Ervaringen muizen/hamsters?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tortilla

Ervaringen muizen/hamsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 10:04

Ik ben voor mezelf opzoek naar een klein huisdier voor op mijn kamer, om naar te kijken en liefst ook om te knuffelen, etc.

Nu ben ik me aan het inlezen over muisjes en hamsters, dieren die mij geschikt lijken. (Muizen zouden er natuurlijk twee worden, het zijn immers gezelschapsdieren)
Ik hoopte dat mensen mij wat kunnen vertellen over hun eigen ervaringen met deze dieren. Er zijn nogal wat vooroordelen en ik ben benieuwd wat daar van waar is, of dat het te voorkomen is. (hamsters zijn chagerijnig en niet te hanteren, muizen stinken, etc)

Alvast bedankt!

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:46

Leuk dat je over de aanschaf van nieuwe huisdiertjes denkt!

Ik zelf geen ervaring met muizen, alles wat ik weet heb ik gelezen of gehoord van mensen die wel muizen hebben.
Het zijn inderdaad groepsdiertjes, volgens mij wordt een groepje van minstens drie aangeraden, als er dan eentje doodgaat is de ander niet meteen alleen. Ze staan bekend om hun zwakke gezondheid. Ik heb al diverse keren gelezen dat de muis van de een op de andere dag ziek was of zelfs gestorven. Dus dat is iets om rekening mee te houden, ze worden niet heel oud. Verder hoor ik dat ze wel wat meer stinken dan hamsters, vooral mannen. Vrouwen worden vaker als huisdier gehouden.

Met hamsters heb ik wel wat (beperkte) ervaring. Ik heb zelf een russische dwerghamster van bijna 2 jaar en ik vind het hele leuke beestjes. Ik raad zeker aan om er eentje van een fokker te halen zodat ze goed tam zijn. De mijne komt uit de dierenwinkel, daarbij duurde het iets langer tot hij tam was. Verder is hij overdag regelmatig wakker en als hij zin heeft wil hij best wel even uit zijn kooi en lekker rondlopen in de ren/badkamer/waar dan ook. Hamsters worden ook niet oud, maar hebben naar mijn weten minder gezondheidsproblemen. Mijn rusje heeft nu hij wat ouder wordt een bult gekregen tussen zijn voorpootjes, maar verder is hij kerngezond. Veel info over hamsters is te vinden op het hamsterforum, weet niet of je daar al hebt gekeken? Is nog redelijk actief. Of als je vragen hebt kun je die natuurlijk ook hier stellen.

Tortilla

Re: Ervaringen muizen/hamsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 11:00

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga zeker eens kijken op het hamsterforum.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:13

Muizen kan je het best per 3 houden. Ik vind ze zelf veel leuker dan hamsters (heb beide gehad), ze zijn namelijk vaker wakker, liever, slimmer en in mijn ervaring ook wat tammer.
Ik heb mijn muizen ook op mijn studentenkamer, super gezellig, maar ze stinken al wel snel. Die stank is goed te beperken door je kamer goed te ventileren (maar niet je muizen op de tocht zetten natuurlijk) en minimaal 1 keer per week het hok goed schoon te maken. Gebruik hierbij het liefst alleen water als dat mogelijk is, want de meeste schoonmaakmiddelen zijn natuurlijk schadelijk voor muizen, en de muizen gaan extra stinken omdat ze de geur van de schoonmaakmiddelen willen maskeren.
Ik zou voor een ruime dunabak/aquarium/terrarium (wel met extra ventilatiestroken) gaan en niet voor een traliekooi. Tralieknagende hamsters of muizen zijn namelijk erg slecht voor je nachtrust.

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 11:15

Duidelijk, dankjewel! Wat voor afmetingen had jouw bak voor 3 muizen?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:22

55x39x27 cm (mini duna), maar ik vind dat eigenlijk net te klein voor 3 muizen (al is het volgens het muizenforum geschikt voor 3 muizen). Nu heb ik twee muizen in die bak, dat past prima. Ik wil ze verhuizen naar mijn grotere duna van 80 cm, maar de tralie-afstand van het dak is te groot, daar moet ik nog even iets op vinden.

Edit: op het muizenforum (moet je even googlen, want de site is verplaatst) staat ook veel info :)

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 11:33

Heel erg bedankt!
Ik heb al gezocht naar een muizenforum, maar kon niets vinden dat (naar mijn idee) actief is, maar als de site net is verplaatst klopt dat natuurlijk. Ik ga eens kijken!

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:50

Oh ik hoor altijd dat muizen juist meer kijkdiertjes zijn en niet zo knuffelig. Maar dat verschilt dan waarschijnlijk ook weer per muis.

Er zijn trouwens 5 soorten hamsters die je als huisdier kunt houden. De russische dwerghamster(leeft solitair of alleen man-vrouw koppels), de syrische hamster(solitair), de campbelli dwerghamster(solitair of groepjes), de roborovski dwerghamster(solitair of groepjes) en de chinese dwerghamster (solitair). Bij de sociale soorten bestaat echter altijd het risico dat het fout gaat.

Trouwens, qua verzorging zijn hamsters vrij makkelijk.
Ik verschoon het chinchilla zand ongeveer de 10 dagen, en de hele kooi eens per 2-3 maanden. Hamsters zijn best netjes namelijk, de meeste zijn zindelijk.
En ze stinken niet zo als muizen. Maar zoals gezegd, als je ze op tijd schoonmaakt is de geur te beperken.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:54

Ik heb zelf Russische dwerghamsters en Campbelli dwerghamsters. Ik ben zo gek op ze, onwijs leuke dieren zijn het.

Voel je vrij om vragen in te stellen in het hamster topic!

[HK] Bokkers met hamsters? #2

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:57

Zijn ratjes niet wat voor je?
Dat zijn wel knuffelkontjes.
Ook in groepen houden en je moet wel ruimte hebben voor een ruime kooi.

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 12:27

Ratjes heb ik ook zeker naar gekeken, maar ik kan zo'n grote kooi helaas niet kwijt op mijn kamer.

Als ik het zo hoor ga ik toch naar de hamster neigen. Allemaal bedankt voor de informatie al vast, ik zal straks eens in het hamstertopic gaan lezen!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:41

Uit welke regio kom je? Je kan je hamstertje het beste bij een fokker halen. Die hebben altijd veel tips ook!

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 12:49

Ik woon in Hilversum, hoorde van een vriendin al dat er een fokker in Loosdrecht zit. Heeft iemand misschien ervaring met deze fokker?

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:00

Heb je een naam van de fokker of hamstery? Loosdrecht zegt mij niks namelijk, ik ken de fokkers van (hamstery)naam.

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 16:19

Dit is Hamstery Mardy's

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:29

Ik heb zelf een syrische hamster gehad op mijn studentenkamer. :)

Hij was echt heel lief en heeft mij nog nooit gebeten. Hij kwam bij een goede hamstery vandaan en was veel in handen al geweest voor ik hem kreeg. Heel belangrijk! Want ik ken zat (dierenwinkel) hamsters die wel chagerijnig zijn haha. Zorg voor een ruime kooi want voor een syrtje heb je een loopwiel van minstens 30cm doorsnede nodig. Verder was hij hartstikke zindelijk en plaste op zijn toiletje/bakje gevuld met chinchilla zand. Kan je er zo uitscheppen. Geen vieze geurtjes en je hoeft de kooi dan ook minder snel te verschonen.

Verder was hij niet heel erg knuffelig, al zag hij er wel knuffelig uit haha. Maar lekker rondlopen/racen op mijn bureau vond hij wel leuk.

Enige nadeel vond ik alleen het lawaai in de nacht. Ook met een stil loopwiel. Soms ging hij zijn wangzakken legen in het loopwiel en vervolgens rennen. Dan schrik je je de pleures van het geluid haha. Maar meestal viel het wel mee.

Leuk diertje vond ik en de geur van muizen en ratten is velen malen sterker. Daarom koos ik voor een hamster.

Succes met je keuze!

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:07

Hamstery Mardy's heb ik wel eens van gehoord. Volgens mij is dat best een goede hamstery.