Afgelopen zondag hebben wij een super lieve brave cocker spaniël opgehaald. Een 6/7 jarige reu. Door een erfelijke afwijking is hij blind geworden.
Inmiddels kan hij is huis en tuin zijn weg aardig vinden al stoot hij dagelijks zijn snufferd.
Zijn er hier ook bokkers met een blinde hond? Welke aanpassingen hebben jullie gemaakt. Hoe red de hond zich? Ik merk dat Toby heel graag wil rennen. En springen maar niet zo goed durft wat erg jammer is. In de tuin kan ik hem wel begeleiden doordat hij op mijn stem af rent.
Tips om rekening mee te houden zijn welkom en tricks om het voor hem makkelijker te maken ook.
Ik denk dat je heel veel met geuren moet werken en over grotere afstanden commando's moet geven voor bepaalde situatie's. Je kunt hem leren lopen op jouw aanwijzingen. Zo kun je ook commando's geven wanneer iemand hem benadert/wil aaien of wanneer een hond hem benadert. Zo voorkom je dat hij angstig wordt en defensief wordt.
Je hebt van die bumperdingen voor blinde honden. Dan botsen ze niet steeds met hun kop overal tegenaan en gaan ze vaak vrijer bewegen.
Icecrystal
Geplaatst: 08-10-15 20:47
Ik zag laatst een filmpje van een blinde hond, waarbij ze een tuigje hadden gemaakt waardoor hij zich niet elke keer kon stoten.
Edit; gevonden!
Neleh
Geplaatst: 08-10-15 21:17
Wij hebben een blinde border collie. Ze is de laatste twee jaar stilaan blind geworden en ze heeft zich heel goed aangepast. Onze tuin kent ze heel goed en wij zorgen dat we daar niets laten staan, zoals stoelen op het gras ofzo. Rennen doet ze naast de fiets, dat hoort ze en ze kan ons goed volgen. En we hebben een stopwoordje, roepen heel hard 'STOP' tijdens het wandelen als ze in de buurt komt van een obstakel. Dan staat ze meteen stil. De meeste mensen merken niet eens dat ze blind is, vragen dan of zo'n witte ogen veel voorkomt bij dat ras... Het is altijd een heel slimme hond geweest, en veel commando's kende ze al. Heel weinig problemen hier met haar blindheid. Echter, van andere honden moet ze niets meer weten, terwijl ze vroeger altijd heel speels was.
blokje
Geplaatst: 08-10-15 21:22
Wat slim rennen naast de fiets. Lekker draf tempo lekker bewegen. Je kan hem ook links en rechts leren. En commando stop is ook erg slim.
Fehu
Geplaatst: 08-10-15 21:37
Ons oude hondje is de laatste 9 jaar van haar leven blind geweest. Door suikerziekte had zij staar ontwikkeld. Zij was volledig gefocused op bepaalde geluiden die we maakten; op de bank springen kon ze bijv. Omdat we dan op de kussen klopten waardoor ze wist waar ze moest springen.
In huis en in de tuin wist ze feilloos haar weg te vinden. Wist wie er binnen kwam omdat ze de voetstappen herkende waardoor ze bij vreemde nog steeds waaks was. Op het strand of op een veldje maakten we klik geluiden (zoals je dat bij een paard gebruikt.) zodat ze ons kon volgen en om ons heen kon rennen/stuiteren. Bij een obstakel was het een keer HO roepen en ze stond stil.
Honden kunnen erg veel nog als ze blind zijn. Heb een blinde hond gehad en nu een 11 jarige die door staar en keratitis niet veel meer ziet. Maar hij doet alles over het gehoor en zijn neus en je merkt haast niks aan hem. Hij doet zelfs nog wat pakwerk en we speuren veel met hem. Neus aan de gang houden.
Rebel_Jits
Geplaatst: 09-10-15 19:08
Voor de wandelingen buiten zou ik de basis aanleren: links, rechts, stoep, voet. Op drukke plekken aan je been laten lopen. Dan krijgt hij EN meer vertrouwen in jou, EN hij zal niet botsen.
Is er hier toevallig ook ervaring met een blinde hond die zachtjes jankt/piept als er niemand thuis is? Ik hoorde van mijn buurman dat de onze het doet. Gelukkig niet heel hard. 's nachts is hij wel gewoon stil, dan zijn we er wel maar toch ook niet dus waar het dan aan ligt weet ik niet.
Sassol
Geplaatst: 22-10-15 10:55
Cocker spaniels houden helemaaaaaaal niet van alleen zijn. En je hebt ze nog niet zo lang. Dus daar zou ik het meer in normaal hondengedrag zoeken.
Qua inrichting: zet niet teveel kleine losse dingetjes neer en probeer zo min mogelijk dingen te laten slingeren of te veranderen qua inrichting. Lekker ruimtelijk inrichten dus. (Zo hebben bijzettafeltjes naast de banken waar de hond zich niet kan stoten de voorkeur voor een salontafel bijv.)
Verder houden cockers enorm van speuren, dus misschien kun je hem de inrichting leren door snoepjes op/bij de randen/hoeken van tafeltjes e.d. te leggen. Als het ware een soort 'stootroute' leren. En zo is speuren dus ook een geweldige manier voor een blinde cocker om uitgedaagd te worden.