Kitten wond na castratie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mnnkhfsgh

Kitten wond na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 19:45

Lieve Bokkers

vandaag kwam ik thuis in een stinkend huis. Ik dacht gelijk aan Hertog omdat hij gecastreerd is vorige week vrijdag . En ja hoor ik zag een pussende wond.

Het gekke is alleen dat hij een wond naast zijn piemeltje heeft. Dus niet bij het balzakje. Hij likt zich voortdurend maar niet eerder opgevallen en gister nog inspectie gedaan.

Ik ben gelijk naar de DA gereden en heb antibiotica en pijnstillers / ontstekingsremmers gekregen. En we mochten weer naar huis. DA vond het ook heel vreemd. Omdat dit een nieuwe wond is die eigenlijk niet door de operatie kan komen. Hertog hoeft geen kap waarom weet ik eigenlijk niet.

Alleen in de auto begon hij direct weer te likken en werd hij heel boos op mij toen ik zei dat het niet mocht. Slaan en blazen echt. Terwijl het de liefste kitten is en ik altijd overal mag aankomen en hij nooit boos is. Dus weer terug gegaan want ik vertrouwde het niet. DA was al weg maar assistent heeft mij toch een kap meegegeven.

Nu ziet de wond er echt heel erg vies uit en hij wil de hele tijd likken. Hij is echt boos en dus heb ik de kap er maar afgehaald.

Er zit ook een gaatje in de huid die er bij de DA niet was.

Kortom heeft iemand hier ervaring mee? ik weet niet wat ik moet doen gewoon medicatie geven en de kap gebruiken of zonder kap. Morgen weer naar de DA omdat rare gaatje in de huid . hij is wel geschoren trouwens kan het hier ook van komen ?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:50

Klinkt als een abces wat open gegaan is. Zeker gezien de stank. Goed de AB en ontstekingsremmers geven, en indien mogelijk het wondje even open houden zodat de pus eruit kan!

Beterschap voor je katje!

Leffroi

Re: Kitten wond na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:53

Inderdaad. Als je een gaatje ziet, even open houden zodat de viezigheid er uit kan. Wij plukken ze balletjes voor het castreren en houden zo ook geen stoppeltjes over wat kan gaan irriteren. Althans, dat is mij geleerd. Er is natuurlijk altijd kans op een ontsteking, maar zo kort na de operatie en dan al zó stinken... Dat moet haast iets anders geweest zijn? Wel raar.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 19:53

MalaQ schreef:
Klinkt als een abces wat open gegaan is. Zeker gezien de stank. Goed de AB en ontstekingsremmers geven, en indien mogelijk het wondje even open houden zodat de pus eruit kan!

Beterschap voor je katje!

Thanks ! Hij is nu rustiger zonder kap en slaapt DA heeft dat ook niet geadviseerd wat zou jij doen op of af?

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 19:55

Hertog had 39.2 graden koorts

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:56

39,2 is een beetje verhoging. Een kat zit normaal tussen de 38/39. Dus opzich nog niets om je druk om te maken, wel iets om in de gaten te houden.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 19:59

Leffroi schreef:
Inderdaad. Als je een gaatje ziet, even open houden zodat de viezigheid er uit kan. Wij plukken ze balletjes voor het castreren en houden zo ook geen stoppeltjes over wat kan gaan irriteren. Althans, dat is mij geleerd. Er is natuurlijk altijd kans op een ontsteking, maar zo kort na de operatie en dan al zó stinken... Dat moet haast iets anders geweest zijn? Wel raar.

Ja het is ook echt niet van de operatie denk ik omdat de balzak er prima uitziet is ook niet gehecht. Het zit er wel drie cm vanaf de ballen dus dat zou heel raar zijn.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:59

Ik zou wel de kap om laten. Zijn tong is zo ruw en door het vele likken maakt hij het alleen maar schraal. Kap om en de antibiotica zijn werk laten doen eventueel wat schoonspoelen met betadineoplossing.
Bij ons krijgen katten ,zeker bij castraties , eigenlijk nooit een kap op omdat ze er bijna allemaal vanaf blijven. Maar nu zou ik hem zeker wel om doen, hoe vervelend het ook voor hem is. Heel veel succes.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:48

Als hij eraan gaat veel aan wil likken zou ik de kap om doen. Likken werkt het genezingsproces tegen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:52

Kap omhouden. Dan wordt ie maar boos, jammer maar helaas.

Als het een abces is dat open is gesprongen (daar zijn katten eigenlijk wel beroemd om) dan het gaatje open houden inderdaad. Maar het moet met AB eigenlijk binnen een dag of 2 al heel veel beter gaat. Meestal is zelfs het ergste al voorbij als het open springt.

Heeft de DA helemaal niet gespoeld oid? Dat vind ik wel raar. Het abces dat mijn kater ooit had is bij de DA open gemaakt en daarna uitgespoeld. AB gekregen en het was 's middags al een heel andere kat.

Ik zou het niet langer dan twee dagen aankijken, is er dan niets veranderd: teruggaan en je niet weg laten sturen met medicijnen! Die arts moet minstens kijken wat er aan de hand is en ev schoon maken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:53

Ik zou de kap afhouden. De kat likt dan zelf het wondje schoon en houdt het abces open, anders gaat hij veel te snel dicht en komt er een nieuwe

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:58

Dat vraag ik me af, of al die bacteriën in de mond van een kat dat wondje schoon houden. Dan is die AB wel aan het vechten tegen de bierkaai....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:00

Overal zijn bacterien en die zijn eigen aan de kat, dus daar wordt hij niet ziek van. Als het wondje te vroeg dicht gaat, hoopt de rommel zich op en begin je van voren af aan

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:23

Billy schreef:
Overal zijn bacterien en die zijn eigen aan de kat, dus daar wordt hij niet ziek van. Als het wondje te vroeg dicht gaat, hoopt de rommel zich op en begin je van voren af aan

Dit is niet waar wat je hier zegt. Hij kan wel degelijk de wond infecteren met bacteriën uit de bek die de wond erger kunnen maken. Daarnaast kan het likken an sich te veel irritatie aan de wond geven.
De wond kan open gehouden worden door de wond gewoon 2x daags met een vochtig gaasje te wassen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:31

Veel schoonhouden (handdoeken ipv mandjes en dan elke dag vervangen en heet wassen).
Daarbij werkt groene biotex goed tegen de eiwitten van pus. Ik zou de wond daarna schoonmaken en spoelen.
Kap om.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:31

Billy schreef:

Dit is inderdaad niet waar. Een bacterie kan op één plek een commensale en dus ondersteunende functie hebben en op de andere plek een enorme infectie veroorzaken.
Denk bij de mens maar aan E. coli, die zit gewoon in ons darmstelsel, maar worden we flink ziek van als we die binnen krijgen op een andere manier.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:48

Ook best, toen mijn kat een abces had heeft hij het zelf schoongehouden en is hij keurig dicht gegaan zonder antibiotica......

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:23

Ik heb de kap afgedaan en heb het idee dat hij niet meer zo obsesief likt. Wel heb ik het idee dat hij nog verhoging heeft ( warme oren) en heeft hij diarree. DA gebeld maar die is niet bereikbaar. Ik vind dit ook niet een spoed geval en kan om half acht weer bellen. Verder wordt hij wel weer wat actiever en speelt hij weer met zijn vriendje. Iets beter lijkt het wel.

Helaas mag ik totaal niet de wond bekijken en gaat hij dan bijten en krabben. Mijn vriend staat in een lange file dus ik wacht op hem zodat hij me kan helpen Hertog in het gareel te houden. Kan ik ook gelijk tempen

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:52

Liselot schreef:
Billy schreef:

Dit is inderdaad niet waar. Een bacterie kan op één plek een commensale en dus ondersteunende functie hebben en op de andere plek een enorme infectie veroorzaken.
Denk bij de mens maar aan E. coli, die zit gewoon in ons darmstelsel, maar worden we flink ziek van als we die binnen krijgen op een andere manier.

nou dan moet het wel een enorme hoeveelheid E.coli zijn en ook nog van een pathogene soort...het merendeel is namelijk niet pathogeen..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:21

Dat was ook om even een voorbeeld te stellen naar een leek ;) En zijn zoveel commensalen die echt wel infecties veroorzaken

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:23

Liselot schreef:
Dat was ook om even een voorbeeld te stellen naar een leek ;) En zijn zoveel commensalen die echt wel infecties veroorzaken

Lekker arrogant...een voorbeeld stellen naar een leek...
Ik ga uit van de praktijk zoals ik die tegen gekomen ben, niet van boekenwijsheid....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:43

Het is mijn beroep, geen boekenwijsheid ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:36

Ah, nou dat verklaart alles he, en mag je iemand anders best als onnozel wegzetten...tis je beroep....

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:40

Vinden jullie deze discussie nu echt gepast?
Vecht het lekker via pb uit, jullie zitten beiden te bitchen naar elkaar nu.

TS, ik zou het even aankijken zonder kap. Mocht hij echt heel veel eraan zitten, hem misschien toch maar even op zetten. Da ondertussen al te pakken gehad?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:42

Er zit een wezenlijk verschil tussen onnozel en een leek ;) dat jij je zo aangevallen voelt zegt waarschijnlijk meer over jou dan over mij :)

Celien: ik bitch helemaal nergens.