Hier mee naar de DA? Kat plekken op de kop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Hier mee naar de DA? Kat plekken op de kop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:22

Ik heb 2 katten die beide naar buiten kunnen. Eentje doet dat ook zeer regelmatig.
Net kwam ze thuis met vreemde plekken op de neus en op één wang. Het is rood en de huid is wat kapot. Op haar neusje zit er ook wat zand/viezigheid in.
De plekken zijn droog en lijken haar geen pijn te doen, ik mag er gewoon aan komen.

Wat zeggen jullie; vandaag mee naar de DA of over het weekend even aankijken?

Afbeelding

vilheide

Re: Hier mee naar de DA? Kat plekken op de kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:26

Ik zou zeggen kijk het weekend even aan. Waarschijnlijk heeft ze met haar neus ergens in gezeten en heeft ze een allergische reactie.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:26

Misschien even se dierenarts bellen voor overleg.
Het is nu vrijdag anders zit je in het weekend?

Misschien ongeluk gehad?
Met haar kopje over de stoep of straat geschuurd?

Moeilijk altijd.
Allergie voor iets kan natuurlijk ook ja.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:27

linnie050 schreef:
Misschien even se dierenarts bellen voor overleg.
Het is nu vrijdag anders zit je in het weekend?

Misschien ongeluk gehad?
Met haar kopje over de stoep of straat geschuurd?

Moeilijk altijd.
Allergie voor iets kan natuurlijk ook ja.

Een dierenarts zegt al snel, kom maar even langs.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:29

Ik vind het er zelf een beetje uit zien als een chemische brandwond. Het lijkt mij niet dat ze met haar koppie over de straat is gegaan. Verder is ze ook niet anders dan anders en heeft ze verder niets kapot.

Leek mij ook dat madam met haar neus ergens gezeten heeft waar het niet hoort

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:29

Staat er ergens berenklauw in de buurt, dat je weet?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:30

Bij mijn weten niet shirley

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:31

Kan van alles zijn ook een bijtwond van een andere kat die zie je nauwelijks en ontsteken snel. Zou dat zeker niet afwachten over het weekend. Maar er vandaag mee heen gaan.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:32

Ze heeft geen dikke tranende ogen ofzo?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:34

vilheide schreef:

Nope, het is echt rode geirriteerde huid en op de neus is het vies.
Bijtwond is het niet en ontstoken is het ook niet.
De huid is gewoon droog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:37

Misschien is deze foto duidelijker? Ze lag tijdens het maken van deze gewoon te spinnen :')
Afbeelding

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:37

Het lijkt ook alsof we een bloedneusje heeft.. klopt dat? ik denk wellicht gevallen, aangereden oid. gedrag goed in de gaten houden. af en toe wakker maken en misschien voor dezekerheid wat pijnstillers halen bij de da? (of even langsgaan?)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:39

Liselot schreef:
vilheide schreef:

Nope, het is echt rode geirriteerde huid en op de neus is het vies.
Bijtwond is het niet en ontstoken is het ook niet.
De huid is gewoon droog

Wat is je eerste ingeving? Er direct mee naar een dierenarts of het gewoon even aankijken?
Je kent je kat het beste.
Ik ben iemand die niet direct naar een dierenarts rent maar het eerst even aankijkt, zeker als het dier er geen pijn of jeuk aan heeft.

Shirley

Liselot schreef:

Maar je weet niet natuurlijk ook niet waar zo'n beestje allemaal rondtippelt -O-

Zou het proberen te wassen en er wat brandzalf opsmeren en dan het weekend even aankijken.
Wel binnen zien te houden dan!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

het lijkt op hetzelfde wat mijn kat (met witte neus) ook had. Bij haar was het huidkanker van de zon (al is er niet veel zon op het moment -:(- ).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:40

Nee het is geen bloed, het is echt viezigheid, maar wil haar nu niet pesten en het schoonmaken.
Door de viezigheid heen zie ik een rode en geirriteerde huid, net zoals haar wang (bij het witte haar onder haar oog)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:41

Shirley schreef:
Liselot schreef:

Maar je weet niet natuurlijk ook niet waar zo'n beestje allemaal rondtippelt -O-

Zou het proberen te wassen en er wat brandzalf opsmeren en dan het weekend even aankijken.

Als het mooi droog is zou ik er persoonlijk niets aan doen of er iets opsmeren, daardoor maak je de huid toch weer weker.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:41

kaatjemuts schreef:
het lijkt op hetzelfde wat mijn kat (met witte neus) ook had. Bij haar was het huidkanker van de zon (al is er niet veel zon op het moment -:(- ).

Lijkt me dat dat niet ineens zichtbaar is een paar uur nadat ze buiten is geweest.

Mijn ingeving is even afwachten, ze zit er zelf niet aan. Ik mag er gewoon aan komen en ze oogt niet anders dan anders.
Twijfel een klein beetje omdat het idd weekend wordt, maar ach, daar hebben ze de dienstdoende voor mocht het nodig zijn

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:44

Katten spinnen ook bij angst of pijn, dus dat is geen goede indicator. Dat je er (voorzichtig) aan mag zitten wel. Ik zou er vooral niets aan doen en als je echt denkt dat ze er geen of heel weinig pijn aan heeft het dit weekend aankijken. Met het risico dat je zaterdag of zondag toch naar de dierenarts moet...

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:45

Liselot schreef:
kaatjemuts schreef:

Lijkt me dat dat niet ineens zichtbaar is een paar uur nadat ze buiten is geweest.

Mijn ingeving is even afwachten, ze zit er zelf niet aan. Ik mag er gewoon aan komen en ze oogt niet anders dan anders

het is helaas niet afhankelijk of ze, een korte tijd ervoor, wel met zonlicht in aanraking zijn geweest. Die van mij kreeg ook plekken als ze niet in de zon was geweest.. De primaire oorzaak is de zon.

Ik zou idd ff afwachten en zien hoe t loopt. Katten kunnen hun wonden erg goed schoon houden.
Als het steeds weer terugkomt, dan zou het huidkanker kunnen zijn.

Helaas is de kans bij katten (die buiten komen)met een witte neus (en/of oren) best wel groot dat ze last krijgen van huidkanker..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:46

vilheide schreef:
Shirley schreef:

Als het mooi droog is zou ik er persoonlijk niets aan doen of er iets opsmeren, daardoor maak je de huid toch weer weker.

Dat is het advies van de dierenarts bij het vermoeden van irritatie door berenklauw.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:49

Shirley schreef:
vilheide schreef:

Dat is het advies van de dierenarts bij het vermoeden van irritatie door berenklauw.

Maar irritatie door de berenklauw is naar mijn weten niet pijnloos, dus dan zal de kat er hoogstwaarschijnlijk aan zitten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:49

Kaatjemuts: ik doel meer op het feit dat het dan klein zou moeten beginnen en dan uitbreid. Dat was niet het geval. Voor ze naar buiten ging had ze niets en nu wel en dat is een tijdsbestek van een paar uurtjes. Lijkt mij dat als het huidkanker zou zijn ik al eerder een kleiner plekje gezien had moeten hebben

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:49

Lijkt wel het zelfde wat mijn kat heeft, alleen heeft ze het onder de kin. Het is een binnen kat en volgens de dierenarts een allergie, tot op heden weet ik nog steeds niet waarvoor, de plek komt en gaat. En ze heeft er geen last van.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:51

Liselot schreef:
Kaatjemuts: ik doel meer op het feit dat het dan klein zou moeten beginnen en dan uitbreid. Dat was niet het geval. Voor ze naar buiten ging had ze niets en nu wel en dat is een tijdsbestek van een paar uurtjes. Lijkt mij dat als het huidkanker zou zijn ik al eerder een kleiner plekje gezien had moeten hebben

dat hoeft niet.. bij die van mij begon het ook met een soortgelijke plek. Die heelde weer, toen kwam het op een andere plek weer terug en zo is het jaren gegaan. Ze is er gewoon oud mee geworden, nooit echt last van gehad.
De kans op huidkanker zal klein zijn, maar ik wou het alleen ff melden dat de kans er wel is, helemaal met katten met een witte neus..