Helaas, weer mis met Polly.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arafiore

Helaas, weer mis met Polly.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 19:03

Iets meer dan een jaar geleden moest mijn lieve konijntje met spoed naar de dierenarts. s'Ochtends vroeg merkte ik dat ze wat stiller was dan anders, na een lange dag school was er nog niet veel verbetering. In het binnenhok gedaan, en snel door naar de paarden. s'Avonds laat thuis, ze zag er nog steeds niet beter uit. Direct dierenarts gebelt en om 11 uur richting de kliniek. Uiteindelijk heeft ze 3 dagen lang in de couveuse gezeten (onderkoeling, shock) wat de oorzaak was weten we niet.
Uiteindelijk na 3 dagen mocht ze naar huis, ze at nog steeds niet uit haarzelf maar in de kliniek konden ze niet meer voor haar doen. Thuis aangekomen at ze direct weer en dagen daarna was ze weer helemaal de oude. Aantal weken later hebben we een vriendje voor haar gehaald bij de knaagdieropvang. Ze lijken nu net een getrouwd stel,zó schattig! Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dat over elkaar hangen is echt hun all-day dingetje <3

Maar dus tot gisteren. Ik kwam thuis van school, en zag meteen dat het weer mis was. Polly zat stilletjes in het hoekje van het hok. Hevig aan het trillen en als ik haar wilde aaien bleef ze heel stil zitten (dat is abnormaal gedrag voor haar)
dus ik direct de DA gebelt. Polly naar de DA gebracht (onderweg een aanrijding gehad met een politiemotor,,ja serieus)
Die middag gebelt en blijkt een blaasontsteking te zijn. Blaassteentje of blaaszand was ook een mogelijkheid dus een röntgenfoto gemaakt.
Na de uitslag blijkt het nog niet duidelijk. Ze heeft inderdaad een opgezette blaas en er zit iets aan het eind/begin, maar niet duidelijk wat het is. Ze poept en plast al beter maar eten wil er nog steeds niet in. Tanden na gekeken maar niks mis mee. DA had in de middag gebelt dat ze waarschijnlijk vanavond opgehaald kon worden.
Maar helaas, ze willen haar nog een nachtje houden omdat het toch nog onduidelijk is. Hoor morgenochtend nieuw bericht.

Voor Japie maar een soort konijnen hotel gemaakt van kartonen dozen om hem wat te vermaken, volgens mij mist hij ze meisje wel :(:)

hopen op goed bericht morgen ochtend!

linkjes naar mijn vorige berichten:
Ik maak me zorgen, mijn lieve Konijn.
Ex-patient Polly itp!
Polly's verblijf is geupdate !
Polly's nieuwe vriendje: Japie!
Laatst bijgewerkt door Arafiore op 30-09-15 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Eoweyn_x

Re: Helaas, weer mis met Polly.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:10

Is het niet iets met de baarmoeder? Of een niersteen? Flinke verstopping?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:25

Geen blaassteen?
Ik heb ee voedster gehad met een blassteen zo groot als een knikker.
Maar die kon echt niet plassen, na operatie is die helemaal opgeknapt :j

Hopelijk knapt ze weer op.
Bij geval van blaassteen moet je goed naar je voeding kijken,op google staat wel info

Beterschap :(:)

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 19:29

ellepel schreef:
Geen blaassteen?
Ik heb ee voedster gehad met een blassteen zo groot als een knikker.
Maar die kon echt niet plassen, na operatie is die helemaal opgeknapt :j

Hopelijk knapt ze weer op.
Bij geval van blaassteen moet je goed naar je voeding kijken,op google staat wel info

Beterschap :(:)

Inderdaad, ik bedoelde blaassteentje of blaaszand niet maagsteentje of maagzand.
Op de röntgenfoto zagen ze een heel klein dingetje aan het eind van haar blaas. maar was niet duidelijk of dit een maagsteente was of mischien iets in het begin van haar darm. Heb inderdaad me al helemaal suf gegoogeld. Wacht de dierenarts morgen af, hoop heel erg dat ze er met antibiotica vanaf komt !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:34

http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/z ... laasstenen

Hier staat wel info en als dat het geval is moet je echt je voeding gaan veranderen, zo weinig mogelijk calcium er in en dus ook kijken naar je groenvoer.
Als ze het eenmaal hebben blijven ze er gevoelig voor, en zo weinig mogelijk brokjes geven, 20 gram per dag per konijn is echt genoeg :j

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:44

Awhgosshie :( ik heb hier geen verstand van maar hoop dat je konijntje er snel weer boven op komt :(:)

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 15:34

Dierenarts had vanochtend dus gebelt. Nog steeds zelfde situatie, alles prima alleen eet nog niet. Dokter had een ego gemaakt en zag er goed uit. ga haar vanavond ophalen en hopen dat ze thuis wel lekker eet. Wel nog medicijnen toedoenen etc. Ben heel erg benieuwd

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:41

Misschien is ze wat gevoeliger voor invallende najaarskou dan andere knijnen. Als ze het vorig jaar rond deze tijd ook had is het wel een beetje vreemd. Het kan toeval zijn... maar ook niet. Wat voor voer geef je? Science Selective oid?
Stelletjes knijnen zijn echt enig en heel knus. <3 beterschap ermee.

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 15:59

Floortz schreef:
Misschien is ze wat gevoeliger voor invallende najaarskou dan andere knijnen. Als ze het vorig jaar rond deze tijd ook had is het wel een beetje vreemd. Het kan toeval zijn... maar ook niet. Wat voor voer geef je? Science Selective oid?
Stelletjes knijnen zijn echt enig en heel knus. <3 beterschap ermee.

Had vorig jaar naar aanraden van de DA Science Selective gekocht maar beiden eten ze hier echt 0 van. daarna weer gemengt voer van de discus gekocht, weet zo even niet welk merk.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:30

Science selective is wel het beste. En anders maar gewoon konijnkorrel geven. Uit her gemengde voer zoeken ze meestal het lekkerste uit en zitten toch ook dingen in die ze niet nodig hebben. Hebben ze ook een knaagsteen in de kooi? Want dat is ook een grote bron van calcium en dat is wat je nou juist niet wilt hebben. Die stenen zijn er eigenlijk alleen om de tanden te slijten. En dat is niet nodig. Mochten ze wel de behoefte tot knagen hebben kan je ook wilgen takjes halen, mijn konijnen krijgen die ook en de knagen er graag op. Die stokjes kan je in bosjes bij de Welkoop bijvoorbeeld halen. Of je moet kijken of je zelf voor wilgen takken kan zorgen.

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 17:17

charmaine90 schreef:
Science selective is wel het beste. En anders maar gewoon konijnkorrel geven. Uit her gemengde voer zoeken ze meestal het lekkerste uit en zitten toch ook dingen in die ze niet nodig hebben. Hebben ze ook een knaagsteen in de kooi? Want dat is ook een grote bron van calcium en dat is wat je nou juist niet wilt hebben. Die stenen zijn er eigenlijk alleen om de tanden te slijten. En dat is niet nodig. Mochten ze wel de behoefte tot knagen hebben kan je ook wilgen takjes halen, mijn konijnen krijgen die ook en de knagen er graag op. Die stokjes kan je in bosjes bij de Welkoop bijvoorbeeld halen. Of je moet kijken of je zelf voor wilgen takken kan zorgen.

Ik geef ze geen knaagstenen nee en wel wilgentakjes,en elke dag een worteltje. ze eten wel altijd de bakjes helemaal leeg.

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 17:23

Straks ga ik haar ophalen. Wel zat ik aan te denken, zou ik haar even binnenlaten of weer direct naar buiten doen bij haar vriendje?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:29

Elke dag een wortel is wel heel veel suiker ;)

SS is niet perse de beste biks, iets als hopefarms super trio volstaat ook.

Ik zou haar binnenhouden. Maar waarom zet je het maatje er dan niet bij?

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 19:02

Eoweyn_x schreef:
Elke dag een wortel is wel heel veel suiker ;)

SS is niet perse de beste biks, iets als hopefarms super trio volstaat ook.

Ik zou haar binnenhouden. Maar waarom zet je het maatje er dan niet bij?

Dat heb ik nu dus ook gedaan. En daarbij kwam mijn volgende vraag. het hok is 100cm bij 50 cm. kan dit dan een dagje zo? of is dat echt te krap voor met zn 2en?

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 19:07

Zojuist (5 min samen) begonnen ze beetje druk te doen samen en rondjes draaien en grommen en felle reacties enzo. geen idee of ze weer net als bij het koppelen doen of dat t meer is. heb voor de zekerheid de ene maar weer naar buiten gedaan. Zet ze morgen wel bij elkaar in het buitenhok.

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 19:07

Ze eet wel direct na thuiskomst weer ! *\o/*

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:42

Ligt eraan hoe stabiel ze zijn... Maar omdat je ze uit elkaar hebt gehaald zul je sowieso opnieuw moeten koppelen. Dat zou ik pas doen als ze écht helemaal beter is.

Dat is de reden dat ik de maatjes altijd meeneem naar de dierenarts.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:30

Het koppelen moet nou inderdaad weer opnieuw.
En ik zeg niet dat je persee SS moet geven.
Maar alleen biks is het beste.