Hond met gedragsprobleem(angst/onzekerheid) Tips gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

Hond met gedragsprobleem(angst/onzekerheid) Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 11:50

Hallo,

Ik ga vandaag mijn uitlaathond in huis nemen, omdat ze tijdelijk thuis niet 'welkom' is.
Even een situatieschets;
-Tervurense Herder van nu ongeveer 2/3 jaar (teef)
-Sinds geboorte samengeweest met een Hollandse herder (reu), sinds die overleden is is het nare gedrag begonnen.
-Ze is verder heel goed opgevoed, luistert goed, komt direct op commando, kan los lopen, heeft nooit incidenten gehad, krijgt voldoende beweging, maar eet alleen sinds pup zijnde al slecht.
Ze is verder helemaal gezond, geen schildklierproblemen en verder actief en happy.

Maar waarom komt ze nu dus bij.. Ze heeft vandeweek uitgehaald naar een kind die te dichtbij kwam.
Het kindje had geen afdruk op haar arm en de hond liet direct los, maar toch is dit gevaarlijk. De eigenaar heeft zelf namelijk drie kleinkinderen die nog onder de 12 zijn.
Ook gromt en blaft ze nu naar vreemden, zonder te bijten en met een angstige houding en speelt ze niet meer met de meeste honden.
Voordat de andere hond dood was speelde ze met alles en iedereen mens en dier was allemaal even leuk.

Vanavond komt ze dus bij ons in huis en ik ben allereerst van plan om haar eerst de rust te gunnen. Regelmaat en zorgen dat ze zich op haar gemak voelt. Dus nog zonder confrontaties en andere drukke dingen. (voorheen ging ze mee naar stal en andere dingen)

De dominantie theorie ga ik niet toepassen bij haar. Tervurense herders zijn van nature wat nerveuzer en gevoeliger dan bijvoorbeeld een labrador, hoe ik haar ken is streng zijn geen optie.
Ze weet wanneer ze iets fout doet en dan hoef je haar alleen even zonder geluid te corrigeren.

Wie heeft er praktische oefeningen om te doen met haar of dezelfde ervaring gehad met zijn of haar hond. Ik ben vastberaden haar weer zo te krijgen dat ze naar huis kan en niet naar een andere baas hoeft.

Groetjes,

amy

anneliesdj

Re: Hond met gedragsprobleem(angst/onzekerheid) Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:51

Het is wel typerend voor een Tervueren.
Wat ik altijd doe met angstige/onzekere honden (ik vang probleemhonden op) is ze gewoon overal mee naartoe nemen. Gewoon domweg ervaring opdoen en verder totaal negeren.
Wat je vooral niet moet doen is er aandacht aan geven, dus niet van 'ach stil maar meisje' of 'toe maar je kunt het'. Als ze bang is en wegschiet, rustig druk houden, laten kijken en dan komt ze vanzelf weer. Gewoon heel rustig blijven, niet tegen haar praten maar met een kalme uitstraling laten merken dat er niets is om bang voor te zijn.
Wel moet je zelf sterk in je schoenen staan en zorgen dat je bepaalde situatie's voor bent. Alert zijn maar op een goede en rustige manier. Dus let op of er geen kinderen plotseling komen aaien, maar grijp zo'n situatie wel aan als leermoment. Bv als een kind wil aaien leg je 't kind uit dat de hond bang is voor kindjes en dat ze dus niet kunnen aaien maar dat ze wel graag even naar het kind wil kijken. En als jij dan zelf naast het kind gaat zitten laat je de hond ook zien dat er niets aan de hand is en maak je haar nieuwsgierig. Na verloop van tijd kun je de kinderen dan een brokje laten geven.

Maar aangezien je al zegt dat dit nooit een probleem was toen de andere hond er nog was, denk ik dat het het beste is om er een andere hond weer bij te nemen. Tervuerens zijn toch wat apart wat dat betreft en in een situatie als deze denk ik niet dat dit een goede stabiele hond zal worden als ze alleen blijft.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:54

Maar zou ze niet lichamelijk wat kunnen mankeren als ze ineens zoiets doet?
Ik zou denken aan een oogprobleem
In je verhaal kan ik niet opmaken of het kind iets deed.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 15:41

ponyparadijs schreef:
Maar zou ze niet lichamelijk wat kunnen mankeren als ze ineens zoiets doet?
Ik zou denken aan een oogprobleem
In je verhaal kan ik niet opmaken of het kind iets deed.

ik heb juist expliciet in de openingspost gezet dat ze niks mankeert.:) Het kindje stak haar hand uit en was druk. De hond gaf al aan dat ze het niet leuk vond door achter me te staan, maar toen kwam ze toch nog dichterbij. Ik was te laat met reageren en had het ook niet verwacht.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 15:42

Het is gelinkt aan de dood van haar maatje die de dominante van de twee was.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:49

Waarom zou je een hond die bang is, geen moed mogen inspreken? Een kind dat bang is, neem je toch ook niet gewoon aan de hand mee zonder iets te zeggen? Daar zeg je toch ook tegen, dat alles oké is en er niks is om bang voor te zijn? De hond begrijpt dan misschien niet wàt je zegt, maar wel hoe je het zegt...

Zeer interessant artikel hierover (zeker naar beneden scrollen, daar staan namelijk nog links naar interessante artikels)
http://www.moniquebladder.nl/blog/2015/ ... t-belonen/

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:58

Bij een hond bevestig je dan alleen maar dat er dus wel degelijk iets is wat spannend is. Net zoals bij een paard. Komt er een vrachtwagen aan en jij gaat je paard geruststellen, dan bevestig je bij het paard dat het dus wel degelijk eng is. Doe jij alsof het de normaalste zaak van de wereld is dan geef je juist vertrouwen dat het dus niet eng is.

Als je als hondenbaas met spanning in je lijf loopt en je gaat dat bevestigen door gerust te stellen laat je de hond weten dat er dus iets spannends is. Loop jij er vol vertrouwen voorbij dan geef je de hond ook vertrouwen.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:04

Ik loop totaal zonder spannig met deze hond omdat ik weet dat ze luistert naar me. (Als ik zelf oplet!)
Daarom gaat ze ook naar mij tijdelijk. De eigenaar loopt er nu namelijk nerveus en angstig mee.
ik ga eerst proberen de rust in haar te vinden en haar te desensibiliseren. Daarna pas weer uitdagingen aangaan. :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:11

Dat lijkt me dan alleen maar goed. Dan kan ze op jou vertrouwen. Lastig hoor, heb zelf een Groenendaeler gehad en het zijn toch wat angstige en onzekere honden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:14

amyyy55 schreef:

Blijkbaar mist deze hond tóch dominant leiderschap, als het onzekere gedrag met het wegvallen van de dominante hond begon.
:)*

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:18

Je kan toch vertrouwen uitstralen en troosten tegelijk? Het is niet omdat je troost, dat je zelf onzeker bent, toch? Juist niet, zou ik denken... Uit het troosten en geruststellen blijkt toch, dat jij de situatie wel vertrouwt, anders zou je even angstig in een hoekje kruipen. Bij mijn paarden helpt het toch echt wel als ik ze geruststellend toespreek én tegelijk vol vertrouwen verder stap. Imo echt niks mis mee...
Ik zou zeggen, lees het artikel even door, daar wordt het nog eens heel duidelijk in uitgelegd.

Dominant leiderschap heeft niets te maken met al dan geen (zelf)vertrouwen!! Een schijnbaar dominante hond kan deze houding aannemen om te voorkomen dat iets/iemand te dicht in de buurt komt, om maar even een voorbeeld te geven.
Leiderschap = zelfvertrouwen, maar daarom moet het nog niet gelinkt worden met streng zijn en corrigeren, straffen...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:19

amyyy55 schreef:
Ik loop totaal zonder spannig met deze hond omdat ik weet dat ze luistert naar me. (Als ik zelf oplet!)
Daarom gaat ze ook naar mij tijdelijk. De eigenaar loopt er nu namelijk nerveus en angstig mee.
ik ga eerst proberen de rust in haar te vinden en haar te desensibiliseren. Daarna pas weer uitdagingen aangaan. :)

Goed idee om eerst weer de rust te vinden en daarna pas "moeilijkere" dingen aan te gaan :j

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:27

Hier had ik hetzelfde. ..ook n Tervuerense,een reu van toen net 2,5 .
Ben baasje nr 4 of zelfs 5. Hij was extreem angstig. Ik kan je zeggen in t begin was het een super drama en als hij in paniekstand was kwam je niet eens in de beurt ( en dat kon wat zo simpeles als een wasmachine deur zijn). Bij ons was het een gezonde mix van troosten en negeren. Eerst dacht ik dat zijn gedrag nooit meer weggaat en iedere verbetering weed ik eraan dat hij naar ons oudje toe trok... maar niets is minder waar. Hij moet alleen een vaste "baas" en rust en vertrouwen hebben. Na nu anderhalf jaar heb ik een heerlijke hond,redelijk rustig en geen paniek meer. Hij loopt los en is zelfs ondertussen zo dapper dat hij mij laatst tegen een dronkenlap wilde verdedigen :-)
Ik kan je nog n hele rij tips geven... alleen nu ff visite. Aös je wilt,stuur mij gerust n pb :-)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:37

Zoolgangster schreef:
amyyy55 schreef:

Blijkbaar mist deze hond tóch dominant leiderschap, als het onzekere gedrag met het wegvallen van de dominante hond begon.
:)*

Dat is dan ook de reden dat wij haar in huis nemen! :+
ik geloof best dat haar man ook dominant ia, maar die is alweer een paar weken op zee.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:39

tess_84 schreef:
Je kan toch vertrouwen uitstralen en troosten tegelijk? Het is niet omdat je troost, dat je zelf onzeker bent, toch? Juist niet, zou ik denken... Uit het troosten en geruststellen blijkt toch, dat jij de situatie wel vertrouwt, anders zou je even angstig in een hoekje kruipen. Bij mijn paarden helpt het toch echt wel als ik ze geruststellend toespreek én tegelijk vol vertrouwen verder stap. Imo echt niks mis mee...
Ik zou zeggen, lees het artikel even door, daar wordt het nog eens heel duidelijk in uitgelegd.

Dominant leiderschap heeft niets te maken met al dan geen (zelf)vertrouwen!! Een schijnbaar dominante hond kan deze houding aannemen om te voorkomen dat iets/iemand te dicht in de buurt komt, om maar even een voorbeeld te geven.
Leiderschap = zelfvertrouwen, maar daarom moet het nog niet gelinkt worden met streng zijn en corrigeren, straffen...

Ja precies! Ik ben voor haar nooit streng, daar is ze echt te gwvoeligvoor. Er zit ook geen kwaad in, ze mist duidelijk de structuur, veiligheid en zelfvertrouwen. Ik hoop daarom dat dit goedkomt nu ze hier is!
De combinaie van toespreken en vol moed doorgaan is inderdaad wat ik met mijn paard ook doe en dus waarschijnlijk in dit geval ook ga toepassen. Ik neem alle tips mee en ga kijken wat het beste werkt op de lange termijn. :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:42

amyyy55 schreef:

De hond mist de leider in haar leven.....en als je positief kan trainen, zoals al is gezegd door anneliesdj.

Dan komt t wel goed met zon hond.

de hond is vaak weerspiegeling van de baas, en honden met problemen komt toch vaak 90% door de baas. Een natuurlijk leider zijn we niet allemaal.

Mijn hond een scherpe dobermann met weinig vertrouwen in mensen, was na 2 jaar een stabiele rustige hond, waar mensen van zeiden das geen dobermann, die zijn altijd zenuwachtig....maar elke dag goede geleiding, resulteerde in een hond op hele druk plein activiteiten met mensen dat ie gewoon aan mn voeten lag te slapen, maar als er iemand was die mij wat wou doen, dan was ie er als de kippen bij!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:45

Percy schreef:
Dat lijkt me dan alleen maar goed. Dan kan ze op jou vertrouwen. Lastig hoor, heb zelf een Groenendaeler gehad en het zijn toch wat angstige en onzekere honden.

Ja zit zeker ook wel een beetke in het ras! Desondanks zijn het toffe honden.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:48

Succes!

IK heb zelf ook een onzekere en angstige hond, mijn eerste hond en helaas een paar keer (voor hem) verkeerd advies opgevolgd, waar ik nu (na ruim 2 jaar) nog steeds mee bezig ben dit weg te krijgen... Maar ik heb geduld en hij gaat echt wel vooruit en is m'n mattie en dikke knuffelkont, dus wie weet heb ik het kunnen herstellen voordat ie grijs en bejaard is :P
Maar zonder dollen, ik heb een harde les geleerd en leer nu nog steeds heel veel, o.a. door dit soort topic, dus: succes, en bedankt! :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:49

Van die mevrouw heb ik al eens eerder iets gelegen en haar manier staat mij totaal niet aan.

Natuurlijk kan je wel eens een bemoedigend woordje spreken maar als je daarin overdrijft schaadt je juist het vertrouwen. Heb alle vertrouwen in ts maar kijk maar eens op straat of bij de paarden. Vaak zijn de baasjes/ruiters bang dat hond/paard ergens van schrikt en beginnen die al "rustig maar, het is goed, niets aan de hand" te zeggen voordat hond/paard zich er nog maar van bewust was dat er iets "engs" aan kwam. Gevolg is dat hond/paard juist alert wordt en een schrikreactie vertoont.

Zeker bij het mennen werk je veel met stem en als ik dan al braaf, rustig maar ga zeggen omdat ik een tractor aan zie komen dan maak ik het juist gevaarlijk. Zeg je niets en blijf je gewoon doorrijden dan zal het paard veel minder snel die schrikreactie vertonen want baas besteed er geen aandacht aan dus zal het wel goed zijn.

Staat een paard ergens stokstijf voor stil en durft er niet meer langs dan kan een bemoedigend woordje wonderen doen.

Mijn Spanjaard (hond) vond ook van alles en nog wat eng. Daar ben ik veel mee gaan lopen en vooral er geen aandacht aan besteed. Ging hij vol in de ankers dan zei ik wel iets om hem moed in te spreken maar nooit of te nimmer troostend want dat werkt bevestigend en dat moet je niet willen.

Het zijn inderdaad fantastische honden maar ze zijn op uiterlijk gefokt, niet op karakter en daardoor hebben ze deze eigenschappen er helaas ingefokt.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:59

Deze hond is 'gelukkig' alleen bang voor mens en dier, dus dat scheelt al een hoop. Is vooral een kwestie van goede timing, ik wil niet zeggen 'oh nee rustig maar, kalm' als ik op een paar meter afstand iemand aan zie komen, maar als ik aan haar lichaamstaal zie dat ze denkt ojee ik weet het niet meer, dan wil ik haar graag ondersteunen. Maar natuurlijk maakt iedereen fouten! Ik ga mn best doen het goed te combineren. :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:08

Deze hond heeft dus duidelijk altijd gesteund op haar dappere maatje. Mijn Groenendaeler ging met mijn kruising dwergpincher het hele dorp door, gezellig samen op stap :+

Andere hondje heeft Groenendaeler ruimschoots overleefd maar zonder hem was hij vast ook minder dapper geweest.

Is het geen optie dat ze een andere match vinden voor deze hond? Bedoel dan een andere hond, geen andere baas. Ik zou deze hond sowieso nooit of te nimmer met jonge kinderen vertrouwen. Dan liever even apart of alleen onder goed toezicht en zorgen dat de kindjes niet naar de hond gaan. Mijn Groenendaeler was overigens de beste bewaker van mijn baby die er bestond, daar hoefde geen vreemde in de buurt te komen en hij ving zelfs wespen bij haar weg <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:14

Weet je zeker dat het idee van niet 'streng / dominant zijn want hij is gevoelig' wel klopt?

Dat lijkt mij al niet de juiste instelling om mee te beginnen. Wat ik merk (en ik heb ook héél gevoelige honden) is dat je gewoon niet te veel moet nadenken maar gewoon doen, de honden moeten luisteren, klaar.

Dat heeft niets met harde praktijken te maken maar gewoon met natuurlijk gezag. Verder zou ik zoals eerder genoemd veel buiten komen, zowel fysiek als mentaal zal hij beter in balans zijn dan!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:15

Hele andere zijstraat : ken je de fokker?
Bij heeft het ff geduurd om de fokker te vinden maar ze was ook super behulpzaam (zij was m toen al meer dan n jaar uit het ook verloren ) en kwam zelfs n keer langs met haar roedel. Daar was ook zijn moeder bij. Had ik toen in eens 8 in de wei rennen en springen. En toen kwam er ook uit dat Léon bij zijn eerste eigenaar met zijn 2en was en opeens werd zijn maatje verkocht. Hierna begon dus zijn odyssee en werd zijn angst van kwaad tot erger.
Wat trouwens bij ons ook geholpen heeft: hij heeft vanaf dag 1 een andere naam gekregen. En ook maar goed zo want als iemand zijn originele naam noemt zie je hem letterlijk kleiner worden...

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:01

Nog wat: lees net nog eens de opening :wat bedoel je ermee dat ze "tijdelijk " niet meer welkom is?
Ga je haar houden of moet ze naar een tijdje terug? Want dan kun je zeker van zijn dat ze weer in het oude thuis in het zelfde patroon vervalt mits er zich daar in de situatie niet drastisch wat veranderd. Dus denk er heel goed over naar. Belgische herders en in het bijzonder Tervuerense zijn extreem sensibel en als "Wanderpokal " (sorry,weet even het Nederlandse woord niet) absoluut ongeschikt. Dus het zou best kunnen dat ze bij jou vertrouwen en zekerheid krijgt en zodra weer terug in haar oude omgeving weer "knetter" wordt.
Ik had voor geen meter verstand van Tervuerense ( daarvoor Bordercolli en mixen) en heb mij dus moeten verdiepen in het ras en ook wat ervan geworden is...
Op fb is een groep " Het Belgische Herder Forum" Van een aantal leden daar heb ik ook waardevolle tips gekregen.
Maar nogmaals :begin er alleen aan als je die Dame ook houdt... alles andere zal haar nog meer veronzekeren. .. succes in ierder geval

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 21:11

Als ze weer terug gaat dan zijn de omstandigheden daar ook weer anders, ze is inmiddels hier en heeft zelfs wat gegeten en ligt nu lekker naast me op de bank haha :)