Katvriendelijke kamerplanten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leo3hoekje

Katvriendelijke kamerplanten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 08:27

Hey!

Ik had laatst eindelijk 2 planten gekocht voor mijn huis, mijn kat werd helemaal gek en geobsedeerd door de planten, maar ze bleken giftig te zijn voor katten (had ik even geen rekening mee gehouden) dus die zijn meteen de deur weer uit gegaan. Maar nou zie ik overal lijstjes met plantennamen die giftig zijn voor katten, maar nergens voorbeelden van planten die ik dan wel kan kopen. Wie hier heeft een kat en kamerplanten die in harmonie samen leven? En heb je dan misschien een foto van de plant of de naam zodat ik kan googlen hoe ie eruit ziet?
Ik wil graag planten en mijn kat vind t ook leuk, maar ik wil wel dat ze er veilig van kan eten, want dat doet ze dus.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Leonie

butengeweun

Re: Katvriendelijke kamerplanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:30

Heb zelf Anthurium staan, die worden ook gegeten en kunnen het goed hebben. Nog geen kat ziek van gehad en heb een heer die alles wel probeert :+.

Probeer een stevige plant te vinden, planten van buiten eet hij ook en vaak van de grasplanten gaat hij overgeven iets van te lange sprieten denk ik.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:42

Hier niet echt problemen met giftige planten, of althans, dat hoop ik niet. Wel problemen met de combinatie (jonge) kat en kamerplanten.
Iemand tips hoe je een kat kamerplantvriendelijk krijgt?

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:45

kattengras is zeker leuk voor de kat, ook makkelijk zelf te zaaien :j

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:50

Oomens hier hetzelfde oplossing na een jaar nog niet gevonden. De anthuriums houden het dus uit maar zijn er al veel andere soorten gesneuveld.

had ook een topic geopend misschien staan er voor jou tips in die werken
[BB] kat eet planten, wat om hem te stoppen

Kattengras keken ze hier echt niet naar
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 30-09-15 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:50

oomens schreef:
Hier niet echt problemen met giftige planten, of althans, dat hoop ik niet. Wel problemen met de combinatie (jonge) kat en kamerplanten.

_O- succes!

Als je een kat hebt die zich ook maar iets aantrekt van stemcorrectie of plantenspuit dan kunnen ze dat echt wel prima leren. Maar dan nog blijft de kans groot dat jij een keer thuis komt en plantlief het loodje gelegd heeft.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:54

Anoniem schreef:
oomens schreef:

_O- succes!

Als je een kat hebt die zich ook maar iets aantrekt van stemcorrectie of plantenspuit dan kunnen ze dat echt wel prima leren. Maar dan nog blijft de kans groot dat jij een keer thuis komt en plantlief het loodje gelegd heeft.
Plantenspuit staat al een tijdje op de boodschappenlijst. Hier staan alle planten die heel moeten blijven nu op de slaapkamer, en zelfs daar wordt de zonnedauw van de vensterbank gegraasd. Ben er nog steeds niet achter of die gewoon lekker was of dat ze geen concurrentie duldt bij het vliegenvangen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:55

Je hebt van die anti-kat-spray (van Beaphar ofzo) en Ssscat, beide werkt over het algemeen vrij goed om katten weg te houden van iets als je er zelf niet bent. Die tweede was hier een groter succes, van de eerste ging eentje stress-poepen :o

Overigens hadden we eerst alleen maar planten met sprieten dus die waren sowieso niet giftig, maar nu we wat ouder zijn blijven ze verder overal vanaf dus ik zou niet weten of m'n planten giftig zijn. Ik vind het ook altijd lastig, veel planten hebben wel iets wat giftig is maar als dat bijvoorbeeld de bloemen/vruchten zijn en die zitten er nooit aan dan maakt het dus niet uit. Net als walnoten, schijnbaar giftig voor katten maar dat zou dan om de schil gaan. Sja die eten ze echt niet hoor :D

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:00

Ik had laatst een soort klein boompje die een beetje vetplant-achtig was, die aten ze niet op. Helaas gooien ze wel alle planten (ook grote) op de grond vanuit de vensterbank waardoor ik putten in mijn laminaat heb en heb geen bloempot meer over.
Ik heb bij de bloemist eens gevraagd naar katvriendelijke planten en heb toen een plantje meegekregen, die vonden ze zo lekker dat hij er nog geen maand heeft gestaan. Zo iets:
Afbeelding
Dat was dus ook geen succes. Ik haal nu soms bloemen in huis ipv planten. Daar blijven ze soms wel vanaf (en soms ook niet en dan kan ik dweilen).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:04

Je kunt beter plantvriendelijke katten in huis halen. Die van ons maken korte metten met alles wat in een pot moet, dat is speelgoed baas! :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:06

Alle palmachtige ofzo zijn giftig en knagen ze aan. Ik heb toen ik mijn eerste kat kreeg alle planten het huis uit gedaan. Dan maar geen planten, ik wil niet dat mijn katten ziek worden. Ze knagen ook al aan de sprieten in boeketten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:06

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:10

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:44

Dahlia's en aloe vera is ook giftig! Net zoals narcissen en kerststerren overigens, maar daar zijn genoeg lijstjes op internet over te vinden.
Het beste is natuurlijk om je kat af te leren dat ie aan de planten kauwt. Hier hebben we er 1 die in t begin de potgrond uit de bak graafde, maar dat was met wat sateprikkers snel klaar.
Verder direct straffen zodra je ziet dat ie er aan zit, al is t maar de minste interesse.
Wij hebben hier een lepelplant (Spathiphyllum), een dracena en orchideeën staan en geen haar in hun hoofd die er aan denkt om er aan te zitten.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:43

Hier alles nep geen 1 plant die lang leeft met mijn Noorse Bosmonsters :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:47

Bijna alle planten waar ze graag aan eten zijn bij mijn weten giftig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:48

Ik heb nog nooit katten gehad die planten aten :oo
Wel dat ze de potten uit de vensterbank gooien.
Die plant die Dee es hierboven op dat plaatje heeft groeit héél snel, misschien dat ze hem daarom katvriendelijk vinden?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:57

parapluplantje en kattegras

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:32

Mijn vijf katten zijn gek op alle sprieterige planten. Varens (alle soorten), anthuriums, bromelia's, begonia's en orchideeën gaan goed. Bij die planten wordt hooguit een keer gegraven in de potgrond. ook grootbladige planten gaan prima (ook giftige). Kattengras en papyrusachtigen staan hier garant voor kortgevreten planten en kotsende katten. Wat betreft bloemen zet ik alles neer, behalve siergras. Dat vissen ze graag uit de vaas en geeft hetzelfde effect als kattengras...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:50

Wij hebben altijd gewoon allerlei planten in huisbgehad met de katten(van baby af aan hadden wij in het gezin katten) en die zijn allemaal gezond antiek geworden.
Een echt hele giftige zou ik idd wel voorzichtig mee zijn... maar verder ga ik echt niet moeilijk doen.
De planten lijden meestal harder onder de kattem dam andersom :+

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:38

Dee_Es schreef:
Ik had laatst een soort klein boompje die een beetje vetplant-achtig was, die aten ze niet op. Helaas gooien ze wel alle planten (ook grote) op de grond vanuit de vensterbank waardoor ik putten in mijn laminaat heb en heb geen bloempot meer over.
Ik heb bij de bloemist eens gevraagd naar katvriendelijke planten en heb toen een plantje meegekregen, die vonden ze zo lekker dat hij er nog geen maand heeft gestaan. Zo iets:
[ Afbeelding ]
Dat was dus ook geen succes. Ik haal nu soms bloemen in huis ipv planten. Daar blijven ze soms wel vanaf (en soms ook niet en dan kan ik dweilen).

Dit is een Chlorophytum, ik heb ze hier ook staan en ze worden allen helaas vakkundig gesloopt door de jonge katten, net als mn vetplant :-(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:00

Dee_Es schreef:
[ Afbeelding ]

Haha, één van onze katten had de gewoonte rozen om te knakken precies onder de bloem... :') moet je dus toevallig niet zo'n grapjas in huis hebben.

Maar goed, het blijft lastig... want de "katvriendelijke planten" zijn inderdaad niet giftig, maar wel heel aantrekkelijk en eetbaar/vernielbaar voor katten... en die niet-katvriendelijke planten zijn giftig of zitten vol stekels...

Uh... dat worden zijdebloemen en planten, ben ik bang... :D

Wat bij ons wel goed ging was inderdaad zo'n vetplant.

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 13:41

Thnx! De vet plantjes in glazen omhuizing staan nog en kunnen niet worden opgegeten, Ik vind het overigens niet erg ALS mijn kat t op eet, zolang ze maar niet ziek wordt. Ze gaat niet naar buiten, dus van buitengroen heb Ik geen last.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:46

Mijn kat had onze aloe vera vet plant op gegeten, niks aan t handje (zonde van me plant) dus heb ik cactussen gekocht :) Hij heb zich er 1 x aan gestoten en daarna niet meer neer gekeken. De aloe vera planten leven nog en staan nu apart van de kat :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:46

Eerlijk is eerlijk. ik heb zonder te weten jaren giftige planten en bloemen gehad, en ja, mijn katten knaagde daar aan. maar ze zijn er nooit ziek van geworden. ik denk dat ze echt veel binnen moeten krijgen voordat ze er ziek van worden.