Kat en blaasontsteking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Kat en blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 21:11

Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje over mijn kater Sammie van bijna 1 jaar oud.

Laten we het erop houden dat Sammie veel pech heeft in zijn jaar. Dus er volgt nu een heel verhaal over een huidig probleem.

Afgelopen maandag ben ik met Sam (weer) bij de da geweest. Hij likte heel het weekend al meer aan z'n plasser dan normaal (klinkt raar maarja). Ik had die zaterdag gezien dat er wat zwarte korstjes bij zaten.
Dus hup maandag naar de da.

Dierenarts gekeken, zag inderdaad hetzelfde wat ik had gezien. Blaas was leeg oftewel Sammie plast gewoon dus gruis is eigenlijk uitgesloten.
Nu moest ik urine opvangen van Sammie dmv speciale korrels in de bak. Sammie heeft toen gelijk een ontstekingsremmer gehad terwijl er nog geen diagnose was. Maar de da dacht dat het blaasontsteking kon zijn.

Goed, ik met volle moed naar huis, dat speciale grit in de bak gedaan. Maar meneertje vertikte het om erop te gaan.
Ik heb het 2 dagen geprobeerd maar lukte niet.

Ik had daarna de da gebeld met de vraag wat nu. Nou wat ik kon doen is afwachten want naar mijn idee likte Sam ook al minder. Of ik kon kiezen voor een echo met een soort prik waarbij ze urine uit de blaas halen. Dit lijkt mij erg stressvol en vervelend voor Sammie.

Maar nu net zag ik dus dat het nog steeds zwartig was bij z'n plasser. Hij plast gewoon normaal. Nu likt hij er ook nog steeds meer aan dan normaal.

Kan ik er niet op staan dat ik een ontstekingsremmer krijg van de da en mocht het niet weg trekken dan verder kijken?
Ik vind zo'n onderzoek nogal wat.
Of moet ik het anders aanpakken?

Ik wil graag jullie advies.

annepaardoes

Re: Kat en blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:20

Dat hij gewoon normaal plast wil niet zeggen dat er geen last is van gruis. Bij katten is het vaak zo dat er eerst gruis ontstaat en ten gevolge daarvan een blaasontsteking. Je moet dan de oorzaak wegnemen (dus het gruis). Antibiotica heeft in die situatie vrij weinig zin, aangezien het dan geen bacteriële oorzaak betreft. Echt proberen om dat plasje op te vangen. Desnoods een dagje in de badkamer (of bijkeuken/ruimte die af te sluiten is met gladde vloer) met de kattenbak met de plastic korrels en wachten totdat er geplast is. Na opvangen zo snel mogelijk de urine naar de DA brengen. Ondertussen in de koelkast bewaren.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:22

De blaas aanprikken is meestal zo gepiept en qua stress valt het vaak ook erg mee. Bij een volle blaas kan het soms zelfs zonder echo.
Urineonderzoek is zeker van belang, gruis is zeker niet uitgesloten bij dit soort klachten. Niet plassen gebeurt pas als ze echt verstopt zitten.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 21:54

Raar zeg die da zei dat het dan zeer waarschijnlijk geen gruis was maar wel mogelijk een blaasontsteking?
Maar van dat Ab verhaal had hij verteld inderdaad.
Mijn kat een hele dag opsluiten in een kleine ruimte vind ik heel zielig..... Dan is misschien zo'n aanprik gebeuren nog wel beter voor hem.

Ben gewoon zo aan het tobben met hem baal er zo van :(

Hij had vanavond ook een mogelijk allergische reactie volgens da (telefonisch contact) hij was helemaal dol geworden.

Als hij geen longontsteking heeft dan heeft die dit wel weer pffffff
Wil echt het allerbeste voor hem, tis zo'n lief en vrolijk ding en dan krijgt hij al die narigheid.

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 03:24

Bij mijn kater was het ook erg moeilijk om urine op te vangen, hij weigerde ook om op die speciale korrels te plassen. Uiteindelijk heb ik hem een paar uur opgesloten en vervolgens op een schone kattenbak laten plassen met een pollepel eronder, dat werkte prima. Sterkte!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:12

Ruby1995 schreef:
Raar zeg die da zei dat het dan zeer waarschijnlijk geen gruis was maar wel mogelijk een blaasontsteking?
Maar van dat Ab verhaal had hij verteld inderdaad.
Mijn kat een hele dag opsluiten in een kleine ruimte vind ik heel zielig..... Dan is misschien zo'n aanprik gebeuren nog wel beter voor hem.

Ben gewoon zo aan het tobben met hem baal er zo van :(

Hij had vanavond ook een mogelijk allergische reactie volgens da (telefonisch contact) hij was helemaal dol geworden.

Als hij geen longontsteking heeft dan heeft die dit wel weer pffffff
Wil echt het allerbeste voor hem, tis zo'n lief en vrolijk ding en dan krijgt hij al die narigheid.

Geen gruis kun je eigenlijk pas uitsluiten na een urine onderzoek.
Bij een volle blaas kunnen ze deze ook aanprikken zonder echo, maar dan moet je ook weer proberen te voorkomen dat je kat even een aantal uur niet plast. Het aanprikken zelf is zo gebeurd en ik zie eigenlijk maar weinig dieren die er echt op reageren.
Als je de blaas met echobegeleiding laat aanprikken is het sowieso verstandig de kattenbakken toch wel een uur voor je afspraak weg te halen zodat hij niet vlak voor vertrek nog even op de bak gaat.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:18

Ik zou als je twijfelt eens een andere dierenarts bezoeken. Doe ik ook geregeld. De een is nu eenmaal beter in het stellen van bepaalde diagnoses en geven van bepaalde behandelingen dan de ander.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 12:34

Naja ik had normaal ook een andere dierenarts dan die ik nu had, deze kende ik niet. Heb nooit echt een vaste maar wellicht ik dat wel een goed plan om te doen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:13

Een paar maanden geleden moest ik ook urine opvangen van mijn ene kater.
Korrels mee etc, nou meneer vertikte het (komt ook buiten, maar had hem binnen opgesloten).
Uiteindelijk heb ik hem aan tuigje naar buiten gedaan, daar gewacht tot ie ging plassen, en toen gauw de pollepel eronder.

Ik weet dat mijn moeder ooit ook eens moest doen, en toen hadden ze die korrels nog niet.
Zij gebruikte die gladde folders, en stukjes gescheurd, nemen weinig vocht op, moet je er wel snel bij zijn.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:23

Je kan ook een plastic zak in reepjes knippen en deze in de kattenbak doen.