Sorry, het is alweer even geleden zie ik. Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben zelf groot fan van een kattenluikje! Maar omdat vriendlief dat niet wil (en de katten geweldig functionerende portiers hebben) probeer ik te kijken of er opties zijn om iedereen blij te maken. Ik zal zo goed mogelijk reageren op de posts. Niet om weerwoord te geven
maar om de situatie zo volledig mogelijk in beeld te brengen.
Jack is de baas van de tuin, en ik vermoed ook aangrenzende tuinen. Hij hoeft zich om buurtkatten sowieso geen zorgen te maken, want heeft een vrij imposant(e) figuur en houding. (Hij heeft zelf ook in de gaten dat hij indruk maakt.) Jack komt verder nooit vanuit angst of geschrokken het huis in. Zelfs niet bij onweer, of als een 'grappenmaker' halverwege het jaar zomaar vuurwerk afsteekt o.i.d.
Wat dat aangaat heeft hij: achterin de tuin een overdekt terras om te schuilen, struikgewas, en voor de achterdeur is hij in een gedeelte van de konijnenren. (Enigszins afgeschermd, en goed overzicht op de omgeving.)
Ik ga een huisje in elkaar knutselen, en proberen of dit hem buiten bij de achterdeur helpt/rust geeft. 
Het idee wat ik wel bij hem heb; is dat hij aan de ene kant van de deur, niet door heeft wat er aan de andere kant van de deur gaande is. Als het regent merkt onze poes dat, en wil ze niet naar buiten. Hij wil naar buiten en staakt pas als hij zijn neus naar buiten steekt, want dan is het toch wel nat haha. Hij is niet slechthorend of slechtziend, maar mogelijk omdat deze beslissingen voor hem werden genomen. (Bij regen ging de deur daar gewoon niet open als hij dat wilde, en ik laat hem zelf beslissen i.v.m. toch een dikketeddyvacht en schuilmogelijkheden.) Dus misschien dat hij buiten ook niet merkt, dat wij gewoon binnen zijn?