Zwerte schreef:Als het nog best erg is, toch wegbrengen naar trimmer of dierenarts om het een keer volledig te laten weghalen.
Verder kan je dit best goed trainen. Je vriend heeft nu de 'fout' gemaakt om door te gaan tot de kat het echt niet meer wilde. Je moet elke keer stoppen voordat de kat het echt zat is en dan kan je elke keer een beetje verder gaan (of niet en zal je vaker moeten). Wat in mijn ervaring ook kan helpen, is testen welke borstel/kam ze het prettigste vinden. Ik gebruik hier meestal een metalen vlooienkam, haalt heel mooi het dode onderhaar weg en ze vinden het blijkbaar een fijne kam. Is ook klein dus niet zo'n gevaarte wat op ze af komt, ik kan het verstoppen in mn hand en doen alsof ik aai.
Bij mijn oudje moet ik zn rug ook bijhouden, dat doet hij zelf niet meer. Eerst moest hij er echt niks van hebben, zelfs aaien mocht niet (heb hem overgenomen van anderen, was erg angstig). Toen ik wel mocht aaien, ben ik tussen het aaien door dus een vlooienkam gaan gebruiken. Aai, kam, aai, aai. Letten op signalen, de kam pas weer gebruiken als hij geniet van de aandacht. Op die manier werd de kam steeds minder eng. Inmiddels kan ik knopen uit zn vacht trekken met dat ding en nog zit ie spinnend naast me. Het blijft natuurlijk wel een kat met een eigen willetje en als hij het niet wil, gebeurt het dus niet. Ik maak dus gebruik van de momenten dat hij het wel toestaat, hou het positief.
Het kan dus heel goed, maar kost wel veeeeeel tijd en geduld. Vooral bij de katten die het niet van jongs af aan gewend zijn. Vandaar mn advies om eerst die vacht te laten doen, dan kan je daarna die training oppakken.
Goede tips, ga ik mee aan de slag
.
Bergje, je hebt pb!