Hulp gevraagd! Kat in schuur... Hoe los ik dit op?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FloMax

Hulp gevraagd! Kat in schuur... Hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 11:14

Beste bokkers en kattenvrienden... Ik heb even jullie hulp nodig(wederom := ) want ik zit dus een beetje met mijn handen in het haar.

Ik heb drie honden die normaliter de hele dag door de tuin in kunnen (mijn tuin is zo'n 45m lang en ik schat 15m breed). Achter in deze buurtjungle staat een schuurtje zonder deur waar mijn honden in en uit gaan als het regent en ze nog niet naar binnen willen.
Gister hoorde ik luid gejoel van onze husky en wild geblaf van mijn AmBull. Toen ik ze riep kwamen ze niet, dus ben ik een kijkje gaan nemen.
Ik trof in deze schuur op een plankje een lapjeskat aan, waarvan ik vermoed dat deze moet werpen, ze heeft nogal een dikke hangbuik. Voor t gemak noem ik haar even Dutchess.

Dutchess ziet er niet uit als een zwerfkat, dus ik foto's gemaakt en een oproepje op Facebook geplaatst. Tot heden geen reacties of tips. Mijn probleem met Dutchess is dat Dutchess ontzettend kwaad is. Niets en niemand komt bij haar in de buurt. Dus ik de Dierenambulance bellen, want mijn honden worden een beetje onrustig dat ze binnen moeten blijven, plus, onze husky lust wel kat. De schuur heb ik afgesloten, zodanig dat Dutchess er wel uit kan, maar mijn honden er niet in.

De Dierenambulance weigerde te komen en adviseerden mij de Dierenopvang te bellen. Zo gezegd, zo gedaan, en de Dierenopvang stuurden een mevrouw die de kat zou komen vangen en meenemen. Omdat Dutchess zó kwaad is, kon/durfde deze mevrouw ook niets en is er een vangkooi met voedsel geplaatst. Dit was gisteravond rond half 6. Tussendoor heb ik nog even gekeken, maar mevrouw liet zich niet zien. Een van mijn honden ging achter mij aan de schuur in en is toen door Dutchess aangevallen, gelukkig kan mijn hond wel tegen een stootje, maar waarvan ik eerst dacht de kat te beschermen tegen mijn honden door de schuur half af te sluiten, ben ik erachter dat mijn honden beschermd moeten worden tegen deze pluizige strijder. Zelfs de husky wil er niet in de buurt komen.

Om het verhaal nog even wat mooier te maken...
Ook hoorde ik sinds gister een belletje, maar ik zag niets dus dacht dat ik gek werd. Vanmorgen toen ik in de schuur stond, zag ik een paar kattenpootjes lopen boven mn hoofd, op het dak dus.
Ik dacht dat het Dutchess was, dus liet de honden ook maar even weer naar buiten. Een van mijn honden liep per direct naar de bank in de schuur, waar een wild en kwaad geblaas vanachter kwam. Dutchess zit dus nog steeds in de schuur, en de kat op het dak is dus het belletje, wat ik sinds gister hoorde. Dit is een oranje kat (Thomas, voor het gemak, onder het mom van Aristokatten). Thomas heeft een halsbandje met belletje, maar ook deze laat zich niet aanhalen en weigert te vertrekken.

Ik wil inmiddels dat mijn honden weer gewoon zorgeloos door de tuin kunnen hupsen, maar ben bang dat Dutchess en Thomas een leger aan het vormen zijn met mijn tuin als hun basis.

Wie heeft tips? Ik ben in verwachting dus durf ook niet echt in de buurt te komen (weetniet of ze geënt zijn en/of ze ziektes met zich meedragen), maar ik ben het nu wel een klein beetje beu.. Mijn hele schuur stinkt naar kattenstront en met haar lijfwacht op mijn dak ben ik ook niet bepaald blij.

Dutchess
Afbeelding

Thomas
Afbeelding

MarliesV

Re: Hulp gevraagd! Kat in schuur... Hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:18

Allereerst een 10 voor schrijfstijl! Je verwoord echt prachtig de situatie en het is denk ik voor iedereen duidelijk.

Thomas is dus een kat van iemand in de buurt vermoed ik, omdat hij een belletje om heeft.
Misschien voor hem ook een berichtje op Facebook posten?

Vreemd dat de Dierenambu niets doet, dier moet toch echt opgehaald worden. Overlast voor jou en voor de kat geen gezonde situatie. Tenminste aan jouw post te lezen heeft het diertje al een tijd geen eten gehad als die nog steeds in jouw schuur zit hele dagen/nachten?

Weet geen oplossing maar hoop voor je dat je snel van de kleine terroristen verlost bent!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:21

Een paar keer goed herrie maken wil wel eens helpen. Is het minst zielig voor de poezen.
Ze houden niet van herrie, dat doet zeer aan je oren.
Met een soeplepel in een oude pan rammelen, een fluitje of ander herrie materiaal houden ze niet van.
Als je dat een paar keer doet komen ze niet terug.
Haal vervolgens het plankje weg of zet het vol met troep, dan heeft poes niets om er te zitten en zal ze ook niet meer komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:22

Sorry...... je schrijft TE beeldend en grappig, ik lig dubbel.... het spijt me! :+

IEMAND moet dat beestje komen ophalen natuurlijk.
Kun je misschien iets onweerstaanbaars in de vangkooi doen? Tonijn uit een blikje? Stukje vis?

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 11:23

Haha dankjewel, ik heb mn best gedaan het zo duidelijk mogelijk hier neer te zetten :=
Ja de dierenambulance komt niet, daar baal ik ook flink van. Ik heb werkelijk geen idee hoelang de kat er al zit, kwam er gister rond 2 uur achter.
Dus ze zit nu al bijna 24 uur in mijn schuur. En nu deze Thomas O'Malley er ook nog even is bijgekomen maakt het er niet makkelijker op.

Ik denk ook idd dat Thomas uit de buurt komt, en heb voor hem ook een berichtje op Facebook geplaatst en op een vermissingspagina.
En als Dutchess inderdaad moet bevallen.... ik zit echt niet te wachten op een nest kittens in mijn schuur met een strijder als moeder...

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:23

Hang briefjes op in de buurt met de vraag of de eigenaar(en) van deze katten hun katten komen ophalen en je schuur komt schoonmaken?

Als Duchess echt geen eigenaar heeft dan is asiel misschien een optie? Moet je haar eerst zien te vangen in de lokkooi... :+

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 11:24

Anoniem schreef:
Sorry...... je schrijft TE beeldend en grappig, ik lig dubbel.... het spijt me! :+

Kun je misschien iets onweerstaanbaars in de vangkooi doen? Tonijn uit een blikje? Stukje vis?

Hahahaha ja sorry daarvoor, maar ik wist het niet anders te omschrijven :=

Er zit al kattenvoer in de kooi, zo'n blikje met vlees en vis... Werkt niet :(
Laatst bijgewerkt door FloMax op 10-09-15 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 11:24

jorika1986 schreef:
Een paar keer goed herrie maken wil wel eens helpen. Is het minst zielig voor de poezen.
Ze houden niet van herrie, dat doet zeer aan je oren.
Met een soeplepel in een oude pan rammelen, een fluitje of ander herrie materiaal houden ze niet van.
Als je dat een paar keer doet komen ze niet terug.
Haal vervolgens het plankje weg of zet het vol met troep, dan heeft poes niets om er te zitten en zal ze ook niet meer komen.

Oh dat is het eerste wat ik geprobeerd heb hahaha. Maar nee, ze is alles behalve onder de indruk...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:25

FloMax schreef:
Anoniem schreef:

Tsssss, je weet toch dat Duchess van de Aristokatten van adelijk bloed is?
Die komt alleen voor een viergangen diner :j Misschien helpt het wanneer je kip kookt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:26

Zo'n vangkooi moet lukken
Idd iets onweerstaanbaars erin, verse vis of leverworst

Katten zijn hardnekkig in hun huis uitzoeken :+
Wat sneu voor haar als ze drachtig is

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 11:27

Kana schreef:
Hang briefjes op in de buurt met de vraag of de eigenaar(en) van deze katten hun katten komen ophalen en je schuur komt schoonmaken?

Als Duchess echt geen eigenaar heeft dan is asiel misschien een optie? Moet je haar eerst zien te vangen in de lokkooi... :+

Ja die schuur is een probleem voor later, maar ik durf zelf niet eens meer die schuur in hahaha.

En ze gaat echt die vangkooi niet in, zelfs niet met verleidelijk vlees en vis er in...

Ik verdenk deze katten ervan World Domination te plannen in mijn schuur, mevrouw is té intelligent...

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:27

En zon ceaser milan achtige power stok met lasso erin gebouwd?
Laatst bijgewerkt door Kana op 10-09-15 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:28

Is er niet een dappere buur die met een handdoek en goede handschoenen haar te pakken kan krijgen. Desnoods een vangstok.

Maar wel heel leuk geschreven en inderdaad niet zelf met je dikke buik wat te proberen je weet niet wat zij bij zich draagt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:28

Tja. Jouw tuin, jouw honden. Ik zou sowieso je honden gewoon los laten in de tuin.. Ze kunnen zich vast wel verdedigen. Want dit is natuurlijk ook gewoon van de zotte eigenlijk...

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:29

Eoweyn_x schreef:
Tja. Jouw tuin, jouw honden. Ik zou sowieso je honden gewoon los laten in de tuin.. Ze kunnen zich vast wel verdedigen. Want dit is natuurlijk ook gewoon van de zotte eigenlijk...

Als die kat echt hoogzwanger is dan kun je dit echt niet maken.
Wat als dat misgaat? En dan?

Eoweyn_x

Re: Hulp gevraagd! Kat in schuur... Hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:30

Ik snap wel wat je bedoeld, maar nu kunnen de honden van TS niet eens normaal in hun tuin. Als mensen hun huisdieren nou eens bij zich houden (en laten helpen!)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:30

Tjah, ze zou toch vanzelf honger moeten krijgen neem ik aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:31

Even geduld hebben. Als ze honger krijgt loopt ze er misschien wel in.
Jammer dat de Dierenambulance niet wil komen, als het echt niet lukt met de vangkooi zou de opvang contact op kunnen nemen met de vraag of ze haar met de vangstok willen vangen, misschien dat ze dan wel komen..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:31

Ik zou de dierenambulance nogmaals bellen. Zij zijn bekend hoe om te gaan met boze koninginnen. Vangen en naar het asiel brengen, dat is hun werk. Ligt er misschien maar weer net aan wie je aan de telefoon hebt.

Blijkbaar heb je wel een echt poezenparadijsje. Beetje jammer dat de honden dat net even anders zien.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:32

Haha sorry ik moest ook lachen.. :')
Maar het is natuurlijk heel vervelend.

Ken je niet iemand met een vangnet of misschien kan je er een dikke deken overheen gooien en de poes samen met deken in een kooitje proppen?
Of gaat dat ook niet lukken zonder dat het eindigt op de ehbo?

Zwangere poes moet eigenlijk ook niet buiten rond blijven lopen, als de kittens buiten worden geboren is er een grote kans dat ze verwilderen en dan heb je inderdaad een heel leger. :P

Belachelijk dat ze het dier niet op willen halen.. Waar woon je?
Wij hebben hier bijvoorbeeld vrijwilligers speciaal voor zwerfkatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:32

FloMax schreef:
Anoniem schreef:

Hahahaha ja sorry daarvoor, maar ik wist het niet anders te omschrijven :=

Dat is "maar" voer.... Van het geluid van een blikje tonijn dat opengemaakt wordt of de geur van vis wat gekookt wordt worden ze vaak net even enthousiaster.
Het los gooien van de honden wat geopperd wordt lijkt me nog eerder voor de honden een gevaar opleveren dan voor de poes. Als die uithaalt..... oogjes, neus etc, je wil niet weten wat die voor schade en smerigheid kan aanrichten.
Ik ben een enorme dierenliefhebber, heb zelf twee katten en net een (verrassings) nestje kittens gehad maar in dit geval (don't shoot please!) denk ik....ja wat als het mis gaat met de dracht van de poes? Dat is het minste van de problemen nu. Misschien zelfs beter ook......
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-15 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:34

Heb je al flyers met foto in je straat en de achterlopende straat opgehangen? Ik neem aan dat beide katten gewoon van iemand zijn. Misschien van iemand die op vakantie is? En zwangere katten zoeken zich vaak een rustig en afgelegen plekje en kunnen behoorlijk veranderen van karakter als ze kittens krijgen. Je hebt best kans dat het normaal een lieve, aanhankelijke kat is die altijd thuis blijft en nu door alle hectiek en die zwangerschap even helemaal van de kaart is.
Ik hoop dus dat je de eigenaar kan vinden!
Het asiel/de dierenbescherming heeft meestal ook een vangstok voor wilde katten, maar of je dat met een hoogzwangere kat wil doen..?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:34

Anoniem schreef:
Dat is "maar" voer.... Van het geluid van een blikje tonijn dat opengemaakt wordt of de geur van vis wat gekookt wordt worden ze vaak net even enthousiaster.

Tenzij het een zwervertje is die niet bekend is met blikjes die opengaan wat voer betekent :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:35

Ik ben trouwens ook wel benieuwd waar je woont, ik heb evt een vangstok ter beschikking dus als het in de buurt is zou ik een handige collega op kunnen trommelen en zouden we een poging kunnen wagen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:36

snorry maar ik kom hier ook even niet bij.. wat een heerlijke schrijfstijl

sneu dat je ten prooi bent gevallen aan de plaatselijke kattenmaffia dat ten eerste.. vermoedelijk is ze de schuur ingespoten toen ze onverhoopt je husky's tegenkwam.. En omdat die natuurlijk ook geen moment rust meer hebben, durft madam ook de schuur niet uit..

of ze moet werpen vraag ik mij echt af als ik je post lees.. een hoogzwangere (of mid zwangere) kat kenmerkt zich juist niet door een hangbuik (dat is meer het teken van een poes die al langere tijd steriel is en die in gewicht schommelt).. zwangerschapsbuikje lijkt juist vaak wat bol en strak (maar goed, het ligt er natuurlijk aan wat jij een hangbuikje noemt :) ).

De simpelste oplossing momenteel, is zorgen dat het dier de tijd en ruimte krijgt om te vertrekken.
Dat ze er overnacht gebleven is kan pure stress geweest zijn, inmiddels heeft ze de hele dag kunnen observeren..

Het tuinhuisje is met dit weer echt niet nodig voor je honden.. Dus zorg er even een paar dagen voor dat ze er niet in kunnen terwijl poezenbeest er wel uit kan.. Vangkooi ook gewoon laten staan erin natuurlijk..

als het mogelijk is de honden weghouden bij de schuur, maar zorg er in ieder geval voor dat als de kat er vanavond laat nog zit.. de honden vanacht binnen zijn in huis, zodat het beest kan 'ontsnappen'.. als ze hoogdrachtig is, zit ze echt niet te wachten op een plek die vol zit met bloeddorstige piranha's die rond haar kraakpand cirkelen. Dan wil ze er echt weg..

wat betreft de rooie, die is blijkbaar wat nuchterder, wellicht een maatje van de lap. Deze is gekomen nadat de situatie begon en zal wel blijven komen en gaan en je honden tot wanhoop blijven drijven, maar zonder verdere nare bijzaken (gewoon een kat die nu je tuin ontdekt heeft).