Kleurmuisjes geboren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleTL

Kleurmuisjes geboren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 19:40

Jaaa daar zijn ze! *\o/*
Een stuk eerder dan ik had verwacht (waarschijnlijk is ze al drachtig geworden vóórdat ze bij mij kwam).

Fienna was vanmiddag wakker en liep een beetje rond in haar hokje, dus ik dacht ik haal haar er even uit om wat foto's van haar buik te maken (om te vergelijken zodat ik enigszins zou weten wanneer ze zou kunnen bevallen).
Toen ik haar eenmaal vast had was ze wel érg dun en ik dacht even dat er iets mis was gegaan met de baby's.
Ik til snel het huisje op en zie daar wat roze bewegen! Ze zijn er al! :D

De dag voor de bevalling:
Afbeelding

En toen waren ze er ineens al! <3
Afbeelding
Hoeveel tellen jullie er? Ik denk er 7 te tellen. :D

Als er interesse naar is wil ik dit topic graag een beetje bijhouden met foto's en dergelijke.
Vragen en tips zijn altijd welkom! :o
Laatst bijgewerkt door DanielleTL op 03-09-15 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariannee

Re: Kleurmuisjes geboren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:41

Wat leuk dat ze zijn geboren, alleen je foto's zijn heel erg klein.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 19:43

Ariannee schreef:
Wat leuk dat ze zijn geboren, alleen je foto's zijn heel erg klein.

Dat zag ik ook toen ik mijn bericht postte, heb het inmiddels aangepast ;)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:17

Wat leuk!

kleurmuisjes lokken mij altijd wel, alleen het probleem is dat er geen hamster meer in komt omdat mn moeder niet over de lucht kan, en muizen stinken nog meer dan hamsters..

om mijn part mag je wel update's plaatsen :o

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 09:08

Paps en mams zijn druk bezig geweest om een mooi nestje te bouwen!

Afbeelding

Helaas betekent dit dat ik de baby's niet meer kan zien, maar aangezien ik ze zo min mogelijk wil storen laat ik het maar eventjes zo :)

En aangezien het mannetje er nog bij zit, verwachten we over 3 weekjes weer een nestje!
Dit was eigenlijk niet de bedoeling, maar een 2e nestje is meer dan welkom bij ons <3
Mijn plan is om uiteindelijk 2/3 vrouwtjes te houden, de rest zal ik helaas weer moeten verkopen.
Dus mocht iemand al interesse hebben, kan je me altijd een pb sturen ;)

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 20:31

De baby's zijn vandaag 3 daagjes oud!
We hebben vandaag heel voorzichtig in het nestje gekeken of alles goed was en om natuurlijk even een foto te maken :)
Afbeelding

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:35

Zo onverantwoord en zielig om mama muis meteen weer te laten dekken... Grenst nog net niet aan dierenmishandeling in mijn ogen. Bah!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:43

Amandavd schreef:
Zo onverantwoord en zielig om mama muis meteen weer te laten dekken... Grenst nog net niet aan dierenmishandeling in mijn ogen. Bah!

De natuur doet dit buiten ook. Niet dat ik voor het fokken van veel muizen ben. Maar mishandeling is ook weer overdreven.

In de natuur moeten muizen zelfs hun eten nog zoeken en dan moeten ze zich regelmatig op onveilig terrein wagen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:47

Wat een knappe moeder! Ben benieuwd welke kleuren de kleintjes krijgen.

Ik neem aan dat het niet expres was, ts verwachtte nog geen nestje, het mannetje zat er dus nog bij en dan is het toch al te laat dus kan hij net zo goed een rondje mee nest bouwen :)*

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:50

Amandavd schreef:
Wat een kortzichtige reactie zeg, bah.

Ts, super dat je nu al een nestje hebt! Weet je welke kleur de vader is?

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:52

Oeh leuk muisjes :D ben benieuwd hoe ze er over een tijdje uitzien :)

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:55

Amandavd schreef:

Speciaal voor zulke opmerkingen heb ik mijn OS aangepast :P

Kun je nu ook al zien of ze bont worden? Dacht ergens te hebben gelezen dat je dat vrij vroeg al aan de huid kon zien. Tzijn nu net van die wormpjes :D

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:59

Ik zou de man er toch uithalen. Moeders kan van stress de jongen dood bijten.
Of vaders leeft zich uit.
Wat voer je de moeder? En wat heb je voor nestmateriaal?
Hoe krijgen ze drinken? Uit een flesje of een bakje met water?

Ik meende aan de laatste foto al 2 bonte te zien.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:01

Amandavd schreef:

Jeetje, wat een bizarre reactie.
Het is inderdaad heel erg zielig voor een dier om zijn/haar natuurlijk gedrag te vertonen :')

Ah well, TS, ben benieuwd heo de baby's gaan uitgroeien.
Ik zou de tip van Xoranlover trouwens wel opvolgen, want voor je het weet heb je nog meer zwangere muizen ;)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:07

Oh en nog iets als je muis inderdaad weer zwanger is. Zul je over 3 weken toch echt iets moeten. Deze muisjes zijn dan eigenlijk nog afhankelijk van moeders maar met een nieuw nestje heeft moeders geen tijd meer voor deze of ze dood de jongen die ze dan heeft. Heb je een andere vrouw? En weet je hoe je op jonge leeftijd geslachten kunt zien?

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 05:00

@Amandavd, zoals ik heb geprobeerd uit te leggen was het helemaal niet de bedoeling om nog een nestje te krijgen, dus ik ga hier verder niet op in :)

@Ailill, de vader heeft ongeveer dezelfde kleur als de moeder, ik zal vanavond eens proberen een foto van hem te maken :)

@Bamii, ja inderdaad! De huidpigmenten zijn met volgens mij 2 dagen al zichtbaar :)

@xoranlover om antwoord te geven op je vragen: als voer krijgen ze Nature's Best, Mouse en Rat select. Als nestmateriaal hebben ze cotton comfort en ze krijgen water uit een flesje.

Het plan is om over een week of anderhalf het mannetje weg te halen en mijn 2 andere vrouwtjes bij mama en de baby's te zetten :)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:15

Ohh cotton eruit halen. Dat is heel slecht voor muizen. Beter gewoon wc papier geven. En je kunt vader er beter nu uit halen. En moeder alleen laten zitten met de jongen. Andere dames er niet bij zetten. Hoogtens als je een 2e nestje hebt de huidige jongen weg halen en mannen bij vader zetten en vrouwen bij de andere dames. En goed je jongen bij voeren dan. En moeders nu ook bij voeren. Vooral als ze nog een nest krijgt. Je kunt ze kattenbrokjes geven. Maar wel alleen moeders niet vaders.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 15:50

xoranlover schreef:
Ohh cotton eruit halen. Dat is heel slecht voor muizen. Beter gewoon wc papier geven. En je kunt vader er beter nu uit halen. En moeder alleen laten zitten met de jongen. Andere dames er niet bij zetten. Hoogtens als je een 2e nestje hebt de huidige jongen weg halen en mannen bij vader zetten en vrouwen bij de andere dames. En goed je jongen bij voeren dan. En moeders nu ook bij voeren. Vooral als ze nog een nest krijgt. Je kunt ze kattenbrokjes geven. Maar wel alleen moeders niet vaders.

Mag ik vragen waarom het cotton slecht is voor muizen? Ik heb er namelijk alleen maar goede dingen over gehoord.
En verder zie ik nog geen rede om het mannetje weg te halen zolang hij mee helpt met de zorg voor de kleintjes.
Moeders krijgt al af en toe kattenbrokjes en meelwormen :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:53

xoranlover schreef:
Oh en nog iets als je muis inderdaad weer zwanger is. Zul je over 3 weken toch echt iets moeten. Deze muisjes zijn dan eigenlijk nog afhankelijk van moeders maar met een nieuw nestje heeft moeders geen tijd meer voor deze of ze dood de jongen die ze dan heeft. Heb je een andere vrouw? En weet je hoe je op jonge leeftijd geslachten kunt zien?

Met drie weken kunnen de jongen gerust gespeend worden zodat mams weer klaar is voor nest nummer twee (wel meteen vrouwen en mannen splitsen en imo lijkt het niet slim om de mannelijke jongen bij pa te houden...). Zodra je merkt dat het vrouwtje goed drachtig is, meteen de man erbij weg halen en dan dus op 20 á 21 dagen spenen van eerste nest. Dan heeft ze alle ruimte voor het tweede nest zonder dat ze meteen weer gedekt wordt.

Ben benieuwd naar de foto's. Sinds een kennis is begonnen met kleurmuizen begin ik ze steeds mooier te vinden al die varianten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:58

Gerust vind ik een groot woord maar het is een optie.
Ga ze alleen nog niet weg doen naar nieuwe huisjes maar houd ze nog tot een week of 5 bij elkaar.
Wel natuurlijk op geslacht gescheiden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:02

Dat sowieso dat ze nog even bij elkaar blijven tot een week of 5. Maar verder kan het gerust hoor. Vooral als nest nummer twee er aan komt, deze kan anders opgegeten worden door de jongen van het eerste nest of door de moeder. Als moeders niet drachtig was, zou langer enerzijds mogelijk zijn, maar anderzijds kunnen sommige muisjes weer erg vroeg vruchtbaar worden.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:39

Sorry even in de wat met ander nestmateriaal dit kan wel.
Wat is je plan met de vader? Ga je die houden? Dan zou ik juist wel een jonge man erbij zetten en koppelen. Dat gaat makkelijker met jongen dan met volwassen muizen. Heb dat hier altijd gedaan met nestjes. Jonge werden aan vader of andere mannen gekoppeld die alleen zaten. Is maar 1 keer niet gelukt maar die man bleek ziek te zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:43

Hier is de ervaring minder fraai met zoon en vader koppelen helaas. :=

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:53

De vader gaat weer terug naar de dierenwinkel waar ik hem vandaan heb.
Voordat er reacties op komen, ik ben normaal ook niet zo gek van dierenwinkels maar deze kun je bijna geen dierenwinkel noemen. Ik heb goed contact met de eigenaar ervan en de dieren staan er daar geweldig bij, niet te vergelijken met andere dierenwinkels.

Is het dan misschien een beter idee voor de muizen om de papa straks weg te halen en de 2 vrouwtjes bij mama en de baby's te zetten. En vlak voor het tweede nestje komt en de eerste dus zo'n drie weken oud zijn, het eerste nestje samen in een ander hok doen?
Ik vind het wel een beetje eng om mijn andere vrouwtjes bij de kleintjes te laten komen, ik heb geen idee hoe zij hierop gaan reageren...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:10

Ik zou geen introductie doen op het laatste moment.