Kat moet oogdruppels, maar ik krijg 't niet gedaan. Tips aub

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Kat moet oogdruppels, maar ik krijg 't niet gedaan. Tips aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 20:08

Lieve allemaal,

Mijn lieve kat heeft een naar plekje in z'n oog, ik ben afgelopen donderdag met hem
naar de veearts geweest en hij is onderzocht. Nu is het waarschijnlijk zo dat hij iets in
z'n oogje heeft. Aan de adertjes om z'n oog is te zien dat zijn oog al bezig is om het
weefsel te herstellen alleen moet ik hem nu zo'n 10 dagen 2x p dag antibiotica druppeltjes
in z'n oogje doen. Als het over 10 dagen niet over is wordt hij geopereerd en wordt het operatief weggehaald. (wat er ook in z'n oogje zit)

Nu is dit allemaal een logisch verhaal, en de dierenarts liet met alle gemak zien dat hij met 1
hand z'n kopje vast hield en z'n oog open kon houden en het druppeltje erin kon doen. Makkie, dacht ik nog :')

NOU! Dat valt vies tegen. Ik krijg het niet gedaan bij 'm. Hij blijft altijd super lief bij me liggen en
is echt een lieve kat maar hij flipt voll-eee-dig de pan uit als ik hem vasthoud om de druppels erin te doen. Ik probeer het zelfs samen met mijn vriendje, dat de ene hem vasthoud en de ander de druppels erin doet. Drama. Rustig aan doen en op een zachtaardige manier de druppels doen. (dus steeds wachten tot hij rustig is) werkt niet! Uiteindelijk lukt het wel, maar het is zo'n drama voor 'm
Erg vervelend.

Is er iemand die de gouden tip heeft? Hoe krijg je je kat rustig? Ik vind het zo vervelend voor 'm dat hij steeds zo'n stress heeft. (nog maar 8 dagen druppelen... hou vol Ted! )

Groetjes
Eileen

marsyl

Re: Kat moet oogdruppels, maar ik krijg 't niet gedaan. Tips aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:12

In een handdoekje draaien. Zoals een worstje zeg maar. Kan ie niet krabben of eruit. Even flink "knuffelen" zalfje erin en gauw loslaten en belonen met snoepjes natuurlijk :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:13

Stoppen met medelijden en snel handelen. Leuker wordt t niet en juist door medelijden te hebben doe je er langer over en kat voelt die onzekerheid ook. Daarna volstoppen met snoepjes ;)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:15

Als je op je knieën zit met de kat tussen je benen en een theedoek ofzo neemt en die om zijn borst doet zodat hij niet kan uithalen met zijn klauwen, kan dus niet achteruit, niet vooruit en niet uithalen, lukt het dan?
Misschien niet zo diervriendelijk maar mogelijk wel de snelste manier terwijl je jezelf en je kat veilig houdt...

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:17

Geen medelijden hebben.
In een handdoek wikkelen (evt. Tussen je benen klemmen terwijl je er boven zit), snel zalven en gauw los laten haha.
Zo doe ik het altijd als onze kat een ontstoken oogje heeft en zalf nodig heeft :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 20:18

Ik vind de ideeën over een theedoek (of handdoek of wat dan ook) een goede!
Hij moet dus elke ochtend en avond de druppels. Dus een slecht begin en einde van de dag...

Het vervelende is dat hij ZO heftig reageert, hij miauwt echt alsof hij vreselijk gemarteld wordt terwijl we hem alleen vasthouden. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:19

Of anders als je dat niet voor elkaar krijgt iets erbij pakken waar poeslief he-le-maal gek op is, en dat voor het snuitje houden om aan te likken? Dan moet 'ie het kopje ook stil houden en kan je snel de druppeltjes er in laten vallen misschien?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:20

idd geen medelijden,een kat is nu eenmaal een beest die het niet makkelijker zal toelaten omdat je hem aai en op het gemak en beetje hier en beetje daar.

gewoon nekvel vast,kopje daarmee naar achter doen en hop,erin voor hij het goed en wel beseft.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:20

ik ga op mijn knieën zitten kat ertussen (ik ben linkshandig) dus hou met mijn rechterhand zijn kop vast oogje met 2 vingers open en druppelen maar :j dat mauwen kan hij mee door gaan weet ik in ieder geval dat zijn stembanden prima in orde zijn ... t gaat om zijn gezondheid niet lopen prullen gewoon doen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:21

Hoogstens 4 minute per dag ellende dus als je het snel doet :+ Niet te zwaar aan tillen hoor! Kat zal je er niet om gaan haten mits je het snel doet en beloont.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:32

Bij de meeste katten heb je 2 opties: los of vast.... Dus of het beestje werkt heel lief mee en je kan het met hele losse greep doen, of je moet ze in de houdgreep houden. Vooral niet gaan testen hoeveel kracht je nodig hebt, bij katten moet je niet het principe "zo hard als nodig en zo zacht als mogelijk" toepassen want dan zijn ze allang weg of wordt het een hele strijd. Dus echt vasthouden, geen medelijden en doorpakken.
De handdoektip is een mooie, maar ik vind zelf gewoon grijpen en doen makkelijker, sneller dan een handdoek gaan wikkelen. Maar handdoek is wel een stuk veiliger (zeg ik met mn halve arm onder de schrammen....)
En onthoud ook, katten zijn geweldige dramaqueens. Ze kunnen zich gedragen alsof je ze zwaaaaaaar martelt! Gewoon negeren en doen alsof het doodnormaal is, dikke kans dat hij dan ook na een minuutje alweer doet alsof er niks is gebeurd.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 20:34

Oh ik vind het zo fijn dat iedereen zo nuchter reageert :)
Vanaf morgen zal ik stoer zijn en snel doorpakken. Pleister er in één keer afrukken... dat verhaal

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:35

Zoals anderen al zeggen even in de houtgreep tussen je benen klemmen en druppelen dat oogje.
Na een eventuele operatie zal je dat ook moeten doen, dus nu meteen goed doen en hopen dat die heel veel zieligere operatie niet nodig gaat zijn.

Ik heb een hond met van die dopogen die met enige regelmaat er wat in weet te krijgen en dan weer gezalfd moet worden. Hij is altijd boos op me als ik zalf in zijn ogen doe maar komt ook vanzelf weer bij me kruipen. Dieren blijven nooit lang boos dus hop, gewoon in de houtgreep doen!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:36

inderdaad, je doet het niet voor de lol, je doet het omdat het moet.
Verman jezelf, dóórpakken.
Je kunt het! :j

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 20:38

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:41

Wij deden op het asiel een klem in het nekvel. Bleven de katten liggen als doods :). Medicatie erop/erin en klaar. Klem eraf en kroelen :).

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:44

In het asiel waar ik vrijwilligerswerk doe, ben ik ook wel eens de klos als t op oogdruppels aankomt... En dan is t ook gewoon ff: wat nou!! Niks geen gezeur! Anders wil t de volgende keer helemaal niet meer. Gewoon inderdaad even doorpakken, dan is de stress voor de kat t kortste. En inderdaad, de handdoektip pak ik ook nog wel eens erbij!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 20:45

_San87_ schreef:
Wij deden op het asiel een klem in het nekvel. Bleven de katten liggen als doods :). Medicatie erop/erin en klaar. Klem eraf en kroelen :).

Oeh, dat is ideaal.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 12:17

Ik wil jullie erg bedanken! Vooral voor de handdoeken tip :) heb Ted als een worstenbroodje ingepakt en het is gelukt. Hij is zich nu super 'not amused' aan t wassen in een hoekje maar de druppels zitten erin! Hopelijk lukt t vanavond weer

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:22

Fijn dat t gelukt is! Heb zelf goede ervaringen met oude kussensloop, kat erin met alleen genoeg ruimte voor t koppie. Handdoek kan ook prima maar vond ik zelf wat lastiger.