Rauw vlees: de risico's voor mens en dier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Rauw vlees: de risico's voor mens en dier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 07:49

'Gezondheidsrisico's door trend om huisdier rauw voedsel te geven'

Foto: ANP
Gepubliceerd: 25 september 2015 08:19
Laatste update: 25 september 2015 08:41

Wetenschappers maken zich zorgen over de toenemende trend om huisdieren rauw voedsel te geven. Veel vlees in de supermarkt bevat ziekmakende bacteriën, die bestand zijn tegen sommige soorten antibiotica.
Het serieuze gevaar ligt op de loer dat huisdieren en hun baasjes besmet raken, schrijft De Telegraaf. Veel baasjes laten zich namelijk regelmatig door hun hond in het gezicht likken.

Dierenartsen van het Medisch Centrum voor Dieren (MCD) in Amsterdam en de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht hebben hier onderzoek naar gedaan.

Veel vlees in de supermarkt bevat ESBL-vormende bacteriën. Uit cijfers van het RIVM blijkt dat 95 procent van het kippenvlees en 40 procent van het kalfsvlees deze bacterie heeft. "De kans dat de eigenaar van de likkende hond deze ook draagt, is aanzienlijk", stelt een onderzoeker.

Poep
ESBL, een enzym, breekt bepaalde antibiotica af. Hierdoor zullen bepaalde medicijnen niet meer het gewenste effect hebben als de persoon in kwestie ziek wordt. Het gaat dan bijvoorbeeld om ziektes als blaasontsteking of een infectie van een klein wondje.

Ook honden die zelf geen rauw vlees krijgen, lopen gevaar op besmetting met de ESBL-vormende bacteriën doordat ze ontlasting eten van andere honden. Deze bacteriën kunnen tijdens het likken dus ook op mensen worden overgedragen.

Vooral risicogroepen als kinderen, ouderen, zwangere vrouwen en zieken zijn vatbaar voor ziektes die deze bacteriën kunnen veroorzaken.

Infectie
Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat jaarlijks in Nederland 85.000 mensen ziek worden door een infectie die is opgelopen door een dier. Ongeveer zeventien van hen overlijden.

Mensen besluiten steeds vaker hun dieren rauw vlees te voeren omdat ze ervan overtuigd zijn dat het beter is voor kat of hond. Maar zelfs dit trekken de onderzoekers in twijfel.

Door: NU.nl

Bron http://www.nu.nl/gezondheid/4132662/tre ... sicos.html

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 07:50

Een recent bericht wat stof tot nadenken geeft.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 07:59

Boras schreef:
Een recent bericht wat stof tot nadenken geeft.

Zeker, maar is er niet eigenlijk meer reden om ons zorgen te maken dat ons supermarktvlees zo structureel allerlei (multi)resistente bacteriën bevat? Natuurlijk kunnen we die via onze huisdieren binnenkrijgen, maar het is niet ondenkbaar dat de hond of kat hooguit een extra route is naar een groter probleem.

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:05

Alleen vlees uit de supermarkt?
Moet ik me dan voorstellen dat mensen een gewoon kipfiletje aan hun hond voeren?
En het vlees dat puur voor honden bedoeld is? (Lotgering enz.)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:09

xjamilla schreef:
Alleen vlees uit de supermarkt?
Moet ik me dan voorstellen dat mensen een gewoon kipfiletje aan hun hond voeren?
En het vlees dat puur voor honden bedoeld is? (Lotgering enz.)

Je hebt bijv kippenhartjes (oid) en iets van koe, even de naam kwijt, dat speciaal voor honden is. Ligt bij het gewone vlees.

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:17

Aah oke! Was me nog nooit opgevallen :=
Alleen het vlees speciaal voor honden in de vriezer. Die van ons krijgen ook kippen hartjes enz. Maar wel van eigen geslachten kippen. En voor de rest kvv. Daarom was ik benieuwd of het voor kvv ook geld :)

aslo

Re: Rauw vlees: de risico's voor mens en dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:23

Tss, voer mijn honden al 18 jaar vers vlees wat ik in de supermarkt koop. Sindsdien amper een dierenarts hoeven te bezoeken. Ook mijn gezinsleden gaan zelden naar een huisarts, gewoon omdat ze op een keer een griepje na nooit ziek zijn. Laat je niks wijs maken. Net of die steriele brokjes zo gezond zijn.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:25

Nu.nl en telegraaf zijn nou niet de betrouwbaarste bronnen. Dan zou ik wel het hele onderzoeksartikel willen lezen. En goed punt oomens!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:25

Alles valt of staat met goede hygiene. Als jij zorgt dat het rauwe vlees van je hond niet in contact komt met je eigen voeding, dan is het allemaal niet zo'n drama. Maar die hygiene is nog wel eens ver te zoeken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:57

Dit is al veel langer bekend. Veel vlees ook dat wat voor dieren aangeboden word zitten vol bacteriën en ook antibiotica's. Een paar weken terug had iemand eens wat vlees laten onderzoeken (bevroren nog) nadat pups ernstig ziek werden. Schrikwekkend wat daar aan antibiotica en troep in zat aan bacteriën. Geen wonder dat mensen zeggen dat dieren niet ziek worden op vers. Ze leven constant op antibiotica en dat waren geen kleine hoeveelheden en zeker 12 verschillende stammen. Je kan nog zo hygiënisch zijn maar de hond poept dit ook weer uit. En ook bij het opruimen loop je gevaar. Gezonde honden en mensen niet maar jonge, oude of niet gezonde dieren en mensen wel. Dit kon nog wel eens een groot probleem gaan worden. Plus dat als die honden ziek worden er grote kans bestaat op resistentie tegen antibiotica. Dat vers gezonder is, die mening heb ik al lang niet meer....

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:00

Als ik zo eens over die ESBL bacterie lees, moet ik eerlijk zeggen dat ik het artikel een beetje stemmingmakerij vind, alsof honden die rauw vlees eten nu ineens de boosdoener zijn van de verspreiding van deze bacterie :')

Ten eerste vind ik het vreemd dat de bacterie volgens het artikel alleen in supermarkt vlees voorkomt. Dat vlees besmet raakt met ESBL komt doordat de darminhoud (dus bacteriën) in aanraking komt met het vlees. Dan gaat het bij het slachten dus al behoorlijk fout qua hygiëne.

Vlees is niet alleen de boosdoener:
Citaat:
Recent onderzoek van het VU medisch centrum in Amsterdam naar 15 soorten winter- en zomergroenten heeft aangetoond dat ESBL-bacteriën ook in groenten kunnen voorkomen. Bij 7 monsters, 4 maal taugé, pastinaak, lente-ui en radijs, werden ESBL's gevonden. De resultaten van dit onderzoek bevestigt eerder onderzoek dat in Frankrijk is uitgevoerd. In dit onderzoek bleek 13% van de groenten- en fruitmonsters bacterien met ESBL's te bevatten. In het Nederlandse onderzoek was dat ruim 5%.

Onderzoekers van de universiteiten in Utrecht en Wageningen hebben in de zomer van 2011 vastgesteld dat ESBL-bacteriën zich verspreiden van pluimveebedrijven naar ziekenhuizen, via supermarktkippen en de consument.

De bacteriën worden verder ook in het milieu (zoals het oppervlaktewater van rivieren) gevonden.

Besmetting kan ook van mens tot mens plaats vinden. Maar hoe dat gebeurt is nog niet bekend.

Laten wij zelf als mensen nou vaak genoeg rauwe groentes en fruit eten en op warme dagen met z'n allen in meren en rivieren spartelen.

Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat de bacteriën die langere tijd niet met antibiotica in aanmerking komen hun resistentie tegen antibiotica verliezen. Moeten we dan niet eens een keer de koe bij de horens vatten en het antibiotica gebruik in de vleesindustrie eens aan gaan pakken?

Nee, ik zie nog reden om mijn hond weer terug te zetten op brokken waar ze overigens wel doodziek van wordt.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:05

Oohw ik vind het zo lastig wel vlees, geen vlees.. Onze hond wilde gewoon echt geen brokken eten. Het ging een week goed als we geluk hadden en dan at hij gewoon niet meer. Ook van brok gewisseld, Farmfood, Prince en nog een merk dat mijn ouders voor hun hond hadden. Nu hebben we hem na twijfelen op vlees gezet en nu eet hij goed, hij vindt het lekker. Voor het eerst wacht hij tot we de bak voor hem neerzetten, zodat hij direct kan eten. Dat deed hij met brokken nooit.

Nu lees ik dit weer. Ik zie door de bomen het bos niet meer hoor :\

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:17

Natuurlijk moet je zorgen voor een goede hygiëne, maar dat moet met alle vlees niet alleen voor de hond....
Mij honden krijgen Smuldier, ontdooi ik en maak ik klaar in een aparte bak, als ik het verdeeld heb maak ik het aanrecht schoon. Zij zijn nooit ziek, ik ook niet...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:33

Ik voer dus ook Smuldier en ga net zo te werk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:39

Hygiëne is erg belangrijk als je vers vlees voert, maar overdrijven is ook een vak. In het gezicht likken is nooit hygienisch, ook niet als je hond wel brok eet. Want hij steekt die snuit ook op allerlei andere plaatsen waar een hoop bacterieën zijn, zelfs als hij geen poep eet van andere honden. Overigens is dat nog los van de grote hoeveelheid mensen die uiterst slordig met hun eigen rauwe (supermarkt)vlees omgaan. Allerlei rauw vlees wordt met de handen uit de verpakking gehaald, knoeit over de aanrecht en zeker mannen vegen daarna rustig hun handen aan hun broek af (vrouwen liever aan de handdoek). Daarna nemen ze de aanrecht af met de vaatdoek waarna ze daar ook weer rustig de tafel schoonmaken. Daar is die likkende rauw-etende hond peanuts bij.

Mijn honden geef ik het liefste buiten hun kvv, maar anders gewoon binnen uit een bak. Barf krijgen ze wel altijd buiten omdat ze daarmee gaan slepen. Brokken krijgen ze vaak gewoon van de vloer (ze krijgen 's ochtends brok, 's avonds natvoer, kvv of barf).

Wat wel zo is, en dat is wel iets waar bij barfers soms meer op gelet moet worden, is dat soms de halve schapenkoppen door de keuken gaan met de hond erachteraan. Of dan staat er op facebook "ik vond het al zo stinken" en blijkt dat ze achter de mand van de hond nog een halve rauwe maaltijd voor "later" hebben gevonden die de hond daar achter had gelaten die ondertussen flink aan het rotten is geslagen. Maar dat is wel van andere orde dan een hond die je een keer een lebber geeft.

Dat laatste is trouwens niet mijn ding. Ik zal niet zeggen dat het me nooit gebeurt maar mijn honden mogen het niet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 09:40

http://www.pressreader.com/netherlands/ ... 8/TextView

In bovenstaande link het uitgebreidere Telegraaf artikel.

Ik ben zeker geen Telegraaf fan, maar de quote van Dr. Bosje is duidelijk.

Mens en dier kunnen besmet zijn zonder het te weten of te merken.
Men kan er pas achterkomen als er een levensbedreigende situatie is ontstaan.
Als je zwanger, ziek of oud wordt.
Een ieder kan dus al gevaar lopen zonder iets in de gaten te hebben. Ook jij.
Intussen kan de verspreidIng van de besmetting onopgemerkt verder gaan.

Ik snap dat jullie vers vlees fan zijn, maar eerlijk gezegd vind ik dat jullie deze serieuze bezwaren makkelijk aan de kant zetten. We hebben de Telegraaf of wie of wat dan ook toch helemaal niet nodig om te kunnen verzinnen dat aan rauw vlees serieuze nadelen als genoemd kleven? We leren om vlees goed te verhitten. We weten ook dat ondanks een goede hygiene bacterieen zich tijdens je gewoon doen en laten even goed kunnen verspreiden. Nee, dat bericht zegt eigenlijk niets nieuws. Maar wel goed om dit nogmaals onder de aandacht te brengt, dat is nodig.

Resistentie wordt gelukkig aangepakt, het is geen kattepis.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... esistentie

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:45

Die antibiotica zit ook in de goedkope kip die je bij de albert heijn koopt hoor, dat is niet voorbehouden aan hondenvoer...
Maar Vers vlees wordt steeds populairder, en zowel brokkenfabrikanten als dierenartsen merken dat in hun portemonnee, dat vinden ze niet leuk...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:01

Dierenartsen krijgen ook de probleemgevallen op de stoep van mensen die wel vers vlees wilden voeren maar er geen verstand van hadden/hebben. Verstoppingen door te veel bot (of door bot te geven terwijl de hond nog niet gewend was aan kvv of flink ziek is geweest waardoor de pH in de maag te hoog was en het bot onvoldoende verteerd), all meat sydrome door alleen maar spiervlees te geven, afgebroken tanden door te harde botten, gewoon een uit balans zijnde dieet, te magere pups op kvv (te magere pups staan vrijwel altijd op kvv, te dikke vrijwel altijd op brok), dieren die wel ziek geworden zijn van de bacterieën in rauw vlees (want ook dat gebeurt soms).

Problemen door kvv komen misschien minder vaak voor, maar ze zijn vaak wel direct veel ernstiger dan problemen door brokken. Ik ben overigens niet anti-vers, maar ook niet anti-brok. Ik zie voordelen in beide en voer dan ook beide, en dan ook nog eens gewoon geperste brok en krokante brok door elkaar en naast kvv/barf.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:14

Hier ook niet perse een anti vers persoon maar heb inmiddels toch genoeg ellende gezien van vers dat het mijn keuze niet is. Als honden er ziek van worden dan vaak ook goed ziek. Brokken hebben ook zeker nadelen maar als ik alleen al zie hoeveel antibiotica in vlees zit vind ik dat nog het meest zorgwekkend. De vers vlees mensen wuiven dit meestal zo aan de kant wat ik niet snap... tuurlijk eten wij ook vlees (maar dat is verhit) en in brokken zit ook vlees maar dat percentage is heel wat minder.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:20

Die antibiotica zit ook in brokken want ook in brokken zit vlees zoals je zelf ook aangeeft. Die antibiotica is niet opeens verdwenen. Wel kan je het zo veel mogelijk verminderen door biologisch te voeren. Het percentage vlees is trouwens veel minder extreem minder dan de meeste mensen denken.

Goede brokken bevatten al snel 30% vleesmeel. En dan is het nog geen droge stof. Dus 100g brokken = 90g droge stof = 30g droge stof vlees ongeveer. Als je 200g brokken geeft is dat dus 60g ds vlees.
Als je die hond in plaats van 200g brokken, 400g vlees geeft met gemiddeld 25% droge stof, geef je dus nog maar 100g droge stof vlees. Het scheelt dus nog wel 40%, maar geen 85% zoals de meeste mensen denken.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:31

Boras schreef:
http://www.pressreader.com/netherlands/ ... 8/TextView

In bovenstaande link het uitgebreidere Telegraaf artikel.

Ik ben zeker geen Telegraaf fan, maar de quote van Dr. Bosje is duidelijk.

Mens en dier kunnen besmet zijn zonder het te weten of te merken.
Men kan er pas achterkomen als er een levensbedreigende situatie is ontstaan.
Als je zwanger, ziek of oud wordt.
Een ieder kan dus al gevaar lopen zonder iets in de gaten te hebben. Ook jij.
Intussen kan de verspreidIng van de besmetting onopgemerkt verder gaan.

Ik snap dat jullie vers vlees fan zijn, maar eerlijk gezegd vind ik dat jullie deze serieuze bezwaren makkelijk aan de kant zetten. We hebben de Telegraaf of wie of wat dan ook toch helemaal niet nodig om te kunnen verzinnen dat aan rauw vlees serieuze nadelen als genoemd kleven? We leren om vlees goed te verhitten. We weten ook dat ondanks een goede hygiene bacterieen zich tijdens je gewoon doen en laten even goed kunnen verspreiden. Nee, dat bericht zegt eigenlijk niets nieuws. Maar wel goed om dit nogmaals onder de aandacht te brengt, dat is nodig.

Resistentie wordt gelukkig aangepakt, het is geen kattepis.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... esistentie

Ik kan de bovenste link helaas niet openen.

Nee, ik ben geen pertinente rauw vlees aanhanger. Mijn hond krijgt het omdat ze doodziek wordt van brokken (overgeven, diarree, de huid helemaal kaal en kapot, lusteloos, pijn etc.). Overstappen op rauw vlees was eigenlijk de laatste strohalm nadat wij en meerdere artsen met de handen in het haar zaten aangezien de meest zware medicijnen, uitsluitdieëten e.d. niet meer hielpen. Nu na 1,5 jaar op kvv hebben we weer een hyperactieve hond, vol in de vacht, zonder pijn en helemaal van de medicijnen af. Maar het is niet zo dat ik brok daarmee compleet afzweer. Als onze hond er niet meer is en er zou een hond komen die wel goed brok verdraagt zal dat zeker weer op het menu komen. Al is het maar omdat het op bijv. vakanties zooooo veel makkelijker is.

Het geen wat mij tegen staat is dat de "schuld" nu heel ergens anders wordt gelegd, terwijl de oorzaak over het hoofd wordt gezien nl. het overmatige gebruik van antibiotica in de vlees industrie waardoor de bacterie bij de bron al een resistentie opbouwt.
Laatst bijgewerkt door Fehu op 25-09-15 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 10:32

Ik snap dat ook niet.
Helemaal niet als je met anderen leeft.
Ik zou er verder induiken en grondig over nadenken ipv wegwuiven.

De kans dat je hond besmet raakt is reeel.
De kans dat je kinderen besmet raken door de hond is zeker niet ondenkbaar. Het dier is nu eenmaal niet steriel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:37

Ik snap dat jullie vers vlees fan zijn, maar eerlijk gezegd vind ik dat jullie deze serieuze bezwaren makkelijk aan de kant zetten.

Mss zijn er wel grote brokken fabrikanten aan t lobbyen vanwege inkomstenderving ? Bedenk goed dat Pedigree gemaakt wordt door Mars, purina door Nestlé, eukanuba door Proctor & Gamble en hill's door Golgate - Palmolive.
Oftewel mega multinationals die het nodige in de melk te brokkelen hebben. Onderschat hun macht/invloed niet. M.i. Is rauw, vers vlees altijd nog 10 keer beter dan bovenstaande merken waar amper vlees in zit. En een hond is een carnivoor en geen graan/planteneter.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:39

Ten tweede, onlangs een artikel gelezen dat kinderen opgegroeid in een huis met o.a. Honden een veel betere weerstand hadden. Dus hoe verklaar je dit gegeven als ze juist meer risico zouden lopen?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:42

Honden kunnen beter koolhydraten verteren dan bijvoorbeeld katten(dat zijn nog échte carnivoren). Maar het allergrootste gedeelte van het dieet van een hond moet gewoon uit vlees bestaan. En daarmee bedoel ik niet de vooral plantaardige, slecht verteerbare eiwitten die in de meeste supermarkt merken zitten. Dat is gewoon niet echt geschikte voeding voor een hond. Ja, hij zal gewoon blijven leven. Maar vaak zie je dat honden veel beter in hun vel zitten als ze vers vlees krijgen en 'kwaaltjes' vaak ook verdwijnen.

Tuurlijk zitten er bacteriën op vlees, maar dat is niet anders van het vlees dat wij eten. Wanneer je enigszins hygiënisch ermee omgaat is er gewoon geen probleem. In mijn ogen inderdaad een lobby..