Poes overnemen van kennis, wat heb ik nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

Poes overnemen van kennis, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 07:30

Hoogstwaarschijnlijk ga ik de poes overnemen van een kennis, het gaat niet goed samen met de andere kat en hond in huis.

Ze is 1 jaar, moet nog gesteriliseerd worden maar heeft net een nestje gehad (kittens verhuizen deze week, zijn nu 8 week), dus hoe lang moet ik wachten tot ik naar de dierenarts ga?
Mijn vriend wil geen kat die alleen binnen zit, dus hoe lang moet ik haar binnen houden tot ze 'veilig' naar buiten kan en ons als 'thuis' ziet?
Mijn buren hebben aan beide kanten ook een poes, deze liggen vrijwel altijd bij ons in de tuin te pitten, zullen zij een bedreiging vormen voor de nieuwe poes?

Wat heb ik verder allemaal nodig?
- Voerbakjes (ik ga hetzelfde voer geven als mijn kennis, dat scheelt verandering en overgang van voer dus dat moet ik zelf nog informeren)
- Kattenbak + grid
- Krabpaal; wij zijn van plan deze op een overzichtelijke plek in de kamer te zetten, zodat ze overzicht kan houden. Had ergens gehoord dat katten graag overzicht hebben.
- Speeltjes
- Mandje

Ik ga ervan uit dat ze ingeënt is, zo niet dan zal ik dat nog laten doen uiteraard.

Vergeet ik verder nog dingen om rekening mee te houden?

PBA_

Re: Poes overnemen van kennis, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:35

als ze niet gechipped is dat nog laten doen en registreren. indien wel gechipped dan de registratie omzetten naar jouw adres. binnen houden wordt gezegd gemiddeld 6 weken maar verschild enorm qua kat. in het begin oefenen dat ze even buiten komt en telkens weer terug laat komen. dat kan je uitbouwen. poezen zijn leuk.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:38

Wat leuk dat je de kat een fijn plekje wilt gaan bieden!

Ik zou als ik jou was wachten met naar buiten laten gaan totdat ze gesteriliseerd is, anders is ze zo weer drachtig. Heb je al een dierenarts uitgekozen? Je kunt even naar de praktijk bellen om te vragen hoe lang je moet wachten met steriliseren.

Wat ik nog mis in je lijstje is ontvlooi- en ontwormmiddelen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:42

Steriliseren kan meteen als de kitten eraf zijn.

Komt ze nu nog buiten? Anders heb je namelijk kans dat ze als ze een kleine sloerie is al weer zwanger is -O-

Naar buiten hou 5 a 6 weken aan klimt ze echt tegen de muren kunnen ze soms al veel eerder naar buiten. Maar ik heb zelf alleen ervaring met katten vanaf kittens en mijn volwassen herplaatser is een echte binnen kat die durft amper naar buiten :+

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 07:58

Volgens mij komt ze niet buiten nu, maar durf ik niet te zeggen, zal eens vragen. _O-
Zul je zien zit ik alsnog met een nestje wat ik niet wil :Y)

Ontworm-ontvlooimiddelen is een goede, kwam niet eens bij me op :') Terwijl paard volgende week mestonderzoek heeft haha.
Ik heb nog geen dierenarts gekozen, denk dat ik dezelfde als de buren neem. Woon zelf nog maar net 2 maand hier dus ben hier ook niet bekend haha. Zal de buurvrouw vandaag of morgen even vragen.

Edit; poes komt wel buiten, maar blijft dicht bij huis, voor zover ze weet is er geen kater in de buurt geweest, maarja you never know _O-
Chip is onbekend, ze is wel geent, net ontwormd en ontvlooid.
Dus zal er sowieso mee langs de dierenarts om op naam te zetten en/of chippen.
Zal haar eerst een weekje of 2 laten wennen en dan steriliseren. Voordat ze me gelijk als boeman ziet _O-

Wat is verstandig qua voer om te geven? Ze krijgt nu nog kittenbrok omdat ze nog maar 1 is, maar ze zegt dat seniorbrok ook wel kan omdat ze nog flink moet groeien..
Heb hier dus echt geen verstand van he, altijd honden gehad _O-
Laatst bijgewerkt door nontie op 15-09-15 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:19

Inderdaad zo snel mogelijk steriliseren :j Voor het wennen aan een huis voor het naar buiten gaan hou ik zelf altijd 2 maanden aan. Better safe than sorry

En kijk voor het ontvlooien dat je ook echt goede middelen gebruikt, frontline/beaphar e.d. werkt niet goed meer ivm resistentie. Hier gebruik ik de seresto halsbandjes, maar advantage is ook een goed product

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 08:42

Liselot schreef:
Inderdaad zo snel mogelijk steriliseren :j Voor het wennen aan een huis voor het naar buiten gaan hou ik zelf altijd 2 maanden aan. Better safe than sorry

En kijk voor het ontvlooien dat je ook echt goede middelen gebruikt, frontline/beaphar e.d. werkt niet goed meer ivm resistentie. Hier gebruik ik de seresto halsbandjes, maar advantage is ook een goed product

Die seresto bandjes zijn gewoon bij de pets place of dierenspeciaalzaak te halen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:44

Durf ik zo niet te zeggen, ik bestel ze altijd via medpets.nl

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:52

De kat bij mam ging na de verhuizing met mijn ouders na 2 weken alweer naar buiten. Maar die ging dan ook langs de muren omhoog.. Ik zelf zou 6 weken aanhouden en hoe langer hoe beter.

Als ze nog niet gechipt is zou ik dit tegelijk met de sterelisatie doen, vind die grote naald altijd zo zielig :o

*edit: ontwormen en ontvlooien doe ik met stronghold. Dan heb je 2 in 1. Verkrijgbaar bij de dierenarts.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:00

nontie schreef:
Dus zal er sowieso mee langs de dierenarts om op naam te zetten en/of chippen.
Zal haar eerst een weekje of 2 laten wennen en dan steriliseren. Voordat ze me gelijk als boeman ziet _O-

Wat is verstandig qua voer om te geven? Ze krijgt nu nog kittenbrok omdat ze nog maar 1 is, maar ze zegt dat seniorbrok ook wel kan omdat ze nog flink moet groeien..

Wij hebben ook sinds kort een kitten (van toen 10 weken). We zijn er na een week mee naar de dierenarts geweest om idd eerst thuis even te laten wennen.
Van tevoren was ik al wel bij de dierenarts geweest om te informeren wat handig en verstandig was en toen heb ik al een informatieboekje over katten/kittens meegekregen. Erg handig!
Ook kun je daar informeren naar welke voeding. Wij hebben eerst een zakje van de (toen) huidige voeding gekocht elders en erna overgestapt op Royal Canin (vanwege leuke aanbieding - halve prijs, met voerton!- bij dierenarts :-) ).

De onze wil dolgraag naar buiten, maar dat kan nog niet helaas, omdat ze nog niet gesteriliseerd is... Ja, aan de riem/lange looplijn. Ze moet echter haar energie wel kwijt (anders heeft ze veel te veel energie in huis).

Als ik jou was zou ik gewoon even binnenwandelen bij de dierenarts. Kun je gelijk even kennismaken met de assistentes achter de balie en kijken waar je moet zijn als je met de poes er naar toe gaat. Het 'administratieve' deel kun je bij wijze van spreken al doen (afspraak maken, naam poes doorgeven en jouw gegevens uiteraard).

Edit: Wij hebben haar gelijk bij de eerste enting (12 weken) ook laten chippen.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:47

nontie schreef:
Liselot schreef:

Die seresto bandjes zijn gewoon bij de pets place of dierenspeciaalzaak te halen?

Ja, je kunt ze gewoon bij dierenspeciaalzaak halen. Pets place heeft ze in ieder geval!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 14:53

Waarschijnlijk halen we poeslief al zaterdag op, anders komt ze volgende woensdag :)
Ik zal gaandeweg nog wel veel vragen hebben, maar gelukkig kan ik altijd bij de buren of op bokt terecht _O-

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:57

Geen dierenwinkel ontvlooingsspul of ontwormingsspul gebruiken, zou ik als advies willen meegeven. Vaak is het ongeteste troep en ook komt het voor dat het spul al 3 jaar over datum is en in een nieuw doosje weer mooi de winkel ingaat.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:02

nontie schreef:

De naam van de brokken zegt het al senior is voor oudere katten die juist minder nodig hebben. Kitten is voor jonge katten (of soms ook voor katten die aan moeten komen) die nog moeten groeien (of drachtige katten).

Ik heb altijd geleerd dat je vanaf 1 jaar gewone brokjes kan geven, maar dat je vooral naar de kat moet kijken omdat ze zo jong een nestje heeft gehad zou ik nog ff kittenbrokjes geven. Let er wel op dat je een goed merk neemt algemeen zijn de brokjes uit de supermarkt niet zo goed. Prijs zegt ook niet alles. Kijk naar de ingrediënten dat er bijna of geen granen en zo inzitten daar doet een kat niks mee. Is alleen maar buikvulling. Wat er als eerste in de lijst staat zit er ook het meeste in en dat moet vlees zijn.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:04

Ik zou het idd ook gewoon bij de dierenarts kopen!

Wel leuk ts!
Heb je een foto van de poes?

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:06

Nachtlampje schreef:
Geen dierenwinkel ontvlooingsspul of ontwormingsspul gebruiken, zou ik als advies willen meegeven. Vaak is het ongeteste troep en ook komt het voor dat het spul al 3 jaar over datum is en in een nieuw doosje weer mooi de winkel ingaat.

Dit is onzin. Misschien gebeurd het bij jullie, maar de winkels waar ik gewerkt heb is dat niet zo.

En las ook nog ergens dat er resistentie is tegen vlooien middel, maar dat is ook niet zo. Dat hebben de dierenartsen de wereld geholpen zodat mensen bij hun kopen en hun er aan verdienen.

Bij wormen middelen moet je daar wel op letten. Daar moet je regelmatig een ander middel (werkzame stof) gebruiken om het te voorkomen.

De seresto banden zijn wel goed heb ik begrepen van meerdere mensen en zijn idd bij pets place te koop.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:08

Poes is binnen, huis verkend, kattenbak getest en al brokjes gegeten.

Ze heeft alleen geen 'paspoort' waar dus haar inenting in staat. Of hebben ze dat niet voor katten?
Ik ga maandag de dierenarts bellen en wil dan vrijdag met haar heen, dan kan ze een weekje wennen thuis. Lijkt me wel prettig voor haar.

Ze is nog aardig klein/dunnetjes naar mijn idee. Ze is dan ook nog maar 1 jaar en misschien ook wel klein gebouwd. Maar kan het nestje ervoor gezorgd hebben dat ze een achterstand heeft in de groei?

Ze heeft nu een vlooienbandje om van de action. Moest haar onverhoopt vandaag al ophalen dus snel alles gepakt uit het schap wat ik nodig had. Rijd morgen even bij de Welkoop langs.
Laatst bijgewerkt door nontie op 18-09-15 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:09

Lekker dutten op de bank.

Afbeelding

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:15

mijn katten hebben geen paspoort maar een entingsboekje waar ook het chipnummer in staat en alle entingen.

Wat een schatje.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:40

Ik zou qua buiten een tuigje aanschaffen en dan buiten vastzetten aan een lijn/touw zodat ze beetkr aan de omgeving kan wennen.
Wel goed in de gaten houden/bij blijven omdat ze gemakkelijk ergens achter kunnen blijven haken en eventueel kans op verhanging. Maar het is een goede manier om hun thuis te laten onthouden. :j

Edit: onze kat heeft wel een dierenpaspoort, gewoon bij de DA gekregen en daar staan de entingen ook in.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 07:35

Oke dan ga ik denk ik toch maar een tuigje aanschaffen. Niet dat ik bang ben dat ze ver weg zal gaan, in huis loopt ze overal achter me aan.

Maandag bel ik de dierenarts en wil dan voor vrijdag een afspraak maken of anders de vrijdag erop.

Entigsboekje heeft ze niet dus zal haar dan wel helemaal opnieuw moeten laten enten.