Jonge hond trekt veel aan riem..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Jonge hond trekt veel aan riem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 18:46

Hey!

Wij hebben dit jaar een leuke vuilnisbakkie hond (FrieseStabij x JackRussel wss) gekocht. Hij is nu bijna 1 jaar (Gegokt. Toen we hem kochtte zat er niks bij. Dus DA heeft hem in November gegokt). Het is een schat van een dier heeeeeeel druk, maar wil graag spelen.
Nu wandel is sws 1x per dag met hem een stukje. Maar nu is hij zó enthousiast, dat hij echt begint te trekken en te doen. De heenweg loopt hij alleen maar te trekken, en snuffelt niet eens. Op de terugweg is hij dan weer heeel rustig, en loopt lekker naast me. Maar het is niet normaal hoe hij trekt.. Het eerste stuk moet hij van mij gewoon naast me lopen, aangezien hij daar niet mag plassen/poepen. Zelfde als de terugweg. Dat is echt een gedoe. Ook begint hij te piepen (omdat hij, neem ik aan, het zo leuk vind. En ik doe dan niks.. Moet je die gezichten van de mensen zien, haha).

Maar heeft iemand enig idee wat ik er tegen kan doen? Ik heb 2 soorten riemen; http://www.beest.nl/wsize/detailzoom/00 ... purple.jpg en gewoon een ; http://www.corvanderveeke.nl/images/Loo ... _thumb.jpg (maar dan wel langer)
Beide loopt hij te trekken. Ook heb ik een slipketting geprobeerd, maar dat maakt hem vrij weinig uit. Ben verder niet echt fan van zulke dingen, dus ik loop nu gewoon met zn halsband. Ik corrigeer hem ook, maar hij gaat 2sec later gewoon weer door met trekken..

Iemand de gouden tip? Of moet ik dit gewoon doorpakken?
-puppytraining etc word hem niet-

EDIT;
Hij komt verder (als er iemand thuis is) gewoon buiten in een grote tuin. Dan mag hij zelf beslissen waar hij wil gaan. Ook is er wel genoeg speelgoed. Verder laat mijn vader ze elke dag (Sws weekend. Door de weeks als hij optijd is) uit op het land. Dan kunnen beide honden gewoon los rennen en hun gang gaan.
Laatst bijgewerkt door xPearl op 12-10-15 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:47

Klinkt als een teveel aan energie, zeker omdat hij op de terugweg wel keurig meeloopt. Daarom vind ik 1 keer per dag wandelen te weinig. Dat zou ik dus proberen op te schroeven. :)
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 12-10-15 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:49

Misschien een tuigje ipv een halsband? Ik weet niet of hij daardoor minder gaat trekken, maar dat is in ieder geval wel fijner voor de hond dan zo'n halsband die strak om zijn nek komt te staan als hij gaat trekken. :) Dan is het ook wat makkelijker om weerstand te geven als hij trekt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:49

Als mijn hond trekt (en zij weegt 60 kg) dan ga ik gewoon stil staan tot ze naar mij loopt (dan is de riem ontspannen) en dan loop ik weer verder. Dan is de lol er zo af.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 18:50

Sokje_6 schreef:
Klinkt als een teveel aan energie, zeker omdat hij op de terugweg wel keurig meeloopt. Daarnaast vind ik 1 keer per dag wandelen te weinig. :)

Als er iemand thuis is, kan hij de hele dag buitenlopen, in een heeeele grote tuin. Verder laat mn vader ze (ook de andere hond) elke dag uit op het land. Dan kan hij gewoon los rennen. Het is niet zo dat hij nooit buitenkomt ofzo, haha

@Merula123
Daar dacht ik inderdaad ook aan. Maar gaan ze dan niet juist nogmeer trekken?

@Fjordjes
Werkt niet. Meneer gaat dan piepen en me zielig aankijken. Dan zet hij wat pasjes naar mij toe, of gaat zitten. Maar hij doet t zo weer..

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:50

Je geeft aan dat je 1x per dag met hem wandelt? Persoonlijk vind ik dat te weinig en zeker voor zo'n jonge energieke kruising. Dit zou misschien verklaren waarom hij zo trekt: Hij wil gewoon heel graag zijn energie kwijt! De terug weg is hij wel rustig, dus hij kan het wel. Misschien 2 - 3 keer per dag gaan lopen ipv 1x? Dat lijkt mij op het eerste oog het beste.

Je geeft trouwens niet aan of je op een boerderij woont, of in een woonwijk. Dit zou namelijk wel de zaak veranderen (als hij de hele dag buiten is)

Edit: Ik zie het nu een in een reactie. Ik zou zelf geen tuigje doen want dat maakt het voor de hond makkelijker om te trekken (over het algemeen). Misschien een halti? Dat is voor om de neus, wij hebben er ook een en het werkt goed, maar onze hond heeft er een gruwelijke hekel aan. Ik weet niet of dat aan het neus gedeelte ligt of de werking (misschien doet het pijn, of is het vervelend). Je hebt ook nog anti trektuigjes, met van de riempjes onder de oksels maar daar heb ik geen ervaring mee
Laatst bijgewerkt door Franciee op 12-10-15 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Re: Jonge hond trekt veel aan riem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:53

Wellicht is een cursus volgen toch de beste optie, dan krijg je wat begeleiding, wij kunnen moeilijk beoordelen vanaf een scherm.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 18:53

Franciee schreef:
Je geeft aan dat je 1x per dag met hem wandelt? Persoonlijk vind ik dat te weinig en zeker voor zo'n jonge energieke kruising. Dit zou misschien verklaren waarom hij zo trekt: Hij wil gewoon heel graag zijn energie kwijt! De terug weg is hij wel rustig, dus hij kan het wel. Misschien 2 - 3 keer per dag gaan lopen ipv 1x? Dat lijkt mij op het eerste oog het beste.

Je geeft trouwens niet aan of je op een boerderij woont, of in een woonwijk. Dit zou namelijk wel de zaak veranderen (als hij de hele dag buiten is)

Ik heb het inderdaad aangepast in de OP, haha.
Ik woon in een dorp. Gewoon een vrijstaand huis met een grote tuin, waar hij, eventueel met de andere hond, buiten komt wanneer hij wilt. Tenzij we allemaal niet thuis zijn.
Verder werk ik doordeweeks op stal van 8 tot 2/3u en soms tot 5/6. Dus ik kan hem dan niet vaker uitlaten aan de riem (:. Zoals ik ook in de OP heb gezet, loopt mn pa ook 1x per dag met ze op t land (:

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:54

Zodra hij trekt aan de riem stil gaan staan. Tot de lijn ontspant en dan weer verder lopen. Trekt hij weer, weer stil staan, net zo lang tot hij opgeeft. Dus idd wat fjordjes zegt.

Het is een training dus het werkt niet in 1 keer. Geduld hebben.

Verder vind ik 1 keer per dag wandelen ook echt veel te weinig!

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:56

Een hond kan zijn energie kwijt raken d.m.v. beweging, maar ook d.m.v. denk-spelletjes en nieuwe commando's leren. Denk aan diverse commando's en dat een aantal keren per dag trainen.

Daarnaast inderdaad telkens als de hond trekt, stilstaan totdat de riem weer slap is, dan pas weer verder lopen. Dit kan in het begin wel 20 keer in een wandeling zijn, maar je zal merken dat dit steeds minder wordt naarmate je dit zeer consequent volhoudt.

Mag ik je (gewoon uit interesse) vragen waarom puppycursus hem niet wordt?
Dit is juist een enorm leuke vorm om de band met je pup te versterken, en hem ook met diverse commando's en leuke spelletjes z'n energie leert kwijtraken.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:59

Merula123 schreef:
Misschien een tuigje ipv een halsband? Ik weet niet of hij daardoor minder gaat trekken, maar dat is in ieder geval wel fijner voor de hond dan zo'n halsband die strak om zijn nek komt te staan als hij gaat trekken. :) Dan is het ook wat makkelijker om weerstand te geven als hij trekt.

Het is toch juist de bedoeling dat het dier minder gaat trekken? Als je een comfortabel tuigje omdoet (wat gemaakt ik om mee te trekken, denk aan honden voor de slee) gaat dat toch niet meewerken?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:01

En belonen moet je ook veel doen!! zodra de lijn dus idd ontspant bij het stilstaan, belonen:j

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:01

Ik heb even een foto gezocht, en dit is onze tuin; http://nl.tinypic.com/r/33wsl1w/8
Wel aardig groot dus. Verder is er rechts nog een stukje.

Oke. Ik ga dat stilstaan dan inderdaad proberen! Welke riem zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken?

Ik ben inderdaad ook bezig met nieuwe commando's leren. Hij kan al; Zitten, af, pootje en omrollen! haha. Dus als er mensen zijn die nog meer leuke weten? (:
Ook probeer ik veel tijd in hem te steken, door veel te spelen. Balletje gooien bijv :). Hij komt hem -gelukkig- weer terugbrengen, haha.

En Suzannen, ik stuur je wel even pb. Want wil t niet in t topic zetten, haha :o

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:03

Ik zou haast zeggen welkom in de wereld van de stabij haha. Hier een friese stabij met hetzelfde gedrag zijn er helaas nog niet achter hoe dit op te lossen.

Zelfs inderdaad gaan piepen als je stil gaat staan. Heel herkenbaar.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:05

maj0 schreef:
Ik zou haast zeggen welkom in de wereld van de stabij haha. Hier een friese stabij met hetzelfde gedrag zijn er helaas nog niet achter hoe dit op te lossen.

Haha Marjolein, irritant he :'). Onze andere hond is een FrieseStabij x GoldenRetriever. Doodbraaf, een stuk rustiger, en je hoeft je stem maar iets te verheffen of die schrikt al (niks mee gebeurd. Gewoon erg onderdanig). Dus precies t tegenovergestelde, haha

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:05

Grote tuin of niet, lekker wandelen. Een hond is graag met zijn baas bezig. Buiten de tuin ziet hij ook eens andere dingen zoals auto's kinderen en noem maar op. Is alleen maar goed voor zijn ontwikkeling.

Het klinkt misschien heel hard, maar als je een hond hebt om in de tuin te laten lopen ( dus niet als waak of werkhond ) die als gezelschap hond dient, neem dan geen hond.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:07

Maakt niet uit of je een grote tuin hebt, je hebt een hond en dan moet je er ook mee trainen en er leuke dingen mee doen.
Dus met 1x per dag wandelen kom je er niet. Ook weet ik zeker dat je hond wandelen ook leuker vind dan alleen maar in je tuin rondlopen..

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:07

Een keer wandelen is gewoon te weinig. Je moet hem gewoon corrigeren eventueel met een duw in de zij. En jonge honden hebben baat bij structuur die ze niet krijgen van los rondrennen op wei of in tuin.

Uitlaten aan de lijn is een must geen luxe.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:08

ook die uitschuifriem draagt bij tot trekken, immers als jij hem op uitschuiven zet kan het hondje lopen tot ie op de rem staat.

gewoon een lijn nemen zoals een halstertouw, ongeveer 2 a 3 meter, een zak lekkere snoepjes en gaan wandelen, gaat ie te ver naar voren sta je stil of je slaat ineens rechts af laat um maar in de lijn lopen want hij heeft vast niet door dat jij rechtsaf gaat of stil staat. Dan komt ie zelf aan het einde van de lijn, kan niet verder dus moet jou wel volgen of bij stilstaan terug komen en dan geef je hem een brokje.

dus pas iets geven als ie van het einde van de lijn naar je terug komt. Zo krijgt ie vrij snel door dat bij jou komen/blijven iets meer oplevert dan voorop lopen en trekken. Het kost een weekje oefenen maar je ziet vast verbetering.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:09

xPearl schreef:
maj0 schreef:

Haha Marjolein, irritant he :'). Onze andere hond is een FrieseStabij x GoldenRetriever. Doodbraaf, een stuk rustiger, en je hoeft je stem maar iets te verheffen of die schrikt al (niks mee gebeurd. Gewoon erg onderdanig). Dus precies t tegenovergestelde, haha

Haha ja ook dat kennen we onze andere stabij heeft dat ook. Gewoon rustig naast lopen en pas gaan als je los bent.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:09

Cinnepin schreef:
Grote tuin of niet, lekker wandelen. Een hond is graag met zijn baas bezig. Buiten de tuin ziet hij ook eens andere dingen zoals auto's kinderen en noem maar op. Is alleen maar goed voor zijn ontwikkeling.

Het klinkt misschien heel hard, maar als je een hond hebt om in de tuin te laten lopen ( dus niet als waak of werkhond ) die als gezelschap hond dient, neem dan geen hond.

Pardon? Ik heb zeker geen hond om in de tuin te laten lopen. Ik zeg dat ik sowieso 1x per dag loop. Soms meer & dat mijn vader nog loopt. Elke zondag gaan we met beide honden het bos in. Als ik Kayo mee kon nemen naar stal, had ik dat zeker gedaan (Kan ook wel. Maar hoe krijg ik m daar).

Verder vraag ik hier niet om commentaar. Maar om tips, hoe ik dat tegen kan gaan.
Verder kan ik inderdaad proberen meer te lopen, maar dan kan gewoon niet altijd

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:10

Tjah het is een jonge hond, hij heeft energie teveel, hij wil de wereld ontdekken en iets te doen hebben.
Dus die ene keer per dag is hij dolblij dat hij eruit mag. 1x per dag is gewoon te weinig.

Wbt dat trekken; zolang hij succes heeft zal hij dat blijven doen. Dus als trekken ervoor zorgt dat hij komt waar hij naartoe wil, dan blijft hij trekken. Dus dat moet je zien te voorkomen. Corrigeer hem, maar houd ook voet bij stuk, dus als je hem corrigeert en hij blijft doorgaan, dan houd jij ook vol. Zodra je toegeeft ben je verloren. Zeker bij een terrier.

Wat heeft je hond te doen thuis? Want hij loopt wel los om huis wanneer hij wil, maar gaat hij ook actief met iemand mee, trainen jullie met hem, of fiets je met hem, of is er veel ongedierte waar hij op kan jagen? Zowel jack russel als stabij zijn werkhondjes en als die de hele dag niets te doen hebben, worden ze gewoon vervelend. Dus zorg dat hij iets van mentale uitdaging heeft.

En waarom geen puppycursus? Dat zou de perfekte oplossing zijn voor al je problemen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:14

Even oftoipc: Ik zie in je profiel dat je ook Stabij x golden retriever Tommy hebt? wat is zijn achtergrond en hoe oud is ie?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:14

anneliesdj schreef:
Wat heeft je hond te doen thuis? Want hij loopt wel los om huis wanneer hij wil, maar gaat hij ook actief met iemand mee, trainen jullie met hem, of fiets je met hem, of is er veel ongedierte waar hij op kan jagen? Zowel jack russel als stabij zijn werkhondjes en als die de hele dag niets te doen hebben, worden ze gewoon vervelend. Dus zorg dat hij iets van mentale uitdaging heeft.

Hij heeft erg veel speelgoed, waar hij de hele dag mee speelt. Ook speelt hij met onze andere hond, en pest de katten soms. Verder ben ik met hem balletje aan het gooien etc, en leer hem nieuwe commando's. Fietsen heb ik 2x gedaan, wat hij helemaal geweldig vond. Maar dat wil ik niet veel doen, aangezien hij nog geen jaar is..

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:15

Arjan1983 schreef:
Even oftoipc: Ik zie in je profiel dat je ook Stabij x golden retriever Tommy hebt? wat is zijn achtergrond en hoe oud is ie?

Juppss. We hebben hem gekocht als jonge pup bij mensen in de buurt (Geen idee meer waar). Hij is nu 6 jaar als ik het goed heb :)