Poes heeft diarree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Poes heeft diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 17:24

Sinds vanmorgen heeft onze poes (2 jaar) enorme diarree. De ontlasting is waterig en stinkt enorm. Ook wast ze zichzelf continue van achteren en net heeft ze over het kleed geschuurd met haar achterste. Ze wil niet buiten spelen (terwijl ze normaliter niet weet hoe snel ze naar de achterdeur moet rennen als wij thuis komen). Ook eet ze niet goed, haar brokjes van vanmorgen staan er nog voor zeker 3/4.

Sinds zaterdag heeft ze andere brokjes, zelfde merk maar een andere smaak. Wel was deze zak al eerder open, maar weer dicht getaped (overgenomen van een vriendin, haar kat kreeg ander voer). Kan het zijn dat ze last heeft van de wisseling van het voer, of dat het voer misschien niet meer goed is? Het zijn gewoon harde brokjes, ze krijgt geen natvoer. Ik kan de houdbaarheidsdatum niet goed vinden op de verpakking, weet iemand waar ik dat kan vinden? (Iam's, zo een grote zak van 10 kg)

Na wat onderzoek op internet begrijp ik dat ik moet zorgen dat ze genoeg vers water heeft, en dat de bak elke dag of twee keer per dag wordt verschoond. Ook las ik licht verteerbaar voer.. Weet iemand wat ik haar dan het beste kan geven? Wordt daar gewoon kattenvoer mee bedoeld? En is natvoer lichter verteerbaar dan brokjes, of andersom? Helpt rijst met sperziebonen misschien? (moesten we haar vorig jaar geven van de dierenarts toen ze niet helemaal lekker was en moeilijk at).

Hopelijk kan iemand me helpen, met name over wat ik haar nu even te eten kan geven. :)

Groetjes, een bezorgde poezenmoeder Y;(

Edit: PS. Ik heb haar dit weekend ontvlooit met ander spul dan normaal: Beaphar Bio Teken- en Vlooiendruppel
Kan het daar iets mee te maken hebben?
Laatst bijgewerkt door Frummels op 08-09-15 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Re: Poes heeft diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:27

Loopt ze buiten? Heb je honden? Anders kan het best eens Giardia zijn, heeft onze kat ook gehad :) Die had precies dezelfde symptomen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 17:28

Ze komt buiten :j We hebben geen honden en daar komt ze ook niet mee in aanraking voor zo ver wij weten (we wonen op de eerste verdieping en hebben een dakterras, ze kan dus alleen op de dakterrassen in onze rij huizen en daar heeft niemand een hond).

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:35

Ik zou het dan gewoon nog even een paar dagen aankijken. Heb je je voer wel eerst gemengd voordat je over ging? Dit kan nl. ook diarree veroorzaken :)

Mocht het na een week nog niet over zijn kan je altijd nog een Giardia test laten doen, al denk ik dat dit meer van de wisseling in het voer is :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 17:38

Als we van merk wisselen dan meng ik het inderdaad, maar ik dacht dat dat nu niet hoefde omdat het alleen een andere smaak is. Moet het dan ook? :o (Voorheen niet gedaan en toen had ze nergens last van)

Wat kan ik haar nu het beste geven? Want haar brokjes wil ze nu niet, en ik vind het wel belangrijk dat ze iets te eten binnen krijgt.. Is natvoer nu een slecht idee? (Normaal krijgt ze dat zelden, zeg 1x per maand een klein zakje. Wil haar darmen niet nog meer van slag maken). Is rijst en bonen als eten of er door dan toch een optie?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:40

Licht verteerbaar voedsel is gekookte kip en gekookte witvis. Eventueel kun je het kookvocht afgekoeld ook geven. En dan gewoon koken tot het helemaal uit elkaar gevallen is.. Met rijst kan ook. Alleen niet alle katten pakken dat.. Witvis mag ook een heel goedkoop pakje uit de diepvries zijn.. Denk inderdaad ook dat het door voerwisseling komt.. en als je de hele dag aan de diarree gaat, is het bij ons ook geïrriteerd dus bij poezel is dat niet gek..

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 17:45

Bedankt voor je tip. Volgens mij heb ik nog wel een witvisje in de vriezer, en anders loop ik even naar de supermarkt nu. :) Rijst eet ze normaal gesproken wel gewoon, dus dan doe ik dat er denk ik doorheen. Als ze het niet wil dan eet ze er omheen, laat ik het morgen weg.
Dankjewel kiwiwitje!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:47

Dat niet eten is wel lastig dan. Ik begreep dat ook van smaak wisselen bij sommige katten problemen kan geven. Mijn kat is in ieder geval wel erg gevoelig. Maar die is ook nog eens kieskeurig :=

Ik zou ook even licht verteerbare dingen geven, maar mijn kat eet echt geen rijst hoor :P En hij vind het het lekkerst als er een sterke geur aanzit :P Zoals bijv. blikjes tonijn voor mensen :Y) Hij valt me dan nog net niet aan :P

Ik zou toch alsnog even je voer mengen als dat nog kan. En dan in ieder geval een paar dagen op licht verteerbaar voedsel. Zachtvoer zou ik niet snel aan beginnen, mijn kat krijgt daar ook wat nattere ontlasting van. En ik geef wel duurdere merken :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:52

Gewoon simpel doen, Haar die vis/rijst geven en het afgekoelde kookvocht neer zetten als water. Evt. gewone waterbakje weghalen. Dan heeft ze net wat meer aan het water drinken. En als ze van de diaree af is de eerste dag even wat brokken in heet kookvocht doen dat ze wat zachter worden, als dat goed gaat gewoon weer op het brokvoer zetten.
gaat het weer fout, kan het voer niet goed meer zijn, of een allergie voor iets wat er in zit..

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 18:05

Sunrise: ze is alles behalve kieskeurig. Ze eet normaal ook tomaat en olijven, eigenlijk alles wat maar op de keukenvloer terecht komt tijdens het koken. Ze eet het al op voor we het weg kunnen halen :') Dus rijst vindt ze prima, sterker nog, vindt ze heerlijk haha.
Zachtvoer laat ik dan even achterwege.

kiwiwitje: de vis staat nu te koken en de rijst ook :j Zal inderdaad het afgekoelde kookvocht als water neerzetten voor haar. Goede tip van de brokjes weken, dankje! Als ze na dat proces weer aan de race gaat dan komen er andere brokjes/de smaak die we hier voor hadden.

Zal ik haar wel gewoon naar buiten laten als ze dat wil? de deur staat nu gewoon open en ze ligt nu op het terras met een mier/vlieg iets te spelen..

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:24

Mijn kat eet ook alles wat wij eten :') Alleen qua kattenvoer is het een lastig dier :P
Rijst vond ie niks :P Maar als ik chips eet moet ik hem echt naar buiten doen :+

Zolang je gewoon goed kan controleren of ze goed eet zou ik haar ook lekker buiten houden. Geeft misschien toch ook weer stress als je haar opsluit?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 18:25

Haha, maar mensen eten is ook lekkerder! Kattenvoer krijgt ze hier al t zelfde sinds we haar hebben. Dus nog geen ervaring mee haha.

Dat gaat er prima in. Steeds een paar hapjes. :)

Afbeelding
Afbeelding

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:26

Prima toch :) Zolang ze maar eet. Leuke kat <3

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 18:45

Ja ik ben al blij dat ze eet! :j
Dankjewel, onze lieve driewieler hihi :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:59

Graag gedaan!:) Heeft mijn opleiding en veeeel te veel stage uren toch nog iets goed gedaan! Haha.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 19:04

Haha, zo zie je maar! ;)

Sunrise: ja ik denk dat ze inderdaad wel stress krijgt als ze niet naar buiten mag inderdaad.. Op zich kunnen we goed controleren wat en wanneer ze eet dus dan laat ik haar liever buiten :j