huisvesting hamster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wendyP

huisvesting hamster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 15:37

Hoi!

Gister heb ik een hamster gekocht, een dwerg hamster.
In de dierenwinkel heb ik als bodembedekking (corbo) aangeraden gekregen en als nestmateriaal hamsterkatoen.
Nu lees ik op internet dat dat gevaarlijk kan zijn voor een hamster, dus ik vroeg me af wat jullie dan aanraden.
Toch zaagsel op de bodem en dan wat wc papier erbij zodat hij een zachte bodem heeft en wat wc om te nestelen, of iets heel anders?

Ik vroeg me ook af of jullie nog leuke sites hadden voor hamsterspulletjes want de hok is nu nog best saai en ik zou graag nog een plateau erin willen!

Alvast bedankt :)

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:45

Wij hebben een hele poos hamsters gehad en gefokt en gebruikten hennepstrooisel. Nooit problemen mee gehad! Wij hebben daarbij altijd hamsterwol gehad, en daar gaan ook wilde verhalen over rond op internet, maar zolang je er maar weinig van gebruikt en het goed uit elkaar trekt, doet de hamster de rest. Wederom hebben wij daar ook nooit problemen mee gehad en de hamsters zijn er altijd mee in de weer geweest. :)

Voor spullen kan ik geen specifieke sites aanraden, maar een silent spinner is echt een must have. Die radjes zijn echt geluidloos en dat is zeker fijn, zo 's nachts. :')

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:47

Ik zou die hamsterwatten zeker niet gebruiken. Hamster van een vriendin had een blauw pootje wat uiteindelijk afgestorven is. Hamsterkatoen heb ik geen ervaring mee. Mijn hamsters waren altijd heel blij met een hoop reepjes wc papier (liefst zonder print i.v.m. inkt) en daar maakten ze de mooiste bouwwerken van! Scheelt ook een hoop geld. Verder had ik als bodembedekking houtsnippers. Ik kan je ook een bakje met chinchillazand aanraden. Goed voor de vacht en als je geluk hebt wordt je hamster zindelijk. Dat scheelt weer een hoop schoonmaken, omdat je alleen om de 2-3 dagen dat bakje zand hoeft te vervangen

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:48

minimale afmetingen qua grondoppervlak voor een dwerghamster is 30x40
Ik vind hamsterwol echt niets, met restjes fleece of wc papier zijn ze net zo tevreden
Qua bodembedekking vind ik ecobed of greenmile of andere kartonbedding erg fijn.
Corbo vind ik erg hard. Back to nature is ook erg fijn en hoef je niet zo vaak te verschonen

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:50

Miriam91 schreef:
Ik zou die hamsterwatten zeker niet gebruiken. Hamster van een vriendin had een blauw pootje wat uiteindelijk afgestorven is. Hamsterkatoen heb ik geen ervaring mee. Mijn hamsters waren altijd heel blij met een hoop reepjes wc papier (liefst zonder print i.v.m. inkt) en daar maakten ze de mooiste bouwwerken van! Scheelt ook een hoop geld. Verder had ik als bodembedekking houtsnippers. Ik kan je ook een bakje met chinchillazand aanraden. Goed voor de vacht en als je geluk hebt wordt je hamster zindelijk. Dat scheelt weer een hoop schoonmaken, omdat je alleen om de 2-3 dagen dat bakje zand hoeft te vervangen

Wat sneu! Zo zie je maar dat het ook fout kan gaan. Hier gelukkig in drie jaar geen slachtoffers gehad.

Ik sluit me aan bij het zand. Niet alleen kunnen ze zindelijk worden, ze vinden het geweldig om erin te rollen. Heerlijk om te zien!

wendyP

Re: huisvesting hamster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 15:54

Dan haal ik die hamsterwatten eruit.
En goed idee van dan chinchillazand, had ik inderdaad al meer over gelezen!

En wat sneu Miriam..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:49

Hamster watten zijn idd vreselijk, snap niet dat dat nog verkocht wordt...

Ik gebruik hennep op de grond en in een pot chinchilla zand en verder wc papier voor nestje maar daar doet ze niet veel mee.

Hoe groot is je hok ? :)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:56

Eloya schreef:
minimale afmetingen qua grondoppervlak voor een dwerghamster is 30x40

Dat is wel wat klein. Minimaal 60 x 40 cm houd ik altijd aan en groter is natuurlijk altijd beter. Ik gebruik Supasoft bedding (fijngehakseld stro en daardoor erg zachte bodembedekking). Vroeger gebruikte ik ook wel eens katoen en hennepstrooisel. Restjes fleece of wc papier zijn inderdaad hartstikke prima om een nestje te bouwen. Chinchillazand vindt iedere dwerg wel lekker om in te rollen.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 20-09-15 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 16:58

Ik gok dat de kooi 60cm is, heb hem nog niet opgemeten.
Heb de hamsterwatten eruit gehaald en volgens mij is ze er niet zo blij mee :(:) . Ze doet ook nog helemaal niks met de strokken wc-papier.

Ga maandag dan ook nog even kijken voor andere vloedbedekking!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:06

Die van mij doet ook niks met wc papier maar maakt haar holletje van t bodembedekking. Heb haar in een aquarium dus er zit een grote laag bodembedekking in

Een dwerghamster heeft idd minimaal 60x40 cm nodig. De hokjes in dierenwinkels zijn vaak veel te klein

Heb je ook een groot genoeg radje ?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:06

Ooh wat een bizarre winkel .. nooit meer naar toe gaan, haha.

Als je een hoop handige tips op een rijtje wilt, kan je even mijn website door lezen.
www.HamsteryPureColour.moonfruit.com
Dan heb je alle tips en maten en afmetingen op een rijtje! Controleer ook even je loopwiel voor dat je hamstertje straks nog meer pijn heeft.

Dwerghamster kooi afmetingen zijn minimaal 50x30.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:23

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:03

Ik heb cotton comfort in combinatie met zaagsel als bodembedekking. Worden mooie nestjes mee gemaakt. Volgens mij is cc ook verkrijgbaar in kleine verpakkingen, dus als je wilt kun je daar dan wat voor geven om een nestje mee te maken. Er zit echter wel een typisch geurtje aan.
Wc papier is echter ook prima, hier wordt het pas na een tijdje gewaardeerd. Eerst ligt het een paar dagen stof te vangen en dan wordt het pas gebruikt.