Ik heb dit 'probleem' zo vaak dat me inmiddels afvraag hoe anderen hier mee om gaan.
Vanmorgen loop ik met mijn 2 honden het standaard rondje door de wijk, ik loop met flink wat kilo's aan de riem, een duitse herder en een saarlooswolfhond, de saarloos is nog jong en een beetje onstuimig.
Ze hebben heerlijk gespeeld op een veldje en daarna loop ik weer de wijk in ( aangelijnd). Kort daarop begint de herder te grommen en de saarloos als een dolle achteruit te trekken, dus ik kijk om en zie een labrador achter mij aan komen rennen. Dus ik zucht, kijk om me heen en zie de eigenaresse verderop staan, te praten met iemand. Ik praat in mezelf en zeg ' bedankt hè' want ik wordt inmiddels uit elkaar getrokken door 2 honden en ik weet dat mijn herder niet vriendelijk reageert als ze aan de lijn zit.
De eigenaresse is in beweging gekomen (erg langzaam, en kwaad over mijn opmerking denk ik) en ik besluit te proberen verder te lopen in de hoop dat de labradof afdruipt. Waarop er meteen al niet zo vriendelijk gezegd wordt dat ik dan natuurlijk wel moet blijven staan!
Dus ik blijf staan en pak de labrador bij zijn tuig zodat hij niet nog een keer te dichtbij mijn herder kan komen, en toen werd de eigenaresse pas echt kwaad. Ik probeer nog uit te leggen dat ik liever niet heb dat die van haar straks gepierced is maar ze was kwaad, moest de hond onmiddellijk loslaten ( wat ik pas gedaan heb toen ze er was) en ik was gewoon een 'naar mens'
Ze zei nog iets over dat de honden elkaar al kennen en dat er heus niets gebeurt ( fijn dat zij dat beter weet dan ik) en thuis begreep ik van mijn man dat de honden idd van de week leuk gespeeld hebben samen en dat ze verteld had dat haar hond al een paar keer 'gegrepen' was door verschillende herders, ik begrijp wel waarom....
Dit hele voorval duurde maar iets van 5 minuten maar het was genoeg om ruzie te krijgen.
Wat ik mij dus afvraag is waarom is het ten eerste zo moeilijk om je hond direct terug te halen als zoiets gebeurt, zeg sorry, haal je hond weg en niets aan de hand, en waarom moeten mensen toch altijd zo in discussie?
Heb ik nou zo verkeerd gehandeld? Mijn gezicht stond vast niet op standje vriendelijk maar dat is toch ook niet zo raar?
Ik ben overigens Kynologisch instructeur en ik geef dagelijks les over dit soort situaties, de honden zijn dan ook het probleem niet. Ik vertel mijn cursisten altijd dat je aangelijnde honden met rust moet laten en als je zelf niet wilt dat een hond op die van jou afkomt je aan de baas vraagt/roept of hij zijn hond even terug wil roepen.
In de praktijk werkt het helaas heel anders en stuit ik bijna dagelijks op chagrijnige mensen....
Wie heeft hier ervaring mee en hoe los je dit op?
wat de ..... Ja mevrouw hij was bijna door die van mij gegrepen en ik kan geen kant op. Ze kijkt me boos aan met de melding voedt ze dan maar op en kwak de deur dicht. Hond liep daarna nog los op de dijk trouwens.

.