Ziek konijn; wat kan ik nog doen?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Ziek konijn; wat kan ik nog doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:29

Wie heeft voor mij de gouden tip? Mijn konijntje is ziek en wil maar niet beter worden. Alle advies wat ik nog kan doen, of waar het aan zou kunnen liggen is meer dan welkom!

Mijn konijntje wilde vrijdag niet eten en haar buikje was hard en zat verstopt. Ze poepte ook niet meer. Dus toen hebben we haar binnen gehaald met kruikjes en maag/darm opwekker en pijnstillers gegeven. Aangezien ze verstopt zat niet meteen gaan dwangvoeren.
Zaterdag at ze nog niet, dus toch beetje gedwangvoerd.
Zondag begon ze eindelijk mini poepjes te doen (nadat ik haar buiten los had laten lopen) en een beetje te eten (stukje wortel en beetje paardenbloem). Zondag ook begonnen met laxeermiddel.
Maandag at ze niet meer, dus weer gaan dwangvoeren.
Dinsdag opgehouden met dwangvoeren aangezien ze zelf weer wat brokjes (heel weinig maar toch) en brood at, en wel veel paardenbloem. Toen toch weer bij haar vriendje buiten gezet aangezien ik dacht dat dat haar wat minder stress zou opleveren. Ook iets geminderd met de medicijnen.
Vanmorgen ging het heel goed en at ze zelfs brokjes, al ging het wat traag. Maar in de loop van de dag is het toch weer slechter gegaan. Ze zit steeds heel stil terwijl ze vanaf zondag eigenlijk wel weer levendig was. Eet niet meer zelf, dus krijgt weer dwangvoer en ze lijkt ook wat slapper te worden (veel afgevallen).

De dierenarts hoort nog wel darmgeluiden (al mag het wat meer zijn). Ze is niet meer verstopt. Haar maagje zat wel wat vol zei de DA, wat vreemd is aangezien ze niet veel eten binnen krijgt. DA wist niet hoe dat dan kwam...
Op de kiezen zaten wat haakjes, maar het bekje was daar nog niet van beschadigd, dus de DA dacht niet dat de pijn en het niet eten daarvandaan kwamen. Hij wil haar in deze conditie ook niet onder narcose brengen om het te behandelen.
Op advies van de DA staat ze nu weer vol op de medicijnen en krijgt ze een aantal keer per dag dwangvoer (van die speciale vezels in zo'n zakje en babyvoeding uit een potje).

Ik ben ten einde raad, ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen om te zorgen dat ze opknapt. Hoelang duurt het meestal voor ze weer opgeknapt zijn? Mijn ervaring is toch wel maximaal 3 dagen...

Wie weet wat ik nog kan doen? Of wie heeft ervaring met een konijn wat lang ziek geweest is (4-5 of meer dagen) en er toch weer bovenop gekomen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:34

Buikje masseren?
Lastig hoor. Veel sterkte gewenst, ik duim voor haar!

Wat voor medicijnen krijgt ze?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-15 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:34

Hoe gaat het nu met de keutels?
Wat krijgt ze aan medicatie?
Wat is haar temperatuur?

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:40

Misschien een tumor in de baarmoeder? Had het konijn van m'n zus ook, die was ook flink aan de diarree toen.
Mijn eigen konijn kan ook doodziek worden van haakjes, zonder dat de mond nog is beschadigd. Daar stond mijn dierenarts ook van te kijken ;).
Spannend en succes ermee

Patsy

Re: Ziek konijn; wat kan ik nog doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:42

Kan zijn dat de maag verstopt zit met haar. Mijn vorige konijn had dat. DA raadde aan om haar ananassap te geven. Dat is erg vezelrijk. Bij ons konijn heeft het destijds niet geholpen, die heeft de stress niet overleefd. Sterkte. Hou oud is Nijn?

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:45

Beweging is belangrijk. Zorg ervoor dat ze blijft bewegen.
Verder veel sterkte

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:47

Buikje masseer ik inderdaad, bedankt!

Ze krijgt 2x per dag 1 ml laxatract (laxeermiddel), 1 ml carprofen drops (pijnstiller en ontstekingsremmer) en 1 ml cisaral drops (maag/darm opwekker).

Keutels zijn nogsteeds klein en volgensmij ook wat minder dan maandag/dinsdag. Maar dat is wat lastig te zien aangezien ze nu dus weer bij het andere konijn buiten zat in een groter hok.

Temperatuur was prima, wat het precies was weet ik niet, dierenarts heeft het opgemeten.

Voor zover de dierenarts kon zien lag het niet aan een tumor, maar misschien een beginnend iets wat hij gemist heeft?

Ananassap ga ik proberen bedankt! Heb ik eerder wel gegeven aan een konijn, had er nu niet aan gedacht. Wel goede tip! Jammer dat het bij jouw konijn niet geholpen heeft. Geen idee hoe oud ze precies is, volgensmij ergens rond de 6 jaar.

Kan ik haar beter met weinig stress buiten zetten of beter binnen houden met wat constantere temperatuur? Buiten heeft ze wel meer beweging, maar hoe zorg ik dat ze blijft bewegen? Als ik er achteraan ga jagen krijgt ze erg veel stress natuurlijk..

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:51

Prozyme geven,werkt goed tegen verstopping. Te bestellen op konijnenbelangen.nl (als ik het goed onthouden heb). Verder konijn binnen zetten, elk uur laten bewegen en lauwwarm water geven dmv spuitje met wat honing erin. Voor energie en darm stimulering. Succes!!

PS. buikje masseren als nijntje echt weigert te lopen, altijd richting kontje masseren.
Laatst bijgewerkt door Jolene85 op 02-09-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:52

Mijn konijntje is een week ziek geweest.
Ze kreeg pijnstillers,ontstekingsremmers,antiparasietenspul, antibiotica, infuus en elke 2 a 3 uur dwangvoeren (ook s'nachts) uiteindelijk 7 bakjes met verschillende soorten voer daarnaast nog verschillende soorten groenten en kruidenhooi.

Helaas is het na een halfjaar teruggekomen en een paar maanden daarna weer het konijntje is inmiddels overleden.

Ik zou haar buiten bij haar maatje houden en als het erg koud word een kruikje met warm (niet heet!!) Water met wat doeken eromheen in het hok leggen

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:52

Ik zou kijken of gewone pijnstiller helpt. Heeft bij mijn konijn erg geholpen en doet het nu weer goed zonder. Waarschijnlijk heeft mijn konijn artrose, hij lag een tijd al niet meer languit maar na de pijnstillers kon die dat ineens wel weer. Misschien is er ook zoiets met die van jou aan de hand?

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:54

Kan je de temperatuur opnemen? Je moet weten wat de temperatuur nu is, want zo'n zwak konijntje kan heel snel ondertemperatuur krijgen en dan is het snel over. Het baart me zorgen dat ze slap en stil is.

Heeft ze geen Metocloral gekregen? Dat is wel nodig als er een verstopping in de maag zit. Het best kan dat per injectie gegeven worden.
Het is ook belangrijk om te weten of de maag nog leegt. Als dat niet het geval is mag je namelijk niet meer dwangvoeren, maar als de maag nog wel leegt moet je juist wel dwangvoeren.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:00

Als het niet lukt om haar temperatuur op te nemen, houd haar dan vannacht maar binnen met een kruik waar ze tegenaan kan gaan liggen.

Eet ze momenteel nog iets zelfstandig? Eet ze groenvoer?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 21:56

Ik zal morgen de DA bellen voor de medicijnen die jullie noemen en ananas halen.

Ik zal haar voor de zekerheid binnen houden, buiten met kruik heeft geen nut ze gaat er niet bij in de buurt liggen.
Water met honing heb ik gegeven.

Wat bedoel je met normale pijnstillers? Normale pijnstillers voor konijnen krijgt ze wel. Neem aan dat je geen mensen asperientjes bedoeld?

Ze oogt niet doodziek maar wel moe en zwak. Ze wast zich bv nog wel uitgebreid.
Ze heeft vanmorgen voor het laatst zelf gegeten, momenteel eet ze niets zelf.

Hoe kan ik weten of de maag nog leegt? DA heeft hier ook niets over gezegd. Maar mag toch aannemen van wel als dit al 5 dagen duurt en ze vanmorgen ook nog zelf at?

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:34

Hoe gaat het nu?

Ik vroeg naar de maag omdat je dierenarts zei dat die vol zat ondanks dat ze nauwelijks gegeten had. Als er een verstopping zit kan je de maag overvullen. Maar er moet wel wat in, want een konijn dat niet eet is een dood konijn. Als je niet weet of de maag leegt of niet zou ik afgaan op of ze het dwangvoer nog goed aanneemt. Zo ja, dan gewoon dwangvoeren in de hoop dat ze weer een beetje op krachten komt. Hou in de gaten of er keutels blijven komen, want dat betekent dat de darmen in elk geval nog niet stilliggen.

Het kan zijn dat de maag verstopt zit, bijvoorbeeld door een haarbal. De medicijnen die je geeft worden pas opgenomen na de maag, dus als de maag verstopt zit hebben die geen effect. Het is dan zaak te proberen de verstopping in de maag weg te krijgen. Prozyme en ananassap worden daarvoor gebruikt, enzymen daarin zouden de voedselresten in de klont afbreken waardoor de haren makkelijker passeren (is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar proberen kan geen kwaad). Ik heb ook weleens paraffine aan een konijn gegeven als smeermiddel, gewoon een milliliter voor of na het dwangvoeren (met een apart, schoon spuitje). Dat was een idee van mijn konijndeskundige dierenarts. Paraffine werkt al in de maag.

Kleine haakjes kunnen best de oorzaak zijn van het stoppen met eten. Maar voordat je die kan laten weghalen moet ze aansterken. Ik hoop dat het lukt.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:40

Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 03-09-15 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:41

Heb je al Infacol (Simeticon) geprobeerd?
Dat helpt om gas af te voeren uit de maag.
Het is inert en kan geen kwaad. Als je de baby variant koopt (vloeistof) kun je 1 klein pompje in een spuitje doen. Het is zoet dus meestal vinden ze het niet erg.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 15:53

Bedankt voor de tips!
Ben net weer bij de DA geweest, deze keer eentje met wat meer verstand van konijnen. Waarom ze dat er bij de dierenkliniek niet meteen bij zeggen als je een afspraak maakt. Pfff. Gelukkig een tip van een bokker gekregen met een site met allemaal goede dierenartsen.

Inmiddels was haar temperatuur te laag (36.8) en had ze ook bijna geen darmgeluiden meer. Maag was vol, maar niet overvol. Zat geen grote prop in en ook geen gas. Ze was wel behoorlijk uitgedroogd.
Ze heeft infuus gehad en 1 injectie met spul waardoor haar maag moet legen en 1 spuit morfine-achtig-iets.
Ik was een beetje bang geworden van jullie volle-maag verhalen, maar ik moest van de dierenarts vooral blijven dwangvoeren, elke 2 uur.

Keutelen doet ze niet meer. Ze eet ook niets meer zelf. Ze zit nogsteeds binnen met kruikjes. Morgen ga ik weer terug naar de DA.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:09

Dat is voor een konijn ernstige ondertemperatuur. Ook al bijna geen darmgeluiden meer, dat wordt volle bak ertegenaan in de hoop haar weer op gang te krijgen.
Ze heeft een injectie met metoclopramide gehad, dat is om maaglediging te stimuleren. Ik hoopte al dat je dat per injectie zou krijgen, oraal wordt het niet opgenomen als de maag niet meer leegt. Je kan je dierenarts vragen of je morgen zelf nog zo'n injectie mag geven.

Goed warm houden en dwangvoeren vanavond en vannacht!

Dat de maag vol is ondanks niet-eten duidt toch op een maagverstopping. De dierenarts heeft nu metoclopramide gegeven, daarnaast kan je ananassap/prozyme geven. En paraffine (kan je bij de dierenarts halen samen met een 1ml spuitje).

De Infacol die Sizzle noemde kan inderdaad gebruikt worden om gas af te voeren. Ik lees dat je dierenarts geen gas heeft geconstateerd, dus voor nu is het nog niet nodig, maar als je later vermoed dat er toch gas ontstaat kan je altijd wat Infacol geven. Het kan sowieso geen kwaad. Is te koop bij de drogist.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 20:18

Tja ik ga m'n best doen. Hoop dat het gaat aanslaan allemaal.. Ik zag het zelf ook niet meer zo zitten. Je mag het niet zeggen maar het wordt me ook een erg duur grapje voor iets wat zo onzeker is. Maar de DA dacht dat ze nog wel een goede kans maakte. Hoop dat ze daar eerlijk in is.
Morgen krijgt ze wsl weer die injecties ja.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 21:18

Nou ze ligt nu tussen 2 kruikjes in met een handdoek eroverheen. Maar er zit weinig leven meer in :( ze wilt nu helemaal niet meer slikken, maar misschien zit ze gewoon overvol. Straks nog maar weer een keer proberen.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:33

Bah wat een vervelende situatie. Je kunt nu niet meer doen dan je best. Beterschap met je nijntje ik hoop dat ze het haalt. Liefs Pat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:38

Sterkte! Duim voor haar.
Wat is haar temperatuur nu?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 03:09

Bedankt!

Ze neemt de dwang voeding iig weer een beetje op :D
Geen idee wat haar temperatuur is.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 03:43

Mooi zo!!
Toen mijn konijn ziek (weet ff niet meer hoe het heet, maar ze had een bacterie bij het evenwichtorgaan )was, heb ik ook dwangvoeding moeten geven, ze vond dit echt niet lekker. Ze kreeg toen ook pijnstiller en spul voor te poepen. Na 4 dagen is ze ook gaan eten, heb vooral alleen maar lekkers aangeboden, ze begon met takken te knabbelen. Ze is weer helemaal de oude!
Mijn andere konijn, had een verstopping, die werd boos als ik hem dwangvoerde of medicijnen moest geven, hij krapte en bijte..
Maar hij is ook weer helemaal opgeknapt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 07:03

E.cuniculi Sabine denk ik?