Verhuizen en oude kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Verhuizen en oude kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 08:40

Hallo :wave:

Lekker duidelijk ook de titel maargoed.
Mijn ouders en ik willen graag verhuizen en lekker de paarden aan huis.
Nu is dat vooruitzicht heerlijk en echt een droom die uitkomt.
Maar we zien nogal wat beren op de weg.

Één daarvan is een beer genaamd Tijger :+ Tijger is een jeweetwel kater van 19 jaar en dus al behoorlijk op leeftijd.
Hij was vroeger van de buren en nadat zij een kitten namen kwam hij al snel bij ons. Buren verhuisden, kat bleef hier en zo is de situatie nu nog.

Nu willen wij dus graag verhuizen maar om dit een oude kat nog aan te doen?
Verhuizen gaat sowieso wel gebeuren, maar hoe kunnen we Tijger dit zo makkelijk mogelijk maken?

Heeft er iemand ervaring met een kat op leeftijd verhuizen?
Ik hoor het graag!

femo

Re: Verhuizen en oude kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:46

Hoe gezond is tijger nog? Ik denk dat je alvast wat van zijn spulletjes In het nieuwe huis kunt leggen, zodat zijn geur er al hangt. misschien ook de (gebruikte) kattenbak meenemen voor de geur.

verder lekker veel aandacht geven, en echt op het allerlaatste verhuizen, dus als alle spullen er al staan.

Je hebt ook van die geurverspreiders die je in het stopcontact stopt waar je kat relaxed van word :) is een natuurlijk stofje.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:48

Ik denk dat als je zorgt dat de situatie voor hem het minst stressvol is, het prima kan. Ik zou alvast een kamer leeghalen etc, waarin hij dan kan verblijven op het moment van verhuizen zelf, en dan idd pas verhuizen zodra het hele nieuwe huis klaar is. En dan zorgen dat zijn spulletjes er al zijn, krabpaal, speeltjes, etc.

Zorg dat hij in het nieuwe huis een plek heeft waar hij zich kan terug trekken.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 08:57

Bedankt tot nu toe voor de reacties!

Tijger is nog hartstikke gezond, op en paar kleine ouderdomskwaaltjes na. Doof, magertjes, schreeuwerig haha.

Nog een goeie inderdaad dat jullie over het verhuizen zelf beginnen, hij is al bang als er 2 mensen binnen zijn die hij niet kent en dan vlucht hij al naar buiten. Ook een goed punt om na te denken over waar hij zou kunnen verblijven tijdens het verhuizen! Bedankt!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:58

Mijn katten hebben met al hun spullen de hele dag op de zolderkamer gezeten tijdens het verhuizen. Ik heb ze zelf overgebracht met mijn eigen auto.

Het was even nieuw natuurlijk, maar ze wennen snel genoeg.

Je zou nog kunnen denken om Tijger de eerste dagen in een aparte kamer te houden, zodat hij het huis in stukjes kan ontdekken op zijn eigen manier.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:19

TS, gewoon een klein kamertje al ruim van te voren leeghalen, en er voor zorgen dat niemand daar nog in hoeft zodra jullie gaan verhuizen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:21

Ik heb ook wel eens een oude kat verhuisd.
Wat ik sowieso doe met verhuizen van katten is dat ik ze cht als allerlaatste mee neem.
Dus als het nieuwe huis ingericht en kant en klaar is de kat mee nemen :j

Ik zette de reismand dan in een hoek van de kamer neer,deurtje open en liet de kat zelf beslissen.
Ze willen toch graag rondsnuffelen,dus dat mocht altijd.
Ik loop met ze mee het hele huis door en als ze alles bekeken en besnuffelt hebben zoeken ze meestal wel een plekje op.
Kan wel even duren hoor, maar doordat ik er bij blijf is dat vertrouwd
De vertrouwde zaken zoals kattebak en etensbakjes zette ik altijd op een duideijke plek neer en dat ging altijd goed :j

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:33

Zorg er voor dat de kat echt niet ontsnapt naar buiten in het nieuwe huis, er staat meestal een week of 2 a 3 voor, voor ze naar buiten kunnen dit hangt van je kat af.
Ik weet niet hoe ver het van jullie oude huis af is of de kat weer terug zou kunnen lopen.
Ik verwen ze meestal de eerste week wat meer met lekkere dingen zodat ze daar graag terug komen.

Succes met de verhuizing

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 10:16

Bedankt voor de reacties!

We wilden hem sowieso 6 weken proberen binnen te houden, maar minimaal 3 inderdaad.

Hij mag nu alleen niet boven, omdat ik allergisch ben en hij nogal diarree kan hebben. Het was vooral een buitenkat maar nu is hij voornamelijk binnen.
We verhuizen waarschijnlijk een flink eind verderop, dus we willen ook voorkomen dat hij ook maar een poging doet om terug te gaan lopen.

Is het dan niet raar voor hem als we hem op bijvoorbeeld de zolder zetten als we aan het verhuizen zijn? Dit is dan niet echt een plek die hij kent.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:01

Ja, dat zal hij wel raar vinden, maar nou en?

Beetje raarheid gaat ie niet dood van. We willen allemaal zo goed mogelijk voor de beestjes zorgen, maar ze kunnen wel wat hebben.

Het nieuwe huis zal ook wel even stress zijn, maar daar doe je niets aan. Hij zal er even doorheen moeten en dat komt vast wel helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:04

Ik denk gewoon een kwestie van inderdaad de eerste periode binnen houden, en daarna z'n gangetje laten gaan. Het is een kat, je kan hem niet uitleggen waarom ie ineens in een ander huis zit maar of ze nou jong of oud zijn, dat maakt ook weinig verschil. Sok verhuist iedere 2 maanden zo'n beetje een weekendje (uit logeren) en dat gaat ook de ene keer beter dan de andere keer :+

Ik denk dat het terug naar huis lopen mee zal vallen, tenzij hij nu ook dagelijks bij de buren staat te miauwen hoor :j

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 11:07

Snap ik wel hoor Amaris, maar vroeg het me gewoon af :)

Het zal enorm wennen worden en dat is ook niet erg. Het is de vraag of hij nog leeft als we eindelijk alles rond hebben, maar het ziet er niet naar uit dat hij elk moment dood neer kan vallen dus ik probeer overal op voorbereid te zijn.

En Rachelle, als hij nu al bij de buren aan t miauwen zou zijn dan had ie niet meer geleefd :') die schieten hem t liefst neer geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:08

_O-

Zie je, niks om je zorgen om te maken

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:26

ik de afgelopen 3 jaar drie maal verhuisd..

toen ik de eerste keer verhuisde was mijn dierenbende:
* poes, 16
* poes, 10
* hond, 10

eerste keer was naar een vakantie woning met grote tuin..
Eerste dagen binnen gehouden.. daarna achter de 10 jarige aangewandeld.. de 16 jarige drentelde verder alleen nog maar rond in de tuin en een klein stukje mee over het park.

tweede keer:
* kat 18
* kat 12
* hond 12

katten weekje binnen gehouden, kattenluik gemaakt..
12 jarige heeft zich maanden lang uitstekend vermaakt in de buurt en kwam gewoon netjes thuis
18 jarige kat kwam de tuin niet meer uit (te hoge muren) en had er ook geen echte behoefte meer aan om uren buiten te zitten
hond paste ook gewoon door het luik en ging er in en eruit naar behoefte.

3 maanden terug verhuisd naar ons huidige appartement.. hier kunnen ze niet naar buiten helaas..
maar alle drie settelden er prima naar.

Bonnita is inmiddels 19 jaar en heeft totaal geen behoefte meer aan 'buiten'.
Beauty is inmiddels 13 jaar en gebruikt het raam als katten tv, maar heeft ook geen zichtbare behoefte om naar buiten te gaan (dit was echt een buitenkat, kwam alleen binnen om te eten en te slapen eigenlijk).

Onze hond is ruim 13 geworden en hebben we vorige week uiteindelijk moeten laten inslapen na langdurige blaasproblemen die gevolgd werden door twee hersenbloedinkjes op een ochtend.

Verhuizen met oude dieren kan dus prima in mijn ogen, zolang je ze maar rustig laat wennen op een manier die bij hen past..

was je kat altijd een buitenkat.. dan gewoon na een weekje op de arm mee naar buiten nemen..paar dagen later gewoon mee naar buiten laten lopen en in de gaten houden (zeker niet spastisch drie weken binnen houden als hij persee naar buiten wil.. stress op die leeftijd is gewoon niet handig)

---

Ik heb trouwens wel alle keren mijn dieren eerst verhuist, voor de verhuiswagen uit.
Bij de eerste verhuizing had ik de dieren er al enkele dagen met hun eigen spulletjes..
op de dag van de verhuizing zaten ze in de badkamer.

bij de tweede verhuizing gingen ze voor de verhuiswagen uit de badkamer in..
en hier ook enkele uren voor de verhuiswagen..

waarom zou je denken, want dan zitten ze in een onbekend huis alleen..
simpelweg zodat ze de stress van het heen en weer lopen van tig mensen niet 2x hoeven mee te krijgen.. en ze in 'rust' hun nieuwe plekje zien, voor het daar ook hectisch wordt.

(beste zou nog zijn ze gewoon even uit logeren te brengen, voor het grote inpakken begint en in de nieuwe woning te laten als het meeste op orde is, maar die luxe hadden we niet helaas)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 01-10-15 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 11:28

Tegenwoordig ligt hij ook meer binnen dan buiten.
Dus dat moet wel goedkomen.
Bedankt voor de tips tot zover!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:32

dan komt het vast goed Jolmer,
grote kans dat hij nooit meer 'echt' buiten zal willen komen.. hooguit wat voor de deur in het zonnetje soezen, maar daar heeft hij ook de leeftijd voor ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:35

Ik heb mijn destijds 22 jarige oude kat verhuisd en hij heeft echt geen moment moeilijk gedaan. Spulletjes over, kat mee, hij ging in de kamer liggen alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

Nu was dat altijd al een makkelijke kat. Ging ook bij de dierenarts de kamer door alsof het zijn eigen huis was. :+ Ging gewoon lekker in de vensterbank liggen spinnen. Zolang ie maar een aai kreeg was altijd alles goed.

1,5jr na de verhuizing ging hij dementeren en raakte 'ie steeds de weg kwijt en hij is toen een half jaar later ingeslapen omdat ie z'n eigen voerbakje niet meer kon vinden in huis dus niet at als ik niet in de buurt was. Maar toen was kattebeestje al 24 en had net zo goed kunnen gebeuren in het oude huis.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:37

Natuurlijk zal het raar voor hem zijn en stress opleveren. Wij snappen zelf wat we doen en hebben alsnog last van stress bij een verhuizing! Is heel normaal, komt wel goed hoor.
Het valt gewoon niet te voorspellen hoe het voor hem gaat zijn. Hij is natuurlijk al zn leven lang in 1 omgeving, dus de kans bestaat dat hij erg gestresst raakt en lang moet wennen. Maar het kan net zo goed dat hij na paar dagen al vrolijk rondloopt.
Hoe je het het beste kan aanpakken hangt ook af van de kat en zn leven nu. Is hij erg zelfstandig of juist ook op jullie gericht? Of eigenlijk de vraag: haalt hij zn veiligheid uit zn omgeving of ook uit jullie aanwezigheid? Veel katten halen de meeste veiligheid uit hun omgeving en niet uit de mensen om zich heen. Als hij zo eentje is, is het heel verstandig om hem eerst in 1 kamer op te sluiten. Zet daar zn bekende spulletjes neer en laat dat allemaal lekker 'vies', niks pas gewassen ofzo. Dan zit zn geur er sterk aan en dat geeft hem veiligheid. Eventueel van tevoren een feliwaystekker inpluggen, helpt ook mee. Laat hem dan eerst deze kamer 'eigen' maken. Pas als hij daar vrolijk rondloopt, kan je zn leefgebied gaan uitbreiden, kamer voor kamer. En elke keer ga je pas verder als hij de kamer veilig vind. Een mooie richtlijn daarbij is dat hij vanzelf nieuwsgierig zal worden naar de andere ruimtes en op dat punt kan je hem toestaan verder te ontdekken. Zo hou je zn nieuwe wereld kleiner en beheersbaar, dan wordt hij niet totaal overprikkeld van nieuwe indrukken.
Meteen loslaten in het hele huis werkt beter bij mensgerichte katten, dan kunnen ze je volgen. Uiteindelijk werken beide methodes wel hoor, er is nog nooit een kat doodgegaan aan meteen een heel huis verkennen, maar geleidelijk laten wennen is gewoon veel minder stressvol, vooral voor oudere dieren.

Ik heb beide methodes toegepast laatste jaren. Eerst een oudje van 15, zij had het nodig om geleidelijk te wennen. Het heeft ongeveer 3 weken geduurd voordat ze door het hele huis liep. Nou was zij een stresskikker eerste klas. Mijn andere oudje is iets jonger (14) en was binnen een dag gewend. Ze is namelijk erg op mij gericht dus zolang ik er ben, vind zij het allemaal prima. Binnen een uur had ze het hele huis verkend en kwam doodleuk op schoot liggen om een dutje te doen. Beide totaaaaaaal andere katten die dus ook een totaal andere aanpak nodig hebben. Even als illustratie dat karakter errug belangrijk is in de beste aanpak kiezen.

Verder, vooral niet TE druk over maken, katten redden zich heel goed in allerlei omstandigheden. Kies de aanpak die bij jouw kat past en heb geduld. Zet hem vooral niet onder druk, laat hem zelf bepalen hoe het gaat en in welk tempo. Als hij 3 weken onder een bank wil liggen, dan ligt hij maar 3 weken onder de bank. Zolang hij eet, drinkt, poept en plast: lekker met rust laten.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 13:13

Merk aan onze kat dat t ook langzaam wel achteruit gaat maar ik denk dat hij het nog wel volhoudt voorlopig. Gelukkig!!

Hij is vooral op de omgeving gericht inderdaad, dus denk dat het wel handig is om hem eerst aan 1 kamer te laten wennen.

Bedankt allemaal!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:57

die van mij ook jolmer.
die hoort zichzelf niet zo goed meer, dus denkt dat wij 'miauw' niet meer horen en heeft dat vervangen door SNERP!!! dat gebeurd enkele keren per dag.. dan is ze mij ineens kwijt, terwijl ze mij net daarvoor de slaapkamer in heeft zien gaan.. of ligt zo diep te slapen dat ze niet gemerkt heeft dat we de computerkamer voor de woonkamer hebben verruild. En ze weet het best hoor, dat de 'SNERP' niet zo gewenst is' want 1 stap in haar richting en de SNERP wordt ingeslikt en er komt een 'mauw?' voor in de plaats (madam heeft gewoon gemerkt dat SNERP, erg effectief is om direct aandacht te krijgen).

niertjes beginnen falen te vertonen echter zonder ziektebeeld of symptomen. en ze begint wat wiebelig te worden en heeft wat artrose..

En ja, de verhuizingen zullen vast wel wat maandjes beknibbelen op haar leven. maar of ze nu 20 wordt of 20.5, ze heeft een mooie leeftijd en wordt relatief gezond oud.. denk dat ik daar blijer mee moet zijn dan zeer krakkemikkig maar beschermd oud worden maar dan zonder flintertje stress.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 16:02

Jaa hier is het ook niet zachtjes miauwen maar gewoon schreeuwen.
Vooral om eten.
En dan heeft ie eten en dan kotst hij het weer uit :+

Het zal hem inderdaad geen goed doen, maar we gaan toch echt niet op meneer wachten met verhuizen hoor haha. Wil het hem alleen zo makkelijk mogelijk maken!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:34

Hier 2 jaar geleden ook een oude kater verhuisd. Eerst 2 weken in een aparte kamer gehouden zodat hij niet naar buiten kon. Daarna mocht hij door heel het huis maar hij bleef vrolijk op zijn eigen kamertje :+ .

Pas na een week of 4 ging hij het hele huis door en toen was hij ook vrij snel helemaal op zijn gemak en ging ook naar buiten.

Na ongeveer 2 maanden besloot meneer elke nacht terug te lopen naar zijn oude huis :roll: .

Ben hem elke ochtend daar op gaan halen en toen er uiteindelijk andere mensen kwamen wonen stopte hij met er naartoe gaan.

Nu is hij ondertussen een beetje dement en loopt dagelijks heen en weer maar heeft het goed naar zijn zin op zijn nieuwe plekje.

Katten kunnen ontzettend lastig zijn soms haha maar het komt vast en zeker goed :j. Mijn poezebeest is altijd al een aparte geweest. Mijn andere katten hebben nooit moeilijk gedaan bij een verhuizing.