Vanmiddag bij een herplaats hond kijken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Vanmiddag bij een herplaats hond kijken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 10:10

Vanmiddag gaan we bij een herplaats hond kijken, na een hele lange zoektocht en een jaar ons te hebben verdiept in het ras, is het vandaag zo ver, dit meisje lijkt bij ons te passen!
We spreken af in het bos, wat dus nog niet " eigen" is van de hond, of van mijn hond. En dan wandelen we langzaam naar elkaar toe, en laten de honden dus spontaan kennis maken.

Het medisch dossier word naar me toe gemaild, en dit ga ik ook voorleggen aan mijn eigen dierenarts. We nemen haar niet gelijk mee, we willen hier na nog een keer afspreken, en wie weet ook nog een 3e keer.

Hoe is het bij jullie gegaan toen jullie gingen kijken voor een herplaatser? Waar heb je op gelet? En wat heb je met de hond gedaan tijdens het kijken?

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen, wat zou je anders gedaan hebben? En wat heb je juist goed gedaan?

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:26

Wij zijn zelf met hem gaan wandelen zonder het opvanggezin erbij. Dit had ook hun voorkeur zodat de hond niet op hun zou letten en wij een goed beeld kregen van de hond. We hebben hem overal aangeraakt om te kijken of er geen gekke dingetjes waren.
Tijdens het wandelen viel ons op dat hij raar liep met een pootje. Hij was herstellende van een operatie (aanrijding). De hond was verder zo lief dat wij hem hebben meegenomen.
Toen begonnen de problemen. Hond bleef mank lopen en de DA kon via foto's en kijkoperaties niet zien wat er aan de hand was. Inwendig waren er geen littekens. Alsof het zo moest zijn scheurde hij aan de andere kant zijn kniebanden. In totaal €1700 aan extra dierenartskosten. Dat is natuurlijk een enorme tegenvaller geweest.
Of we, achteraf gezien, voor de hond gegaan waren? ABSOLUUT we hebben nog nooit zo'n lieverd gehad<3
Wel hadden wij, zoals jij al doet, de medische gegevens moeten opvragen. Dit hebben wij achteraf gedaan (omdat DA niks vond) en hier hebben wij nooit meer wat van gehoord.

Volg je gevoel en heel veel plezier met jullie eerste ontmoeting
Laatst bijgewerkt door loempia93 op 08-10-15 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:40

Ik zou ook zeker willen weten hoe de hond zich in huis gedraagt in zijn eigen omgeving. Voor kennismaking met jullie hond is deze bosafspraak perfect mar uiteindelijk moet je willen weten hoe de hond in zijn dagelijkse omgang is. Als je in hun woning allerlei afgeknaagde meubels ziet kun je 1 en 1 bij elkaar optellen...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 10:42

Jeetje meid.... Heftig! Mijn hondje die ik nu heb, heb ik ook ergens weg gehaald (mishandeling verwaarlozing) na een week was ik ook 2500,00 lichter aan knie operaties.....

En dat overal voelen inderdaad een heel erg goed idee! Medisch, maar ook kijken hoe ze reageerd, thnx voor de tip!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:07

Wat ik altijd doe is adoptanten in huis ontvangen en kennis laten maken (zonder hun eigen hond), daarna samen naar buiten, even wandelen met hun hond erbij en de adoptanten alleen laten wandelen. Idd omdat je anders vaak hebt dat de hond veel focus heeft op mij en dat is een beetje zielig voor die mensen.
Daarna komt alles nog even binnen, zie je ook hoe de honden op elkaar reageren in een meer afgesloten omgeving en of ze bezitterig zijn en kan de afhandeling gedaan worden.

Sammyoo

Re: Vanmiddag bij een herplaats hond kijken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:59

En... hoe is het gegaan?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 12:05

Even een update;

Allereerst was ze echt prachtig om te zien! mooie glanzende vacht, goed op gewicht, mooi gebit!
We hebben in het bos afgesproken en zijn naar elkaar toe gewandeld. Ze mocht net als mijn hondje los, en daar gebeurde het.......... ze ging uit enthousiasme en speelzigheid achter hardlopers aan, was niet te controleren, en was alleen maar aan het rennen. Ze trok enorm aan de riem (slipketting) ze liep er gewoon doorheen, op een correctie reageerde ze niet. Ik kon geen aandacht vragen. Wij hebben in het bos een Achterberg bodem die omheind is, dus haar daar maar even los gegooid. Ze is lief, enthousiast, ik vind haar heel erg jong en heel veel puppengedrag, basis oefeningen als aandacht vragen is er niet bij. Dus mochten we voor dit meisje kiezen, is er veel werk. Iets wat opzich niet erg is, met onze andere hond heb ik 5 cursussen doorlopen en ze word nog steeds door ons getraind, we zijn streng, maar rechtvaardig, en heel consquent. De eigenaren zeiden dat ze nog nooit hardlopers had gezien, dat die bij hun in het park er niet zijn, en dat ze zo lomp en onbehouden was, omdat ze veel stress van de eigenaren voelde. We geven dat het voordeel van de twijfel en gaan vanmiddag hun kant op. Ik wil dan zelf met mijn vriend en de hond een blokje om, en ik wil haar wel eens in "hun" park zien, met hun er bij, kijken hoe haar gedrag dan is.

Voor nu; voor een 1,5 jarige hond van groot formaat vind ik haar nog erg jong in haar doen en laten. Ik snap dat deze later volwassen zijn, maar deze is wel heeeel jong in het bolletje. Ik hoop vanmiddag een andere kant te zien van dit meisje, theoretisch gezien is ze alles wat ik zoek in een herplaatser, maar in de praktijk was het dus iets anders.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:38

Wat voor soort hond is het?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:44

Wat is het voor hond en waar komt ze vandaan? Zit ze nu bij een opvanggezin of zijn dit mensen die haar al vanaf pup hebben?
Een hond die nooit regels heeft gehad kan enorm losgeslagen over komen en zeker op vreemd terrein...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 14:02

Het is een 1,5 jarige stamboom
Rottweiler, ze is bij de fokker gekocht door een gezin met 3kids. Deze mensen gaan haar nu herplaatsen wegens privé omstandigheden, ik ga die niet op internet zetten maar vind het een goede rede en heb respect dat ze voor hun hond kiezen en niet voor hun eigen gevoel! De mevrouw heeft zelf altijd Rottweilers gehad.
We zijn nu onderweg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:29

Daar gaat het ook niet om, maar van een hond uit het buitenland bv, mag je heel ander gedrag verwachten dan van een hond die (zoals jij omschrijft) vanaf pup in een gezin heeft gewoond en een 'normaal' leven heeft gehad.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:56

En nu? Wat is de stand van zaken :o

Toevallig dat je ook voor een rottie gaat, de hond waar ik het over heb is ook een rottie. Heb je ervaring met het ras? Toen wij gingen wandelen bij de opvang trok meneer ook enorm, was hij enthousiast en niet te houden. Bij ons thuis is dit totaal veranderd. Een rottweiler spiegelt enorm goed. Heel veel mensen denken dat dit een dominante hond is, maar dat is juist niet zo. Ze zijn heel onzeker en als ze twijfel/zwakte voelen bij hun eigenaar nemen zij de touwtjes in handen. Bij mijn vader aan de lijn haalt hij uit naar alles wat langs loopt, gewoon omdat pa hem niet vertrouwt en hem niet corrigeert. Als ik met hem loop is het een totaal andere hond, hij voelt dat ik hem bescherm en niet andersom. Hij kan met de honden die hij bij mijn vader aanvalt gewoon lekker ravotten als hij met mij is.
Vergeet niet dat de hond in een patroon heeft geleefd en waarschijnlijk niet beter weet. Is het niet mogelijk om de hond tijdelijk op proef in huis te nemen?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 11:27

Haha dat is toevallig loempia93! We zijn zondag wezen kijken, we zijn er 2uur geweest, na half uurtje ben ik met mijn vriend en eigen hondje met haar gaan wandelen, aan heb begin trok ze enorm! Maar na 5 min had ik haar al veel beter onder controle, ze is gewoon heel enthousiast, en blij, ze is heel erg lief! Ze herkende ons nog van de vorige keer, en was naar ons heel lief en aanhalig. We hadden nu een hele goede indruk van haar, we moeten heel veel tijd en training in haar steken, maar we zijn streng en consequent. Ze woond nu in een gezin met 3 pubers, dus de regelmaat en regels zijn natuurlijk ver te zoeken, als ze van de ene wel mag opspringen en van de andere niet. We hebben besloten om voor dit meisje te gaan. Komende zondag komt ze

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:25

Wat fijn om te horen! Met een consequente hand zijn het heerlijke honden, maar dat geld eigenlijk voor alle rassen wel.

Veel plezier met haar *D

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 12:29

Haha, ja het is onze eerste Rottie, we zijn wel ons al een jaar aan het orrienteren, en we hebben goede begeleiding van de Rottweiler acadamy, waar we in maart met cursus starten, maar nu ook mogen aankloppen voor tips en tricks. Het is niet de eerste de beste hond die we gekozen hebben, en voor mij is het al mn 4e hond, en mn 3e "eigen" hond. Dus heb hoop :D