Kat plast nu voor de tweede keer op bed.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Kat plast nu voor de tweede keer op bed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 13:01

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken hebben mijn vader en ik de kat van mijn moeder overgenomen. Twee weken geleden heeft de kat opeens op het bed van mijn vader geplast. Op internet opgezocht wat het zou kunnen zijn: vieze kattenbak. Wij maken de bak echter elke keer schoon als ze geweest is, dus scheppen zo'n 2/3x per dag het vieze eruit. Wel vond ik de bak sterk ruiken naar de geurverdrijver die wij gebruiken om de geur te neutraliseren dus hebben besloten dit niet meer zoveel erin te gooien. Vanaf dat moment zijn de slaapkamerdeuren ook altijd dicht gebleven als ze alleen thuis was. Nu zit ik vandaag op mijn vader zijn kamer op de pc en heb ik de deur gewoon open staan. Ze sprong op bed en ik heb haar meteen weggestuurd maar het was al te laat, ze heeft weer geplast.. Wat zou dit kunnen zijn?

Overigens ligt ze ook vaak op mijn bed (als ik er ook lig) en dan doet ze niks..

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:08

Er heeft een grote verandering plaats gevonden in de gezinssamenstelling, waardoor de kat zich onzeker voelt.
Waar maken jullie het bed dan mee schoon? Ammonia? Dan zal ze het blijven doen. Katten vinden dat naar urine ruiken gaan de plek dan blijven markeren.
Je kan een stuk aluminiumfolie neerleggen op de plekken waar de kat plast.
Als dat niet werkt simpelweg de deur dicht houden.

Verder?: Helemaal geen geurverdrijver gebruiken in de kattenbak. Wij hebben 1 kat, een dichte kattenbak en je ruikt het alleen als ze net op de bak is geweest. Zou dus meer geurabsorberende vulling gebruiken ipv verdrijver.

Bij ons komt de kat overigens helemaal niet op de slaapkamer. Ook als ik op de slaapkamer zit heb ik de deur dicht. Ze hoeft niet elke kamer te claimen.

Goof

Re: Kat plast nu voor de tweede keer op bed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:18

De kat is er net, wellicht ervaart ze stress door alle veranderingen.
Het kan ook zijn dat ze last van de blaas heeft, katten zoeken dan een andere plek dan normaal om te plassen. Urine laten testen is dus sowieso zinvol.
Deur dichthouden lijkt me ook een goede oplossing voor dit probleem, heb je iig een schoon bed 's avonds.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:22

Het zou best eens kunnen komen door de verhuizing. Geef het even de tijd, blijkbaar weet ze wel waar de kattenbak is. Hier in huis gebeurden er ook wel eens ongelukjes toen we net waren verhuisd.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:40

Urine even laten testen, de meeste onzindelijkheidsproblemen zijn medisch. Zo'n verhuizing kan een flinke klap geven aan het immuunsysteem, waardoor blaasontstekingen en andere ellende makkelijker kunnen optreden.
Verder kan het van alles zijn: het soort kattenbak (open/dicht, formaat, hoge/lage instap), de geurverdrijver, de lokatie van de bak, stress, angst... Maar alles wat je daaraan probeert te doen is zinloos als ze gewoon een blaasontsteking of gruis heeft natuurlijk.

Wat is haar gedrag als ze wel op de bak gaat? Gaat ze er rustig in, doet haar behoefte, beetje graven en rustig er weer uit? Het gedrag zegt namelijk alles over wat ze van haar bak vind.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 13:42

Ja precies zoals je het omschrijft. Ze graaft alleen voor mijn gevoel wel iets meer dan 'een beetje graven'.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:44

Heb je grove of fijne korrels?

Sommige katten vinden grove korrels niet fijn, doet wat pijn aan de pootjes.

Als je klontvormend spul koopt dan hoef je geen geurverdrijver te gebruiken, dat neemt alles zo snel op, geen geur te ontdekken. En als je de klontjes eruit haalt dan blijft ook echt alleen maar schoon grit over.

Waar staat de bak eigenlijk ergens?

Verder idd deur dicht houden. Mijn katten mogen ook niet op de slaapkamers komen boven, alleen op de kamer boven waar hun bakken staan.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:45

Een drupje bleekwater onder in de bak wil ook wel eens helpen. De meeste katten vinden een lichte geur van bleekwater onweerstaanbaar aantrekkelijk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:46

Een beetje graven varieert van in 1 veeg de boel bedekken tot een 10min graaffeestje... Is erg persoonlijk hoe lang en enthousiast ze graven. Als ze er verder kalm in en uit stapt, heb je iig een bak die haar wel bevalt. Dan zal het waarschijnlijk niet aan de bak liggen (ik zeg bewust waarschijnlijk, want zo eenvoudig kan je dit nog niet helemaal uitsluiten, maar andere oorzaken lijken nu dan logischer)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 13:51

We hebben klontvormend grit en die is iets aan de grove kant. En de bak staat op de gang (tussen de woonkamer en de slaapkamers in). Ze graaft meestal een minuut of 3-4, ligt ook aan de behoefte die ze gedaan heeft.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 13:52

jorika1986 schreef:
Een drupje bleekwater onder in de bak wil ook wel eens helpen. De meeste katten vinden een lichte geur van bleekwater onweerstaanbaar aantrekkelijk.

Ga ik proberen! Vind het alleen wel raar dat ze 99% van de keren gewoon op de bak gaat en nu 2x in 2 weken tijd op bed..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:56

Hoeveel kattenbakken heb je? Het is aantal katten + 1 in de hoeveelheid bakkken. Dus 1 kat = 2 bakken.

Daarnaast ruikt de slaapkamer en bed het sterkst/lekkerst. Dus zal waarschijnlijk de reden zijn dat ze daar plast. Territoriumdrift wellicht ook?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:59

xNathaliee schreef:
jorika1986 schreef:

Ga ik proberen! Vind het alleen wel raar dat ze 99% van de keren gewoon op de bak gaat en nu 2x in 2 weken tijd op bed..

Dat is typisch bij katten. Veel mensen denken dat er hierdoor niks medisch kan zijn en de kat gewoon eigenwijs is, maar dat is een foute conclusie. Op zich niet gek gedacht natuurlijk, het lijkt namelijk ook zo. De ene keer wel op de bak, dan weer niet, wekenlang goed en dan ineens 10x mis, echt alle mogelijke combinaties kunnen voorkomen en zeggen niks over de oorzaak jammergenoeg.
Katten zijn van zichzelf heeeeel schoon en zindelijk dus een onzindelijke kat heeft hier echt een gegronde reden voor. Maar die reden vinden is niet altijd even eenvoudig...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:00

xNathaliee schreef:
We hebben klontvormend grit en die is iets aan de grove kant. En de bak staat op de gang (tussen de woonkamer en de slaapkamers in). Ze graaft meestal een minuut of 3-4, ligt ook aan de behoefte die ze gedaan heeft.

Is daar veel 'loop' op die plek? Misschien zoekt ze een rustiger plekje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:04

Ik heb vier katten en zijn alle 4 verschillende gravers. Waar de 1 zeer fanatiek naar China lijkt te graven (inclusief rondvliegend grit), graaft de ander nauwelijks. Beide katten zijn gezond :))

Stress kan een zeer bepalende factor zijn in dit geval. Ik zou voorlopig de slaapkamer dichthouden. Wat voor soort bak heb je? Veel katten vinden een kap of klepje ook niet fijn.
Sinds ik de klepjes weg heb, is er minder onrust op de bak. Maar wel een kap, voor de privacy.

Verder kun je een feliway stekker aanschaffen. Dat helpt ook goed :j
En chloor in de kattenbak, dat lokt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:05

Ennnn hoe raar het ook klinkt: misschien eens een (stukje van) een urineklontje laten liggen juist.

Misschien ruikt ze zoveel geurverdrijver dat ze die kattenbak helemaal niet associeert met wat ze daar moet doen.

Ik zou die geurverdrijver even weglaten en een klein stukje klontje laten liggen.

Vampie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:12

Mijn kat plast bij stress op bed. Mijn zusje paste op tijdens mijn vakantie. Ken het ook van andere katten Door stress. Je kan homeopathische druppels voor rust geven aan de kat.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:23

Met goede kattenbakkorrels en een normaal formaat kattenbak heb je echt geen geurvreter nodig.. Wat Amaris zegt, ze kan misschien niet helemaal vinden waar ze moet piesen :')

Mijn meisje pieste altijd op bed bij stress en als je ze krols was.. De meest makkelijke oplossing is deur dicht houden :)

edit; rare typo :=
Laatst bijgewerkt door linnnh op 12-10-15 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 14:25

Ze miauwt de laatste tijd ook best veel dus de dierenarts gebeld en heb om 5 voor 6 een afspraak voor een urineonderzoek (wellicht een blaasontstekning nu ze bij ons opeens veel op het balkon te vinden is). Ze heeft vandaag nog niks op de bak gedaan ook.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:29

Bij mjn zusje hield het bedplassen op nadat ze vuilniszakken op het bed legde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:36

Gulpje schreef:

:')

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:39

xNathaliee schreef:
Ze miauwt de laatste tijd ook best veel dus de dierenarts gebeld en heb om 5 voor 6 een afspraak voor een urineonderzoek (wellicht een blaasontstekning nu ze bij ons opeens veel op het balkon te vinden is). Ze heeft vandaag nog niks op de bak gedaan ook.

Ah goed zo, toen onze kat op het bed begon te plassen was er ook iets goed mis.
Ik hoop dat de da je uitsluitsel kan geven of het medisch is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:45

Als medisch uitgesloten is, met dr neus bij dr eigen urine houden. Geheid dat ze t nooit meer doet.
Maaaarrrrr...alleen als je alles uitgesloten hebt en het dus echt echt echt slecht gedrag is.

Hier een x een ongelukje in de wasstapel gehad. Kitten op de bak gezet, nooit meer gebeurt.

Waar was je je beddengoed mee?
Wasverzachter erbij? Dat lokt ook nog wel eens...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:49

Jolliegirl schreef:
Als medisch uitgesloten is, met dr neus bij dr eigen urine houden. Geheid dat ze t nooit meer doet.
Maaaarrrrr...alleen als je alles uitgesloten hebt en het dus echt echt echt slecht gedrag is.

Hier een x een ongelukje in de wasstapel gehad. Kitten op de bak gezet, nooit meer gebeurt.

Waar was je je beddengoed mee?
Wasverzachter erbij? Dat lokt ook nog wel eens...

Dat is allang achterhaalt.
Daarnaast ruiken veel katten regelmatig aan de plek waar ze hebben geplast, om te ruiken of het goed is ondergedekt.
En dan plassen ze de volgende x gewoon weer op dezelfde plek.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:50

Brainless schreef:
Gulpje schreef:

:')

Haha!

Ik zie dat ik het wel heel krom heb opgeschreven :')