Cavia knaagt aan kooi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Smee__

Cavia knaagt aan kooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:00

Hallo!

Sinds een tijdje knaagt één van mijn cavia's aan de tralies van de kooi, voornamelijk 's nachts maar overdag ook wel eens.
Ik heb werkelijk geen idee waar ik het zoeken moet. Ik lees op internet dat het vooral door verveling of eenzaamheid komt maar hij heeft een vriendje, haal hem geregeld uit zijn kooi om te kroelen of buiten rond te scharrelen, hij heeft genoeg ruw- en groenvoer. Ik heb zijn tandjes ook al gecheckt en die slijten netjes op elkaar af. Hij is goed op gewicht en niets lijkt erop dat er iets mis is met hem. Maar toch blijft hij zo knagen aan de tralies -O- De ander doet dit niet overigens.

Iemand enig idee wat ik kan doen om het te stoppen? Het is namelijk een tamelijk irritant geluid :=

Monchou

Re: Cavia knaagt aan kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:01

De mijne doen dat ook maar dan aan hun houten huisje :+
Ik denk dat ze gewoon iets te knagen willen en heb er gisteren een knaagstok in gehangen.
Als ik jou was zou ik dat ook eens proberen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:30

De mijne knagen alleen aan de tralies als ik bijvoorbeeld 's ochtends kom met de groentes. Is meer van ongeduld :). Voor de rest hebben ze veel speelgoed, knaagmateriaal etc.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:32

Ik ben bang dat alle cavia's dat doen, het zijn best wel slopers :=

Die van mij hebben ook allemaal afgeknaagde huisjes, misschien kun je ze zo'n eetbaar huisje geven zodat hij voor iets lekkers kan kiezen? Misschien gaat hij dan daar op over..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:38

Ja, die verveelt zich. Fruitkistje erin zetten om aan te knagen, meer speeltjes (geen plastic) om de omgeving interessanter te maken. Omgekeerde rode bloempot met een deurtje eruit getikt met de hamer, lekkere dingetjes verstoppen...caafjes zijn holbewoners en mogen zich graag verstoppen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:39

Zo'n stok of eetbaar huisje kan ik wel eens proberen ja! Heb er nu een gewoon huisje in staan maar daar knaagt ie verder ook niet aan.

Het valt me vooral op omdat ik hem nu al bijna een jaar heb en hij het pas sinds kort doet eigenlijk :P

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:42

Misschien heeft hij het nu uitgevonden.. Pubers :+

Wat voor huisje heb je? Ik heb allemaal van die houten, vooral die met raampjes vinden ze geweldig om aan te eten. Dan zie je zo'n druk knagende neus naar buiten steken :')
Ik heb gelukkig geen tralies, dus daar kunnen ze ook niet aan gaan zitten.

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:44

Ik heb geen verstand van cavia's hoor, maar bij hamsters is het zo dat het ook zo kan zijn dat de kooi te klein is. Ik weet niet of dit ook bij cavia's het geval is, maar misschien...

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:51

De kooi is 120 x 60 en er zit gewoon zo'n standaard houten rechthoekig huisje in.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:58

Cavia's kunnen idd ook aan de tralies gaan rammelen als ze te weinig ruimte hebben, maar daar hoeft het niet door te komen. Ze knagen sowieso gewoon veel.

Hij zit samen toch? Is die andere de baas over dat huisje? Het zou kunnen dat hij niet in dat huisje mag slapen, dat zou een goede rede kunnen zijn. Ik zorg dat ik net zoveel huisjes als cavia's heb, dan hebben ze allemaal een eigen plekje.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:58

Gewoon creatief bezig gaan met hout, plankjes, trapjes en dergelijke. Van altijd hetzelfde ikeja plastic kastje in je kamer wordt jij ook niet blij. Ze houden van schuilhoekjes, verstopplekjes en lekker eten. Dus maak hun wereld zo leuk mogelijk. Zoek maar eens op cavia agility of cavia activity. Dan kom je wel ideetjes tegen. Ook van wilgentakken kun je leuke bruggetjes maken.
https://www.pinterest.com/pin/472596554623575063/

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:00

Mijn cavia deed dat vroeger ook altijd.. Heb ook eerlijkgezegd nooit moeite gedaan om dat te laten ophouden ofzo.. Het typeerde hem, dat tralies-knabbelen.. :j
Hij had ook vriendje, kon binnen en buiten, kreeg aandacht, veel eten.. Maar van tijd tot tijd ging hij dan aan de tralies knabbelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:03

Ik heb 2 keer een brul gegeven en beestje schrok ervan, sindsdien knaagt ze niet meer aan de tralies.

Heb genoeg andere dingen in het hok om op te knagen: van huisjes tot plateau's tot zelfs de ruif. Dus geen excuus om ook nog aan de tralies te zitten haha

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:12

Het kan ook stress zijn... hebben ze maar een huisje? Ik mocht van "geluk" spreken dat mijn beren nog niet vochten aangezien ik er nu 2 huizen in heb staan. Ze knagen er genoeg aan. Ik zou eens 2 huisjes proberen. Zo hebben ze ieder hun eigen plekje.