Kip

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coyote

Kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 17:55

Hallo bokkers :D

Sinds gisteren loopt er bij ons een kip rond.
De kip heeft geen ring om zijn pootje.
Zelf hebben wij nog nooit kippen gehad en hierdoor dus geen ervaring hiermee.
Mijn ouders en ik zijn benieuwd hoe oud de kip ongeveer zal zijn en welk soort/ ras het is.

Hier is een foto van de kip.
Afbeelding

Rivendell

Re: Kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:56

Zal gewoon een Barnevelder zijn.
Wil je de kip houden? Zorg dan voor minimaal één vriendin erbij. Je zult een nachthok moeten hebben en een goed omheind stuk waar ze kunnen scharrelen.

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 15:53

Rivendell schreef:
Zal gewoon een Barnevelder zijn.
Wil je de kip houden? Zorg dan voor minimaal één vriendin erbij. Je zult een nachthok moeten hebben en een goed omheind stuk waar ze kunnen scharrelen.

Bedankt voor je antwoord!
ik geloof dat de kip zelf al besloten heeft te blijven :') ze loopt overdag rond ons huis en bij stal en de paddock (paarden staan op het land) en ze eet van het voer van onze eenden.
Kun je er gemakkelijk een tweede kip bij houden?
Mijn vader is handig dus die kan vast een mooi nachthok maken :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:06

Volgens mij is ze.nog niet zo oud. Beste zoek je een kipje van het zelfde ras. Als ze loslopen zullen ze snel aan elkaar wennen
Kippen blijven meestal op de.plek waar gevoerd wordt, dus ze zal niet snel weglopen

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:07

Ik gok dat het een (kruising) 'gewone' legkip is en geen Barnevelder. Over leeftijd weet ik niet veel te zeggen.

Inderdaad minstens 1 andere kip erbij doen. Die kun je het beste 'S avonds bij de andere kip zetten (waar die ander ook slaapt)
Willen jullie de kippen los laten lopen? Dat kan wel, maar dan is een nachthok handig, daar kunnen de kippen ook eieren in leggen, anders heb je de kans overal eitjes te vinden.
Een omheind veld is ook prima, ik zou dan wel zorgen voor een goede (hoge) omheining. Anders vliegen de kippen er toch overheen. Ook hierbij graag een nachthok.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:10

Begrijp ik goed dat het een aanloopkip is? Zo ja, zou je dan niet op zoek gaan naar het baasje? Of betekent geen ring automatisch geen baasje (ik heb echt geen verstand van kippen :o )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:17

Zeker weten dat het een hen is? Onze aanloopkip die wij hadden opgevangen was ook een jonkie nog en wij snapten later waarom die los was gelaten... Die mensen wisten iets dat wij niet konden zien en t begon te kukelen :') Heb wel een week mijn buren vervloekt om de haan totdat we zagen dat het onze 'hen' was :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-09-15 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:17

Niet elke kip heeft een ring. Alleen diegene van.wie de.fokker lid is van de vereniging.
Kippen worden bij bosjes gedumpt. Rond deze.tijd stoppen veel hennen met leggen en dat kan een reden zijn om een dier weg te.doen.
Uiteraard is het ook mogelijk dat ze weggelopen is. Al zal een.kip niet snel van.haar huis weglopen

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:21

Nee we weten niet zeker of het een hen is. Op de boerderijen in de buurt hebben we niet hetzelfde soort kippen gezien. Dus gedumpt zou inderdaad goed kunnen.