Hond heeft niersteen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DNIEKJ

Hond heeft niersteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 20:34

Hoi allemaal,

Op 18 oktober jl. liet ik mijn hondjes nog even achter buiten in de tuin om te plassen voordat ik naar het werk ging. Even voor de duidelijkheid: wij hebben twee shih-tzu reutjes van 8 jaar en 5 jaar oud. Sinds ons hondje van 8 jaar is gecastreerd, plast hij voortaan als een 'meisje'. Wij moesten hem altijd een soort van opdracht geven om te gaan plassen, want uit zichzelf deed hij het niet gauw. Als we hem uitlaten overigens wel.

Na een paar keer gezegd te hebben dat hij moest plassen, ging hij zitten en meteen dacht ik van hmm zijn urine ziet er wel erg donker uit. Vervolgens liep ik er naartoe om beter zicht te krijgen. Toen ik erbij stond, zag ik het meteen. Hij plaste bloed. Mijn moeder heeft toen direct de dierenarts gebeld en we konden om 16.45 uur terecht.

Eenmaal aangekomen bij de da heeft ze hem gecontroleerd en zijn urine gecheckt. De uitslagen op papier waren redelijk normaal, maar ze ging nog even met de microscoop naar zijn urine kijken. Met als gevolg dat ze kristalletjes had gevonden. Aangezien de vestiging pas geopend is, hebben ze nog niet alle apparatuur tot de beschikking. Ze raadde ons aan om toch een afspraak te maken bij de andere vestiging om een foto te laten maken. In verband met de kristalletjes die hij in zijn urine had, bestond er een grote kans dat hij een niersteen had. Overigens had de dierenartsassistente dit probleem moeten herkennen en ons direct door moeten sturen naar de andere vestiging.

Om 18.45 uur waren we bij de da op de andere vestiging en hadden direct een foto gemaakt. Duidelijk op de foto te zien dat er een niersteen zat. We hebben meteen met de da een afspraak gemaakt voor die maandag om hem te opereren.

De dag na de operatie hebben we hem teruggebracht naar de da omdat hij niet zichzelf was. Ze hebben hem daar de hele dag ter observatie gehouden en de nodige pijnstilling gegeven. Inmiddels zijn we twee weken verder en doet hij het heel goed. Zijn hechtingen zijn er uit en zijn wond ziet er goed uit.

Ook heeft hij een aangepast dieet gekregen omdat hij verder niets meer mag hebben. Grote kans dat hij anders weer kristalletjes aanmaakt wat kan uitgroeien tot een niersteen. De niersteen die ze eruit hebben gehaald is een oxalaat steen. Ons hondje heeft een hele zure urine.

Zijn er nog meer bokkers die dit hebben meegemaakt en hoe het herstel verliep? In principe is hij goed herstellende, maar plast af en toe nog wel eens binnen. Buiten plast hij in een keer erg veel en als hij vaker gaat 'zitten' komt er niets meer uit.

Ik heb eventueel nog foto's van zijn buik hoe het direct na de operatie was en hoe het er nu uit ziet voor degene die geïnteresseerd zijn.

WillemYntJee

Re: Hond heeft niersteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:17

Dat is geen niersteen maar een blaassteen ;-) fijn dat je hond de operatie goed is door gekomen! De dierenartsassistente heeft volgens mij niet zo veel fout gedaan als ik t zo lees hoor, je hond had ook een gewone blaasontsteking kunnen hebben (die heel wat vaker voor komt dan blaasstenen) en dan had je geen röntgenfoto hoeven maken.

DNIEKJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 07:28

Onze da gaf zelf aan dat het een niersteen was. Als hij zich daarin vergist, dan ik ook. De dierenarts gaf zelf ook aan dat de dierenartsassistente zelf verder kon nadenken omdat het niet altijd een blaasontsteking hoeft te zijn. In dit geval had ze het zekere voor het onzekere kunnen nemen en ons dire had kunnen doorsturen om dit te voorkomen. Ondanks dat heeft ze zelf niets verkeerd gedaan hoor. Da kwam zelf met deze conclusie :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:26

WillemYntJee schreef:
Dat is geen niersteen maar een blaassteen ;-) fijn dat je hond de operatie goed is door gekomen! De dierenartsassistente heeft volgens mij niet zo veel fout gedaan als ik t zo lees hoor, je hond had ook een gewone blaasontsteking kunnen hebben (die heel wat vaker voor komt dan blaasstenen) en dan had je geen röntgenfoto hoeven maken.

Hoe kom je er bij dat het een blaas steen zou moeten zijn en geen niersteen?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:43

Ik vindt dat de assistente helemaal geen fouten heeft gemaakt. Zij heeft de standaard dingen eerst gecontroleerd ( urineonderzoek op blaasontsteking en microscopisch onderzoek). Vindt dat zij goed heeft gehandeld. In eerste instantie ga je niet van een blaassteen uit. En de symptomen die je hond had, komen ook bij een blaasontsteking voor.

Fijn dat de operatie goed is gegaan, en dat het goed gaat met je hond.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:05

Quir omdat nierstenen vrij weinig voorkomen bij honden. Blaasstenen daarentegen wel en deze kunnen relatief gemakkelijk over t algemeen verwijderd worden bij een operatie. Nierstenen zie je meer bij mensen en katten.

Ils duidelijk t antwoord van een assistente! ;-) denk dat dit een hele normale gang van zaken is in de gemiddelde praktijk.

DNIEKJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 12:14

Even voor de duidelijkheid. Het urineonderzoek vond plaats toen wij de afspraak hadden. Zij was er wellicht vanuit gegaan dat het een blaasontsteking was, maar had niet verder gedacht dat het ook iets anders kon zijn. In zon geval had ze zoals al eerder vermeld beter het zekere voor het onzekere kunnen nemen en ons direct door kunnen sturen naar de vestiging die wel over het apparatuur beschikt. Dit is wat de dierenarts ook zelf aangaf en dat ze dit ging bespreken. In principe zijn wij voor niets naar deze vestiging gereden. Maar ik vind dit niet het belangrijkste punt om over te discussiëren.

Daarnaast moest hij meteen die maandag geopereerd worden omdat het die dag al te laat was. We moesten hem het weekend heel goed in de gaten houden, want als die steen in zijn plasbuis was gekomen waren we verder van huis. Gelukkig is dit allemaal niet het geval geweest en heeft hij de operatie goed doorstaan.

Vroeg me af wie dit ook heeft meegemaakt en hoe de hond daarvan is hersteld.