honden samen op een aparte kamer zitten of in een kennel wanneer zij bij je is. En regel dan een uitlaatservice op de dagen dat jullie weg zijn.
Andere oplossing is natuurlijk een andere oppas, maar je zult er geen vinden die op je kinderen én op je honden gaat passen.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:46

Gastouder aan huis?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:03

Naranga schreef:
Is het een optie om de honden op vrijdag dan naar een hondenopvang/creche te doen? Wat ik begrijp zit ze er vooral mee dat de hond haar in de weg loopt in huis? Of laat ze m ook uit? Daar heb je uitlaat services voor.
Hou er ook rekening mee dat een pup nog niet op donderdag zo lang alleen kan zijn, daar moet je dan ook een tijdelijke oplossing voor hebben.

Ik kan je moeder wel begrijpen als ze echt niet van honden houdt, dan zou ik ook voor bovenstaande optie gaan.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:14

Ik denk dat het verstandig is om, zoals Naranga ook al aangeeft, te kijken naar de optie hondenopvang. Als jullie graag twee honden willen, dan vind ik niet dat je je door je moeder moet laten tegenhouden. Ik kan echter wel begrijpen dat zij, als niet-hondenmens, het niet ziet zitten om op twee honden te passen. Om die reden moet er dus wel een passende oplossing worden gezocht zodat beide partijen tevreden zijn.

Is het geen optie om de twee honden op vrijdag een dag bij de hondenfokker rond te laten lopen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:18

Je moeder gooit roet in het eten??
Je moeder heeft alle recht om te zeggen dat ze er geen zin in heeft. Ze komt oppassen op de kinderen en krijgt er zomaar 1 (en als het aan jou ligt 2) hond(en) bij. Niet iedereen heeft daar zin in.
Als je een hond erbij wil moet je andere oppas zoeken. Hecht je waarde aan je moeder laat je de situatie zoals die is.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:29

Goof schreef:
Hecht je waarde aan je moeder laat je de situatie zoals die is.

Beetje grof gezegd, niet? Alsof TS haar moeder niet meer gaat zien als ze een tweede hond erbij neemt..

Mijn mening? Het is jouw huis met jouw dieren. Ik zou een tweede hond erbij nemen en dan maar een andere oppas. Je moeder zie je dan wel op de koffie op zondag. En je hebt best kans dat ze dan terugdraait..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:35

Jij hebt geen kinderen denk ik?
Iemand die bij je thuis komt oppassen is niet zomaar te vinden en dat vond ts nu juist fijn zei ze.
Daarbij is een oppassende oma prettiger voor de kinderen en het kost je doorgaans weinig of niets.
Dus er zitten zeker wel de nodige voordelen aan moeder als oppas.

Ik denk dat er in overleg vast wel wat mogelijk is, danwel dat oma bij haar thuis oppast of dat de honden elkders verblijven. Maar om gewoon tegen moeder te zeggen 'er komt nog een hond bij en als het je niet aanstaat pas je maar niet meer op en zie ik je wel op zondag bij de koffie' dat vind ik dan weer erg grof gezegd.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 13:50

Goof schreef:
Je moeder gooit roet in het eten??
Je moeder heeft alle recht om te zeggen dat ze er geen zin in heeft. Ze komt oppassen op de kinderen en krijgt er zomaar 1 (en als het aan jou ligt 2) hond(en) bij. Niet iedereen heeft daar zin in.
Als je een hond erbij wil moet je andere oppas zoeken. Hecht je waarde aan je moeder laat je de situatie zoals die is.

Zo, lekker genuanceerd, misschien komt het banketstaaf op jou over maar in mijn ogen Is dit een hele nette normale uitdrukking, wanneer ik had gezegd ; verpest alles, vind ik je ontploffing terecht.

En ik hecht ontzettend veel waarde aan mijn moeder, daarom vraag ik hier om tips, niet om door te drammen.

Rebel_Jits schreef:
Goof schreef:
Hecht je waarde aan je moeder laat je de situatie zoals die is.

Beetje grof gezegd, niet? Alsof TS haar moeder niet meer gaat zien als ze een tweede hond erbij neemt..

Mijn mening? Het is jouw huis met jouw dieren. Ik zou een tweede hond erbij nemen en dan maar een andere oppas. Je moeder zie je dan wel op de koffie op zondag. En je hebt best kans dat ze dan terugdraait..

Tsja, die keiharde optie ga ik niet aan, dat Is een tweede hond me echt niet waard, ook al zou het op zijn pootjes terecht komen uiteindelijk.
En ja, het is mijn leven en mijn huis en zij zijn onherroepelijk onderdeel daarvan.

Naranga schreef:

De hond loopt voor haar voeten en dat heeft weleens voor bijna valpartijen gezorgd. Bij ons doet ze dit nooit, maar mijn moeder wil niet investeren in een korte les omgaan met...

En de eerste weken regel ik uiteraard opvang, maar daarna zal het toch anders worden.

Ik dacht zelf dat het misschien een optie zou zijn op vrijdag één van de twee honden op te laten halen door een opvang... Zo leren ze ook op eigen benen te blijven allicht...

En uitlaten hoeft ze niet, ze kan de honden in de tuin doen als ze wil maar onze hond heeft geen nood overdag...

Nogmaals, ik respecteer en waardeer mijn moeder volop, dat hoeft niet in twijfel getrokken te worden. Kan me geen lievere oma wensen dus wil dat zo houden.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:55

Mijn mening? Geen tweede hond. Als de oppas het er niet mee eens is, dan zal je toch een andere oplossing moeten zoeken (of bijv. honden naar de uitlaatservice als tussenoplossing, zodat zij een paar uur de honden niet om zich heen heeft)

Oppas aan huis is heel veel waard, dus wees er zuinig op :D

Santos_05
Fotograaf

Mijn mening? Geen tweede hond. Als de oppas het er niet mee eens is, dan zal je toch een andere oplossing moeten zoeken (of bijv. honden naar de uitlaatservice als tussenoplossing, zodat zij een paar uur de honden niet om zich heen heeft)

Oppas aan huis is heel veel waard, dus wees er zuinig op :D

troi

Ik denk eigenlijk dat hier niet echt tips voor te geven zijn.
Ofwel je moeder past op en er is dan geen 2e hond in huis (dus als je die overdag kan uitbesteden lijkt het probleem opgelost) ofwel je neemt een 2e hond in huis. Meer smaken zijn er zo te lezen niet...

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat als je niks met honden hebt je echt niet blij wordt van een hond die je constant half laat struikelen. Kun je niet sowieso een oplossing verzinnen voor hond 1 via een uitlaatservice ofzo? Als die lekker een uur kan rennen zal die vast veel minder irritant zijn in huis, van even de tuin in worden ze totaal niet moe natuurlijk.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:59

Ik zou ook voor opvang gaan. Kost wat, maar dan heb je wel een blije TS, blije moeder, en (als de opvang een beetje okee is) een hele blije hond die 's avonds bek af is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:03

Tja, lastig. Jammer dat je moeder totaal niet open staat voor honden in zijn algemeen. Ik weet niet of ze een hekel aan honden heeft maar toch. Ik zou wel de optie om een andere oppas te zoeken open houden. Veel mensen die in de thuiszorg enz werken hebben de laatste maanden ontslag gekregen en misschien kun je daar op inspelen. Mijn ouders hadden vroeger nooit zoveel met dieren maar vonden het juist daarom geweldig om in de vakanties bij ons op te passen. Op de dieren dan, de kids gingen mee op vakantie. Persoonlijk vind ik dat je je als oppas moet gedragen dus de zaken en meningen van het gezin moet respecteren, is dat een tweede hond, dan kun je imo accepteren of stoppen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:07

Ik zou mijn moeder niet de samenstelling van mijn huishouden laten bepalen. Ik houd zielsveel van haar, maar het zou mij te ver gaan als zij de keuze voor een (tweede) hond bij haar ligt, terwijl ze maar één dag in de week een paar uur in mijn huis is.

Als jij en je man een tweede hond willen, dan vind ik dat je vooral een tweede hond moet aanschaffen. Vervolgens kun je met je moeder rond de tafel gaan zitten om oplossingen te bedenken. Wil zij dan niet meer oppassen dan moet je óf een andere oppas voor de kinderen zoeken óf een hondenopvang regelen óf je moeder bij haar thuis laten oppassen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:36

corine1981 schreef:
De hond loopt voor haar voeten en dat heeft weleens voor bijna valpartijen gezorgd. Bij ons doet ze dit nooit, maar mijn moeder wil niet investeren in een korte les omgaan met...

Maar je kan toch niet van een ander verwachten dat die cursussen gaat doen omdat JIJ een hond wil en niet zij?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:01

Goof schreef:
corine1981 schreef:

Maar je kan toch niet van een ander verwachten dat die cursussen gaat doen omdat JIJ een hond wil en niet zij?

Dat kan ik wel zelf af hoor, hoeft geen ander aan te pas te komen. Maar ze roept maar wat, zonder dat hondlief dat commando kent. Dus dat schiet niet op ;)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:14

Ik ben het met je eens over de mening van een 2e hond erbij. Onze hond is zo opgeleefd op de een of andere manier door een tweede hond. Ze kunnen bijna niet meer zonder elkaar en ze zijn zo ontzettend lief. Voordeel vind ik ook dat als je ze alleen moet laten dat ze altijd elkaar nog hebben.

Ik sluit me aan bij Carpediem, je moeder is er maar een paar uur, afgezien van die 7/8 uurtjes ben jij of iemand anders er toch?

Je hebt een co-eigendom, weet niet helemaal hoe ik dat moet interpreten maar is er niet iets te regelen dat je ze op vrijdag daar een paar uurtjes naar toe kan brengen? Om 1 hond naar de dagopvang te brengen vind ik dan ook weer sneu.. 1 mag rennen en de ander moet op zijn tellen letten thuis. Die 2e moet je ook gewoon lekker meegeven dan. Vaak is er een speciale prijs voor een 2e hond om het aantrekkelijker te maken voor de eigenaar.

En Goof vind ik wel erg zwart wit. TS biedt een oplossing aan waardoor het voor moeders gemakkelijker wordt. Als moeder weet welk commando ze moet geven dan gaat het toch een stuk makkelijker? Misschien gaat ze het dan zelfs wel leuk vinden als ze ziet dat de hond naar haar luistert. En een beetje interesse tonen in de hobby van je dochter kan ook geen kwaad lijkt mij.

Vergeet trouwens niet dat honden merken of iemand ze mag of niet. Mijn honden zoeken juist mensen op die angst hebben voor honden. Dus snap op zich wel dat de hond regelmatig voor de voeten ligt :+ Of het is pesten of proberen te overtuigen dat ze zo slecht niet zijn

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:31

Maar de thuisblijfhond weet toch helemaal niet waar zijn collega naartoe is?

Hoe kan dat nou sneu zijn?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:32

Amaris schreef:
Maar de thuisblijfhond weet toch helemaal niet waar zijn collega naartoe is?

Hoe kan dat nou sneu zijn?

In het menselijke optiek sneu, niet voor het dier ;) Ik bedoel, waarom zou je de 1 wel beweging geven en de ander niet.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:33

Goof schreef:
corine1981 schreef:

Je kunt toch ook niet van iemand verwachten dat diegene geen (tweede) hond aanschaft omdat jij een paar uurtjes per week op moet passen?
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 13-10-15 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:33

Als ik een 2e hond zou willen is het niet mijn moeder die bepaald of dat wel of niet gebeurd. Ik zou eens goed met haar aan de keukentafel gaan zitten, en een uitlaat service er bij voor die dag.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:34

Oh haha! op die manier.

Misschien kan TS nog afwisselen, of misschien is het in dit geval gewoon het beste om de onstuimigste een dagje uit te sturen. Als daarmee de lieve vrede en de oppas veilig gesteld wordt.... tja...