Entingen, hoe zit het nu precies?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Entingen, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:59

Hallo allemaal,

Ik kreeg weer een brief dat mijn honden weer de jaarlijkse entingen nodig hebben. Alleen lees ik steeds vaker dat elk jaar niet eens nodig is.

Mijn labrador is nu 2.5 jaar. Heeft gewoon de puppy entingen gehad en vorig jaar de grote cocktail plus ziekte van Weil en kennelhoest.

De Mechelse herder is nu 1.5 jaar en heeft vorig jaar de puppen entingen gehad. En dit jaar zou hij de grote cocktail moeten krijgen plus ziekte van Weil en kennelhoest.

Nu las ik op een site dat grote cocktail nu om de 3 jaar is. Maar ziekte van weil en kennelhoest wel elk jaar. En dat de laatste enting nu via de neus gaat?

Mijn labrador zou dan alleen de laatste 2 entingen moeten krijgen? Maar ziekte van Weil komt geloof ik weinig voor rond deze tijd van het jaar. En enten via de neus ben ik geen fan van. Plus dat ik met hem toch geen examens doe of naar shows ga. Dus als ik pas met hem over 2 jaar weer heenga, dan zou het voldoende zijn toch? Ziekte van Weil komt geloof ik toch weinig voor hier. En als ze zwemmen is het altijd in stromend water.

Maar nu zit ik met de Mechel. Met hem train ik ipo. En ga ik november vzh examen doen. Volgend jaar ipo 1 en dan ook wat wedstrijdjes draaien. Dus hij moet dan sowieso alle entingen krijgen toch? Kennelhoest gaat iig niet gebeuren als dit via de neus moet.

Hopelijk is het een beetje duidelijk :')

Groetjes, [***].

Cinnepin

Re: Entingen, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:03

Ik ga elk jaar trouw naar de dierenarts om te laten enten. Daar laat ik me adviseren van hoe of wat. Kennelhoest doe ik niet. Is ook niet nodig met hoe mijn honden leven.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:07

Kennelhoest kunnen ze alsnog krijgen, ook al zijn ze ingeënt. De symptomen zijn dan vaak wel milder en ze zijn sneller hersteld.
Weil, sja. De oude enting vind ik sowieso onzin, de nieuwe enting (2x) heb ik me nog niet genoeg in verdiept.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:08

Waarom ben je zo tegen het enten via de neus? Heb je het weleens meegemaakt?

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:15

Captain schreef:
Waarom ben je zo tegen het enten via de neus? Heb je het weleens meegemaakt?

Inderdaad, je weet dat dat niet met een naald gaat toch? Maar met een spraytje?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:17

Hier krijgen alle honden elk jaar de cocktail plus de nasale enting voor kennelhoest. En elke twee jaar de rabiës. Sowieso verplicht voor examens, shows, wedstrijden en ook op de meeste kringgroepen. En wil door al het reizen ook geen risico's lopen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:18

De kennelhoest enting via de neus geeft een veel betere bescherming dan per injectie op de normale plek, waarom ben je hier op tegen?
Weil hoeft maar 1 x 2 x geënt te worden ivm vernieuwing van de enting. Dus volgend jaar is dat gewoon maar 1 prik SCW.
Grote cocktail (dhp en lepto) is altijd al om de drie jaar geweest, in de tussenliggende jaren ent je alleen lepto en evt kennelhoest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:24

Als er 1 hond op veel verschillende plekken komt bv wedstrijden, trainingen e.d., dan zou ik net als bij paarden alles enten. Die ene hond zal maar wat meenemen waar je thuis honden niet tegen geënt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:38

Ik weet niet beter dat het via een kleine injectie gaat bij de neus. Tenminste dat hoorde ik van clubgenoten. Eentje heeft ooit zijn vorige hond laten enten via neus. En sindsdien heeft de hond nooit weer goed gespeurd.

Mij da ent nog met oude entstof van ziekte van Weil. Omdat hij ooit 1 nest heeft geënt met nieuwe stof en alle puppen hebben het niet overleefd. En ken meerdere honden die slecht/allergisch reageren op de nieuwe ent stof.

Maar ik wil niet mijn honden onnodig laten enten. Alleen wanneer het echt noodzakelijk is. Ik laat mijzelf ook niet elk jaar enten.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:38

Ik weet er ook t fijne niet van hoor. Neusdruppels zie ik ook niet zo het probleem van in. Ik heb wel een dingetje, wat mss goed is om over na te denken.

Als jij ziek bent, of om wat voor andere reden dan ook niet voor je hondjes kunt zorgen, kunnen ze dan ergens terecht? Toen mijn pa langer ziek was, was het voor ons heel fijn dat de hond evt ook tijdelijk in de kennel zou kunnen. Daarvoor moeten ze minimaal 3 weken van tevoren hun kennelhoest hebben gehad. Onze hond krijgt de enting altijd volgens schema, zodat we de situatie dat er niet voor hem gezorgd kan worden voor zijn.

Evt is het ook van toepassing op je hond die je gaat gebruiken op shows. Als hij daar vlakbij andere honden is, is het fijn hem geënt te hebben.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:45

Ik ben een tijdje gestopt met enten ivm dat mn teefje elke avond 40graden koorts kreeg na de enting.en ze had epilepsie aanvallen.
2 jaar niet geent en niet meer ziek geworden en geen epilepsie meer gehad.
Dit jaar toch weer geent ook ivm weil,mn honden zwemmen graag.
Dus aangegeven dat ze altijd ziek wordt ander entstof gebruikt en ze had nergens last van!
Tot ze dus weer epilepsie kreeg.
Ik denk dat ik ermee stop met die troep!

Maar goed dat is mijn ervaring.
Kennel hoest deed ik zoiezo nooit,heb heel lang in een pension gewerkt en weet dat er ontzettend veel kennelhoest varrianten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:51

mirriezz schreef:
Ik weet er ook t fijne niet van hoor. Neusdruppels zie ik ook niet zo het probleem van in. Ik heb wel een dingetje, wat mss goed is om over na te denken.

Als jij ziek bent, of om wat voor andere reden dan ook niet voor je hondjes kunt zorgen, kunnen ze dan ergens terecht? Toen mijn pa langer ziek was, was het voor ons heel fijn dat de hond evt ook tijdelijk in de kennel zou kunnen. Daarvoor moeten ze minimaal 3 weken van tevoren hun kennelhoest hebben gehad. Onze hond krijgt de enting altijd volgens schema, zodat we de situatie dat er niet voor hem gezorgd kan worden voor zijn.

Evt is het ook van toepassing op je hond die je gaat gebruiken op shows. Als hij daar vlakbij andere honden is, is het fijn hem geënt te hebben.

Ja mijn vader kan er voor zorgen. Anders gaan ze naar mijn moeder. En als die niet kan. Dan kunnen ze naar mijn moeders vriend. Die heeft paar hectare grond.

En anders kunnen ze nog bij vrienden terecht.

Denk ook niet dat een 'vreemde' in de buurt van de mechel kan komen. Als wij er niet bij zijn. Dus hij kan sowieso niet naar een pension.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:53

Nee bij de neusenting wordt de vloeistof in de neus gedruppeld met een speciaal opzetstukje op een injectiespuit. Er wordt geen naald in je hond z'n neus gezet!

Als alternatief voor enten zou je kunnen gaan titreren. Dan check je dus of er nog voldoende antistoffen per ziekte in het bloed zitten. Al kan je niet alle ziektes los enten en dan moet je dus alsnog de hele cocktail geven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:53

love_western schreef:
Ik weet niet beter dat het via een kleine injectie gaat bij de neus. Tenminste dat hoorde ik van clubgenoten. Eentje heeft ooit zijn vorige hond laten enten via neus. En sindsdien heeft de hond nooit weer goed gespeurd.

Mij da ent nog met oude entstof van ziekte van Weil. Omdat hij ooit 1 nest heeft geënt met nieuwe stof en alle puppen hebben het niet overleefd. En ken meerdere honden die slecht/allergisch reageren op de nieuwe ent stof.

Maar ik wil niet mijn honden onnodig laten enten. Alleen wanneer het echt noodzakelijk is. Ik laat mijzelf ook niet elk jaar enten.

Nee hoor dat gaat met een klein opzetstukje waar het via een spuitje in de neus gesproeid word. Niks ergs aan. Onze honden krijgen het allemaal en speuren allemaal goed.

http://irishterrier.org/it0308/wb0308/m ... 201157.jpg
Rechts de groene opzetstukjes

Titeren is een optie maar TS doet aan hondensport en word over het algemeen net erkend. Dus moet je alsnog enten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:07

WillemYntJee schreef:
De kennelhoest enting via de neus geeft een veel betere bescherming dan per injectie op de normale plek, waarom ben je hier op tegen?
Weil hoeft maar 1 x 2 x geënt te worden ivm vernieuwing van de enting. Dus volgend jaar is dat gewoon maar 1 prik SCW.
Grote cocktail (dhp en lepto) is altijd al om de drie jaar geweest, in de tussenliggende jaren ent je alleen lepto en evt kennelhoest.

Ik weet dus niet hoe het met de nieuwe enting zit, maar de oude enting beschermd maar tegen een heel klein deel van alle soorten weil. Daarbij werkt het ook maar plus minus een half jaar.
Zitten in de nieuwe enting het 2e jaar dan wel alle nieuwe entstoffen ook? Werkt hij langer?
Mijn herder zwemt in de vieste sloten (met of zonder toestemming :D) en nog nooit wat van opgelopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:34

De nieuwe enting werkt tegen de 4 meest voorkomende Weil-varianten. De vorige slechts tegen 2. Hij moet ieder jaar herhaalt worden en werkt de eerste 9 maanden het beste maar hoeft na een jaar niet dubbel gezet te worden weer, alleen het eerste jaar moet hij geboosterd worden (dus eerste enting en dan tweede enting na 3 weken, derde enting na een jaar en vier weer een jaar later).

Weil/Lepto komt niet zo veel voor maar toevallig pas via een ander forum een teckel die het gehad heeft: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=302918

Kennelhoest ent ik in principe niet tegen, maar als ik dat laat doen, dan altijd neusdruppels. Een betere immunisatie en minder invasief.

Mijn honden worden komend jaar nog volledig geënt (dan zijn ze 1 jaar), maar daarna waarschijnlijk niet meer met Weil en dus pas met 4 jaar (en 7 jaar) weer een kleine cocktail.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:28

De cocktail is sowieso drie jaar geldig, die hoef je dus niet ieder jaar te laten zetten.
De enting tegen weil is dubieus, niemand kan aantonen hoe lang die enting werkt, de uitspraken varieren van 1-2 maanden tot een half jaar. Zolang je hond in de zomer niet in kleine stilstaande watertjes komt is het risico klein dat hij weil oploopt.
Kennelhoest is een griepje en meestal kuchen honden er wat van wat goed te behandelen is met honing of tijmsiroop. Wel opletten dat het geen longontsteking wordt. Bovendien lijken honden die geënt worden tegen kennelhoest juist bevattelijker voor kennelhoest.

Je kunt je hond laten titeren, ze controleren dan het bloed op antistoffen en geven aan tot hoe lang je hond beschermd is. Ik weet alleen niet of dat geaccepteerd wordt op wedstrijden.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:36

Mijn honden worden alleen ingeent als pup zijnde en daarna nooit meer heb het er niet zo op nadat ik een hond heb gehad die er bijna aan dood ging.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:43

De pupenting is maar één jaar geldig, pas vanaf de enting met 1 jaar is hij 3 jaar geldig.