Nieuw concept duoriem, interesse?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LexLester

Nieuw concept duoriem, interesse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 10:59

Beste lezer,

Voor een schoolopdracht moesten wij een product bedenken of vernieuwen en deze op de markt brengen.
Wij kwamen op het product de duoriem. Na wat zoeken en ideeën opgedaan te hebben, kwamen wij bij een duoriem uit Amerika uit die zo ver wij weten nog niet in Nederland is geïntroduceerd.

Het verschil met de duoriem die wij allemaal kennen is, dat het midden stuk waar de riem zich in twee splitst kan draaien en zo de honden niet in de knoop kunnen raken. Wij gaan dit maken van een stevig koord, we zijn nog onderzoek aan het doen waar wij dit het beste kunnen kopen, en welk materiaal het beste is.

Nu ben ik bezig met het marktonderzoek en is mijn vraag aan jullie, zouden jullie zo een riem aan willen schaffen?
Hoeveel willen jullie eraan uitgeven?
Hoeveel honden hebben jullie zelf?
Hoe vaak kopen jullie een nieuwe riem/halsband?

Eventuele tips over materiaal gebruik en aanschaf zijn altijd welkom!
Hieronder zet ik een foto neer van een duoriem die in Amerika gebruikt wordt met het draai concept.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LexLester op 24-09-15 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk_H

Re: Nieuw concept duoriem, interesse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:03

Kan aan mij liggen maar ik heb hier al vaker mensen mee zien lopen :o

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 11:04

Dat zou kunnen inderdaad! Het is wel in opkomst, vandaar ook dit onderzoek om te kijken hoe bekend het product al is en of er eventuele vraag naar is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:05

Heb nu nog maar 1 hond, maar vanuit de tijd dat ik er twee had, had ik het wel interessant gevonden :j. Wat boor mij wel een punt had geweest is dat ik hem graag zo zou willen instellen dat ik de ene wat langer of korter kon zetten dan de ander

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 11:07

Dus het zou ons product meerwaarde geven als wij de riemen zo maken dat ze apart te verstellen zijn? Zou ik ook mogen vragen, waarom dit een verbetering is?

ik heb zelf 1 hond en weinig ervaring met duoriemen

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:07

Ik heb er twee en ik vind het persoonlijk geen prettig systeem. Ik heb ervaring met de niet meedraaiende overigens, maar wat ik zo onprettig vind is dat als de honden iets zien en ze trekken dat ze naar elkaar toe gaan en heel dicht bij elkaar lopen. Daarnaast staat er gewoon erg veel druk op 1 lijn. Maar wil ik ook mijn honden los kunnen corrigeren en dat kan hiermee niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:08

Ik zou zo'n riem niet gebruiken omdat je niet slechts één hond kan corrigeren en de andere hond verplicht is dezelfde kant op te snuffelen als de sterkste hond. Daarmee leert de sterkste hond dat als hij trekt hij kan komen waar hij wil.

Ik heb 2 middenslagpoedels van 7 maanden en ik loop ook met de rottweiler (6 jaar) van mijn ouders en de kruising schnauzer x maltezer (7 jaar) van hen. Ik loop met maximaal 3 honden tegelijkertijd want de rottweiler (herplaatser) kan nog niet samen met de rest uitgelaten worden.

Ik vind het idee goed, het lost namelijk een vaak voorkomend probleem op van het ingewikkeld raken van de lijnen. Een prijs kan ik er niet voor geven want ik zou het niet kopen. Ik heb één splitter en die is voor aan de flexi zodat ik tuig en halsband beide kan bevestigen. Op evenementen lopen mijn honden namelijk altijd dubbel gezekerd.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:10

Ik zou hem zo niet gebruiken, wat mizora ook zegt je kan niet makkelijk 1 hond corrigeren. Je kan rekenen op dat het in de knup komt en dan zit je al, wat je vaak al ziet bij lijnen als je hond een andere ziet. Dat je hem niet kan afstellen is ook niet fijn, dan moet je nog een lijn nemen en zit je alsnog aan 2 lijnen in principe.

Het idee is leuk maar ik denk dat dit hetzelfde werkt als men huidig al veel doet. 2 lijnen of korte lijnen aan 1 lange lijn maken.

Santos_05
    Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:11

Hier hetzelfde als Mizora, de sterkste hond sleept de andere hond mee (hond van 40+ vs hond van 20- kg)

Zouden jullie zo een riem aan willen schaffen? Nee, ivm corrigeren van hond nr1. Als ik 2 dezelfde rustige honden zou hebben zoals hond nr2 zou ik het wel overwegen.

Hoeveel willen jullie eraan uitgeven? 20 euro

Hoeveel honden hebben jullie zelf? 2 honden

Hoe vaak kopen jullie een nieuwe riem/halsband? Nooit. Eén keer een leren riem en leren halsband en daarna nooit weer (in elk geval de afgelopen 5 jaar geen nieuwe riemen gekocht sinds we de honden hebben)

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 11:15

Het is inderdaad een concept wat al vaak gebruikt wordt, alleen is het dan een vaste constructie waarbij de honden eventueel in de knoop kunnen raken. Door het draai mechanisme voorkom je dit.

Het is ieder zijn keus wat voor hondenriem hij/zij gebruikt. Ik zelf heb mijn hond het liefst los lopen, maar kan mij voorstellen als je twee honden hebt en bijvoorbeeld gaat joggen, een duoriem een uitkomst kan zijn.

Het verschilt natuurlijk ook per hond/koppel of het werkt of dit de juiste manier van aanlijnen is. Ieder heeft zijn manier die bij zijn of haar honden passen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:18

Hier zit wel een draai meganisme aan, alleen zie ik dat zelfde draai gedeelte ook vaak op ten duur roesten.. dat is een minpuntje. Hier mag je je hond niet eens op alle plekken los dus hier moet je op veel plekken wel een riem ;) Wat nog aantrekkelijke zou maken is als je de lijn die je vast hebt, kan verstellen op lengte. Zoals je bv in n bos wandelt ze langer kunnen.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 11:32

wij proberen er rekening mee te houden met het roesten door de onderdelen in RVS te gaan opzoeken, RVS roest als het goed is niet. Ik ga het in de groep gooien over dat verstellen. Bedankt iedereen alvast voor de tips

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:34

25 euro
    2 honden en we lopen er 4 keer per dag mee aan de lijn dus als dat werkt zou dat wel wat zijn.

SusanH
    Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:42

Ik heb vroeger veel met meerdere honden gelopen. Ivm correcties, en honden die toch altijd net even aan dat andere struikje willen snuffelen vind ik het geen handige riem. Je bent gewoon een stuk flexibeler als ze allemaal hun eigen riem hebben. Sowieso als ik met 2 honden loop hebben ze ieder een eigen kant zodat ze elkaar zo min mogelijk in de weg lopen. Je wordt er vanzelf heel handig in als je dagelijks met meer dan 1 hond tegelijk wandelt.

Ik gebruik alleen riemen en halsbanden van leer, en die koop je 1 keer en gaan jaren (lees: meerdere honden) mee. Mijn ervaring met koord is dat het snel slijt en kapot gaat.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:59

Ik zou dit zelf niet willen, omdat ik de honden zelf meer hun gang zou willen laten gaan en ik een stevige, lange flexlijn prettiger vind vanwege de lengte. Wat het materiaal betreft: ik heb een hondenriem van http://www.touwhalsters.nl/lijnmusketon en die is fantastisch. Soepel, licht materiaal maar oersterk, ik heb 'm nu drie jaar en mijn hond speelt er ook graag mee (trekspelletjes) maar hij ziet er nog steeds netjes uit en is helemaal heel.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:59

Wij hebben maar 1 hond en ik loop maar zeer zelden met een tweede erbij maar persoonlijk lijkt het me echt helemaal niets om 2 honden zo aan elkaar te knopen. Onze hond loopt aan een tuig en meestal aan een rolriem maar als ik ooit twee honden uitlat heb ik het liefst gewoon 2 dunnen riemen (van leer) die je indien nodig ook even samen in 1 hand kan houden maar waarbij je ook iedere hond apart vast kan hebben. Mochten ze trekken, een verkeerde route kiezen dan ie het makkelijker dat je gewoon 1 van de twee even kan corrigeren. En ik zou inderdaad ook bang zijn dat beide honden dan altijd gaan waar de sterkste hond wil gaan, als je twee honden hebt met een heel gelijkmatig temperament kan dat misschien, maar laatst had ik twee honden vast waarvan de grootste vreemde mensen het liefst direct beknuffeld terwijl de kleine het eng vind en achter de baas/oppas wil kruipen dan is het niet handig als de grootste de kleine mee trekt.

EDIT: imo voegt het draaistuk ook niet zoveel toe trouwens, als de riemen om elkaar draaien kan je toch gewoon het uiteinde bij de baas een slagje draaien, ik zou meer bang zijn dat de honden over elkaars riem stappen ed kwa in de knoop draaien?
    Laatst bijgewerkt door liedje89 op 24-09-15 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

riekie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:10

Wat me dan wel weer makkelijk lijkt aan de riem, is als het regent heb je mooi 1 hand over voor een paraplu!
    Die mis ik nu wel eens als ik met mijn hondjes in de regen loop. :j

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 12:17

@liedje89
    De riemen hebben een zodanige lengte dat het bijna niet mogelijk is dat de honden op de riem stappen. De riem kan daadwerkelijk snel in de knoop draaien. Beeld je maar is in als 1 hond staat te snuffelen en de ander achter hem/haar langs loopt. Door dat draaistuk hoeft de baas dan niet elke keer de riem te draaien ( scheelt weer een handeling).

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:27

Wij gebruikte 10 jaar geleden al zo riem en ik vond en vind het echt gigantisch onhandig.
    De ene hond wil rechts snuffelen en de ander links dan krijg je een machtsspelletje onder de honden "ik ben sterker" "nee ik".
    De riem hangt dus al 10 jaar ongebruikt in de kast :=

Wij hadden hem zonder draaistuk maar door de ervaring van onze vorige riem zal ik het dus ook niet met draaistuk gebruiken.
    Daar zie ik niet zoveel meerwaarde van in.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:34

Wij gebruikte deze inderdaad ook al een jaar of 7 geleden. Wij hadden de niet draaiende versie, maar ik ondervond geen hinder dat mijn hondjes in de knoop kwamen met elkaar. Ik vond het een gigantisch onhandig ding omdat het inderdaad een spelletje was van wie is de sterkste. En als mijn ene hondje nog aan het plassen was en de ander liep al weer aan, gerum werd de hond zo meegesleurd tijdens het plassen :(:)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:39

Of het je honden lukt om in de knoop te draaien zal dan toch ook een beetje afhankelijk zijn van het formaat van je honden? Of zijn jullie van plan verschillende maten te maken?
    Een metalen draaiding halverwege de riem lijkt me gewoon zwaarder dan de rest (het moet toch twee honden houden dus het is geen soepblikje neem ik aan) en gaat bij een losse riem misschien gauw slingeren en etv de hond raken, dan vind ik het niet zo'n moeite om mijn hand gewoon om te draaien.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:44

Ik heb zo'n riem gebruikt voor mijn chihuahua's, ik vond het wel handig. Voor onze grote honden zou ik het niet doen, meer dan 100 kg aan één riem wordt me te gevaarlijk.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:16

Heb vier honden, een kleintje, een middenslag (Border collie) en twee grote.

Had zo'n leren africhtingsriem waar ik af en toe wel eens twee honden aan deed maar één van de honden heeft die helaas doorgebeten. Gebruikte dat alleen voor hele korte stukjes van auto naar losloopbos.

Normaal gezien gaan ze apart aan de riem. Met twee aan dezelfde riem kan je inderdaad niet corrigeren, als ze allebei gaan trekken lig ik denk ik om en ik wil inderdaad niet dat het recht van de sterkste gaat gelden.

Neem er hooguit twee tegelijk mee, ieder aan een kant, vind ik wel zo prettig. Kan er ook geen prijs op plakken omdat ik nooit zo'n riem zou kopen.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 13:18

@liedje89
    Wij gaan verschillende maten maken, voor de kleine hond en de middelmaat. De grotere honden zouden we eventueel mee willen nemen als er veel vraag naar is.

Het ijzeren tussen stuk is licht van gewicht en niet heel groot maar wel heel sterk en kan veel hebben. Hierdoor zal je er geen hinder aan ervaren. Het slingeren en eventueel de hond raken is dus zo goed als uitgesloten, uitzonderingen daar gelaten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:14

Ik heb zelf 2 honden.
    Als ik loop dan beide aan een eigen riem. En dat kan prima in 1 hand.
    Ik zou dit niet kopen. Mijn teef zou niet meer kunnen plassen omdat de reu alweer doorloopt.