'Rusje' blijkt campbelli te zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Rusje' blijkt campbelli te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:23

In mei heb ik mijn hammie gekocht, ik zocht een fijn maatje voor op mijn kamer omdat ik me heel erg eenzaam voelde (vooral vanwege de LAT-relatie, zie hem alleen in de weekenden). Vriendlief heeft ook een hamster (van mij gekregen voor dezelfde reden), een Russische dwergham uit de dierenwinkel. Tam maken ging met gebreken maar echt wat een liefje is het nu, Mila is zo mak als een lammetje. <3

Met Phoebe ging het eigenlijk wel heel makkelijk, het tam maken. Van Mila kon ik me herinneren dat ze onwijs krijste en op dr ruggetje lag met dr bekkie open het heeft echt flink wat tijd gekost.

Vriendlief en ik ontdekte wel enorme verschillen in de twee hamstertjes, niet alleen in karakter maar ook in de lichaamsbouw en als ik een bepaalde site moet geloven (http://www.dwerghamster.nl/russische/ve ... campbelli/) dan is Mila toch echt een rus en Phoebe een Campbelli..

Wekenlang ging het zo goed met Phoebe en ook zij was onwijs tam. Op de een of andere dag was het niet meer zo, ze viel mijn hand aan en zag mij als een gevaar, tot ze buiten haar kooi was. Ze vertoonde dus enorm agressief territoriaal gedrag. Maar sinds enkele weken bijt ze ook gewoon in alles als ze buiten haar kooi is. Ik heb haar een tijdje opgepakt via zo'n buis waarin zij dan ging zitten en ik haar buiten haar kooi op mijn hand liet lopen. Nu sinds een paar dagen kan het weer met handschoentjes aan (stoffen) maar ook dit verschilt met de week.

Dus langzaamaan vielen de puzzelstukjes op hun plek, haar karaktertje en haar lichaamsbouw lijken enorm op dat van een campbelli en niet op die van een rusje..

Wat kan ik nu nog meer doen? Ze krijgt genoeg aandacht, heeft genoeg te doen in haar kooi (denk ik)..

Ik word er echt ontzettend verdrietig van omdat ik wel enorm aan haar ben gehecht geraakt maar het doet best zeer dat ze zo is/wordt. Vooral omdat het in het begin zo onwijs goed ging.

Ik krijg nu waarschijnlijk allllle bokkers met verstand van hamsters over me heen dat ik haar nooit in een dierenwinkel had moeten kopen maar was opslag verliefd op haar toen ik haar zag.
Nu verwacht ik dus ook geen reacties met eigen schuld dikke bult TS of ''had nou maar..'' Want het heeft echt geen zin en wil graag kijken naar wat ik nu kan doen en niet naar wat ik beter HAD kunnen doen.

xxxlottie

Re: 'Rusje' blijkt campbelli te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:29

Heb je een foto? Dan kunnen we je misschien zeggen of het een campbelli dwerghamster is of niet. Verschil in gedrag heb ik persoonlijk nooit zo gemerkt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:29

Vervelend dat je zo'n rotgevoel hebt. Waar komt het precies vandaan? Ben je bang dat je haar niet kan geven wat ze nodig heeft? Ik zou investeren in een mooie uitdagende kooi en accepteren dat je misschien meer een kijkdier hebt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:32

en al zou het zo zijn? Is dat een ramp dat ze niet opgepakt aangehaald wil worden? Tenslotte zijn ze niet geboren om zich door mensen te laten oppakken en aanhalen, dus als een dier dat nu niet wil en dat ook laat blijken... Zal het vast gelukkiger zijn met een lekker huisje speeltjes schoon hok en eten en drinken, dan gedwongen worden de handelingen van het oppakken en aangehaald worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:33

Wij hebben ook een campbelli zie ik nu (vergelijk van de site) en die is helemaal tam.
Heeft wel een tijdje geduurd en je kan hem ook niet zomaar uit de kooi oppakken, hij komt vanzelf naar het deurtje en dan kun je hem op je hand laten.

Lang niet alle hamsters krijg je 100% tam, heb er verschillende gehad de afgelopen jaren.
Maar we behandelen ze zoals ze zelf aangeven.
De 1 wil graag er even uit, de ander is het liefst in zijn eigen kooi met regelmatig een stukje komkommer en is dan gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:38

Iris82 schreef:
Vervelend dat je zo'n rotgevoel hebt. Waar komt het precies vandaan? Ben je bang dat je haar niet kan geven wat ze nodig heeft? Ik zou investeren in een mooie uitdagende kooi en accepteren dat je misschien meer een kijkdier hebt.

Ja, ik wil haar heel graag liefde en aandacht geven, in plaats van dr te zien ''hunkeren'' naar die aandacht als ze in dr kooi zit.

speurneusc schreef:
en al zou het zo zijn? Is dat een ramp dat ze niet opgepakt aangehaald wil worden? Tenslotte zijn ze niet geboren om zich door mensen te laten oppakken en aanhalen, dus als een dier dat nu niet wil en dat ook laat blijken... Zal het vast gelukkiger zijn met een lekker huisje speeltjes schoon hok en eten en drinken, dan gedwongen worden de handelingen van het oppakken en aangehaald worden.

Nee maar het is vreemd. Beestje komt altijd mega enthousiast naar boven geklommen op haar etage als ze mij hoort aankomen. Een lange tijd ging het wel goed en beet ze niet etc. nog steeds heeft ze vlagen dat ze heel vrolijk over mn bed klautert en doet.

xxxlottie schreef:
Heb je een foto? Dan kunnen we je misschien zeggen of het een campbelli dwerghamster is of niet. Verschil in gedrag heb ik persoonlijk nooit zo gemerkt.

Phoebe
Afbeelding

Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:42

Ziet er eerder uit als een Roborovski dwerghamster, die hebben nl grotere oren en ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:44

Afbeelding

Net bij mij thuis aangekomen

Edit; oeps sorry, is wel heel groot uitgevallen haha

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:23

Lastige. Al zijn roborovski's nogal lastig. Ze zijn heel snel en moeilijk hanteerbaar. Erg actief, rennen, springen. Herken je dat in vergelijking met de andere hamster? Roborovski zou ik houden als kijkdier, niet als knuffeldier, omdat ze zo druk zijn zijn ze moeilijk vast te houden. En ze zijn toch wel een stuk kleiner. Kan je dit eens vergelijken met de andere hamster?
Misschien is het ook wel een kruising?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 03:02

Ik heb in het verleden Roborovski's gehad. Zijn idd kleiner en hebben witte vlekjes boven hun oogjes, waardoor de oogjes nog groter lijken.
Roborovski's kan je echter het beste met z'n tweeen houden...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 05:25

Uhmm.... door dit topic en de site ben ik erachter gekomen dat mijn rusje misschien geen rusje is. Zou ik hier een foto mogen plaatsen?
TS: zoals je kunt lezen heb ik er tot dit moment geen verstand van, maar ik vind hem erug leuk!!

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:13

Een echte campbellie lijkt me sterk.
Zijn heel weinig fokkers van!
Zo ziet ze er ook echt niet uit. Ik denk eerder aan een hybride ( Rus kruising met canpbellie.) die hebben ook vaak gedragsproblemen.
Veder kunnen er zoveel redenen zijn voor dit gedrag, ziekte of huisvesting bijvoorbeeld.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:18

Elleen schreef:
Een echte campbellie lijkt me sterk.
Zijn heel weinig fokkers van!
Zo ziet ze er ook echt niet uit. Ik denk eerder aan een hybride ( Rus kruising met canpbellie.) die hebben ook vaak gedragsproblemen.
Veder kunnen er zoveel redenen zijn voor dit gedrag, ziekte of huisvesting bijvoorbeeld.

Hier ga ik in mee. Veel hamsters gehad en ook wel wat meer ervaring met knaagdieren. Ik zie hier ook echt gee. Raszuivere campbellie of rus in. Beetje van alles wat en het zou mij ook niks verbazen als door inteelt er wat foutjes in geslopen zijn en het dus wel een rus is met gewoon veel problemen.

Wat je kunt doen? Er gewoon voor bl7jven zorgen wat je ju ook al doet en het gedrag accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:06

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:17

Als ik de foto's zie, dan heb je toch echt gewoon een Rusje hoor. Campbelli's hebben een heel andere bouw en vooral andere kop. Maak je niet teveel zorgen over je hamster. Het duurt vaak lang totdat ze helemaal op hun plek zijn en minder agressief worden. :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:17

Er zijn maar drie echte Campbelli dwerghamster fokkers in Nederland als ik me niet vergis. En die geven geen dieren aan dierenwinkels. Dus grote kans dat het dus gewoon een rusje is.

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:53

Volgens mij maar 1 en 1 in België als ik me niet vergis. Al word er genoeg als campbelli verkocht, maar dat zijn bijna altijd hybrides.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:04

Het maakt het niet meer uit. Reageren hoeft niet en heeft dus geen zin.