Mensen met te dikke labradors?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Mensen met te dikke labradors?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 20:17

Hallo!

Vanaf vandaag heb ik de moed gevonden om te gaan werken aan het (grote) overgewicht van mijn chocolate labrador. Ze is 6 jaar, en eigenlijk al haar hele leven te dik. Ze heeft al verschillende voedingen gehad, loopt altijd buiten in de tuin of in de weides, en krijgt eigenlijk niet zo veel van tafel, misschien heel soms eens als er iets over is van op de bbq. Toch heeft ze erg veel overgewicht, waar ze soms toch last van heeft.
DUS heb ik me deze week goeie dieetvoeding aangeschaft en een julius k9-tuig om te wandelen :D .

Wie heeft er nog zo'n dikke labrador en wil gezellig mee praten om elkaar wat te motiveren :+ ?

kohtje

Re: Mensen met te dikke labradors?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:26

Dieetvoeding is vaak nog geen eens nodig. Gewoon minder voeren en meer laten bewegen.
Evt ook nog de voerbeurt in tweeën delen zodat die twee keer eten heeft.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 20:30

We hebben al geprobeerd met minder voeren, tot echt heel weinig. Had eigenlijk heel weinig effect. Dus nu nog meer bewegen en light-korrels van erg goed merk. Hij krijgt in de ochtend en in de avond eten.
Moet wel zeggen dat z'n beide ouders ook aan de dikke kant waren, denk dat het ook ergens wel iets erfelijks is...

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:34

net als bij onze voeding, betekent light niet dat het beter voor de lijn is.
Kijk eens naar wat er in de brok zit. En verder geen tussendoortjes, weeg af wat ze die dag mag eten, verdeel dat over de maaltijden en hou wat over als snackjes. Meten is weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:42

Dan voer je alsnog teveel. Mijn labje krijgt 's ochtends een bekertje cavom en 's avonds bekertje cavom.

Voor de rest krijg hij weinig tussendoortjes. Af en toe eens een rauw eitje of plakje brood.

Zal morgen eens meten hoeveel hij precies krijgt. Voer namelijk op het oog. Voel ik de ribben teveel. Dan krijgt hij wat meer. Voel ik ribben te weinig. Dan weer minder.

Afbeelding

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:49

Dieetvoeding is typisch iets voor eigenaren :P is voor de honden helemaal niet nodig. Gewoon voeren wat ze nodig heeft voor het gewicht wat ze zou moeten wegen (20-25 kg denk ik bij een lab) en niet meer. Dus ook niet extra koekjes en van tafel.
Veel bewegen is voor elke hond belangrijk. Minstens een uur wandelen op een dag lijkt me wel het minste.

Dus, dieetvoer inruilen voor gewone gezonde voeding, genoeg bewegen en niet teveel eten geven, dan wordt ze vanzelf weer slank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:54

Mijn lab is niet te dik maar zou het wel kunnen worden. Als ik het idee heb dat hij te dik word krijgt hij inderdaad gewoon minder. Maar je kan altijd de ingredienten van t voer eens onder de loep nemen en evt ander voer kiezen.
Ben nou wel benieuwd naar een foto!!

Borisje: gemiddeld 20-25 is wel aan de lage kant hoor. Al helemaal als het een wat grover gefokt type is

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:56

De ene labrador is niet de andere. Onze reu is 38-39KG en zeker niet te zwaar. Er zijn er ook bij die met 30KG al flink overgewicht hebben.

Voeren met je ogen, hond te dik minder voeding en meer bewegen. Wekelijks gaan wegen om te kijken of het effect heeft. Het is er langzaam aangekomen en dus zal het ook langzaam minder moeten worden. Eventueel zou het ook nog een schildklier probleem kunnen zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:57

Noblesse_ schreef:
We hebben al geprobeerd met minder voeren, tot echt heel weinig. Had eigenlijk heel weinig effect. Dus nu nog meer bewegen en light-korrels van erg goed merk. Hij krijgt in de ochtend en in de avond eten.
Moet wel zeggen dat z'n beide ouders ook aan de dikke kant waren, denk dat het ook ergens wel iets erfelijks is...

In principe zijn natuurlijk alle retrievers eigenlijk gefokt om erg veel te zwemmen en vaak in koud water. In koud water zwemmen is natuurlijk een bezigheid die heel veel energie kost en waarbij een klein beetje isolerend vet in je voordeel werkt. Het is niet meer dan logisch dat eigenlijk iedere retriever daardoor gezegend is met een "elastische maag" zoals onze DA het altijd noemde :P .
Onze golden begon na haar castratie ook wat aan te zetten, wij hebben destijds onze DA laten doorrekenen hoeveel brok ze nu eigenlijk nodig had. Dat is dus net iets minder dan de helft van wat op de zak stond voor haar gewicht sinds we dat voeren gaat het eigenlijk prima :j terwijl onze hond wel lekker een broodkapje, een stukje kaas of een likseltje yogurt mee snoept met ons :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:38

Jongens het valt allemaal mee haha, de lab van mijn buurvrouw weegt zeker 45/50 kilo. Is wel een hele grote. Maar hij krijgt niet teveel eten hoor. *kuch* :')
DA krijgt het haar zelfs niet aan het verstand dat het niet kan.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 05:25

Ik blijf bij m'n select gold light korrels. Ik weet hoe weinig ze kreeg van haar normaal voer, met amper een paar brokjes krijgt zij niet binnen wat ze nodig heeft, we hebben er al vaak genoeg over gesproken met de dierenarts, voor jullie denken dat ik dit alleen beslis. Ze weegt zo'n 35 kg maar is wel heeeel erg klein voor een lab, qua bouw en kleur is ze ook niet helemaal zoals het zijn moet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 05:35

Ik heb een Beagle en die is ook jaren te zwaar geweest. Hij krijgt nu graanvrij voer ( orijen) en is keurig op gewicht. Als hij te weinig krijgt en een beetje hongerig is dan wordt hij een heel naar mannetje die zelf de koelkast open maakt.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:00

Wat ook helpt is een gedeelte van het voer weglaten, en dat bij te voeren met verse (!!) gekookte specie boontjes! Vult heel goed (geen honger meer) maar wel hartstikke gezond! :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:41

MarlindeRooz schreef:
Jongens het valt allemaal mee haha, de lab van mijn buurvrouw weegt zeker 45/50 kilo. Is wel een hele grote. Maar hij krijgt niet teveel eten hoor. *kuch* :')
DA krijgt het haar zelfs niet aan het verstand dat het niet kan.

Wij kregen in het asiel een tweetal labradors binnen, allebei moddervet. De een woog 40 kilo, de ander 70. Vraag me nog steeds af hoe je het voor elkaar krijgt om je hond zoveel eten te geven dat hij 70 kilo gaat wegen.
Gelukkig is ze gisteren geplaatst en woog ze toen 55 kilo! (Nog een lange weg te gaan)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:46

Noblesse_ schreef:
Ik blijf bij m'n select gold light korrels. Ik weet hoe weinig ze kreeg van haar normaal voer, met amper een paar brokjes krijgt zij niet binnen wat ze nodig heeft, we hebben er al vaak genoeg over gesproken met de dierenarts, voor jullie denken dat ik dit alleen beslis. Ze weegt zo'n 35 kg maar is wel heeeel erg klein voor een lab, qua bouw en kleur is ze ook niet helemaal zoals het zijn moet.

Tja, dat is dan maar zo. Je kan ook een keer per dag voeren, dan lijkt het meer. Mijn eerste bouvier kreeg maar 2 handjes brokjes op een dag, anders werd ze ook te dik. En dat is niet zielig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:49

Ik vind het wel verstandig dat je light korrels bent gaan voeren. Als je minder dan 75% van de aanbevolen hoeveelheid voor het ideaalgewicht van de hond voert, is de kans behoorlijk dat je hond te weinig voedingsstoffen binnen krijgt (vitaminen, mineralen en essentiële eiwitten).

Maar er zijn dus wel een aantal punten die belangrijk zijn.
- Hoeveel hoort je hond te wegen? Want dat is het gewicht dat je moet pakken voor het voedingsadvies. Als hij 35kg weegt maar 25kg hoort te wegen, dan pak je de voedingstabel voor 25kg, kijk je bij gewichtsreductie en zie je dat ze 280g brokjes moet krijgen. Bij de gewone aanbevelen is dit 320g, dus dan zou je eventueel nog kunnen zakken tot 240g light-brok (=75% van 320g).
- Hoeveel is ze nu gewend te bewegen? Want opeens flink gaan wandelen kan voor blessures zorgen, rustig opbouwen is ook bij honden de methode.
- Weeg haar eten iedere keer. Dus standaard een weegschaal naast de voeremmer. Mijn ervaring is dat mensen in de loop van de tijd de neiging hebben steeds iets meer te geven en dat ze met het schatten van het gewicht al snel de mist in gaan.

Top dat je het gaat oppakken. Hier geen te dikke labradors, wel een wat mollige en een wat magere middenslag poedel (2 zusjes), waarbij de ene 100g brok krijgt en de ander 150g. Ze schelen ongeveer 25% in gewicht (incl. resp. over- en ondergewicht, waarbij de kleinste wat mollig is). In mijn geval ligt het deels aan de tussendoortjes en deels aan het feit dat ik bij mijn ouders het gewicht van de brok maar gok. Degene die wat mager is, is een stresskip. Als ze veel stress heeft dan valt ze ook direct wat harder in (extra prikkels = stress in haar geval).

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:10

Hoeveel beweging krijgt je hond?

Dagelijks fietsen, ballen, zwemmen en niet teveel voeren krijg je een mooie gespierde hond van.
Natuurlijk de beweging wel opbouwen en niet ineens 5 km naast de fiets laten draven.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:52

Wat je kan doen is bij de brokken bonen (of ander soorten groenten) geven. Maagvulling, maar ze slaan er niks van op. En ga eens langs de dierenarts, die kunnen je vaak goed helpen om je hond goed op gewicht te krijgen.

Let wel dat je voer van goede kwaliteit is. De goedkope voedingen van de supermarkt is niet altijd hetzelfde qua samenstellingen. Ik zou dus aanraden om eens te kijken naar Obesity voedingen van Royal Canin. Dit moet wel via de DA :)

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:59

Goede tips worden hier al gegeven. Ik zou ook zeker een paar keer per dag flink gaan wandelen/fietsen met de hond. Mijn ouders hebben een retriever die veel te dik is en dat komt (heel logisch) door te veel voer en te weinig beweging. Maar ze vinden het zo zielig om minder te voeren, zucht.. Mijn oude ieniminie malteser loopt minstens 7 km per dag en ziet er top uit. Voor een labrador moet dit zeker meer zijn.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:02

Mijn labrador was ook altijd te dik. Woog over de 35 kilo en weegt nu 30.5. Hij is nu mooi op gewicht en jeetje, het is een hele andere hond geworden. Hij is blij, enthousiast en daagt uit om te spelen. Hij zit zo veel lekkerder in zijn vel dan toen hij te dik was. Ik had hem veel eerder op dieet moeten zetten. Om hem af te laten vallen hebben wij hem heel veel laten zwemmen, in het begin was hij na twee keer de bal halen dood op, nu zwemt hij gerust een uur.

Vroeger (toen hij zo dik was) kreeg hij brokken. Nu krijgt hij vers vlees te eten, KVV van Carnibest. Niet eens de dieet versie want daarvan vond ik dat die snel ging stinken, gewoon de standaard versie. Ik geef hem nu zelfs de wat vettere variant van Carnibest: Actief heet deze. Hij hoort van dit voer 700 gram per dag te krijgen en hij toen hij op dieet was kreeg hij 500 gram. Inmiddels krijgt hij 600 gram. Ik tel hierbij wel zijn kluifjes op, want alles telt! Boontjes en fruit krijgt hij er inmiddels gewoon naast, omdat hij nu doordat hij makkelijker beweegt eerder de neiging heeft om te dun te worden dan te dik. Maar als maagvulling kan je dat in de tijd dat hij op dieet is prima doen. Je kunt hem hiervoor ook winterwortels geven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:06

Op zich is 7km voor een labrador ook voldoende. Hoewel ze prima meer kunnen (eenmaal op conditie). Is het voor je ouders geen optie om een serieuze light-brok samen met sperziebonen te voeren?

http://www.zooplus.nl/shop/merkenwinkel ... ond/314476

Van deze brok mag een hond met een ideaalgewicht van 25kg 360g brok i.p.v. 275g RC medium brok.

Goedkope brokken zijn voor dit soort honden al helemaal geen goed idee, omdat daarin de hoeveelheid voedingsstoffen per kcal vaak veel lager is dan in een goede brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:03

Geloof dat die van mij niet eens 275 gram brok krijgt. Maar weegschaal is kapot. Maar moet vanmiddag toch naar mams toe. Dus weeg het daar even.

Heb een kleine lab. Weegt denk ik rond de 30 kilo.

Wandel er elke dag veel mee. Word mee gefietst en mee getraind. En speelt veel met mechelse herder van mams.

Ik geloof niet zo in lightvoer. Volgens mij alleen maar een stunt voor de eigenaren.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 11:24

Het voer dat ik nu geef is van zeer goede kwaliteit :) , geen goedkope voeding van de supermarkt.
Hij moet gewoon veel meer bewegen... hij loopt altijd hele dagen buiten rond op het erf, maar dat is natuurlijk niet genoeg. Dus vanaf nu elke dag extra beweging :D .
Die tip van die bonen is wel een goede!