Ik heb een probleem waar ik niet uit kom, vandaar ik jullie raad vraag.
Ik heb een 2 tal weken geleden een nestje van 3 kittens en een schuwe moeder gevonden. Moeders met kittens in de bench in huis opgevangen. Moeders is er nu vandaan de kittens zijn 8 weken maar het was niet houdbaar met mams in huis. Extreem bang en staats gevaarlijk. (Ik heb vele littekens en een spuit en een a.b kuur achter mijn kiezen) Na goed overleg met de d.a moeders weer de vrijheid gegeven.
Kittens doen het super, eten en drinken goed zijn ontvlooidt en ontwormd. Ze gaan ook netjes op de bak. Echter nu komt het............ ze gebruiken mijn bank als kattenbak. Ik had eerst 1 bak en heb inmiddels een tweede bak erbij gezet deze wordt niet gebruikt terwijl het grit het zelfde is als in de eerste bak.
De plasplekken met azijn schoongemaakt en de dame en heer niet meer op de bank gelaten, De kittens lopen los in huis in de kamer hebben een krabpaal, mandje, hangmat tot hun beschikking maar kunnen ook op de bank en de zetel. Opsluiten in een kamer voor hun gaat niet daar ik die niet heb (huis is erg klein en ons nieuwe huis is nog niet klaar. Badkamer is geen optie die ruimte is zo klein dat wil ik ze niet aandoen.
Het zijn 2 katers en 1 poesje. ze gaan ook hier blijven maar moeten binnen blijven tot de d.a ze alle 3 heeft geholpen daar ik geen kittens meer wil. Op een boerderij zijn een paar katten altijd welkom en mogen ze dan ook lekker buiten lopen zonder dat er buren last van hebben.
Graag hoor ik tips van jullie dit zijn mijn eerste kittens ik heb hier geen ervaring mee wel goede hulp van de d.a daar mogen ze volgende week weer naar toe voor een controle en zal ik het ook aankaarten mocht het probleem aanhouden.
als je ze betrapt zet je ze er dan alsnog op? Anders zou ik ze in een bench met een kattenbak opsluiten totdat ze het doorhebben.
zacharyhill
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-15 22:21
Ja de bak word wel gebruikt, en zodra ik er een betrap gaan ze gelijk op de bak ik zet ze er dan in. Ze gingen ook normaal mooi naar de bak toe alleen nu ineens niet meer vanaf vanochtend er is al 2 keer gepoept op de bank en een plasje of 8
Hevonen
Geplaatst: 22-09-15 22:22
Het is een raar probleem. Sinds 4 weken hebben we 2 kittens, katers. Nu ongeveer 14 weken. De een van een particulier (zat onder het ongedierte), de ander uit een asiel. Beide gingen op de bak.
Het asielkatertje kreeg diarree en plaste ineens zomaar op de bank. Hij leek zich van geen kwaad bewust. Uiteraard goed schoongemaakt en hem op de bak gezet, maar hij hoefde al niet meer. Hij heeft hte een keer of 3-4 gedaan en we hebben het steeds erg goed schoongemaakt (leren bank, dus dat ging wel) Matjes met peper op de bak gelegd, hielp niet. Azijn verneveld, hielp niet, aluminiumfolie op de bank, hielp niet.
Nu heb ik van die oefenpads voor honden op de bank en daarop een zachte fleecedeken. Daarover sprenkel ik elke dag druppels lavendelolie. Sindsdien heeft hij het niet meer gedaan, maar ineens deed de andere het op de deken. Deken vervangen, schone matjes en weer lavendelolie en tot nu toe gaat goed. Alleen plaste de eerste gisteren toen ik was zat te sorteren ineens op het schone wasgoed... heel raar. Ik heb geen verklaring waarom ze dat doen.
Ik volg dus
Indi_Vito
Geplaatst: 22-09-15 22:28
Per kat 1 kattenbak en deze 1 tot meerdere keren per dag schoonmaken! Zeg nou zelf als je naar een toilet gaat waar al stront van een ander ligt dan sla je die toch ook over?
En probeer eens diverse steentjes uit sommige zijn heel kieskeurig! Houtkorrel of een houtachtige substantie vinden ze vaak het fijnst! Bijvoorbeeld linda Houtkorrel of cats best eco clean, deze laatste klonterd ook!
Wat je ook kunt proberen is om gewoon geel zand in de kattenbak te doen.
Xyris
Geplaatst: 22-09-15 23:34
Misschien iets van matten op de bank leggen als je er niet bent? Van die irritante neppe grasmat achtige deurmatten. Kan me haast niet voorstellen dat ze daar met plezier op gaan zitten dan. Worst case karton met dubbelzijdig plakband, moet je alleen niet doen als ze lang alleen zitten ^^. Als ze omvallen ist zo banketstaaf als ze vast blijven plakken. Als je niet al te stevig plakband gebruikt doen ze het 1 keer en dan nooit weer. Maargoed dat is symptoombestrijding. Neem vooral de tips hierboven mee!
Ook is het trouwens het aantal katten +1 kattenbak dus in jouw geval officieel 4 bakken. Maargoed, als ze in die ene al niet gaan zitten.... Misschien verschuiven? Kan zijn dat het bijvoorbeeld te dicht bij het eten staat.
Ik zou ze in een wat kleinere ruimte zetten met de kattenbak dicht in de buurt. Mams is weg, dus raar is het niet dat ze even de weg kwijt zijn.
franka75
Geplaatst: 23-09-15 00:33
Das een lastig probleem , op het moment dat je het ziet duidelijk straffen met foei nee en goed duidelijk , zodat ze schrikken. meteen op de bak zetten en als er eentje duidelijk plast als je weggaat toch in de badkamer met desnoods een kleine bak erbij. vervelend maar ze moeten het leren. Mamma is nu weg en die missen ze natuurlijk ze hebben erg behoefte aan bij je kruipen in je nek vinden ze vaak geweldig. hoe zijn ze onder elkaar is er geen strijd.
Moeilijk probleem. De moeder moet hun hier ook opvoeding in geven maar dat is niet echt mogelijk dus helaas. Ik zou idd de ruimte verkleinen. Het kan uit nood gebeurd zijn. Denk dat kittens hetzelfde zijn wat dat betreft als kleine kinderen als ze moeten dan MOETEN ze ook en als de bank in de buurt is en dat is nog fijner dan de bak.......
Ik zou idd zeker 2 bakken neer zetten. voor katten is het niet vreemd om op de ene bak te poepen en de andere te plassen en de ruimte flink verkleinen. Eventueel zelfs helemaal uit de kamer weg halen en langzaam opnieuw beginnen. Een kitten van 8 weken is nog echt een baby deze is nog niet bekwaam om de grote wereld al in te gaan. Een huiskamer kan ook al heel erg groot zijn dus zou ik in een andere ruimte beginnen en ze met regelmaat een poosje de kamer in mee nemen om wat te ravotten en dan moe terug naar het vaste plekje.
Mamma dus niet geholpen voordat ze terug gezet werd? Hier is een speciaal project voor van de dierenbescherming he dat hoef je niet zelf te betalen al moet je dan waarschijnlijk wel verplicht naar een bepaalde dierenarts in de buurt die een contract met de DB heeft
zacharyhill
Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-15 10:15
Kittens onderling gaat erg goed. Ik heb ze voor ik de kinderen naar school bracht terug in de bench gedaan de bak staat buiten de bench en daar kunnen ze op hebben ze ook netjes gedaan het is misschien toch even te veel zo ineens in de kamer ik had ook geschoven met de bak en de bench. Nu staat alles weer hoe het eerst stond.
Mams wilden we laten helpen, maar we konden haar echt niet meer binnen houden ze werd ook gefrustreerd en deed ook ineens lelijk naar de kittens.
De dierenambulance is hier een drama, ik had gebeld om alles op te laten halen maar ze kwamen er niet voor ik mocht ze zelf naar het asiel brengen want ik had ze al in huis zitten........ Toen ik zei dat dan alles weer naar buiten ging was het doe maar ze heeft zich altijd al gered dus zal ze het nu ook wel redden.
Moeder is ook niet meer komen eten ik had voer op de plek waar ik ze vond eten gezet maar er was niets van weg dus heb ik het na 5 dagen weer weggehaald.
Toch nog een extra bak besteld no 3 komt er aan. Een wat zijn ze lief ze kunnen zo lekker op je schoot liggen spinnen of helemaal in je nek wegkruipen het zijn wel schatjes hoor