Kat wil de deur geopend houden..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Kat wil de deur geopend houden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:37

..tenminste dat denk ik.

Een paar maanden geleden hebben wij Jack geadopteerd. Hij is 4 jaar jong, en heeft van kittens af aan bij een oud vrouwtje gewoond. (Zij is opgenomen in een tehuis, vandaar.) Ze heeft hem behoorlijk verwend, op één punt na. Hij mocht maar een paar keer per week kort buiten (op een plaatsje, met een hoge muur) maar toch was ze bang dat hij weg zou lopen o.i.d.
Dit laatste is hij ruimschoots aan het inhalen in de tuinen hier! We hebben geen kattenluikje, m'n vriend vindt het zonde om in een buitendeur te gaan zagen. Maar dat is op zich geen probleem, hij werkt thuis dus kan de hele dag portier spelen voor de poezenkinders.

In de zomer staat de deur vaak op een kier, en is het helemaal geen probleem. (Dan loopt hij overigens niet steeds in en uit.) Maar ja, het wordt kouder dus willen we de deur wel eens dicht doen. De deur wordt altijd geopend als een kattenbeest dat wil, maar toch raakt hij een soort van in paniek van een dichte deur.
Dit uit zich in ongeveer 4 sessies per dag, dat hij continue binnen/buiten/enzovoorts wil. Het is gewoon echt: de deur moet open. Goed, laat je hem eruit. Zodra de deur dicht gaat, meteen omdraaien en weer naar binnen willen. Ook vice versa.

Het is gewoon echt wel m'n mattie, maar ik weet niet zo goed wat dit is? En wat ermee te doen?
Corrigeren van het gezeur helpt niks. Negeren idem, lijkt me ook zijn angstgevoel te versterken.
Iemand tips?

Evelijn

Re: Kat wil de deur geopend houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:53

Het is natuurlijk prettiger voor de kat dat hij in en uit kan lopen en ook weet dat hij bij gevaar meteen naar binnen kan. Er is BBC serie over katten geweest en daar ging het ook over een kat die niet door het luikje wilde en dat kwam dan vooral dat ze dan niet zien/horen/ruiken wat er buiten gebeurt. Het hielp bij die kat om soort bescherming te bieden met planten etc. waar de kat dan kon schuilen.
Misschien dus bij jullie deur iets maken waar de kat bescherming heeft dus zich veilig voelt om even te zitten als soort overgang van binnen naar buiten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:41

Mijn kat doet dit ook. Binnen zitten piepen voor de deur dat hij naar buiten wil. Dan laat ik hem buiten, maar zodra je de deur achter hem dicht doet, gaat hij buiten zitten piepen dat hij naar binnen wil. Deur open vindt hij héérlijk, dan loopt hij de hele dag in en uit en gaat ook vaak precies in de deuropening zitten. Maar inderdaad geen optie nu het kouder wordt.

Onze andere kat vertoont dit gedrag helemaal niet.

Ik heb er niet echt een oplossing voor. Behalve dat ik hem soms gewoon niet meer buiten laat, als ik het zat ben. :P

Vanwege zijn gedrag houd ik ze 's nachts en als wij niet thuis zijn altijd binnen. En daar heeft hij ook vrede mee. Het is gewoon een held op sokken.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 12:16

Sorry, het is alweer even geleden zie ik. Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben zelf groot fan van een kattenluikje! Maar omdat vriendlief dat niet wil (en de katten geweldig functionerende portiers hebben) probeer ik te kijken of er opties zijn om iedereen blij te maken. Ik zal zo goed mogelijk reageren op de posts. Niet om weerwoord te geven ;) maar om de situatie zo volledig mogelijk in beeld te brengen.

Jack is de baas van de tuin, en ik vermoed ook aangrenzende tuinen. Hij hoeft zich om buurtkatten sowieso geen zorgen te maken, want heeft een vrij imposant(e) figuur en houding. (Hij heeft zelf ook in de gaten dat hij indruk maakt.) Jack komt verder nooit vanuit angst of geschrokken het huis in. Zelfs niet bij onweer, of als een 'grappenmaker' halverwege het jaar zomaar vuurwerk afsteekt o.i.d.
Wat dat aangaat heeft hij: achterin de tuin een overdekt terras om te schuilen, struikgewas, en voor de achterdeur is hij in een gedeelte van de konijnenren. (Enigszins afgeschermd, en goed overzicht op de omgeving.)
Ik ga een huisje in elkaar knutselen, en proberen of dit hem buiten bij de achterdeur helpt/rust geeft. :)

Het idee wat ik wel bij hem heb; is dat hij aan de ene kant van de deur, niet door heeft wat er aan de andere kant van de deur gaande is. Als het regent merkt onze poes dat, en wil ze niet naar buiten. Hij wil naar buiten en staakt pas als hij zijn neus naar buiten steekt, want dan is het toch wel nat haha. Hij is niet slechthorend of slechtziend, maar mogelijk omdat deze beslissingen voor hem werden genomen. (Bij regen ging de deur daar gewoon niet open als hij dat wilde, en ik laat hem zelf beslissen i.v.m. toch een dikketeddyvacht en schuilmogelijkheden.) Dus misschien dat hij buiten ook niet merkt, dat wij gewoon binnen zijn?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:20

Kun je niet ergens een raampje open zetten, waar ze in en uit kunnen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:37

Volgens mij heeft zowat elke kat last van dit besluiteloze gedoe :P

Hier hebben ze ook last van het heen-en-weer, zijn ze buiten dan willen ze toch eigenlijk liever naar binnen en andersom :roll:

Soms lijkt het ook wel te zijn dat ze gezellig met ons naar buiten willen en als wij dan niet mee gaan en ze staan ineens alleen buiten dan willen ze ook liever weer naar binnen :P

Of als het weer buiten toch niet naar hun zin is: meteen weer omdraaien en aan de deur krabben.

Hier hebben ze maar 1 luikje achterin het huis. Helemaal aan de andere kant is de keukendeur en ik ben het snel zat om dat heen-en-weeren te faciliteren dus dan staan ze nog wel eens bij de keukendeur te miepen omdat ze geen zin hebben om om het huis heen te lopen naar hun luikje...ja de groeten hoor... dan moeten ze maar een beetje beter na leren denken of ze wel ècht naar buiten willen :wave:

Een fijn schuilplekje bij de deur is wel prettig :j

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:42

Goedkope buitendeur van marktplaats halen om een kattenluikje in te zagen, dan hoef je je eigen deur niet te slopen.

Andere oplossingen ga je niet vinden, het is een kat. :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:58

Katten, monsters zijn het.
Onze 2 dames vallen mee. Zijn ze buiten, dan blijven ze een tijdje buiten.
Zijn ze binnen dan eten ze en gaan ze slapen.
Kater is een draaikont.
Wandelt ook binnen via de voordeur om er gelijk via de achterdeur uit te willen.

Ik laat ze regelmatig gewoon buiten zitten.
Ze kunnen altijd onder de carport of in de schuur schuilen.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:45

Wij hebben dit probleem ook gehad met onze kat dus misschien heb je wat aan mijn verhaal :) We hebben het heel geleidelijk opgebouwd en daarmee opgelost.
Onze kat kwam deze zomer voor het eerst buiten omdat we van een flat naar een huis verhuisden. En hij is altijd een beetje een schijterd geweest, ook in de flat waar hij wel op de algemene gang kon komen.
Nu eenmaal buiten ging hij bij elke scooter of hond gelijk weer naar binnen rennen en hij raakte in paniek als dit niet kon en als we deur achter hem dicht deden. Dus in het begin hadden we de deur altijd op een kier zodat hij naar binnen en buiten kon. Daarna deden wij de deur 'dicht' achter hem maar zonder dat het in de slot viel dus als hij weer naar binnen kwam sjezen hoefde hij alleen maar tegen de deur te duwen en hij kon naar binnen. Als hij weer naar buiten wilde moesten wij het wel open doen voor hem :=
En toen hebben we op een gegeven moment de deur dicht gedaan nadat hij naar buiten was gegaan en een stukje verderop was (en dus niet door had dat de deur echt dicht ging). Toen kwam hij na vijf minuten ook weer aanhollen maar dan tegen een dichte deur. Toen we hem hoorden hebben we natuurlijk gelijk open gedaan en zo heeft hij nu geleerd dat als hij naar binnen wilt hij alleen maar tegen de deur hoeft te 'bonken' en dat we dan open doen. (Hij heeft de subtieliteit van miauwen nooit onder de knie gekregen en 'bonkt' dus altijd :P )
Dat heeft de paniek van hem ook weggehaald en nu kunnen we de deur gelijk achter hem dicht doen zonder dat hij omkijkt :) Ook gaat hij nu steeds langer naar buiten dus hoeven we niet om de 5 minuten open en dicht te doen :)

Hier is trouwens ongeveer een maand over heengegaan om dat op te bouwen. Maar het is de moeite waard!