Kitten met struviet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_J

Kitten met struviet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 13:06

Sinds Juli dit jaar hebben wij 2 kittens, een kater en een poes. Vanaf dat ze bij ons zijn heeft de poes last van plas problemen, plassen naast de bak of op andere rare plekken. Dus gelijk een 2e kattenbak erbij gehaald, op dit moment hebben wij 3 bakken staan. Het ging een tijdje goed, minder ongelukjes en een stuk rustiger in haar gedrag. Maar sinds een paar weken is ze weer heel onrustig, en heeft ze weer ongelukjes. Vanochtend urine weggebracht en daar kwam uit dat ze struviet heeft, novacam en Royal Canin Urinary S/0 High Dilution meegekregen. De royal canin op advies van de dierenarts want eigenlijk is het niet geschikt voor kittens.

Het katertje geven we wel gewoon nog de kitten voeding van royal canin, hij heeft nog wat ondergewicht dus hij heeft deze voeding echt nodig. Hoe kunnen we dit het beste oplossen, want het poesje mag absoluut niks anders meer dan de urinary voeding. En om allebei de kittens erop te zetten lijkt me niet echt een goed plan. Heeft er iemand ervaring met een kitten die struviet heeft?

dancertje

Re: Kitten met struviet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:10

Beide in een andere kamer opgezetten tijdens voeren.
heb zelf een kat gehad met struviet dit was wel een kater.
ook vroeg over op de urinary high dilution geen problemen in groei gezien

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:18

Kitten niet, wel katers. Hier krijgen ze van KatBlaas (vroeger Consult Urinary S+O), dit dekt de struviet en de oxalaat. Ik meng dit altijd met een zak gewoon voer en gaat goed.

Wat betreft de ondervoede kitten zou je hem wat Kitty Milk van Beaphar bij kunnen geven met pap. Gewoon 1 keer per dag er bij voeren.

Ik heb hier beneden 1 blaasgruiskater en die krijgt zijn eten in een grote konijnenkooi(1 meter groot). Zit een kattenbak en alles in en als ze het kennen gaan ze er met etenstijd zelf in.
Krijgen hier 2 keer per dag, kittens 3/4 keer per dag eten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:22

Wel volwassen dieren, maar hier 2 struviet klanten en 2 niet. Ik voer alles apart en dat gaat prima. Ieder op z'n eigen plek bij z'n eigen bakje, kostte weinig moeite om het aan te leren. Ik voer Prins Struviet, van RC gingen ze verschrikkelijk stinken.

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 11:40

Bedankt voor de reacties!

Sinds vrijdag zijn we begonnen met het voeren van de urinary, de poes doet het er goed op. We geven ze op gezette tijden in aparte bakjes beide hun eigen voer. Maar we merken dat de kater erg veel honger heeft, hij schrokt snel zijn brokken naar binnen, terwijl hij daarvoor gewoon rustig at.

Heeft iemand ervaring met Eurologist? Hierbij een linkje van de bijsluiter: http://www.huisdierendokter.nl/inbijslu ... ogist.html

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:56

Hier een 14jarige die al jaaaren struviet heeft.

Ik voer hills S/D.
Dit is een struviet oplossende brok.
Daarna kun je overgaan op C/D een onderhoudende brok.
Ze krijgen hier ook appart voer.
Je kunt proberen om vaker perdag porties te geven aan je kleintjes misschien dat hij dan minder gaat schrokken?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:05

Misschien meerdere porties over de dag verspreid geven zodat zijn maag de hele dag gevuld blijft?

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 12:11

Zo in het weekend kan dat wel maar doordeweeks ben ik vaak weg voor school en stage, dus dan wordt het lastiger om ze meerdere porties over de dag te voeren.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:16

Hoe vaak krijgen ze nu?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:21

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 14:55

Ze krijgen nu om de 2 a 3 uur brokjes. Morgen belt de dierenarts mij nog even over het voedingsadvies, omdat deze voeding niet geschikt is voor kittens.

Dancertje: Die had ik inderdaad ook al gezien, lijkt me wel handig. Maar ik vind hem best prijzig.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:10

dancertje schreef:
misschien is dit iets voor ze zodat ze elk gewoon hun eigen brokken kunnen eten
http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... eed/479582

@ japielover royal canin heeft het zelfde de high dilution ook oplossen en de gewone urinary en dat is het onderhouds voer

Klopt.
Maar ik heb met hills betere ervaring.
Bij mij bleef hij op royal klachten houden met hills niet

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:14

Hier ervaring. Wel met volwassen kat.. Die at helaas geen enkele dieet voeding. hier in overleg besloten Maaltijd zakjes/blikvoer te geven, van voer wat ze wel at.. En daar kokend water bij te doen. Zo word de gelei en saus veel dunner. Dit een beetje af laten koelen. Zo krijgen ze dus meer vocht binnen. Daardoor heeft de kat niet meer aan medicijnen gehoeven. Hier naast kreeg ze gewoon brokjes. Omdat ik zelf niet ben voor blikvoer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:16

Belangrijk is dat hij eerst een gruis oplossend dieet krijgt en na verloop van tijd overgaat op het onderhouds voer.

Hier zijn we na het gruisoplosend voer van de da eerst overgestapt op het onderhoudsvoer van de da. Maar hier bleven ze van vreten en zeuren om eten. Het was nooit genoeg.
Uiteindelijk overgestapt op het onderhoudsvoer van Clinic en hier doet hij het super op.
Hij was al wel wat ouder, rond 1 jaar toen hij klachten kreeg (lees verstopt door het struviet).

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:42

Kiwiwitje: Is er na het dieet geen struviet meer gevonden? En hoe gaat het inmiddels zonder speciaal dieetvoeding?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:45

Inmiddels is de poezel 19 jaar geworden en door ouderdomskwaaltjes overleden.. En na de ontdekking en het hele gebeuren met de dieetvoer en het ''gewone'' voer heeft ze nergens last meer van gehad.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:57

Niet met een kitten, wel met een kat. Ook eerst op Royal Canin gezet maar na veel uitpluizen ben ik over gegaan op vers vlees omdat dit beter is voor katten met struviet.
Je hoeft dan geen speciaal dieetvoer meer te geven (mits de struviet opgelost is en we het over onderhoudend voer hebben) en de andere kitten mag hier dus gewoon van mee eten.
Ze hebben KVV in speciale kittenversies, die zijn fijner gemalen, maar de volwassen versie mag ook gewoon.

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 20:27

Bedankt voor de reacties!

Zelf ben ik niet echt fan van KVV, maar dat is persoonlijk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:36

Dan zou ik ipv onderhoudende brok overgaan op graanvrije brok. Hier krijgt de kat ook af en toe graanvrije brok zonder problemen. Het vlees had ik gekozen ivm vochtgehalte en lage hoeveelheid koolhydraat. Dus misschien als je niet van kvv houd dat een beetje natvoer erbij geven geen slecht idee is?

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 09:45

Dat is inderdaad ook een goed idee! Wat zijn voorbeelden van graanvrije brok? Natvoer krijgen ze standaard 's avonds, en het poesje krijgt er wat extra water bij zodat ze meer vocht binnen krijgt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:49

Applaws, Acana, Orijen, Taste of the wild zijn voorbeelden van graanvrije brokken.

Je kunt ze o.a. bestellen bij zooplus.nl (of .de of .be, wilt nog wel eens schelen in de prijs per product).

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 17:03

Afgelopen maandag avond urine na laten kijken, dit zag er goed uit! Ze heeft geen struviet meer!
Sinds afgelopen vrijdag staat ze op de antibiotica, ze is heel erg veranderd qua gedrag een stuk rustiger, komt bij je zitten om te kroelen etc. Hopelijk blijft het de goede kant op gaan!