Wat te doen met dikke (obees) kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__YSB__

Wat te doen met dikke (obees) kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 18:11

Mijn zus en ik huren samen een woning.
Ik heb mijn hond vanaf dag 1 hier. Mijn hond is gewend aan katten, konijnen, vogels, eigenlijk aan alles wat rond hobbelt.
Mijn zus heeft haar kat opgehaald die ze bij iemand thuis had, omdat deze ongezond dik is. En dan bedoel ik echt heel erg dik.(3 kilo te zwaar als ik het zo zie)
De kat gaat over van goedkoop granenvoer naar Orijen vis. We gaan tevens proberen om de kat op een zo goed mogelijke manier te laten afslanken. Dit door spelletjes te doen en door hem zo goed mogelijk te begeleiden in zijn afslanken.
Nu zitten we met het volgende, hoe introduceren we de hond en de kat op een zo vriendelijke manier.
De hond ligt niet meer op haar eigen plaats, die heb ik een einde verder op in de kamer gelegd, zodat de kat niet direct de hond ziet als hij uit de slaapkamer komt lopen.
De kat zit eigenlijk redelijk rustig in de slaapkamer, hij heeft zich wel verstopt. Maar komt gewoon gezellig bij je als je in de slaapkamer komt.
De kat kan op eigen initiatief naar de kamer.
Hij bromt wel als hij de hond ziet, maar de hond geeft geen sjoege op de kat. Dus van de hond zijn kant voorzie ik geen probleem.
Laatst bijgewerkt door __YSB__ op 17-09-15 18:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:17

Gewoon op zn beloop laten, zou ik doen.
Wij hebben zelf 2 katten en mijn ouders 2 honden. Die komen hier wel eens, ook om op te passen.
Onze stabij is eentje die graag achter katten aanrent al ze rennen.
De eerste keer hebben we de stabij even aangelijnd gehouden totdat de katten een veilig heenkomen hadden gezocht (op een kast) en daarna gewoon gelaten.

De eerste 3 keer dat onze stabij een middag langskwam was het stress en mopperen voor beide kanten.
Het is wel eens tot een blazen of grom gekomen, en misschien ooit nog wel eens tot een pets als onze honden te dicht bij komen. En dus? ook niet erg, kat geeft gewoon zijn/haar grens aan en dat mag.
Nu laten ze elkaar redelijk met rust, ookal houd onze kater de hond wel goed in de gaten.
De katten durven gewoon over de vloer te lopen en de honden kijken geinteresseerd toe.

Geef de kat de mogelijkheid om ergens op te klimmen (of zet hem op een kast als je de hond binnenlaat de eerst keren) en dan komt het meestal vanzelf goed. Kwestie van wennen.

Anniek22

Re: Wat te doen met dikke (obees) kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:21

veel spelletjes zou ik zeggen... en veel traplopen

jorretje

Re: Wat te doen met dikke (obees) kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:27

Zorgen dat er iets is waar de kat 'op' kan, krabpaal / plankje aan de muur schroeven / hoge plaatsen zijn woest aantrekkelijk! Katten bekijken dingen graag van boven, voelen zich dan veilig. Dan kan ie 'ontsnappen ' aan de hond (ook al doet die niks). Eerst even de kat laten zien dát ie erop kan / mag en dan lekker met rust laten.
Flink klimmen is natuurlijk ook mee genomen voor het afslanken!

tip voor t spelen: een laser lampje, te koop bij de dierenspeciaal zaak.