vacht kat staat ineens omhoog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

vacht kat staat ineens omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 10:44

Ik heb hier een oudere kat lopen waarvan sinds een aantal dagen de vacht omhoog staat.
De kat lukt er mi niet aan.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Even een toelichting betreft de kat.
De kat is waarschijnlijk een inteelt katje ( meegenomen van een boerderij,meer dood fan levend op de leeftijd van 5 weken)
De kat heeft hierdoor een rare bouw. Kromme staart en artrose. De kat kan ook niet springen hierdoor.
2 weken geleden is de kat geheel nagekeken Door de dierenarts. Hij was veel aan het afvallen en had gedragsverandering waardoor we dachten dat hij schildklier problemen had. De dierenarts kon echter niets vinden. Ook niet in het bloed.geen hartfalen. Geen schildklierproblemen etc . Hij heeft toen een ab kuur meegegeven want hij wist het ook niet.er waren ook geen ontsteking waarden in het bloed.echo etc is ook gemaakt.
De kat is hierdoor wel weer aangekomen en vertoonde weer normaal gedrag. Tot op heden nog steeds.

Ik voer Royal canon Indoor en normaal doen de katten het hier goed op.
zou het Door het verharen komen misschien. Al heeft hij dit nooit zo gehad

Sleeper

Re: vacht kat staat ineens omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:47

Suiker en nierproblemen ook uitgesloten?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:53

Kan uitdroging zijn.
Bij oudere katten wordt de vacht vaak wat stugger, doffer en wat borsteliger omdat de huid minder elastisch wordt, ze vlugger uitdrogen en ze minder vaak hun toilet maken.

Uitdroging kan ook versterkt worden idd door suiker-of nierproblemen.

Mijn 14-jarige kat ziet er uit als een ontploft stekelvarken, maar bij hem is ook nierfalen bekend.

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:06

Hoe is het gebit van de kat? Een van onze oudjes had ook ineens een rare vacht, viel enorm af. Na 5 keer bloedonderzoek waar niks uitkwam hebben toch onder narcose haar gebit helemaal na laten kijken en daar zat ook het probleem. Onze DA zei dat heel veel gedrags/lichaamsveranderingen bij ouderen katten door gebitsproblemen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 11:18

Nierfalen is ook uitgesloten. Nagenoeg alles is 2 weken geleden onderzocht. Gebit is voor zijn leeftijd redelijk goed. De dierenarts zei niet optimaal maar niet zodanig om er iets aan te doen.
Ik zie de kat regelmatig drinken, maar zal het meer in de gaten gaan houden. Misschien idd uitdroging

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:31

Hier een kat van 23 ook pas een apktje laten doen helemaal in orde. Vacht moet ik nu 1 keer in de 2/3 weken borstelen omdat hij gewoon niet goed meer kan wassen op zijn lijf dan komt er een soort van dons tussen het haar wat vettig word. Doe ik diet niet staat zijn haar ook in plukken omhoog. Hij vind het niet altijd leuk maar anders verstikt zijn huid ook denk ik en de jeuk daarbij de rotzooi van buiten blijft toch in de vacht hangen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:36

Inderdaad misschien door de atrose niet meer goed aan zelfonderhoud kunnen doen. Handje helpen misschien?