Waarom plast mijn kat op de bank?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Waarom plast mijn kat op de bank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 07:33

We zitten hier echt met een situatie waar niemand vrolijk van wordt en ik wil graag weten waar het vandaan komt.. Konden dieren maar praten..

Het zit zo: Mijn kat plast als sinds we haar hebben(is komen aanlopen 3 jaar geleden) in de stoel van mijn vader. Deze hebben we een tijd geleden weggedaan omdat de pislucht niet meer uit huis te krijgen was.
Nu is het een hele tijd goed gegaan en van de week had ze op de bank gepiest ;(

Ik weet echt niet waar het vandaan komt. Het is niet tijdsgebonden, ze doet het niet 'stiekem'(is al vaker betrapt en rent dan heel schuldbewust naar de kattenbak).
Ze komt niet buiten, er zijn genoeg kattenbakken en deze zijn ook schoon genoeg(doet het ook als de bak net schoon is). We hebben hier nog 2 katers lopen, maar deze vertonen geen van beiden ook maar iets van dit gedrag.

Kan iemand mij vertellen waar het misschien vandaan kan komen? Mijn vader is het behoorlijk zat namelijk en dat snap ik ook. Hij zou haar niet wegdoen, maar er moeten wel maatregelen komen óf een fatsoendelijke oplossing/probleem achterhalen..

Wie o wie? :)*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 07:44

Probeer die plek eens echt heel goed schoon te maken zodat de plaslucht er totaal niet meer op/in zit.
Anders blijft het zich herhalen omdat zijn luchtje daar nog zit, dan doet hij het er steeds overheen.
Of probeer het eens een heel andere (vieze) lucht te geven zoals azijn.

Leffroi

Re: Waarom plast mijn kat op de bank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 07:46

Het eerste waar ik aan denk, stress door de 2 (hopelijk ex)katers. Heeft ze hetzelfde 'ritueel' voordat ze daar gaat plassen? Misschien dat je dat kan herkennen en haar dan naar een kattenbak kan brengen. Eventueel een plantenspuit met water klaar als je ziet dat ze daar gaat staan?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 07:57

Bekend probleem. Kat van mijn ouders plaste op banken en stoelen, en een van onze katten (poes) plaste tegen alles aan (sproeien). We hebben boeken en kasten moeten weggooien en mijn ouders een stoel en een bank. Ik denk zelf dat de reden onzekerheid is, de kat voelt zich niet veilig. Ik heb weleens van Feliway (geloof ik) gehoord, dat zou katten kalmer maken. Als ik weer een kat had die overal plaste, zou ik het zeker proberen, want overal kattepies is echt vreselijk.

Maak de plasplekken goed schoon, met iets dat sterk ruikt en de geur helemaal maskeert (citroen?). Leg er iets op waarop ze niet graag plast. Katten plassen niet graag op harde oppervlakken, want dat spettert. Ze zijn dol op plasticzakken om op te plassen. Als het uit onzekerheid is dan verschuift het probleem alleen, ze zal een andere plasplek zoeken.

IK zou feliway proberen

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:02

Wat vervelend zeg!
Hoeveel kattenbakken heb je?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:02

Hoe is de onderlinge verhouding van de katten? Staan de kattenbakken zo geplaatst dat een kat er in kan zonder dat andere katten de bak blokkeren of in de gaten houden? Staan de kattenbakken op een rustige plek? Is er genoeg ruimte voor elke kat om zich terug te trekken? Als de dierenarts lichamelijke problemen heeft uitgesloten zou ik het zoeken in de relatie's met de katten en/of jullie.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:10

Ik kan je bijna 100% garanderen dat het door de andere 2 katten komt.

Wij hadden ook 3 katten, 2 katers en 1 poesje. De katers konden niet altijd even goed met elkaar en op een gegeven moment sloeg dit echt om en begon mijn wat onzekere kater op ons bed te plassen!! Echt om te janken..

We zijn toen goed gaan opletten, waarom hij dat opeens deed, en toen bleek dat hij niks meer mocht van onze andere kater.. In de tuin moest hij weg, beneden mocht hij niet op de vloer lopen of bij ons liggen.. Dus hij kon enkel nog boven, of bovenin de krabpaal.. Wanneer wij boven waren en de dominante kater dus ook (graag bij ons) werd de onzekere kater weer verbannen naar beneden..

De onzekere kater woont nu bij mijn schoonouders en heeft nooit meer buiten de kattenbak geplast!

Kijk eens goed naar jou 3 katten en hun gedrag, ga desnoods dingen opschrijven en kijken of je dingen in huis kunt veranderen om haar te helpen..

Is er een reden dat ze niet buiten komt?
Hoeveel kattenbakken heb je?
Wat voor grit heb je erin liggen?
Al eens daarmee gewisseld?
Zijn er buurt katten in jullie tuin, die bij de deuren hun geur markeren?
Zijn de kattenbakken met of zonder kap?
Wat gebeurt er als zij wel op de bak zit, word ze dan met rust gelaten?

En ze kwam 3 jaar geleden aan lopen, deed ze het toen ook al?
Is ze een zwerver geweest?

Hoe oud is ze ongeveer?
Heeft ze geen nier problemennof dergelijke? Slaapt ze op de bank en daarna gelijk plassen?
Hoevaak plast ze?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:42

Kan ook aan het soort kattenbak korrel liggen.
Grove korrels kunnen zeer doen aan de pootjes fijne zachte korrel is als zand dat graaft lekkerder voor de pootjes.
Sommige katten zijn daar gevoelig voor.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:59

Dit probleem heb ik ook gehad. als eenmaal de urinelucht erin zit, dan doen ze het zo weer, ook al denk dat het weer naar 'bloemetjes' ruikt. Ik heb de bank destijds van top tot teen gesopt ook het binnenschuim, goed laten drogen daarna 3 x flink ingespoten met hg weg met vieze luchtjes, dit breekt de urinekristallen af die je met gewoon schoonmaken niet weg krijgt, wat de kat wel ruikt.

-Maar als je dat gedaan heb moet je nog de oorzaak weg nemen van het onzindelijk gedrag, hoeveel kattenbakken heb je, liefs 2 bij 1 kat, 3 bij 2 katten enz...
-vulling staat de kat niet aan te grof/fijn/geur...
-staan de bakken op een goede plek? Misschien angstmoment gehad bij de bak. Of staat de bak bij het eten in de buurt? Daar houden katten ook niet van
-sommige katten kunnen de kap van de bak niet waarderen (geur blijft in de bak hangen), kap er af laten
- bak schoonmaken met bleekwater, katten houden van deze geur, andere objecten waar niet geplast mag worden niet schoonmaken met bleek!
-maar het belangrijkste is de kat gezond? Drinkt ze veel, voeding, blaasontsteking, blaasgruis=>DA Mijn kat kan niet tegen alle soorten voer (vooral de goedkope merken) ivm de hoeveelheid zout=veel drinken =veel plassen en te laat bij de bak.
-onderlinge verhouding tussen de katten?

Schiet me vast wel meer te binnen heb ook met mijn handen in het haar gezeten met het bank plassen.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:12

Helaas kan ik hier over meepraten.
Ik heb twee broertjes en eentje plast op de bank en op mijn bed. Ik heb van de week zijn urine laten controleren bij de DA. Dit was helemaal in orde en die zag geen enkele afwijking.
Zij raadde mij feliway aan. Deze heb ik meteen meegenomen en hangt op mijn kamer en in de huiskamer.
Nu heb ik ook een hele grote kattenbak gekocht in de hoop dat hij dat prettiger vindt. Is een bak van 50 bij 71 bij 47.

Als je lichamelijke problemen bij je poes heb uitgesloten zou ik feliway proberen en misschien nog eens kijken naar je kattenbakken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:21

Veel katten doen het inderdaad wanneer de kattenbak gebruikt wordt door andere katten.
Sommige katten vinden dit echt heel vies.

Ik ken een vrouw, die werkelijk 6 kattenbakken heeft (3 binnen en 3 in de ren) voor maar 3 katten.
Want er is 1 kat bij, die dat zo vies vind.
Ze maakt de bakken dagelijks schoon en wekelijk met een goede sop.

Stress is ook een veelvoorkomend factor.
Stress kan al voortkomen uit dat de bank 1 meter opzij is verplaatst, om maar een stom voorbeeld te nemen.
Maar ook dat buurtkatten de boel voor de ramen terroriseren.

Maar ook plasproblemen kunnen voorkomen.
Denk aan nieren of blaasgruis? (struviet)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :D

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 16:09

Wauw bedankt voor de reacties. Ik ga proberen in 1x te reageren in de hoop dat ik niks vergeet.

Suzanne F.: Helemaal schoon was het dus, de 'plasstoel' is weg en er was nog nooit op de bank geplast. Wel staat deze ongeveer op dezelfde plaats(een meter verder). Toen de stoel namelijk aan de andere kant van de kamer stond was er ook veel minder geplas.

Leffroi: Ja ze zijn beide geholpen al van heel jong af aan. Of de poes geholpen is weten we niet, volgens de dierenarts moesten we haar daarvoor open maken en dat wilde ik niet. Ze is ook niet echt krols dus kans dat ze geholpen is. De relatie tussen de katten ligt heel goed. Er is wel eens wat gemiemel maar ze liggen vaak genoeg allemaal tegen elkaar op de bank.
Een ritueel heeft ze niet. De enige keren dat we haar gezien hebben liep ze er gewoon heen en ging plassen.

Hevonen: Feliway zou ik kunnen proberen. Had er wel van gehoord inderdaad. We hebben van alles er op proberen te leggen. Kussens, kranten, papier, helemaal niks etc. 'Gelukkig' is het een leren bank maar het trekt er toch in..

annibel: 4 stuks, 1 voor iedere kat + 1 extra.

Sleeper: Daar zeg je wat. Er is 1 kater die het grappig vindt om beide andere katten 'op te sluiten'of aan te vallen als ze net van de bak komen. Hoe zou ik dit kunnen aanpakken? Hij doet dit maar bij 1 bak eigenlijk.

Nadiine__x:
Is er een reden dat ze niet buiten komt? : Ja, ze worden anders doodgereden voor de deur :)
Hoeveel kattenbakken heb je? : 4 dus
Wat voor grit heb je erin liggen? : Biocat Classic(soms ook Fresh)
Al eens daarmee gewisseld? Jep, verschillende soorten ander spul geprobeerd maar dit hoeven ze totaal niet
Zijn er buurt katten in jullie tuin, die bij de deuren hun geur markeren? : Niet van toepassing, ze komen niet buiten.
Zijn de kattenbakken met of zonder kap? : Allemaal met kap om voor ons de geur wat prettiger te houden, boven hebben we wel de klep eruit omdat deze net iets kleiner is en ze er anders niet in past.
Wat gebeurt er als zij wel op de bak zit, word ze dan met rust gelaten? : Als ze er gewoon zit? Geen probleem. Ze mogen gewoon op de banken om te liggen/zitten whatever.

En ze kwam 3 jaar geleden aan lopen, deed ze het toen ook al? : Ja, vanaf het begin eigenlijk. Is een tijdje goed gegaan totdat ze gewend was.
Is ze een zwerver geweest? : Ik vermoed van niet. Ze was namelijk niks gewend(hond, andere katten, geluiden in huis enz). Ik gok zelf dat ze van een oud vrouwtje is geweest want ze is wel súper aanhankelijk vanaf het begin.

Hoe oud is ze ongeveer? Dierenarts schatte haar bij vondst rond de 3/4 dus dan zal ze nu een jaar of 6 zijn.
Heeft ze geen nier problemennof dergelijke? Slaapt ze op de bank en daarna gelijk plassen? : Dit is nog niet onderzocht. Ze plast niet gelijk na het slapen.
Hoevaak plast ze? : Dat verschilt heel erg. Soms 2x in een week en dan 3 maanden niet.

hetty007: Veel is al hierboven geantwoord. Drinken doet ze goed. We hebben een fontein zodat ze meer drinken en dit is prima. Aan het voer ligt het ook niet, we hebben hier ook al meerdere keren in proberen te wisselen(ook omdat ze te dik is).

Het stomme is dat ze wel gewoon prima op de bak gaat plassen en dan opeens weer niet. Als je haar betrapt dan rent ze ook direct door naar de bak om daar verder te plassen, dus ze weet het wel..

Zo'n frustratie.
Ga sowieso die feliway proberen en eens bij mijn dierenarts informeren voor een nieronderzoek misschien. Aangezien ze ook behoorlijk dik is zou dit er misschien toch mee te maken kunnen hebben.

Even nog een edit: die feliway moet in het stopcontact zie ik. Er is een stopcontact op +- 6 meter van de 'plasplek'. Is dat goed? Of moet het korter bij/verder af?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:21

Laat haar eerst eens goed nakijken door een DA en probeer de feliway.

Staan al je kattenbakken bij elkaar in de buurt of op andere plekken?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 16:23

Kattenbakken staan op verschillende plekken. 2 boven in verschillende ruimtes en 2 beneden in verschillende ruimtes(zijn wel allemaal met elkaar verbonden dus ze kunnen overal heen).

Het stopcontact waar de feliway bij in de buurt komt is ook wel in dezelfde ruimte(woonkamer) als waar de kattenbak staat. Zou dit een probleem zijn? Of snappen ze dat ze hier gewoon op kunnen gaan?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:27

Ligt eraan waar die kattenbak staat? Staat die in de buurt van hun eten/drinken? Is er veel lawaai in de buurt van de kattenbak? Soms gebruiken ze een bak niet omdat die onprettig staat.

Wellicht eens contact opnemen met, ik dacht dat ze Zwerte heet hier op bokt, die doet iets met katten dacht ik. En anders eens nadat je contact met de DA hebt gehad een katten gedragstherapeut in huis halen. Wellicht mis je subtiele signalen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 16:38

Kattenbak staat niet in de buurt van het eten en drinken, tenminste niet die wat dan bij de feliway in de buurt staat. Er staat er wel 1 'in de buurt' van het drinken maar ik geloof niet dat ze hier last van hebben omdat die om het hoekje staat zegmaar.

Lawaai in de buurt van de kattenbakken valt heel erg mee. Er is sowieso bijna geen geluid in huis behalve dat wat ze zelf maken omdat er vrij weinig iemand thuis is momenteel. TV staat echt alleen 's avonds heel soms een uurtje aan, radio bijna nooit etc.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:54

Ik zou de urine eens laten testen.
Mijn kat deed het jaren geleden ook en die bleek blaasgruis te hebben, dus last met plassen. Om de een of andere reden kiezen ze dan andere plekken dan de bak uit.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:59

Je schrijft dat de buiten katten er niet toe doen omdat zeniet buiten komen. Maar katten kunnen onwijs goed ruiken..
Als er inderdaad andere katten tegen de buiten deuren aan sproeien/markeren kunnen ze daar zeker stress aan ondervinden en dus op vreemde plekken zoals de bank gaan plassen..

Verder, probeer eens wat bakke zonder kap eroverheen, je schrijft dat 1 van de katten soms wel vervelend is bij 1 bak.
Sommige katten voelen zich opgesloten in een bak en willen er dan liever niet op.

Heb je ook 1 van de 4 bakken in d woonkamer staan? Wellicht in de buurt van de bank?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:11

Wij hadden een poes doe echt heel veel stress kreeg van de andere katten, waardoor ze steeds weer blaasontsteking kreeg.
Ze komt nu niet meer in de ruimte waar de andere katten leven en de blaasontstekingen zijn over.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:40

Stap 1: urine laten controleren. Meerendeel van de onzindelijke katten doen dit uit medische redenen. De percentages in verschillende onderzoeken verschillen, maar liggen bijna allemaal rond de 80%. Doe dat dus echt als eerste, zelfs als het puur gedrag lijkt.

Als het toch niet medisch is, hou je stress of territorium over. Daarover worden hier al zeer goede vragen gestelt en goede opmerkingen over gemaakt. In beide gevallen kan feliway wel bijdragen, maar oplossen doet het zelden tot nooit.
De kater die ze aanvalt bij de bak verlaten, zou best een oorzaak kunnen zijn (alsnog kan het ook medisch zijn, vaak zie je meer dan 1 oorzaak en houd het elkaar in stand). Als je hem dat ziet doen, corrigeer dan direct. Verder zou ik toch echt even alle kappen van de bakken af halen. Juist wanneer ze elkaar wat gaan dwars zitten, is het belangrijk dat ze elkaar kunnen zien. Ik heb er hier eentje lopen die absoluut niet op een dichte bak wil, vind ze gewoon te eng. En het is echt ideaal om op wacht te zitten en de anderen te pesten.

Schoonmaken het beste met biotex, evt nasprayen met alcohol. Absoluut geen bleek en liever ook geen andere luchtjes.

Wat betreft het schuldig wegrennen, katten kennen geen schuldgevoel. Wel conditionering. Dikke kans dat ze goed weet dat jij dat gedrag niet goedkeurt en ook heeft geleerd dat richting de bak rennen en daar verder gaan juist wel goed is. Betekent niet dat ze het begrijpt. Sowieso kan je beter niet corrigeren bij onzindelijkheid, helpt nooit want ze doen het niet bewust om te klieren ofzo. En vaak speelt stress dus een rol, wat je dan dus juist verhoogt. Oorzaak achterhalen en dat oplossen, dat is de enige manier er echt vanaf te komen!

yileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:42

alliminum folie op de bank leggen werkte bij ons heel goed! Ze vonden het geluid als ze er op waren eng

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:11

SuperAssie schreef:
Sleeper: Daar zeg je wat. Er is 1 kater die het grappig vindt om beide andere katten 'op te sluiten'of aan te vallen als ze net van de bak komen. Hoe zou ik dit kunnen aanpakken? Hij doet dit maar bij 1 bak eigenlijk.

Kijk, daar zou best een deel van het probleem in kunnen zitten. Verplaatst de bak waar dit bij gebeurt. Kijk eens hoe dat werkt. Als je je niet veilig voelt omdat als je uit de bak komt er iemand in je nek zit zoek je een plek waar je het overzicht hebt. Open bakken, dus zonder deksel kan ook oplossend werkend.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:19

Even los van het probleem, je zou kunnen proberen je poes op operatie-littekens te controleren. Mijn poes komt 'van de straat' en toen de da een paar cm haar wegschoor van de buik, zagen we een keurig litteken.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:29

Wij hebben een kater die dat doet. Niet op de bank, maar op het kussen van de hond. Het bed van mijn broer en het gordijn op mijn moeder kamer, -O- Snap jij het nog? Ze allemaal laten castreren op de hoop dat het minder zou worden. Maar helaas. Wij zijn er nog niet achter, de ene x doet hij het maanden niet. En ineens pist ie weer overal. Wel merken wij. hoe meer "vreemde" mensen ver in huis zijn geweest ( Ik&mijn moeder wonen enkel met de beesten) dus mijn broer, of familie, de buurman etc. Dan pist hij ineens weer op t kussen van de hond.. :?