Pup/puber plast weer in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ziamara

Pup/puber plast weer in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 19:01

Hai!

Jack (onze Jack Russel, hoe origineel) plast sinds maandag weer in huis, hij is nu 20 weken..
Hij is ongeveer 1,5 maand 'echt' zindelijk geweest. Aangeven en naar de deur rennen/piepen als hij moest. En kon gewoon 4/5 keer naar buiten op een dag.
Hij geeft het nu niet meer aan, plast gewoon waar die staat in huis?! Zelfs op de bank en in z'n mand!
Aan blaasontsteking hebben we gedacht, alleen zijn het echt hele plassen en geen kleine plasjes..

Hij is op dit moment buiten begonnen met vlaggen. Hij doet het overigens niet bij mij, als ik hem uitlaat gaat hij nog steeds door z'n knieën, bij m'n vriend vlagt hij wel een aantal keer. iemand ook enig idee waar dit aan ligt?

en kan het vlaggen te maken hebben met het in huis plassen? Hij doet het alleen als we thuis zijn lijkt het wel..

* ik weet niet of hij met z'n 20 weken al een puber te noemen is

Mizora

Re: Pup/puber plast weer in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:11

Met 20 weken is het zo'n grensgeval. Bij honden hebben ze vanaf 4.5 maand (20 weken) vaak weinig puppykrediet meer en vlaggen is wel een teken van pubertijd. Maakt het verschil of hij door jou of je vriend uitgelaten is? Want het kan zijn dat hij zich bij je vriend niet goed leegplast.

Het kan ook zijn dat hij door de rommelende hormonen gewoon even een stapje terug maakt in de zindelijkheid. Afgeleid door een wereld van nieuwe gevoelens die nu open gaat. Echt zindelijk zijn ze vaak pas met een maand of 8. Is hij meer gaan drinken?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 19:18

Bij mij plast hij 1 x, ook nog in door z'n knieën, dus niet met pootjes omhoog. Bij m'n vriend vlagt hij meerdere malen.
geen idee waar dat aan ligt trouwens.
Maar heb niet het idee dat het eraan ligt wie hem uitlaat..

Hij is om half 5 uitgeweest, zat net in bad rond half 8 en toen naast mij op de handdoek >;)
En ja, ik weet het sommige zijn het er niet zo mee eens :j maar ik ben gelijk als een soort watermonster het bad uit gestapt en hem 'aangepakt'
Toen hij echt nog pup was deden we niets, als hij dan ook een plasje in huis deed voelde hij zich echt slecht erover, weglopen ervan. Nu ging die er mooi bij staan te snuffelen.

Nee drinken niet meer, althans niet zo dat het opvalt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:24

Ik zou hem gewoon weer iedere 3 uur gaan uitlaten en dus even een stapje terug doen. Ik vind het ook nog te vroeg om eens flink aan te pakken. Hij is namelijk nog geen volle puber, hij is net bezig met een wisselende hormonale verandering en daardoor doet hij domme dingen. één van mijn dames, nu bijna 7 maanden, heb ik pas even flink uitgefoeterd toen ze op haar kussen plaste terwijl de balkondeur openstond. Maar dat deed ik met 4 maanden nog niet. Toen zei ik gewoon nee en nam ik haar mee naar buiten. Ook daarmee is het gedrag overgegaan (behalve dus die ene keer recent).

Als pup rook het niet interessant, nu vertelt zijn eigen plas hem ook hele verhalen. Dat zijn juist die hormonen.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 19:31

Ja het is ook meer dat ik zoiets heb van , hee hallo hond je weet wel hoe het moet en nu ineens dit -O-

Ik las ook al over dominantie verhalen alleen dat geloof ik bij hem niet, hij weet z'n plekkie wel..

Ja m'n vriend is gelukkig veel thuis, zit in z'n afstuderen dus die kan het gewoon weer oppakken.

Onze andere overleden Jack was met 6 maanden nog voor geen 1% zindelijk, was een heel moeilijk hondje. Die werd met een maand of 8 zindelijk.
We hebben nu nog eentje en die was met 5 maand echt volledig zindelijk (vind alles vies wat stinkt misschien ligt het daar ook aan haha)
Dus ik was maandag heel erg bang dat hij onze overleden Jack Russell achter aan zou gaan..

Maar goed, maar weer even als pup behandelen dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:58

Het is sowieso niet logisch dat een dier zijn eigen plek vervuilt, dus in zijn mand plast. Dat heeft geen zak met puber, dominantie of het markeren te maken (waarom zou hij dan zijn eigen plek vervuilen??)

Daarnaast vind ik het oerstom om een dier 'aan te pakken' om zindelijkheid, verdiep je eens in leergedrag misschien? Kan best nog eens leerzaam zijn als je er de tijd en zin voor hebt :D (En lijkt me dat tijd en zin om je in leergedrag=opvoeding te verdiepen wel een minste voorwaarde is voor de aanschaf van een hond, maar hee, dat ben ik)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 21:10

Hee fijn gelijk zon veroordelend berichtje *\o/* maar hey dat ben ik dat ik dat niet leuk vind!

Misschien handig dat je je eens in de TS verdiept ipv gelijk oordelen te geven?

Er zijn zat honden die hun eigen plek wel vervuilen.
En fijn dat jij het oerstom vindt, ik heb geen eens gezegd wat voor mij aanpakken is, dus vanwaar al deze oordelen wildwings?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:18

Omdat aanpakken (=straffen, of bedoelde je negeren of belonen??) hoe dan ook leertechnisch niet oké is bij het aanleren van zindelijkheidsgedrag. Hoe veel meer moet ik me in jou verdiepen? Het maakt toch niet uit hoe jij verder bent? Daar wil ik niet over oordelen :) Ik veroordeel wél deze manier van doen, maar niet jouzelf, en dat wil ik ook helemaal niet. Lijkt mij juist zaak dat ik me dan niet verdiep in jou als persoon, want dat staat los van de methode.

Je hebt wel wat aan mijn berichtje, maar dat kost moeite om te doen, sorry voor de niet quick fix oplossing: verdiep je in leergedrag.
Honden die hun eigen plek wel vervuilen kan, maar is geen typerend hondengedrag en klinkt juist niet als het type honden waarbij ik zou beginnen ze 'aan te pakken'.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 21:33

Jij veroordeelt wel, omdat jij denkt dat ik met hard aanpakken slaan/wegduwen bedoel.
Aanpakken is voor mij toespreken en in de bench zetten. Op deze manier bedoel ik dus dat jij je in iemand moet verdiepen en niet klakkeloos ervan uit moet gaan wat aanpakken voor diegene betekend.
Tevens ga je er gelijk vanuit dat ik mij niet heb verdiept in honden en hun gedrag. Nee dat klopt op de manier die jij waarschijnlijk bedoelt, ik heb geen literatuur op m'n plank staan over hondengedrag.
Maar wel veel honden gehad en mee omgegaan, en daar veel ervaring uitgeput.

En daaronder veroordeel je alweer , dat ik blijkbaar een Quick fix oplossing wil? Ik zie weer terug gaan naar om de 3 uur naar buiten niet echt als een snelle oplossing

Alles wat je typt bestaat uit vooroordelen. Aan bovenstaand berichten van mizora heb ik wel iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:35

Waar lees je dat ik slaan en wegduwen bedoel? Wil je me geen woorden in de mond leggen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-09-15 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:36

Je doet precies wat ik versta onder aanpakken, namelijk straffen. Verdiep je in hondengedrag is nogmaals het enige advies wat ik kan geven, waar je WEL ook echt wat aan zou hebben, maar wat moeite kost. Dan had je namelijk ook geweten dat de bench niet beter niet als strafplek kan dienen, en leer je misschien nog veel meer zinnige dingen :)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 21:43

Dat maak ik op je eerste berichtje uit: " ik vind het oerdom om een dier op hun zindelijkheid aan te pakken"

En nee ik ben niet van het alleen maar positieve belonen, dat heeft bij sommige honden zin. Bij deze helaas niet.

Maar goed, ik heb mijn oplossing, weer even terug naar de basis.
Bedankt voor je meedenken en veroordelen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:45

Waar jij leest dat ik slaan en wegduwen bedoel is mij nog steeds een raadsel. Dat jij mij constant woorden in de mond legt, zegt me genoeg... Daarnaast zeg ik ook nergens dat je je hond moet belonen voor binnen plassen. Jammer dat je je niet gewoon (ga het niet gewaardeerde meedenken gewoon nog eens proberen) verdiept in hoe je dier leert. Dat zou nogal zinvol zijn als je een dier aanschaft en wilt opvoeden of wat wilt leren. Raar ook, ik zou denken dat het de moeite waard is om die reden, maar soit. Enjoy het aanpakken van je hond :*

Ps. Ook al is het niet wat je wilt horen (namelijk dat je goed bezig bent met het straffen), het is nog altijd meedenken. :+