Mislukte chemische castratie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Mislukte chemische castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 05:59

Frustratie hier...

Mijn man en ik hebben 2 jaar geleden een reu gekocht als maatje voor onze teef. Omdat we beide geen groot voorstander zijn van castreren zonder reden besloten we het aan te kijken en te castreren als dat echt nodig was.
Het eerste jaar geen problemen natuurlijk, maar langzaam merkte we wel dat hij erg veel last had van zijn hormonen. In overleg met de dierenarts toen besloten om na zijn tweede verjaardag alsnog te castreren, hoewel we nog twijfels hadden.
Daarom adviseerde onze dierenarts chemische castratie: dat zou vergelijkbaar zijn, het zou ons een idee geven hoe castratie hem zou veranderen. We zouden dan het beste kiezen voor een injectie, omdat die maar 6 weken duurt, als het dan tegen zou vallen zou het maar voor 6 weken zijn. Bovendien konden we dat samen laten vallen met de loopsheid van onze teef zodat die geen problemen op zou leveren.
Ik ben echt kritisch geweest in het adviesgesprek, veel vragen gesteld, maar het klonk ideaal!

Vorige week dus die injectie laten halen, na 4 dagen zouden we effect moeten zien. En hij werd wel iets rustiger maar stiekem waren we ook een beetje teleurgesteld want hij bleef toch wat druk en hormonaal, maar we besloten het aan te kijken. Het was iig fijn dat hij nou niet meer vruchtbaar was en niet meer zo heftig zou gaan reageren als de teef vruchtbaar was.

Gisteren kwamen we thuis uit ons werk en het was chaos. De hele gang lag vol poep en hij was zelfs de trap op geweest (waar hij normaal niet op durft) en ook daar had hij cadeautjes achter gelaten. De deur naar de woonkamer (die dicht zat) zat onder de krassen, muur onder de krassen, echt chaos.
Daarna maar eens de dierenarts gebeld, want dit leek me niet echt de bedoeling van deze injectie.
Tja, toen kwam het hoge woord eruit dat het biet op alle honden effect heeft, dat veel honden vruchtbaar blijven en dat het meestal na 8 dagen herhaald moet worden. Leuk om te horen 12 dagen na de injectie, zonder dat iemand je dat verteld.
Afgelopen nacht natuurlij ook drama, heb uiteindelijk op de bank geslapen bij onze reu die helemaal van slag was.

Als dit me van tevoren verteld was had ik het anders aangepakt. Alsnog eerder gecastreerd of de reu tijdelijk ergens anders oid. Ik ga straks bellen naar het pension waar ze in vakanties af en toe heen gaan of ze een plekje hebben om ze een paar dagen uit elkaar te halen, want dit is voor beide sneu. Vandaag een dag thuis werken want ik wil hem niet alleen laten nu.

Ik ben benieuwd of meer mensen ervaring hebben met mislukte chemische castratie? En dan voornamelijk de kortwerkende. Nu ik ga googlen op de naam van je injectie kom ik een hoop info tegen die me niet verteld is en ik ben ook aardig boos op de kliniek. Maar voor nu weinig aan te doen, eerst de crisis oplossen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 06:03

Wat vervelend dat het zo gelopen is. Maar uit je verhaal kan ik niet opmaken dat de bende komt door een mislukte chemische castratie.
Is dit een bijwerking dat hij zo uit zijn dak is gegaan?

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 06:05

Hij reargeert er wel heftig op zeg, lijkt wel alsof die bang ergens voor is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 06:13

Je hebt natuurlijk altijd een risico dat het bij jou hond niet (goed genoeg) werkt. Dat is met alle medicijnen zo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 06:25

Hij heeft de hele middag geprobeerd bij onze teef te komen cayenne. Sorry dat was niet helemaal duidelijk. Het is dus geen bijwerking van de injectie, maar de injectie heeft niks voor hem gedaan en de teef is nu dekrijp dus hij wil bij haar komen en is in de stress gegaan omdat dat niet lukte. En stress gaat bij onze reu gepaard met heel veel poep :+
Jenny, is dat zo? Als mij de anticonceptiepil wordt voorgeschreven mag ik er toch ook vanuit gaan dat het effectief is? Ding werkt in 99,99% vd gevallen. Ben ik echt naief als ik daar ook vanuit ging voor mijn hond? -O-

bridgetF

Re: Mislukte chemische castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 06:46

apart ... het hondje van mijn buurvrouw krijgt ook elk jaar een chemische castratie, die spuit werkt voor een jaar.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 06:48

Oef dat is wel heel slordig dat de DA niet alles heeft verteld over het medicijn. Daar zou ik zeker wel even over praten want voor hetzelfde geld had je nu met een gedekte teef gezeten.

Medicijnen hoeven niet altijd te werken natuurlijk. Er kan altijd een persoon of dier zijn die er niet goed op reageert. Aos dat niet zo was dan waren er ook niet zoveel soorten anticonceptie voor de vrouw. Maar je hoort dan wel de juiste voorlichting te krijgen van de DA over de risico's.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 06:49

Ze hebben 2 verschillende bridget. De ene is een chip die ze onder de huid injecteren die 0,5 tot 1 jaar werkt. Hiermee wordt de hormoonhuishouding uitgeput ende hormonen dus korte tijd heftiger. En dus de injectie met vloeistof die wij hebben gekozen, die binnen 4 dagen werkt, maar wel maar kort. We hebben juist op advies van de dierenarts voor deze korte gekozen, maar als ik nu ga googlen lees ik overal dat vrijwel geen enkele dierenarts deze meer gebruikt omdat hij onbetrouwbaar is en iedereen alleen nog de chip injecteert...

Ik baal dcht van mijn naiviteit. Problemen met bijwerkingen tot daar aan toe, maar dat hormonen gewoon door de injectie heen kunnen breken had ik nooit gedacht..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 06:51

Onze jack russel teef is na haar sterilisatie wel een hele tijd chemisch gecastreerd. Klinkt vreemd maar haar testosterongehalte was torenhoog en daardoor niet echt hanteerbaar. Bij haar werkte het goed, ook getest of het gehalte flink gedaald was.

Ik ken trouwens eerlijk gezegd alleen de langwerkende variant.

Alleen heb je daar nu niks aan behalve hond tijdelijk wegbrengen en daarna toch ballen eraf. Dat heeft net als bij de teef nog veel meer voordelen. Waar onder veel minder kans op kanker of baarmoederontstekingen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 06:53

Er zijn 2 soorten chemische casteratie, een spuit en een implantaat. De implantaat werkt idd langer, maar zijn dacht ik wel meer risico's aan verbonden.

Wij hebben jaren terug deze spuit ook aan onze reu gegeven, en bij hem werkte het prima. Maar wat jij zegt is ons ook nooit verteld in de kliniek.
Wel werkte het bij hem ook wel wat korter, maar wij hebben toen besloten hem wel te laten castreren. Maar toch had dat meer hormonaal effect als de spuit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 06:57

Wij gaan nu idd ook voor definitieve castratie. Bij onze teef durven wij (en de da's die we hebben gezien) het niet aan (of zijn iig heel terughoudend) omdat ze zo onzeker is en dat kan verergeren door de castratie.
Bij onze reu durven we het wel aan, maar waren bang dat het een sulletje zou worden, wat ik helaas te vaak hoor. Daarom leek als proef chemisch castereren ons ideaal, ook omdat het direct zou werken en dat leek ons ideaal met de aankomende loopsheid.
En straks het dierenpension bellen of de reu daar een paar nachtjes kan blijven om ze beide rust te geven.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:01

Wat mij altijd verteld is door mijn eigen dierenarts en wat op internet staat is dat de injectie met hormonen niet representatief is voor het gedrag wanneer de reu definitief gecastreerd is. Het kan je enigszins een idee geven, maar is vaak niet representatief. Daarbij ook nog wel bijwerkingen inderdaad.

Verder kan je ook voor een half jaar ongeveer chemisch castreren, dan wordt er een oplosbare microchip met hormonen ingespoten die dus zo doende zich langzaam verspreiden. Dit is wel representatief in het overgrote gedeelte van de gevallen en heeft door de geleidelijke toename ook veel minder bijwerkingen.

Wat raar dat jullie dierenarts zich zo vergist heeft, daar zou ik niet meer terug gaan :o

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:12

Onze reu is echt geen sulletje geworden hoor nadat hij is gecastreerd, en onze teef toendertijd ook niet.
Maar goed normaal zeggen ze ook altijd dat je moet oppassen met voeren omdat ze daarna de neiging hebben om snel dik te worden. Ook dat was bij ons niet het geval.
Onze teef was met 1.5 jaar geholpen en werd met ruim 7.5 wat voller (nog niet echt di te noemen) maar achteraf had dit ermee te maken dat ze ziek was

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 07:15

Dat had ik ook gelezen tillie, maar ook plekken waar stond dat het wel representatief was. En omdat er dus 2 injecties zijn dacht ik dat daar misschien het verschil zat, dus daarom ben ik gaan bellen voor advies...
En ik twijfel inderdaad over de dierenarts of ik terug wil, maar er zitten er meerdere in de praktijk dus eventueel is gewoon een andere DA ook wel een optie :)

Kiki, wat ik begreep kan dit verschillen, sommige worden inderdaad dikker en trager en dat zou ik echt zonde vinden want we hebben nu echt een lekker vrolijk druk kereltje :) maar goed, de gok gaan we nu maar nemen want dit is sneu...

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:17

Ik denk dat onze reu dan de chip heeft gehad want die werkte zeker een half jaar. Overigens was er geen verandering in zijn gedrag. Hij kwam wel ineens aan in gewicht toen hij chemisch gecastreerd was. Toen hij weer zijn 'oude' slanke gewicht terugkreeg, wisten we dat de prik uitgewerkt was :D

Slecht van die dierenarts hoor -:(- al die stress en 'cadeautjes' hadden zo voorkomen kunnen worden.
En dan vinden ze het raar als er ongewenste zwangerschappen zijn.
Jij kan er niks aan doen TS, je mag er toch van uit gaan dat een dierenarts weet wat hij adviseert en het beste voor het dier kiest.

Succes verder

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:20

Ah zo, dat zou goed kunnen. Alsnog raar dat de dierenarts je achteraf een ander verhaal verteld, niet erg professioneel. Maar gelukkig kan je dan inderdaad intern een andere dierenarts kiezen! Ga je hem nu definitief castreren hierna of ga je zo'n microchip gebruiken? Met dat laatste heb ik hele goede ervaringen :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 07:24

Nee, dan gaan we voor definitief hebben we besloten. Heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen meer in chemisch voor nu en hij is nu 2 dus vind het nu ook prima :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:25

secricible schreef:
Wij gaan nu idd ook voor definitieve castratie. Bij onze teef durven wij (en de da's die we hebben gezien) het niet aan (of zijn iig heel terughoudend) omdat ze zo onzeker is en dat kan verergeren door de castratie.
Bij onze reu durven we het wel aan, maar waren bang dat het een sulletje zou worden, wat ik helaas te vaak hoor. Daarom leek als proef chemisch castereren ons ideaal, ook omdat het direct zou werken en dat leek ons ideaal met de aankomende loopsheid.
En straks het dierenpension bellen of de reu daar een paar nachtjes kan blijven om ze beide rust te geven.

Ik heb echt nog nooit een reu een sul zien worden, ik snap niet waar die verhalen vandaan komen. Ok ze halen je huis niet meer overhoop met een loopse teef in de buurt ;)

Ik geef zelf alleen maar de lang werkende. Tot nu toe nooit een slechte ervaring mee gehad. Mn eigen honden Castreer ik gewoon altijd. Ik heb altijd het geluk echte reuen te hebben ofzo

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:28

Mijn hond is ook chemisch gecastreerd en wel met de 6 maanden chip. In oktober krijgt hij er weer een maar dan voor een jaar. Ook hij kreeg op latere leeftijd wat tekenen waarvan ik niet zeker wist is dit nu gedrag of hormonaal. Ook toen overgegaan tot deze wijze om te kijken hoe hij reageert en werkt bij hem prima. Duurde wel even voordat effect goed merkbaar was, maar blij dat ik het gedaan heb.

Amandavd

TS, hou je teef dan wel goed in de gaten als je besluit haar niet te castreren. Als ze namelijk een baarmoederontsteking oploopt en jij ziet het niet op tijd, dan kan het heel naar worden en zelfs fataal aflopen.

aslo

Wij hebben al zo'n kleine 30 jaar honden. Allen gecastreerd, zowel reu als teef. Alleen maar goede ervaringen mee. Vind zelf dat de karakters hetzelfde bleven of alleen maar positief "veranderden".
Een maal een chemische castratie laten doen, merkten we helemaal niets van. Dus was voor die hond geen optie. Heb t daarna nooit meer laten doen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:37

De meeste problemen in reuengedrag zit vooral in mensen.
Mensen weten niet goed, hoe met hun reu om te gaan.
Er zijn een aantal gedragingen waarbij je een reu helpt, en dat zijn vooral hormonale gedragingen.

De meeste mensen weten niet hoe ze een hond moeten opvoeden, en dat begint al bij de dag, vanaf dat de pup thuis komt. Het "Ahh, maar hij is nog zo klein... dat is zielig" komt het meeste naar voren.
En daar creëer je pittige karakters mee.

In sommige gevallen, wil een castratie echt wel helpen. En in sommige gevallen ook echt niet.

Ik zie liever een teef gecastreerd worden, en waarom? Omdat dáár wel gezondheidsrisico's aan verbonden zijn, als je dit niet doet. Helaas komen we dit wekelijks tegen op de kliniek. En daar wordt je eigenlijk niet zo blij van.
De kosten van het verhelpen van een baarmoeder ontsteking, is hoger dan een castratie van een teef.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 07:45

Cemlys, ik heb het helaas wel gezien en heb van mijn fokker ook de verhalen wel gehoord. Honden die nauwelijks meer actief zijn, nergens meer zin in hebben. Zou dat gewoon zonde vinden. Maar in de afweging vind ik dit vervelender, vooral voor hem :)

Amanda en marqlyn, ja, daar zijn we ons van bewust en dat houden we goed in de gaten :) het heeft niks met kosten te maken hoor. Ze is verzekerd, ook voor castratie. In eerste instantie hebben we het niet gedaan omdat we plannen hadden om te fokken. Toen dit van de baan was zijn we in gesprek gegaan met diverse mensen (fokker, diverse dierenartsen (uiteindelijk 3 klinieken geraadpleegd, waarvan eentje met veel ervaring in het ras) en eigenlijk was iedereen terughoudend in het advies om te castreren. Zelfs dierenartsen die normaal volledig pro castratie zijn waren bij haar terughoudend vanwege haar gedrag en omdat er bij teven helaas geen optie is om het uit te testen.
Denk ook niet dat dit de plek is om hierover de discussieren, we hebben er echt over na gedacht en is besef me dat er pro's en con's zijn voor de castratie. Onze keuze is iig weloverwogen geweest :)
Onze reu is verder goed opgevoed, begrijp me niet verkeerd. Als ik thuis ben liggen ze naast elkaar en hoef ik alleen zijn naam te noemen als hij wil ruiken aan haar achterkant, zelfs nu ze dekrijp is. Het is puur als er niemand bij is en hij daardoor in de stress raakt. Het gedrag waar we vanaf willen is ook volledig hormonaal: moeite zich buiten te concentreren, veel plassen en de onrust als de dame loops is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:52

Hier ook al 30 jaar reuen, allemaal gecastreerd. Allemaal positief veranderd in karakter: goed in het werk, actief in apporteer en speurwerk, en geen last meer van de hormonen. En voeren doe ik altijd op het oog: mijn labradors zijn mooi in model, strak en slank.
Ruinen functioneren toch ook prima. Ik zou me geen zorgen maken voor de castratie: geeft een hoop rust in huis.

Succes met het stress management nu. ( ik heb alleen maar reuen, dus ik heb daarvoor geen tips)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:52

Dan snap ik je keuze goed.

Nee hoor, ik vraag niet om een discussie. Wel of iemand er sterk genoeg heeft over nagedacht...
En zo te lezen, heb jij dat.

Janouk, tussen hengsten, ruinen, reuen en gecastreerde reuen zit een hele hoop verschil.
Dit is appels met peren vergelijken.