Hoe vind ik het perfekte huisdier? (kind)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Hoe vind ik het perfekte huisdier? (kind)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 22:19

Tjah de titel zegt het al.
Mijn zoon van bijna 8 wil graag een huisdier en het zou ook goed voor hem zijn. Maar wat is het perfekte huisdier en hoe kom ik eraan?
Ik vind het erg moeilijk. Konijn, cavia, hamster, muis, hondje?
Het moet zowieso klein zijn en rustig. Een dier wat zich hecht, wat herkenning geeft als het hem zal zien, wat tam is en naar hem toe trekt.
Hij vind zelf een hamster leuk maar mijn ervaringen zijn daarmee erg slecht dus dat heeft niet mijn voorkeur. Ik denk eerder aan een cavia of konijn. En dan bij voorkeur van een fokker die ze met zorg grootbrengt zodat het fijne tamme nieuwsgierige dieren zijn.
Maar een hondje zou ook wel een goede keuze zijn denk ik, mits het een wat rustiger geval is.
Ik vind het echt een moeilijke keuze.
Ik weet niet of jullie veel nuttigs toe kunnen voegen, maar ik wilde het gewoon even kwijt. :)

xTammyy

Re: Hoe vind ik het perfekte huisdier? (kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:22

Hou er rekening mee dat een hond een stuk meer werk met zich mee brengt dan een konijn of cavia.
Ik zou denk ik voor een konijn gaat, maar zorg er wel voor dat je je zoontje goed leert wat wel en niet kan met een dier :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:23

Denk eraan dat je konijnen, cavia's en muizen niet alleen kunt houden.
Ik denk dat ratten goede huisdieren kunnen zijn, maar ook die kan je niet alleen houden.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:24

Ik vind konijnen niet geschikt als huisdier voor kinderen :n

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:27

Ik vind zelf een cavia erg leuk,dat piept als hij je ziet ,zijn over het algemeen vriendelijk.Mijn cavia's die ik voor mijn dochter had gekocht heb ik ook bij een fokker gehaald.Tesselaars met pijpekrullen dus ze moesten ook nog eens geborsteld worden.
Het nadeel van een hondje (mijn livelingsdier) is dat het moeilijk te voorspellen is naar wie hij trekt.Hij zal waarschijnlijk wel met je zoontje spelen maar toch trekken naar de gene die hem het meest opvoed.Een hond heeft ook veel meer aandacht en zorg nodig als een cavia,een 8 jarige gaat naar school,waarschijnlijk ook een sportclub en dan nog bij vriendjes spelen dan blijft er voor het exclusieve hondje weinig tijd over.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:27

Ratjes :) als puber en later op mijn studentenkamer gehad en die zijn echt gezellig, leuk tam, nieuwsgierig en kruipen graag bij je.
Konijnen hebben ik ook vind ze super leuk... maar niet snel voor kinderen interactie is stuk minder.
Hondje vind ik echt een huisdier voor het hele gezin... je bent natuurlijk als ouders altijd verantwoordelijk voor alle huisdieren, maar voor een 8-jarige vind ik de verantwoordelijkheid voor hondje teveel.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 13-09-15 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 22:27

Oja dat weet ik dat die allemaal niet alleen kunnen en dat een hond meer werk is. Ik heb met alles ruime ervaring uit mijn eigen jeugd ;)

BrittS, waarom vind je konijnen niet geschikt?

Beatje tijd is echt geen probleem ;)
Mijn zoon is niet van het type wat het 2 weken leuk vind en er dan niet meer naar omkijkt.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:17

Ik zat eerst ook te kijken voor een beestje voor onze dochter. We zijn bij fretten wezen kijken.
Maar omdat mijn dochter die avond kipnuggets had gegeten beet de liefste Fred haar zo in haar lip!
Uiteindelijk zijn het 2 gerbils geworden. Grappige beestjes. Helaas ging haar favoriet al na 2 maanden dood (in haar hand) elke dag zat ze daarmee. Die overbleef is helaas niet erg tam te krijgen.
We hebben er daarna 2 bij gekocht.aar dat werd knokken en weer teruggebracht.

Vroeger heb ik zelf konijnen, cavia's, ratten en muizen gehad. Waarvan ik de ratten toch wel de allerleukste en tamste vind. Alleen het nadeel Ze worden niet oud en gaan bijna allemaal op een nare manier dood. Kanker..

Wij hebben zelf 3 honden en 2 katten (dochters lievelingskat is helaas weg) weggelopen of dood?
Maar dat was echt haar beest.
Vroeger hadden we een pommeranian keeshondje dat was ook echt haar beest. Maar door een stomme fout van mijn moeder had dat beestje zijn voorpootje gebroken. En zijn met pennen weer aan elkaar gezet.
Later brak ze weer dat pootje, dat het goed weer goed was heb ik haar weggegeven.
De kans bij kleine kinderen vond ik te groot.
Dat was echt een super karaktertje, die mis ik nog elke dag.

In jou geval zal ik voor een leuk hondje kiezen. Mits je het zelf natuurlijk ook leuk vind.
Ras? Wij hebben zelf Jack Russel erg druk in het begin.
Maar super leuk voor kinderen, altijd zin om te spelen en lief.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:29

2 ratjes dan. Die zijn echt leuk met kinderen en heel goed tam te krijgen. Zijn makkelijker als een hondje. Ervaring is met een hondje dat jij er als ouder er wel voor opdraait als het dadelijk niet meer zo leuk vind als in het begin ( en zeker dadelijk als puber!)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:35

Ik heb zelf helemaal niets met cavia's en niet veel met konijnen. Ik had vroeger een konijn en die kon je alleen aaien als ze aan het eten was.

Als ik jullie was zou ik voor een hondje gaan. Ik zou dan weer geen jack russel nemen want die kunnen heel erg druk zijn. Ik zou je gewoon laten informeren door verschillende fokkers en honden kenners om te kijken welke hond bij jullie past.

En hebben jullie anders al aan een kat gedacht? Stuk zelfstandiger dan een hond en toch aanhankelijk.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:39

Ratjes!!

Heb er zelf 8 (straks 10) en zijn ontzettend leuk
Mocht je meer informatie willen mag je me altijd pb doen

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:42

Ratten zijn erg leuk, die worden heel tam. Ze worden alleen niet zo oud en de kooi schoonmaken is niet echt een pretje..

De meeste konijnen zijn niet echt knuffelig. Ze moeten eigenlijk met z'n tweeën buiten zitten in een hok met een uitloopren. Je kan ze dan niet zo makkelijk meer pakken.

Cavia's zijn wel grappig, die zitten in ieder geval binnen en piepen heel gezellig, maar of die op schoot willen zitten en knuffelen vraag ik me af.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:42

Er is geen perfect huisdier.
1) elk dier heeft buiten rasgebonden kenmerken ook nog een eigen karakter.
2) je kan alleen een 'perfect' huisdier hebben als de eigenaar een perfecte eigenaar is en het dier in zijn waarde laat en een aan het huisdier gebonden leefomgeving kan bieden.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:51

Ratjes!
Geweldige diertjes, enorm lief en nieuwsgierig.

(Kijk wel of je ze bij een particulier kan kopen, onze ervaring met een dierenwinkelratje was dat ze niet ouder ala een half jaar werd..
Terwijl mijn andere ratjes die we particulier gekocht hadden beide 6 jaar geworden zijn!)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:53

Ik zou ook voor ratjes gaan :) Wel van een goede fokker, niet via een dierenwinkel. Ik heb er 6 gehad en ik ben door niet 1 gebeten, hele zachtaardige beestjes die ook echt aan hun mens hechten :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:53

Ik vind ratten ook erg leuk voor kinderen, kunnen heel tam worden. Als je liever richting cavia/konijn wil zou ik voor de eerste gaan (wel altijd 2 nemen, bij ratten ook)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:03

Ik vind persoonlijk een hondje voor een jongetje van 8 geen goed idee. Je kan niet voorspellen maar wie hij toe trekt en je zoontje kan niet zelf een hondje opvoeden, daarom zal het hondje ook geneigd zijn naar jou toe te trekken, want je zoontje kan niet alle rondjes zelf lopen (zelf als in met een volwassene erbij) want hondje moet ook om 10 uur savonds nog een keertje plassen. Ook is een puppy nou eenmaal druk en duurt het wel even voor ze rustig worden (dit verschilt wel per hond en ras). Ik denk ook dat je het best kan gaan voor ratjes, wij hebben zelf 2 konijnen en die zijn opzich redelijk tam maar ze zullen nooit zomaar bij je komen zitten of liggen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:09

Ik zou een hond ook niet doen.

Een konijn is absoluut geen kinder huisdier. Ze houden niet van opgepakt worden of van veel aaien etc, en ze moeten wel altijd met twee zijn, konijnen zijn koppeldieren, net als cavia's, muizen, ratten en vogels. Cavia's zijn dan geschikter.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:18

Ik vind ratjes ook leuke huisdieren voor kinderen.
Konijnen zijn geen aai dieren maar kijk dieren. Ratten kan je leuk knuffelen en kunnen zeer tam worden.
Ze zijn makkelijk in onderhoud en hebben ook geen dag/nacht ritme.
Wat wel erg belangrijk is dat je ze met minimaal 2 houd, ze zijn erg sociaal en alleen kwijnen ze echt weg.
Over het algemeen zijn mannetjes rustiger dan vrouwtjes :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:23

Een konijn heeft een partner nodig en minstens 2 vierkante meter als ren als het een dwergje is. ij de konijnenopvang zitten veel kleintjes, en ook ouderen en 'midlifers'. veel zijn gewoon tam. als je het geduld hebt en zelf ook bereid bent om ervoor te zorgen kan je het overwegen. ratjes zijn ook heel leuk ja, en een hond moet je zelf wel ook puppytraining ofzo mee gaan doen. als kind opgroeien met huisdier schijnt ook goed te zijn, maarja.. t is niet zo makkelijk he :-)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:26

Ik verwacht in oktober/november een nestje ratten onder begeleiding van een rattery. Deze zullen tam verhuizen.

De kooi schoonmaken valt best mee als je het optijd doet.
Ze zijn erg tam en leuk met kinderen
Ze passen zich ook aan aan je eigen ritme en zullen vaak wakker zijn

Ratjes van 6 heb ik nog nooit gehoord, maar 2,5/3 is wat meer standaard van goede rattery ratjes, maar ook sommige opvang ratjes kunnen deze leeftijd halen

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:27

Gerbils, zijn super leuk. Weinig in onderhoud en super lief.
Wij hadden er twee, helaas is een paar weken terug er eentje overleden, maar er komen straks zeker weten weer gerbils. Als je ze vanaf jongs af aan hebt, en in de hand hebt, zijn ze super tam! Bijten eigenlijk niet ook niet de niet zo tamme.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:36

Ook ik zou zeggen; ratjes!

Mijn moeder heeft mij ooit eens verrast met 2 ratjes, en sindsdien ben ik om. Ik heb ook hamsters gehad, maar heb aan ratten veel meer plezier. Slim, aanhankelijk, en zeer vermakelijk :D

Yoshiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:41

Met ratjes heb ik geen ervaring maar ik zou zelf eerder voor een kat gaan dan voor een hamster of cavia. Het hangt er van af of je een meisje of jongen neemt. De meisjes trekken iets meer naar 1 persoon en de jongens die vinden iedereen wel aardig. Je moet zorgen voor een kattenbak met spul, genoeg eten (verdeeld over dag, wij moesten met onze kitten in het begin 4x per dag) en water. Wanneer kat buiten is en je hebt geen kattenluik dan buiten ook een bakje met water neerzetten. Kattenluik is niet noodzakelijk maar wel heel handig.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:42

Er zijn tegenwoordig steeds meer kinderboerderijen die een soort lease-plan hebben. je kunt dan voor een aantal weken bv cavia's lenen om te verzorgen en te zien of het geschikte diertjes zijn. Zo kun je kijken of een huisdier/ het dier wat je in gedachten hebt echt geschikt is voor je kind. Misschien is dit een goede manier voor jullie om eens wat 'uit te proberen'?

Je geeft zelf al aan met veel dieren ervaring te hebben. Maar tips die ik je mee wil geven:
- neem geen nacht actieve dieren (als hamsters)
- kijk goed of je ze alleen of samen moet huisvesten
- kijk naar de zelfstandigheid van je kind, hoe verwacht je dat hij met de dieren om gaat, ook als je er even niet bij bent? Een cavia onder begeleiding op de juiste manier oppakken is geen probleem, maar valt het dier een x door verkeerd oppakken kan dit ernstige gevolgen hebben.
- hoeveel tijd en ruimte heb jij/ je zoontje om het dier de juiste aandacht en huisvesting te geven?
- kijk inderdaad eens bij opvangen/ asielen