Natvoer weg laten bij diarree?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Natvoer weg laten bij diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 11:04

Ik heb een kitten van nu bijna 4 maanden oud welke in een stal geboren is. Toen ze bij mij kwam met 7 weken heeft ze ivm aanhoudende diarree finidiar en antibioticum gehad. Na de kuur ging het eigenlijk best rap beter en heeft ze een tijdje mooie ontlasting gehad. De laatste tijd is de ontlasting toch weer vaak sla tot echte diarree, een beetje wisselend. Ze krijgt nutrivet en cosma nature. Nu heb ik de dierenarts gebeld en de assistente adviseerde me voorlopig het natvoer weg te laten omdat dat nog wel eens diarree kan veroorzaken. Nu weet ik wel dat ze dit soort onbekendere merken niet kennen, maar ik vraag me dus af in hoeverre het daadwerkelijk nuttig is om dit te proberen. Natvoer lijkt me juist waardevol nu ze aan de diarree is zodat ze toch wat extra vocht binnen krijgt. Daarnaast is ze er stapelgek op, net als de 3 andere katten in huis. En de rest wel geven en haar niet is niet echt een optie, dus ik maak met deze behandeling wel een heleboel katten ongelukkig. Dus als het eigenlijk niet waarschijnlijk is dat het helpt, dan laat ik het liever niet weg.
Mocht het wel helpen, na hoeveel tijd zou ik daar resultaat van moeten zien?
Kan ik nog iets anders doen om haar te helpen met de diarree?

Sabbientje

Re: Natvoer weg laten bij diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:11

De kat van mijn zus gaat ook aan de race van natvoer. Daar zit blijkbaar toch iets in waar hij niet tegen kan.
Zij geeft het daarom ook niet meer. En helaas krijgt haar andere kat het daarom dus ook niet meer.

geen idee hoe lang het duurt voor je resultaat moet zien. Naar mijn idee toch wel binnen enkele dagen.

Voor extra water zou je bijvoorbeeld een waterfontein kunnen nemen. Doordat het water beweegt moedig je ze aan meer te drinken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 11:21

De waterfontein staat er al :) Plus op nog meer diverse plekken water, ze drinken bijvoorbeeld ook graag uit een gewone mok, nou ja, dan zetten we die ook maar neer :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:26

Natvoer in de zin van die bakjes? Dat is troep :) moet je hoe dan ook niet aan je kat geven als zijnde eten, dat is meer een lekkernij.
Dus ja, weglaten :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 11:37

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:54

Cosma is prima voer en zeker de nature en zou het niet weglaten.
Is de ontlasting getest op Giardia en of andere parasieten?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:59

katten eten en drinken van nature niet tegelijk..
sterker nog, vrij levende katten drinken niet in de buurt van hun eten.
als het drinken te dicht bij het eten in de buurt staat is ook bij normale huiskatten geconstateerd dat ze dan minder drinken..

natvoer is daarom minder geschikt door het hoge percentage vocht wat er in zit dan droogvoer + voldoende vocht.

ik denk dat je het advies van de Dierenarts gewoon op kunt volgen en een poosje aankijken hoe je poes het dan doet.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:06

We hebben hier ook een kat die dunnere ontlasting krijgt als we blikvoer geven, ongeacht kwaliteit (ze kregen hier meestal Shiny Cat, dat is gewoon kip/tonijn/kreeft/garnalen met water). Ze verteren het toch anders dan brok en sommige katten zijn daar duidelijk gevoeliger voor dan andere. Ik zou het gewoon eens proberen zonder, is verreweg het meest makkelijke om uit te sluiten.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:45

zijn de tandjes toevallig aan het wisselen? Dat kan ook wel eens wat diarree geven. Onze mainecoons waren echt een beetje van slag tijdens het wisselen maar dat was gelukkig snel weer over.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:11

elenaMM77 schreef:
als het drinken te dicht bij het eten in de buurt staat is ook bij normale huiskatten geconstateerd dat ze dan minder drinken..

natvoer is daarom minder geschikt door het hoge percentage vocht wat er in zit dan droogvoer + voldoende vocht.

ik denk dat je het advies van de Dierenarts gewoon op kunt volgen en een poosje aankijken hoe je poes het dan doet.

Natvoer is juist uiterst geschikt voor katten omdat katten van nature prooidieren geheel eet en daarmee het overgrote deel van zijn vocht via het voer binnen krijgt. Hierdoor hebben veel katten ook een slechte dorstprikkel en leven ze (op het randje van) uitdroging.

Toch kan het in dit geval zo zijn dat de kitten het niet verdraagt, ik zou het dus inderdaad proberen en eventueel de kitten even scheiden terwijl de andere katten natvoer krijgen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:58

Nou, vanavond geen natvoer, heb benieuwd. Heb nu iig een verontwaardigde kitten, ze is ondertussen al 100 x de trap op en af gerend in de overtuiging dat ik vast een keer mee naar beneden kom om mijn vergissing te bestellen :') ze is nog niet op parasieten getest, assistente vond het wijs dit eerst te proberen voor ik er een boel geld aan uit ging geven.
Wisselen doet ze denk ik nog niet. Heb even in het bekkie gekeken maar alles lijkt nog goed vast te zitten en ik mis (nog) niets.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 04:08

Mizora schreef:
elenaMM77 schreef:

Natvoer is juist uiterst geschikt voor katten omdat katten van nature prooidieren geheel eet en daarmee het overgrote deel van zijn vocht via het voer binnen krijgt. Hierdoor hebben veel katten ook een slechte dorstprikkel en leven ze (op het randje van) uitdroging.

Toch kan het in dit geval zo zijn dat de kitten het niet verdraagt, ik zou het dus inderdaad proberen en eventueel de kitten even scheiden terwijl de andere katten natvoer krijgen.

klopt, maar het percentage nat, is behoorlijk aan de hoge kant.. daarbij is de vermenging van vocht en vlees ook wel een stukje anders dan in een prooidier. hierdoor gaat de vertering vaak niet goed..

voorwaarde voor droogvoer is vanzelfsprekend dat je een kat hebt die voldoende drinkt, anders zul je wel aan natvoer moeten.. of de droge brokken weken. zodat het brokje verzadigd is.. Natvoer zelf is vaak voorzien van gelei of letterlijk nattigheid.. en dat is bijna gelijk aan verlangen dat je kat dus eet en drinkt op dezelfde plek te gelijk.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 06:40

Cosma is niet te vergelijken met gewoon natvoer, het is bijna meer te vergelijken met versvlees. Er zit wel wat vocht bij, meer jus, maar het is vooral stukjes vlees, en dan dus ook echt vlees.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:08

Waar heb je de kitten mee ontwormd?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:17

Laatst had ik het met m'n dierenarts over dat ik het idee had dat Jackie te weinig dronk. De dierenarts vertelde mij dat ze vocht uit haar natvoer haalde

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 07:19

Ik heb ontwormd met milbamax.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:43

Ok,want wormen kunnen ook flink diarree veroorzaken ,maar milbemax is in principe wel voldoende.

Tja,wij gaven vrieger de dieren altijd wat norit door het natte voer als ze wat diarree hadden.
En later kreeg ik nog es de tip om een beetje biogarde te geven en dat werkt ook enorm goed :)