Kat verantwoord laten afvallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Kat verantwoord laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 18:04

Dag Bokkers,

Ik heb twee katten: een 13,5-jarige siamees en een bijna 3-jarige snowshoe. Staan vol in het ras beide.
De siamees is keurig op gewicht, maar wordt erg snel te slank, daarom hebben we onbeperkt brokjes staan (schaaltje met brokjes, als deze op zijn, wordt deze weer gevuld).
De snowshoe maakt hier graag gebruik van. Dit heeft geresulteerd in te veel eten en dus overgewicht (nu 500gram te zwaar).

Om ervoor te zorgen dat dit niet extremer wordt, wil ik haar laten afvallen. Maar hoe?

Het lijkt simpel: de energie-inname beperken en de energie-uitgave vermeerderen. Maar hoe doe je dit met een kat?

Ze rent/vliegt ongeveer de hele dag door de kamer, speelt flink met haar speeltjes, pest de siamees wat door achter haar aan te rennen en ze gaat elke dag naar buiten (als we thuis zijn, ze kan niet los dus zit aan een spit met een touw van een meter of 7.)
Wat betreft het eten: ze krijgt dus uitsluitend harde brokjes. Dit staat 24/7 voor haar klaar en hier maakt ze dankbaar gebruik van. Daar zit dus ook gelijk het lastige: de siamees moet gewoon kunnen eten als ze wil, de snowshoe moet een limiet hebben. De snowshoe/siamees in een andere kamer willen we niet i.v.m. haren/stank, etc. Bovendien breken ze dan de kamer af, zie het als boodschappen doen met kinderen die niet luisteren.....
Tussendoor krijgt ze niks, geen snoepjes geen melk, geen 'menseneten', alleen eventueel een vogeltje of muisje die ze zelf heeft gevangen, maar dat heeft ze in 1,5 jaar nog maar 1x gedaan (jawel, aan het spit).

Op welke manier kan ik deze energieke dame verantwoord die 500gram laten afvallen?

zonnebloem18

Re: Kat verantwoord laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:07

Je zou het voer voor de siamees in een eethok met luikje kunnen zetten, is wel prijzig, maar dan weet je zeker dat zij onbeperkt kan eten en dan de snowshoe een aantal keer per dag een kleine porties voeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:09

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:10

Ik heb twee ragdolls waarvan er eentje helaas ook te zwaar is. De andere is prima op gewicht. Voor mij was apart voeren of in andere kamers houden ook geen optie.
Momenteel gooi ik ongeveer 2/3 van hun voer in een cat activity speeltje, zie http://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/denkspeelgoed/voerbak/190117
Hierdoor is het voedsel wel bereikbaar (bij mij grotendeels van de tijd, niet onbeperkt) maar moeten ze er wel eerst wat voor doen. Dit zorgt ervoor dat mijn dikste snoesje niet iedere keer als hij langs de voerbak loopt een hapje neemt, maar alleen als hij er echt moeite voor wil doen. Hij is net 100 gram kwijtgeraakt.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:11

Je zegt dat de Snowshoe aan een touwtje zit. Kun je daar niet iets creatiefs mee uitvoeren? Ik denk alleen maar mee hoor, want praktischer zal het er niet op worden denk ik.

Katten mogen maar traag gewicht verliezen, i.v.m. leververvetting. Dat is misschien handig om ook even te bekijken. :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 18:16

Goede tips! Bedankt!
Zo'n kattenspeeltje vind ik best een leuk idee en voor dat geld is het ook nog wel te proberen.
Maar de siamees speelt doorgaans niet. Zou zij dan ook aangespoord worden om wat te doen voor haar eten?

@Sokje, waar zat je aan te denken? Als ze buiten zit, neem ik haar vaak mee voor een wandelingetje door de tuin of ren ik even met haar het gras op en neer, dat vindt ze prachtig! Oortjes erop, staart omhoog en dan gaat ze zo hard ze kan.
We hebben ook wel geprobeerd om haar los naar buiten te doen, maar dat was geen optie. Dan vliegt ze alle kanten op en we zijn veel te bang dat ze dan onder een auto komt. Er wordt hier erg hard gereden helaas.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:57

Ah, zo. Ik dacht dat de siamees wel los zat. Dan zou je die dus kunnen voeren op een plek waar de snowshoe niet bij kan. Maar dat werkt denk ik niet handig?