Poedels spelen op de Marijkse Berg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Poedels spelen op de Marijkse Berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 16:33

Ik ben met de dames Noa en Ninthe, middenslagpoedels van 7 maanden, weer naar de Marijkse berg geweest. Een prachtig stukje mininatuurgebied op de plaats waar vroeger het Zodiac en het proefdiercentrum stond in Wageningen (langs de Marijkeweg). Eigenlijk is de Marijkse Berg het proefdiercentrum. Het hele gebouw is gesloopt en al het steen is door de schredder gegaan, daar ligt nu een fikse berg. Het is letterlijk alleen even de straat oversteken voor mij om er te komen, hoewel ik vaak om loop (3 minuten) omdat die sluiproute én smal is, én vaak erg nat, maar ook dan is het natuurlijk peanuts om er te komen.

Het is een plaats waar Noa veilig los kan en je waant je helemaal in de natuur. Zolang je maar één kant op kijkt tenminste.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze foto is wat scheef genomen, anders paste ze er niet beide op.

Afbeelding

Afbeelding

En een filmpje van het klimmen:

(er wordt in geblaft, ik had opeens 2 hondjes naast me staan toen ik ging kijken of het filmpje gelukt was)

Afbeelding
Het punt waar we de klim altijd beginnen. Ik klauter zelf ook altijd gezellig mee, ze kennen ondertussen het commando "wieberen" behoorlijk goed want het leukste is natuurlijk om heen en weer tussen top en baas (als je naar boven gaat) of grond en baas (als je naar beneden gaat) te rennen en dan gezellig net voor de baas stil te blijven staan waarom het allemaal zo lang duurt (omdat er een hond in de weg staat misschien?).

Voor mij blijft het nog wel een beetje een uitdaging, want ik heb hoogtevrees. Omhoog lukt eigenlijk altijd wel, op smalle stukken bovenop lopen en naar beneden vind ik lastiger. Maar iedere keer verleg ik mijn grenzen een beetje en ik begin ook werkelijk steeds meer te durven (wat de eerste keer nog bijna niet te doen was, is nu eigenlijk een eitje).

WinSel

Re: Poedels spelen op de Marijkse Berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:46

Wat een schatjes <3 en wat fijn zn omgeving :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:11

Wat een leuke poedels heb je! <3
Ze zien er best groot uit! Weet je de schofthoogte van je poedels toevallig? :D
Fijn om een plekje te hebben waar ze vrij los kunnen rennen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 09:44

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik geniet er ook erg van.

Ik weet niet de exacte schofthoogte maar ik schat dat Noa zo'n 37cm is en Ninthe zo'n 34cm. De hond van mijn ouders is 35cm en Noa is nu echt iets groter en Ninthe nog net iets kleiner. Ze vallen dus echt in de maat middenslag (35-45cm) aangezien ze nu 7 maanden zijn.

Poedels zijn er in 4 maten: toy (23-28cm), dwerg (28-35), middenslag (35-45) en groot (45-60), een afwijking van 2cm naar boven is toegestaan. Alle poedels boven de 62cm zijn dus te groot voor de rasstandaard (=diskwalificerende fout op de show als ze zouden gaan meten).

Een toypoedel is zo groot als een grote chihuahua ongeveer. Een dwergpoedel zo groot als een boomer (grote maltezer). Een middenslag poedel zo groot als een cocker spaniel en grote poedel mag niet groter zijn dan een labrador/golden retriever (maar zo groot als een tolling retriever is ook goed).

Ik vind zelf de middenslagpoedel de fijnste maat hebben. Het erge kwetsbare is eraf zonder dat ze direct echt groot zijn. Ze hebben een 1.20x0.80m bench (ieder 1) en daar hebben ze gewoon echt de ruimte om een stap in te doen in plaats van dat ze verplicht in één houding liggen. Volgens de tabellen moeten ze in een 60x45cm bench passen maar dan kan Noa al niet meer languit liggen. Ik heb ook 2 reisbenches van 70x50, die kan voor Noa nog net aan, maar is eigenlijk al te krap. Ninthe past er wel goed in.

Noa weegt trouwens 8kg en Ninthe 6kg.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:59

Ik vind ze prachtig!
Waarom ik het vroeg is omdat wij rustig aan op zoek zijn naar een pup en de middenslag poedel of een koningspoedel staat ook op "onze lijst" met mogelijke fijne rassen. :))
Ons oude hondje (van bijna 15) kan het eigenlijk met elk ras/elke hond heel erg goed vinden, dus voor haar maakt het niet uit :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 10:35

Ik was op zoek naar een grote middenslagpoedel of een kleine grote poedel. Aan beide valt niet te komen. Middenslagjes zijn eigenlijk altijd tussen de 35-40cm en grote poedels tussen de 55-70cm.

Ik wilde graag 2 teefjes en dan wordt het buitenland (Duitsland) ook lastiger want zie maar een fokker te vinden die er 2 tot 15 weken willen aanhouden. Er zijn niet zo veel fokkers van middenslag poedels, dan moesten er ook nog 2 teefjes beschikbaar zijn en moest de fokker er ook nog 2 mee willen geven (een hoop fokkers doen dat niet) en dan nog aanhouden.

Toen er op exact het juiste moment een nestje kwam van een Nederlandse fokker was ik dan ook heel blij dat ze wel 2 teefjes aan mij wilde verkopen. En dat zijn Ninthe en Noa geweest. Waar ik me wel in vergist hebt is hun slimheid. Zeker Noa is eigenlijk te slim voor haar eigen welzijn. Het is een schaduwjager, een prikkelblaffer, concentratie van 0 maar ze wil dolgraag werken. Ninthe is ook echt slim maar niet zo slim als Noa maar wel veel wijzer. Die wil ook dolgraag werken maar heeft daar ook de concentratie voor.

Op het moment gaat het met Noa het beste als ze minimaal 1x per dag los kan en nog 1 andere wandeling doet (minimaal een uur lopen totaal), 's ochtends vroeg en 's avonds even snel plassen op het gras. Daarnaast minimaal een kwartier trainen op een dag en voor de rest beperkt prikkels. Als zij in een gezin met kinderen terecht was gekomen was het mis gegaan en zelfs zonder kinderen zouden er best een hoop mensen zijn die haar naar het asiel gebracht zouden hebben vanwege haar gedrag. Ninthe niet, Ninthe is super makkelijk en kan je eigenlijk aan iedereen meegeven. Het enige waar je bij haar op moet letten is bezitsagressie, met haar op schoot een wijntje drinken kan wel eens wat problemen geven en het is niet zo'n beste eter. Nu ik gemengd voer eet ze wel altijd haar eten op.

Vroeger raadde ik ze iedereen aan, daar ben ik op teruggekomen. Ze zijn echt slim en ze kunnen schaken (meerdere stappen ondernemen als ze situatie A hebben en situatie B willen), daardoor is de kans aanwezig dat ze het huishouden overnemen bij mensen die qua intelligentie niet zo veel bij te zetten hebben. Maar voor de rest? Super honden. Ik raad er overigens geen 2 tegelijkertijd aan van dezelfde leeftijd.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:44

Ja ze zijn heel erg slim, wat ze voor ons erg interessant maakt. Met een goede opvoeding kunnen het hele fijne huisgenoten worden :j
Wij gaan dagelijks naar het bos of het strand en ons oude hondje gaat met gemak nog lekker 4x per dag heerlijk mee wandelen. Wij hebben in het verleden diverse honden opgevangen voor noodopvang en daar zat ook een mooie en vooral lieve grote poedel bij. Ze heeft een heel erg fijn huisje gevonden met meerdere kinderen en ze doet het heel erg goed! Ik ben er wel een voorstander van om poedels goed bezig te houden (geestelijk en lichamelijk!). Juist doordat ze zo slim zijn gaan ze zich ook sneller vervelen en sommige mensen snappen dan niet dat zo'n verveelde poedel dan aan de sloop kan gaan :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 10:53

Slopen zijn ze inderdaad erg goed in als ze zich vervelen. Maar dingen ontdekken gaat ook heel goed. Ninthe had binnen korte tijd door dat ze een deur op een minikiertje open kon duwen, onze oude hond (die ook al niet bepaald dom is) heeft daar jaren voor nodig gehad en tegenwoordig probeert ze het ook bij dichte deuren.

Je klinkt als een uiterst geschikte baas.

Wat bij poedels wel een probleem is (net als bij schotse collies trouwens) is dat het gebit vaak niet zo best is. Dat komt door de smalle koppies. Noa heeft een binnenbeet (hoektanden onder vallen aan de binnenkant van bovenkaak) en Ninthe heeft een scheve onderkaak. Op zich geen probleem, maar wel iets om op te letten.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:03

Dank je wel! :D
Deuren open maken klinkt bekend in de oren haha! Onze opvang poedel kon de voordeur open maken, dus die stond standaard op de knip :+
Ja het gemiddelde gebit van een poedel is wel iets om op te letten inderdaad!
Ik zie op marktplaats trouwens vaak poedel nestjes voorbij komen die ik niet helemaal vertrouw.
Het is natuurlijk nu ook met de Doodle & kruisingen wel een ras die enorm populair (aan het worden) is.
Ik probeer dan ook via de poedelclub een goed adresje te vinden, maar ik vind het maar schaars.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:11

Wat een leuke honden!

Nu, het topic trok meteen mijn aandacht want ik ben me ook volop aan het inlezen over de poedel. Allicht wordt onze volgende hond een grote poedel. Ik ben al een keertje mee gaan wandelen met een poedeleigenaar en op bezoek mogen gaan bij een fokker die op dit moment een erg leuk nest heeft. Jammer voor ons dat het nu net nog wat vroeg is.

Grappig ook de conversatie tussen jou en Robynn :) .

Mmm, toch iets om over na te denken wat je daar schrijft. Uiteraard heb ik gelezen dat ze erg slim zijn en tsja, dat kan zowel een voor- als een nadeel zijn. Dat er uit hetzelfde nest dan toch zo'n verschillende karaktertjes komen.
Hopelijk vinden we straks de goede fokker die ons bij de puppykeuze kan adviseren.

Nog veel geluk en plezier met je poedels!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 11:24

Ja, het verschil is nog groter dan dat ik beschrijf.

De ene is gericht op de wereld, de ander op de mensen
De ene is voergericht, de ander aandachtgericht.
De ene is een trekker, de ander is een geboren naastloper
De ene wordt hyper en moest je als pup in de bench doen als ze moe was, de ander wordt humeurig en gaat zelf in de bench liggen bij vermoeidheid.
De ene is een blaffer, de ander is een sloper
De ene vindt allerlei dingen eng (er moet vloerbedekking voor de bench, want van het benchkussen op het laminaat springen durft ze niet), de ander gaat juist op onderzoek uit
De ene doet voordat hij denkt, de ander denkt voordat hij doet
De ene is slungelig qua bouw, de ander juist compact
de ene weegt 25% meer dan de ander (als pup al, 2.3kg t.o.v. 1.8kg met 7 weken, nu 8kg t.o.v. 5.8kg met 7 maanden).
De ene vertoont op afstand naar andere honden uittdaaggedrag, de ander vertoont dan passend gedrag.
De ene vertoont dichtbij uitmuntend hondengedrag, de ander vertoont dichtbij vluchtgedrag.
De ene hond is meer van het onderschoffelen bij ruw spel, de ander is meer van het ondergeschoffeld worden.

Het zijn wel allebei miepen met het aandoen van halsbanden, tuigen of gentle leaders.
Maar de ene veegt met haar poot, de ander stoort zich ter aarde.

Overigens, alle gedragingen links horen bij de ene hond, alle gedragingen rechts horen bij de andere hond. Ik schijn trouwens met beide honden redelijk de uiteinden van de spectra te hebben binnen poedels. Neem je 2 zusjes, eindig je daar alsnog mee.

Ik ben met beide dames trouwens nog altijd heel blij, maar ik had het deels wel onderschat.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:49

Mooie plek om met je hond te lopen. Vriendin had daar ooit haar paarden staan achter. Zovaak langs gereden maar wist niet dat het nu een leuke wandel plek is