De kat krabt de krullen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lonni

De kat krabt de krullen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 15:15

... VAN HET BEHANG!
Het is al wel de 10e keer, ik kom thuis uit school en iemand heeft de bank niet goed tegen de muur aangeschoven, het behang hangt met slierten naar beneden, en wat doe je eraan?
We plakken het bij maar ons ruim 1jarige poesje vernielt het weer zodra we weg zijn, het is zo'n 2 maanden goed gegaan omdat de bank tegen de muur aan stond, maar nu is het dus weer mis.
Als wij erbij zijn doet ze het volgensmij niet, moet ik het dan uitlokken, en wachten tot ze toeslaat, en haar dan een mep verkopen? -O-
Ik ben ten einde raad en wil er graag wat op bedenken, want dit wordt te gek, we denken dat het over is, en dan let je even niet op en is het weer mis.

Wie o wie helpt ons uit een groot dilemma?

*Edit; Spelfout uit de titel*
Laatst bijgewerkt door Lonni op 23-09-15 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: De kat krapt de krullen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:16

Heeft ze genoeg en afwisselende krabmogelijkheden?

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:17

Het enigste wat hier hielp was het behang van de muren af halen om vervolgens de muren te verven. Heeft je kat wel voldoende krab plekken?

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 15:18

We hebben voor haar een kleine krabpaal, maar die is minimaal, het is zo'n ronde met ik denk 40 cm hoog touw waar ze vaak aan krabt, ze heeft ook een soort huisje, eerst zag ze die als kattenbak maar die tijd is over, die heeft een bovenkant en binnenkant waar ze aan kan krabben, heeft ze een grotere krabpaal nodig? Ze is zeer actief maar we willen haar niet buitenlaten als we weggaan, ze schiet zonder ons geheel in de stress en dat willen we haar niet aandoen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:18

is het vinyl behang?die van ons deed het alleen daarbij.we hebben haar nu in de gang
als we weg zijn.en daar hebben we heel dun behang.daar doet ze het niet.
die van ons deed het vooral in de winter als ze weinig buiten kwam.in de zomer niet want
dan kwam ze kennelijk wel aan haar trekken bij de bomen. :D een krabpaal had ze ook wel.maar daar
kwam ze niet aan.

Selka

Re: De kat krabt de krullen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:20

Mijn kat hangt in de gordijnen, krabt aan het bed en aan de bank maar stikt van de krabmogelijkheden! Heeft twee XL krabpalen, kokosmatten, krabspeeltjes etc. maar toch zijn de mensenspullen het leukst om aan te krabbelen *zucht*. Of je het op gaat lossen met extra krabpalen durf ik dus niet te zeggen..

Lees mee voor de gouden tip. Meneer doet het natuurlijk niet als ik thuis ben :+

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 15:21

Ik weet niet wat voor behang het is, maar dat lijkt haar ook weinig uit te maken, in een dolle bui rent ze dan achter de bank om met haar nagels tegen het behang omhoog te 'lopen' wat vaak niet lukt maar wel scheuren achterlaat. De krabpaal komt ze wel aan maar die vind ze niet leuk genoeg lijkt het wel. In de gang is geen optie, dan weet ze niet waar de kattenbak staat en pist ze alles onder :+

Selka schreef:
Mijn kat hangt in de gordijnen, krabt aan het bed en aan de bank maar stikt van de krabmogelijkheden! Heeft twee XL krabpalen, kokosmatten, krabspeeltjes etc. maar toch zijn de mensenspullen het leukst om aan te krabbelen *zucht*. Of je het op gaat lossen met extra krabpalen durf ik dus niet te zeggen..

Lees mee voor de gouden tip. Meneer doet het natuurlijk niet als ik thuis ben :+

De onze doet het ook eens aan het bed maar het is duidelijk dat dat niet mag, ik geef altijd een keer een schreeuw als ze dat doet en dan rent ze snel weg

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:23

Hier hetzelfde, eentje deed het hiervoor al (vorige eigenaar/huis) en nu doet de rest het ook. Enige oplossing is ook voor ons inderdaad behang eraf en verven. Krabmogelijkheden genoeg hier (ze krabben ook niet aan meubels bijvoorbeeld) en zelfs als je een mat/krabplank/touw/etc op de plaats neerzet waar het krabben was, krabben ze er vanaf dat moment precies naast.

Overigens heb ik twee van de drie letterlijk nog nooit weten te betrappen en die derde alleen één keer midden in de nacht. Dit is letterlijk het enige vervelende wat ze doen en waarvan ze lijken te weten dat ze ruzie hebben als ik het zie, terwijl ze er nooit voor gestraft zijn (want ik zie het nooit)..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:25

Katten strekken zich graag tijdens het krabben, dus ik denk dat je met je kleine krabpaaltje wel eventueel een probleem veroorzaakt. Je kan zo'n plank kopen en tegen een muur schroeven waar ze geen kwaad kan eventueel.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 15:27

Yessy schreef:
Hier hetzelfde, eentje deed het hiervoor al (vorige eigenaar/huis) en nu doet de rest het ook. Enige oplossing is ook voor ons inderdaad behang eraf en verven. Krabmogelijkheden genoeg hier (ze krabben ook niet aan meubels bijvoorbeeld) en zelfs als je een mat/krabplank/touw/etc op de plaats neerzet waar het krabben was, krabben ze er vanaf dat moment precies naast.

Overigens heb ik twee van de drie letterlijk nog nooit weten te betrappen en die derde alleen één keer midden in de nacht. Dit is letterlijk het enige vervelende wat ze doen en waarvan ze lijken te weten dat ze ruzie hebben als ik het zie, terwijl ze er nooit voor gestraft zijn (want ik zie het nooit)..

Als je het ziet, hoe reageer je dan? Moet ik dan denken aan 'niet doen', of echt schreeuwen zodat ie er bang van word, of geef je m zelfs een mep? Ik wil haar eigenlijk geen pijn doen maar ze moet toch wel eens leren dat het echt niet kan. Behang eraf kan ik voorstellen maar ik ben bang dat dat niet kan, is vooral in de woonkamer, en de muren worden dan bobbelig omdat ze vlak zijn.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:33

Lonneke2001 schreef:
We hebben voor haar een kleine krabpaal, maar die is minimaal, het is zo'n ronde met ik denk 40 cm hoog touw waar ze vaak aan krabt, ze heeft ook een soort huisje, eerst zag ze die als kattenbak maar die tijd is over, die heeft een bovenkant en binnenkant waar ze aan kan krabben, heeft ze een grotere krabpaal nodig? Ze is zeer actief maar we willen haar niet buitenlaten als we weggaan, ze schiet zonder ons geheel in de stress en dat willen we haar niet aandoen.

Is dat ook het enige wat je voor de kat in huis hebt? En de kat is alleen?
Dan vind ik het niet zo gek dat het beestje gaat slopen.

Heeft ze speeltjes ed? Eerst daarvoor zorgen. Vriendje erbij zou ik sowiezo doen, ik begrijp dat de kat vaak alleen is? Das natuurlijk niet gezellig.
Daarnaast ook een lekker grote krabpaal kopen voor dr. Hoeven niet gek duur te zijn. Ik heb er een van VillaXL, hele grote die nu zo'n beetje op is. Is zo'n 2.5 jaar mee gegaan met 4 katten. Erg netjes dus.

En als dat allemaal niet helpt, dan zit het in de aard. Ik had zelf spachtelpoets op de muren. 4 katten, en maar 1 klimt tegen de spachtelpoets op en gebruikt de hele muren als krabpalen. De ander gebruikt vol overtuiging de bank en de rest gebruikt netjes de grote krabpaal.

In het begin ga je nog vol overtuiging in de weer met schreeuwen, plantenspuiten ed, maar t helpt helemaal niets. Je kan een kat best opvoeden hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar als de kat ook in die ruimte is terwijl er niemand thuis is is het onbegonnen werk.

Als de kat van huis is dansen de muizen op tafel, juist ja :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:35

Ik had zo'n plankje met sisal in de deurpost naar de keuken geschroefd, op ongeveer kniehoogte. Ze hingen er continue aan, ook tijdens spel.
In dit huis heb ik ook veel krabpalen staan. Twee grote bouwwerken, 1 van 1.60 en 1 van 2.00 hoog, en een 'kleintje', een paal van 1 meter hoog. Ze gebruiken het continue. Als ze er langs lopen, even aan hangen en krabben. Beter dan aan m'n banken :)

Overigens, ik leerde mijn katten af m'n gordijnen te zien als klimplek door een sleutelbos naast ze te gooien. Ze schrokken zich een ongeluk en deden het maar 2x. Daarna wisten ze genoeg :D

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:36

Lonneke2001 schreef:
Yessy schreef:

Als je het ziet, hoe reageer je dan? Moet ik dan denken aan 'niet doen', of echt schreeuwen zodat ie er bang van word, of geef je m zelfs een mep? Ik wil haar eigenlijk geen pijn doen maar ze moet toch wel eens leren dat het echt niet kan. Behang eraf kan ik voorstellen maar ik ben bang dat dat niet kan, is vooral in de woonkamer, en de muren worden dan bobbelig omdat ze vlak zijn.

Maakt niet uit, hoe jij wil. Iets waar ze van onder de indruk zijn en ze Mogen er best van schrikken. In het begin werden wij gewoon boos en verhieven we stem. Ze weten snel genoeg dat dat negatief is. We hebben zelfs een kat (Twist) die het heel goed weet als ze iets doet wat niet mag. Dan zeggen we: Twiiiiist (zachtjes) en dan komt ie naar me toedraven met een geluidje om zijn excuses aan te bieden.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 15:37

PowerReiner schreef:
Lonneke2001 schreef:

Is dat ook het enige wat je voor de kat in huis hebt? En de kat is alleen?
Dan vind ik het niet zo gek dat het beestje gaat slopen.

Heeft ze speeltjes ed? Eerst daarvoor zorgen. Vriendje erbij zou ik sowiezo doen, ik begrijp dat de kat vaak alleen is? Das natuurlijk niet gezellig.
Daarnaast ook een lekker grote krabpaal kopen voor dr. Hoeven niet gek duur te zijn. Ik heb er een van VillaXL, hele grote die nu zo'n beetje op is. Is zo'n 2.5 jaar mee gegaan met 4 katten. Erg netjes dus.

En als dat allemaal niet helpt, dan zit het in de aard. Ik had zelf spachtelpoets op de muren. 4 katten, en maar 1 klimt tegen de spachtelpoets op en gebruikt de hele muren als krabpalen. De ander gebruikt vol overtuiging de bank en de rest gebruikt netjes de grote krabpaal.

In het begin ga je nog vol overtuiging in de weer met schreeuwen, plantenspuiten ed, maar t helpt helemaal niets. Je kan een kat best opvoeden hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar als de kat ook in die ruimte is terwijl er niemand thuis is is het onbegonnen werk.

Als de kat van huis is dansen de muizen op tafel, juist ja :)

De kat is inderdaad alleen, we hebben een oliebol aan speeltjes voor haar, maar voor het balletje is ze bang, het touwtje is alleen leuk als iemand het voorttrekt, het plastic zakje is alleen leuk als iemand het weggooit zodat ze het kan apporteren, ze heeft mensen heel hard nodig, ze ligt vaak op de krabpaal, en ze lijkt er tevreden mee, maar ik weet niet of dat echt zo is :P
Een vriendje erbij vinden mijn ouders denk ik niet leuk, maar ik kan het altijd vragen, deze komt uit een nestje en ik heb altijd al een asielkat willen adopteren :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:40

Plantenspuit gebruiken als je ziet als ze het doet.
En dan niet dat zachte spraytje maar je mag best de wat hardere straal erop zetten.

Mijn bijna niet meer kitten zit weleens op tafel. Hij weet dat het niet mag en eerst probeer ik het met stem, luistert die dan niet, pech voor hem, Plantenspuit erop en dan vliegt die eraf. Hij weet het nu dondersgoed.

Edit: mijn kat is ook alleen en doet dit soort gedrag niet zoals jouw kat doet. Zorg dat je genoeg speeltjes hebt, of een goeie krabpaal. Mijn kat heeft het allemaal... Heb sindskort ook de cat iT speelrail via zooplus, echte aanrader :j

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ruby1995 op 23-09-15 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 15:40

Ruby1995 schreef:
En dan niet dat zachte spraytje maar je mag best de wat hardere straal erop zetten.

Mijn bijna niet meer kitten zit weleens op tafel. Hij weet dat het niet mag en eerst probeer ik het met stem, luistert die dan niet, pech voor hem, Plantenspuit erop en dan vliegt die eraf. Hij weet het nu dondersgoed.

We kunnen er niet de hele dag bijblijven om het af te leren ;)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:41

Ik kan je bijna op een briefje meegeven dat het in ieder geval wel wat doet. Niet iedere kat past even goed bij de ander natuurlijk maar ik zou het zeker proberen.

Ik probeer het altijd toe te splitsen op de mens. Hoe zou jij het vinden opgesloten te worden in een huis met alleen een hond, for the rest of your life. Das echt niet cool, is niet anders voor onze beestjes.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:42

hier doet de kitten het niet, maar soms wel aan de stoelen. Eerste keren heb ik haar met haar nekvel gepakt en haar bij de krabpaal (van bijna 2 meter hoog) gezet. Nu probeert te het nog heel soms, maar als ik haar naam gil stopt ze ermee en gaat ergens anders kattenkwaad uithalen.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 15:43

PowerReiner schreef:
Ik kan je bijna op een briefje meegeven dat het in ieder geval wel wat doet. Niet iedere kat past even goed bij de ander natuurlijk maar ik zou het zeker proberen.

Ik probeer het altijd toe te splitsen op de mens. Hoe zou jij het vinden opgesloten te worden in een huis met alleen een hond, for the rest of your life. Das echt niet cool, is niet anders voor onze beestjes.

Dan komt er een tweede vraag, hoe haal ik mijn ouders over een tweede katje in huis te halen?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:44

Lonneke2001 schreef:
Ruby1995 schreef:

We kunnen er niet de hele dag bijblijven om het af te leren ;)

Dat begrijp ik, ik ben ook niet de gehele dag thuis hoor. Je moet hem op z'n kop geven wanneer je het ziet!! Mijn kat zal vast zo nu en dan soms ook wel stiekem op de tafel zitten maar als je het wilt kan je het heus wel afleren hoor.
Zie trouwens m'n vorige post, had nog een tip toegevoegd.

Mijn kat is ook alleen en merk wel dat hij niet ongelukkig is hoor. En ik kan niet in z'n koppie kijken maar kan het wel merken aan zijn gedrag enzovoorts. Maar goed elke kat is anders.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:46

Cocosmatten zijn ze vaak gek op, heeft hier geholpen. Ik had dan geen behang, maar wel mooie leren stoelen

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 15:46

Tja ze zoekt wel veel contact met de kat van de buren, maar we willen ze niet bij elkaar laten, enkel als ze elkaar tegenkomen op straat of zo, we willen haar een beetje een binnenkatje houden, met de nodige pleziertjes van buiten. Ze heeft dondersgoed door dat het niet mag en doet het ook enkel als ze zeker weet dat er niemand thuis is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:56

Een kat krabt om meerdere redenen. De eerste is nagels scherpen, maar dit is slechts een klein percentage van het krabgedrag. Reden twee is is een hele belangrijke: het afzetten van geur dus territoriaal gedrag. Dan heb je nog reden 3 en das puur voor de lol.
In de praktijk gaat het vaak fout vanwege reden 2, maar zo te horen doet de jouwe het ook vanwege de lol die ze heeft. Je kan dit echt wel afleren, maar dat lukt niet door alleen te straffen. Je moet ook echt haar behoeftes vervullen op andere manieren, anders doet ze het doodleuk als je er niet bij bent. Het is dus belangrijk om erbij stil te staan waarom ze dit doet.

Gaat het echt om 1 plek en alleen dat behang? Dan kan je er voor kiezen om een krabplank op die plek te schroeven. Of een grotere krabpaal daar neerzetten, kan ze zich daar op uitleven. Sowieso het behang aanpakken, elk krabje of los stukje is weer een sterke prikkel voor de kat om erin te gaan hangen! Hoe gladder, hoe minder aantrekkelijk.
Als ze het doet in de dolle 5 minuten, is het dus meer verveling. Je geeft zelf ook aan dat ze wil dat jullie met haar spelen en dat is niet zo gek. Speeltjes die blijven liggen zijn meestal na enkele dagen echt niet boeiend meer. Verwissel die wat vaker en speel minstens 1x per dag met haar, liefst vaker. Dikke kans dat het al een stuk minder word. Een andere kat erbij is niet zozeer nodig, ook op andere manieren kan je uitdaging bieden. Een andere kat erbij kan namelijk ook heel verkeerd gaan, zo sociaal zijn katten niet.

Maar het kan dus ook met territorium te maken hebben. Als mijn katten ergens krabben, zorg ik ervoor dat heel dichtbij die lokatie een krabgelegenheid komt. Soms een plankje op de muur, soms een kartonnen ding op de grond. Maak die aantrekkelijk met wat kattenkruid et voila, ze laten je meubels keurig met rust. Sowieso is het fijn voor ze om op goede lokaties krabplekken te hebben. En dit is juist niet in de hoek van de kamer, waar de meeste mensen hun palen neerzetten. Juist rondom bronnen (voer/water/kattenbak), looproutes en andere prominente plekken.
Als voorbeeld, ik heb hier 4 katten die veel buiten zijn. Niet zo'n groot huis, maar ik heb wel 4 kartonnen dingen liggen, een grote paal en 5 plankjes aan de muur. En dat wordt dus allemaal grondig gebruikt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:02

Hier ook een behangkrabbertje :D De andere 2 doen het niet. Ze lopen ook de hele dag buiten, maar als 's avonds het gekke kwartiertje eraan komt, zijn er 3 plaatsen waar het behang het moet ontgelden :+ Als alle papier van de muur is, ga ik schilderen... maar dat gaat nog even duren denk ik :+
Poeslief zoveel mogelijk buiten laten zodat ie zijn energie kwijt kan en eventueel een maatje nemen is misschien wel een stap in de goede richting.