Parkiet doet uhh.. Vreemd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

Parkiet doet uhh.. Vreemd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 20:37

Ik denk dat het filmpje genoeg zegt :')

Waarom hij dit doet? Geen idee, Vogel (ja zo heet hij) is gewoon een beetje vreemd. Heb hem nu sinds juni 2014 en kwam bij mij met vier weken oud (ouders dood). Dit doet hij nu sinds een half jaar en echt elke dag meerdere keren. Hij blaast zich zegmaar op en maakt dan dit rare geluid. Daarna gaapt hij alle lucht eruit. Volgens mij doet hij het gewoon omdat hij het leuk vind, en iedereen die hier over de vloer komt vind het maar al te grappig, dus ik dacht ik deel het ook maar even hier :+

Wilawander

Re: Parkiet doet uhh.. Vreemd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:14

Op zich is dat niet zo grappig maar een soort wurgen uit de krop dus eigenlijk een teken van ziekte.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 21:21

Lijkt me sterk dat het door ziekte komt, hij toont geen tekenen van ziek zijn. En omdat ie het al langer doet dan een half jaar had ik er dan wel wat van moeten merken als hij echt ziek is..

Plus, hij doet het ook als ik het geluid wat hij erbij maakt nadoe, net zoals bij praten etc.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:23

Heeft hij wel de beschikking tot schelpenzand? deze kiezeltjes/schelpenstukjes heeft hij nodig om het voer (in zijn krop) te kunnen verteren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:26

Hikarii schreef:
Lijkt me sterk dat het door ziekte komt, hij toont geen tekenen van ziek zijn. En omdat ie het al langer doet dan een half jaar had ik er dan wel wat van moeten merken als hij echt ziek is..

Plus, hij doet het ook als ik het geluid wat hij erbij maakt nadoe, net zoals bij praten etc.

Dat hoeft niet parkieten kunnen jarenlang bv, schimmels, bacteriën dragen zonder ziek te worden. Het is een symptoom. Kokken noem je dit in de parkieten wereld. En kan vele oorzaken hebben zoals mega bacterie, tekorten enz.
Maagkiezel zit niet in schelpenzand, daar zit alleen wat stukjes schelp in deze zorgen niet voor het verteren maar zijn mineralen. Ook word het niet in de krop verteert maar in de spiermaag. Maagkiezel mag niet ontbreken maar is in dit geval geen oorzaak.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:29

Paar weken terug nog een parkiet de nek omgedraaid die dit gedrag vertoonde.

Die deed het ook al heel lang, en de krop was dusdanig opgezet dat het niet meer goed kon komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:29

Apart, klinkt wel wat alsof je vogdl last kan hebben van de krop en het dit misschien doet om te ontlasten
Zit het wel tochtvrij en wat voor voer geef je, zeker voer met zoetigheid is erg slecht voor ze en daar kunnen ze kropontsteking van krijgen.
Dan zitten ze ook vaak te gapen of te kokhalzen :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:15

Deze vogel lijkt idd last van de krop te hebben. Vind het er ook opgezet/opgeblazen uit zien.
Dat hij het al een half jaar heeft en niet ziek toont (ben ik overigens niet met je eens) wil niet zeggen dat hij niet ziek is. Vogels tonen vaak pas echt ziek wanneer het te laat is. Het blijven prooidieren die zich zo sterk mogelijk houden.
Deze vogel heeft een vogelarts nodig. Ik vind het dus ook geen grappig filmpje eigenlijk.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 14:06

Ze krijgen Xtravital voer, hebben vitamine blokje, sepia, en grit, krijgen regelmatig wat groente of fruit en 1 maal per week eivoer, en af en toe wat trosgierst. Als het dus aan de voeding ligt, dan vreet ik mijn schoen op.

Zal morgen wel wat appelazijn door het water doen, beide parkieten zijn twee weken terug nog helemaal gecheckt door een vogelarts, niks aan de hand.

@Chayenne, hoezo ben je het er niet mee eens dat hij er niet gezond uitziet dan? Heb in de opening post gezet dat hij zich op die momenten opblaast, verder zit er normaal bij. Nee, als hij altijd zo opgeblazen zou zijn dan zou ik allang bij een vogelarts zijn geweest.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:16

Een gezonde parkiet ziet er nogmaals anders uit dit is afwijkend gedrag en 1 waar mijn alarmbellen bij zouden gaan rinkelen als ik dat in mijn voliere zou zien....
Xvital is niet zo een best voer en best eenzijdig. Sepia is veel te zout en kan voor problemen zorgen. Hoe zit het met maagkiezel? Groente is prima. Fruit bevat veel suikers, suikers zorgen voor een vermeerde groei van gisten en schimmels waaronder mega bacterie. En daar kan wurgen heel goed bij passen.