ik plaats dit voor mijn moeder omdat zij en de dierenarts inmiddels niet meer weten wat te doen. Haar hond een bijna 2,5 jarige golden retriever heeft sinds begin van de zomer steeds hotspots op zijn buik en binnen kant van zijn achter poten. Even kort de veranderingen dit jaar. Hij is begin dit jaar gecastreerd omdat hij steeds blaasontstekingen en zelfs nierbekken ontstekingen gehad. Op een of andere manier hebben ze steeds pech met deze hond, geen grote dingen maar steeds kleine dingetjes. Hij gaat sinds dit jaar wel het water in tot zijn buik. De plekken worden nu verzorgd met honingzalf, hier heeft hij het meest baat bij. Er is ook al een zalf met prednison gebruikt maar dat hielp niet effectief genoeg. Hij komt niet altijd in het zelfde water. Mijn ouders bivakkeren de helft van het jaar ongeveer op de camping. Nu heeft de dierenarts voorgesteld om te gaan kijken of hij ineens een voedselallergie heeft. Maar dit zit mijn moeder niet echt zitten omdat hij echt alles wat hij vind wat eetbaar is opeet. Wie heeft ervaring met hotspots (rode jeukende plekken) of kan nog iets aandragen wat me kunnen uitproberen. Mijn moeder is inmiddels radeloos. Enigste wat ze nog moet navragen is of berenklauw een oorzaak kan zijn. Zag namelijk laatst die plant staan waar ze de hond soms uitlaat. Hopelijk heeft iemand hier nog advies of ervaring. En ja er blijft contact met de dierenarts over dingen die we uitproberen. Ik zit met mijn katten bij dezelfde dierenarts en bij dit soort zaken vinden ze eigen inbreng goed. Dus het is niet zo dat we zomaar dingen uitproberen. Voor hij dit kreeg, kreeg hij altijd hetzelfde voer. Is pas daarna overgestapt op ander voer. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
mellen95
Geplaatst: 08-09-15 19:19
Onze rottweiler had het ook onder zijn bek. Ik scheerde de boel kaal om het beter schoon te maken en dan veteder(weet niet goed meer hoe het heet)elke dag 2 x daags. Meestal was hij er zo vanaf en anders kreeg hij een antibiotica kuurtje.
Hallo, Ik ben gisteren bij de dierenarts geweest mijn border collie heeft het ook. Ik moet 3 x per dag Vetaderm smeren. ik heb alle langen haren rond de plek weg gehaald (vooral waar veel haar zit komen die plekken. door likken) en ook hij krabt de hele dag ik ga nu alle granen weg laten. en kijken of het helpt.
Welke smeersels en medicatie je ook gaat gebruiken, de oorzaak van het probleem zal aangepakt moeten worden en niet (alleen) de gevolgen (plekken, jeuk).
Hier betekent dat een zeer strict eliminatiedieet op basis van rauwe voeding. Een missertje in de vorm van een korstje brood o.i.d. geeft meteen hommeles.
Onze Kat heeft het door ''stress'' ze als we namelijk weggaan en zij slaapt bijv, dan begint t gezeik.. Die heeft sinds kort na een drainagekuur van de groene oss. Nu puur Hotspot. en het word met de dag minder. De hond van mijn vader heeft een paar keer per jaar ineens een paar plekjes.. geen idee waarvan.. dat scheren/knippen ze kort en daarna smeren ze met hydrocotiderm.
Onze oude hond heeft er ook periodes flink last van. Ik smeer er sudocreme op. Sudocreme is ook jeukstillend waardoor hij ook niet zo blijft jeuken en het steeds weer open krabt of bijt. Het is goedkoop en werkt het beste bij die van ons.
wyoming
Geplaatst: 08-09-15 19:52
Hoe schoon is dat water waar hij in zwemt? Mijn hond krijgt hotspots van "vies" water, (bosvijver, sloten ed), daarom zwemmen we alleen nog bij het erkermederstrand (hondenstrand), dat gaat goed.
mellen95
Geplaatst: 08-09-15 19:55
Onze hond kreeg het van zijn halsband. Hij zat veel in het water en dan bleef het te lang nat onder zijn halsband. Na 3 x een hospitaal waren we erachter dat dat de oorzaak wa. Halsband af gehaald en hij heeft er nooit meer last van gehad.
Mijn hond kreeg het ineens spontaan, buik, bors binnenkant achterbenen.... Hij kan niet tegen bepaalde plantjes die in hoger gras groeien, ben er nog niet uit welke plant(en) dat zijn. Hier ook berenklauw, maar mijn ervaring is dat ze daar hele nare plekken/wonden van krijgen. Ik loop nu even niet meer in de wei met lang gras en probleem is direct verholpen.
Ik wast hem toen met shampoo van de dierenarts, die de huid rustig maakt en desinfecteert. Die shampoo gaf heel veel verlichting. Bij mijn hond was het dus een contactallergie.
Maarja het kan inderdaad ook een voedselallergie zijn, je zult toch steeds 1 ding moeten veranderen om uit te sluiten waarop hij reageert. Voor contactallergieën kun je volgens mij ook een test doen bij de dierenarts met prikjes, om te kijken waar hij op reageert.
Heb de haren eromheen weggeknipt en daarna 2x per dag met calandulan zalf. Met anderhalve week was het weg.
Nouvel
Geplaatst: 08-09-15 20:21
heb je al vetericyn geprobeerd? dat schijnt daar ook goed voor te werken
Sjolvir
Geplaatst: 08-09-15 20:23
Tja, als je de oorzaak niet weet is het lastig behandelen. Dus dat eliminatie dieet (of het nou geit in je vriezer is of veterinair dieet) zul je eigenlijk toch gedurende 6 wkn moeten proberen, want daar heeft je DA wel gelijk in.
Kijk heeft je hond 1 x in de zoveel tijd een hotspot, niet zo'n drama, maar heeft hij ze regelmatig en meerdere.. tja.. dan wordt het wel heel vervelend.
Wat je verder kan doen. Eliminatie dieet (minimaal 6 wkn, je er strikt aan houden, indien niet werkt nog 1 op andere basis probren) als het wel werkt kan je hem weer zijn "normale" eten geven, komt het dan terug en gaat het weer weg met het dieet, weet je het zeker.
Vinden ze niets bij eliminatie dieet, dan kan je allergie test laten doen, waarbij ze allerlei allergenen inspuiten in de huid. Vinden ze dan iets kan soms de hond behandeld worden met injecties met daarin datgene waarvoor hij overgevoelig is, om zo de hond te desensibiliseren.
Haren op plaatsen waar vaak hotspots zitten wegknippen, zodat het niet te veel gaat smetten. Hond na het zwemmen goed drogen. Zorgen dat hond vacht optimaal verzorgt is, dus ontklit etc. Hond wassen met Allermyl/Allercalm of soorgelijke shampoo, neemt vaak al deel van de jeuk weg. Plekken die echt bar en boos zijn behandelen met zalf met cortico's let op zelf handschoenen aan doen. indien plekken niet heel erg zijn kan je ook milde andere zalf gebruiken, let op dat het niet te vet wordt en afgesloten, gaat het ook vaak weer smetten. Uiterste nood, cortico tabletten (inj. wordt ook vaak aangeboden, maar wat je erin spuit kan je er niet meer uithalen zeker niet als het langwerkende zijn, tabletten kan je weer mee stoppen), maar er zijn ook andere opties in de vorm van ander type tabletten (bv. atopica, echter niet zomaar geschikt, is voor bepaald type bedoeld), echter de oorzaak wegnemen is veel beter zeker bij zo'n jonge hond.
Stel.. je hond zou een huisstofmijt allergie hebben (ja, echt dat kan..) dan zal je bv de hond moeten laten proberen te laten desensibiliseren voor huisstofmijt en je huis moeten aanpassen. Of.. je kiest als nog voor andere optie..
Nou ja, zo eenvoudig is het probleem dus nog niet. GR van kennissen had het probleem ook en die zat in de vakantie nog wel eens bij ons, pfft, wat was dat sneu. En berg werk, maar dan wel met resultaat.
Vionaa
Geplaatst: 08-09-15 20:31
Onze hond krijgt sinds 2 jaar (dacht ik) telkens in de zomer hotspots. Wij hebben honingzalf, maar ook een spray, ik dacht vetaderm, van de dierenarts. Daarnaast is er ook nog een spuitje beschikbaar, maar daar weet ik zelf niet meer van. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat het beste werkt omdat ik zelf door de weeks niet vaak thuis ben, beide geeft in ieder geval verlichting. Voor het eerst is de hond de hele zomer door geschoren, omdat hij het ook zwaar heeft met warm weer. Zijn hotspots zijn op dit moment niet meer zo groot/heftig als dat ze eerder altijd waren, wel heeft hij nog wat kleine plekjes op zijn benen en borst gehad. Maar het blijft gewoon zeer vervelend.
mcsjelle
Geplaatst: 08-09-15 21:09
Hot spots ontstaan vaak bij honden met inderdaad een onderliggende allergie die de barriere van de huid aantast. Een hot spot is eigenlijk een bacteriële huidinfectie die vaak in stand wordt gehouden doordat er een voedingsbodem blijft voor de bacteriën (vochtig!). Behandeling bestaat dus uit allergie aanpakken, scheren en oppervlakkig ontsmetten en daarna droog houden, dus voorkomen dat eraan gelikt en gekrabt wordt en eventueel als dat onvoldoende is ook algemeen met antibiotica te behandelen. Is jullie hond een jeukpatiënt buiten de nu blijvende hotspots?
Onze herder had ook hotspots. Hij bleek allergisch voor rundvlees. Hij krijgt nu vers vlees voeding met eend, paard, geit en vis. Dit verdraagt hij goed. Hij kreeg ook hotspots van hypoallergeen voer.
Als jullie eigen dierenarts het niet onder controle krijgt kun je altijd vragen om je door te verwijzen naar een dermatoloog.
Josefien
Geplaatst: 08-09-15 21:22
Ik heb veel ervaringen in mijn dierenpraktijk met dit soort klachten en komt vrijwel altijd van binnenuit inderdaad, een eliminatiedieet kost tijd en dan zie je vaak dst het zo lang duurt dat de klachten en plekken enorm worden waarbij je toch reguliere medicatie moet goedienen. Ik werk met bioresonantie en kan zo uittesten welke voeding geschikt is en welke niet, geef ook voedingsadvies bij dit soort klachten ( vers of natuurbrok afhankelijk wat de mensen voeren) en heb al heel wat honden zien opknappen met de juiste voeding en evt een supplement. Check gerust mijn site
Voedselallergie is wel een veel voorkomende oorzaak, waarom zou je dat niet laten onderzoeken? Ook vlooienallergie is een bekende. En het kan ook heel goed te maken hebben met het water, zeker als hij tot zijn buik in het water gaat en de hotspots alleen onder zijn buik en tussen de poten zitten.
Uska
Geplaatst: 09-09-15 08:23
De oorzaak moet idd worden gevonden en aangepakt. Ik zou het eliminatiedieet gewoon proberen en dan goed opletten dat hij echt niks anders eet. Onze hond heeft het ook gehad, die is gelaserd om het genezingsproces te versnellen, kreeg honingzalf (2x daags smeren) en een kap zodat ze niet kon krabben. Bij haar is het helemaal weggegaan
Martinedd
Geplaatst: 13-09-15 10:17
Op speciaal voer zetten, bv anallergenic van Royal canin. Zijn brokken dus je moeder heeft er niet veel werk van, dan moet ze er alleen voor zorgen dat hij verder niks anders krijgt.